Dokumentacja technologiczna i konstrukcyjna procesów wytwarzania odlewów
Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego – Technik odlewnik
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik odlewnikWskazówki wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik odlewnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.04. Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego wyodrębnionej w zawodzie technik odlewnik.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.04. Organizacja i nadzorowanie procesu odlewniczego
prowadzenie dokumentacji technicznej procesów wytwarzania odlewów, kontrolowanie jakości wytwarzanych odlewów, organizowanie i kontroli procesów produkcyjnych.
Efekty kształcenia
MTL.04.4. Przygotowanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej procesów wytwarzania odlewów
Uczeń:
1) charakteryzuje elementy dokumentacji technologicznej odlewanych części maszyn oraz stosowane niej oznaczenia,
2) charakteryzuje rodzaje naddatków uwzględnianych w dokumentacji technologicznej odlewanych części maszyn,
3) dobiera, na podstawie norm, wartość skurczu odlewniczego, naddatków na obróbkę mechaniczną oraz naddatków technologicznych odlewanych części maszyn,
4) dobiera płaszczyznę podziału odlewu oraz sposób doprowadzenia ciekłego metalu do wnęki formy,
5) dobiera elementy układu wlewowego,
6) wykonuje rysunki odlewów i form odlewniczych z wykorzystaniem technik komputerowych,
7) planuje sposób wykonania odlewu,
8) dobiera elementy znormalizowane do zespołów modelowych, modeli i rdzennic,
9) rozpoznaje w dokumentacji konstrukcyjnej elementy konstrukcji zespołów modelowych oraz oprzyrządowania odlewniczego do precyzyjnych metod odlewania,
10) rozpoznaje w dokumentacji konstrukcyjnej elementy konstrukcyjne kokil i form ciśnieniowych,
11) dobiera materiały formierskie w zależności od rodzaju masy formierskiej,
12) dobiera pokrycia ochronne do wnęki formy i powierzchni rdzenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film instruktażowy - tutorial Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej
Film instruktażowy - tutorial Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej
to film instruktażowy przedstawiający procedury opracowywania dokumentacji technologicznych i wytwarzania odlewów.
Wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi
Wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi
to wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D przedstawiająca wygląd aluminiowej felgi oraz etapy jej odlewania.
Infografika Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli
Infografika Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli
jest to infografika przedstawiająca odlewanie modelu.
E‑book Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu
E‑book Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu
to e‑book opisujący krok po kroku tworzenie dokumentacji technologicznej.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnejFilm instruktażowy - tutorial
Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgiWizualizacja modelu w grafice 2D i 3D
Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeliInfografika
Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobuE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik odlewnik
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy - tutorial – „Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej”
Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. Nauczyciel odtwarza film. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.
Po odtworzeniu filmu uczniowie odpowiadają na zadane pytania.
Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne etapy opracowywania dokumentacji. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.
Nauczyciel dzieli zespół klasowy na kilka dwuosobowych grup. Każda para ma przydzielone zadanie w procesie wykonania oprzyrządowania odlewniczego. Kolejno opowiadają o wykonywanych przez siebie czynnościach, opisując tym samy proces krok po kroku.
Przedstawiciele wybranych grup odczytują efekty swojej pracy. Na tym etapie uczniowie jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu prac nauczyciel pyta uczniów, co było najtrudniejsze i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D – „Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji wizualizację.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu filmu uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z procesem wytwarzania odlewów. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta o obejrzany materiał.
Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat zasad utrzymania sprawności technicznej obiektów budowlanych zakładu przeróbczego. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, oceną opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.
Infografika – „Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli”
Nauczyciel korzysta z infografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli.
Uczniowie podzieleni są na kilka grupy (w zależności od liczebności klasy). Każda z grup otrzymuje schemat przedstawiający etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli, który znajduje się na infografice. Zadaniem każdej z grup jest wypisanie poszczególnych etapów tworzenia odlewu. Uczniowie mają na to 15 minut.
Nauczyciel po 15 minutach prosi o zaprezentowanie zadań, przydziela punkty (za każdą poprawną odpowiedź – 1 punkt) i je zlicza. Jeśli są to nieprawdziwe stwierdzenia – nie przyznaje punktu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i dopowiada, co jeszcze można znaleźć w ikonografice.
Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.
E‑book – „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu”
Wykorzystanie E‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu”
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w E‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).
W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy - tutorial – „Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej”
Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. Nauczyciel odtwarza film. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.
Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne etapy procesu przygotowania dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.
Zadaniem uczniów jest wypisanie etapów procesu przygotowania i wykonania odlewu.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy prezentują efekty swojej pracy.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D – „Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi”
Nauczyciel przed wyświetleniem wizualizacji przedstawia uczniom zagadnienia, które zostaną w nimi poruszone i informuje, że po jego obejrzeniu każdy uczeń otrzyma jedno z nich.
Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie krótkiej prezentacji, przygotowanej na smartfonie, związanych z przydzielonym mu zagadnieniem poruszonym w filmie i uzupełnieniem ich o informacje znalezione w Internecie.
Nauczyciel informuje uczniów o wytycznych dotyczących prezentacji oraz odpowiada na ewentualne pytania.
Nauczyciel zachęca uczniów do zaprezentowania swoich prac podczas zajęć proponując ocenę za wykonane zadanie. Po każdej prezentacji komentuje wskazując ciekawe jej aspekty oraz nieścisłości.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji wybranych prac nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat procesu wytwarzania odlewów na przykładzie felgi aluminiowej. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.
Nauczyciel na zakończenie cyklu edukacyjnego ocenia zaprezentowane prace.
Infografika – „Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli”
Nauczyciel korzysta z ikonografiki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji ikonografiki przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem.
W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
E‑book – „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu”
Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu”. Omawia zawartość e‑materiału.
Uczniowie mają możliwość zapoznania się z dokumentacją technologiczną pozwalającą wprowadzić do produkcji nowy wyrób.
Każda grupa w oparciu o e‑materiał „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu” uwzględniając treści zawarte w E‑booku stara się poprawnie odpowiedzieć na pytania.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) może uzupełnić informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.
Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem instruktażowym - tutorialem – „Opracowywanie dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej”, wizualizacją modelu w grafice 2D i 3D – „Przedstawienie procesu wytwarzania odlewów na przykładzie aluminiowej felgi”, infografiką – „Etapy przygotowania i wykonania odlewu metodą wytapianych modeli” oraz E‑bookiem – „Opracowanie dokumentacji technologicznej w celu wprowadzenia do produkcji nowego wyrobu”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do przygotowania i wykonania odlewu.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Podaj etapy przygotowania i wykonania odlewu.
Uczeń planuje proces tworzenia odlewu, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: wytwarzanie felg aluminiowych, metoda wytapianych modeli, dokumentacja technologiczna.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat dokumentacji technologicznej i konstrukcyjnej procesów wytwarzania odlewów.
Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści