E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja technologiczna i konstrukcyjna procesów wytwarzania odlewów

Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego – Technik odlewnik

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDmTir4NW0Wprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
    Zasób Film instruktażowy - tutorial Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnejDltXctA2PFilm instruktażowy - tutorial Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej to film instruktażowy przedstawiający procedury opracowywania dokumentacji technologicznych i wytwarzania odlewów.
    Zasób Wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgiD9R3efrdRWizualizacja modelu w grafice 2D i 3D Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi to wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D przedstawiająca wygląd aluminiowej felgi.
    Zasób Infografika Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeliDqrWG16KMInfografika Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli jest to infografika przedstawiająca odlewanie modelu.
    Zasób E‑book Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobuDmjvsy6VjE‑book Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu to e‑book opisujący sposób opracowywania dokumentacji technologicznej.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDEKMpyx6TInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDYeUYewKbSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDGoeSkJCzPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDMTnOfqdJPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDf2nydH4tNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD13KCAFYKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie Technik odlewnik.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D, infografika oraz e book. Przybliżają one wiadomości z zakresu dokumentacji technologicznej i konstrukcyjna procesów wytwarzania odlewów.

  • Film instruktażowy - tutorial „Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej” pokaże Ci procedury opracowywania dokumentacji technologicznych i wytwarzania odlewów.

  • Dzięki wizualizacji modelu w grafice 2D i 3D „”Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi” zapoznasz się procesem wytwarzania na podstawie aluminiowej felgi. Dzięki grafice 3D będziesz mógł zobaczyć wszystko w pełnej perspektywie.

  • Infografika „Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli” wskaże odlewanie modelu.

  • E‑book „Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej” opisuje sposób opracowywania dokumentacji technologicznej.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film instruktażowy, wizualizację modelu w grafice 2D i 3D, infografikę oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.

  5. Przejrzałeś – uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z filmu instruktażowego, wizualizacji, ikonografiki oraz e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj – zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie lub u nauczyciela, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  8. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  9. Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglował” (żonglerka – kontrolowana zmiana miejsca obiektów fizycznych lub używanie dawek wiedzy w różnych sytuacjach i kontekstach). To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Praca samodzielna

Sam pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • nauczyć posługiwać się dokumentacją technologiczną;

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach;

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1WUsKizinq0G
(Uzupełnij).