Podstawy prowadzenia ruchu kolejowego
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat prowadzenia ruchu kolejowego.
Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy - tutorialFilm instruktażowy - tutorial — film przedstawi Ci sposób prowadzenia ruchu kolejowego z wykorzystaniem blokady liniowej i telefonicznego zapowiadania pociągów. Objaśni proces podejmowania decyzji przez dyżurnego ruchu od upewnienia się, że droga dla pociągu jest wolna poprzez przygotowanie drogi przebiegu, zabezpieczenie drogi przebiegu, wyświetlenie sygnału na semaforze, obserwację przejeżdżającego pociągu, rozwiązanie drogi przebiegu. Film przedstawi Ci również sposób obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym i prowadzenie dokumentacji na posterunku ruchu.
Gra „wcielanie się w rolę”Gra „wcielanie się w rolę” — dotyczy czynności związanych z prowadzeniem ruchu pociągów z wykorzystaniem blokady liniowej samoczynnej lub półsamoczynnej. Wcielisz się w postać dyżurnego ruchu, wykonującego czynności związane z pracą na posterunku ruchu. Z jednej strony szlak posiada zamontowaną blokadę liniową samoczynną, a z drugiej półsamoczynną. Twoje zadania będą polegać na wskazaniu jednej lub kilku prawidłowych odpowiedzi na zamieszczone zagadnienia. Dotyczyć będą nie tylko standardowych procedur, ale również zachowania się w sytuacjach nietypowych i niebezpiecznych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy - tutorial oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu podstawy prowadzenia ruchu kolejowego.
Co może być ważne?
Ważnym elementem przy pracy związanej ze zdobywaniem wiedzy dotyczącej prowadzenia ruchu kolejowego ... cierpliwość. To także dodatkowa korzyść z ich studiowania.
To nie jest jednorazowe zapamiętanie wiedzy (bo się chyba nie da), ale stopniowe łączenie doświadczenia i przepisów. To doświadczenie może być nabyta tak w rzeczywistości, jak i w generowaniu „sztucznych” sytuacji do rozwiązania zgodnie z przepisami. W trakcie nauki zminimalizowany jest element stresu, który w rzeczywistym działaniu będzie nieodzowny. Stąd dobre opanowanie przepisów i możliwych sytuacji pozwoli działać na granicy czynności instynktownych.
Jeśli miałbym się od nowa uczyć tych zagadnień, to:
Poznałbym zagadnienia z filmu (ale nie na pamięć, najpierw te najważniejsze) sporządziłbym spis treści z filmu (łącznie z czasem pojawiania się w filmie danych treści) — niby zabawa, ale ... potem łatwiej wrócić do ważnych treści.
Sprawdziłbym wiedzę w interaktywnych materiałach sprawdzających i wynotował to czego nie wiem.
Odszukałbym tych informacji w filmie lub instrukcji Ir‑1.
Porównałbym instrukcję Ir‑1 z tym co zawiera film (objaśnienia jej treści).
Rozwiązałbym test z ćwiczenia .
Zagrałbym w grę jeśli wiedziałbym, że już opanowałem materiał.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Zniechęcenie, które może Cię ogarnąć przy „pierwszym wrażeniu” po skojarzeniu na materiał postaraj się zastąpić ciekawością (dociekliwością). „Ogarnięcie”, natychmiast, całego tematu nie jest proste, wręcz jest nie możliwe, jeśli nie masz praktyki w tym zagadnieniu.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji. Każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Możesz jako przerywnik wykonać jakieś ćwiczenie, a potem wrócić do e‑materiału.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w interaktywnych schematach. Dzięki niemu w prosty sposób możesz mógł zrozumieć informacje w nich zawarte.
Co możesz jeszcze zastosować ucząc się podstaw prowadzenia ruchu kolejowego?
Zastosuj uczenie się poprzez doświadczenie: Ta metoda zakłada zdobycie wiedzy i umiejętności poprzez praktyczne działanie i eksperymentowanie. Wymyślaj historie, z którymi może się spotkać dyżurny ruchu i je rozwiązuj. Uczenie się poprzez doświadczenie jest często stosowane w dziedzinach wymagających praktycznych umiejętności, ale generowanie sytuacji to też budowanie doświadczenia. Możesz to zrobić z kolegami. Mogą oni „nagle” wytworzyć jakąś przeciwność, którą musisz rozwiązać. Takie działanie to też uczenie się poprzez dyskusję i współpracę. Ta metoda polega na aktywnym uczestnictwie w grupach dyskusyjnych, grupowych czy zespołowych zadaniach. Poprzez wymianę pomysłów i współpracę z innymi uczniami, można zdobyć nowe spojrzenia i pogłębić swoją wiedzę.
Finalnie polecam Ci ćwiczyć różne sytuacje w zgodzie z instrukcja Ir‑1.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







