Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy prawno‑etyczne zawodu i dokumentacja medyczna

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Maja Matthews‑Kozanecka, Krzysztof Prętki, Agnieszka Żok

Konsultant przewodnika: Ewa Baum

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Podstawy prawno‑etyczne zawodu i dokumentacja medyczna

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun medyczny, 532102

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.14.2.1) przedstawia prawno‑etyczne podstawy wykonywania zawodu:
MED.14.2.1)1) omawia zasady etyki zawodowej oraz cechy, jakie powinna posiadać osoba wykonująca zawód,
MED.14.2.1)2) wymienia zadania zawodowe wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)3) wymienia prawa pacjenta wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,

MED.14.2.2) opisuje system ochrony zdrowia i pomocy społecznej:
MED.14.2.2)1) opisuje główne podmioty opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przeznaczonych dla osoby chorej i niesamodzielnej, takich jak: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, opieka stacjonarna szpitalna, opieka długoterminowa w stacjonarnych zakładach opiekuńczo‑leczniczych, w zakładach opiekuńczo‑pielęgnacyjnych i w hospicjach stacjonarnych, opieka długoterminowa domowa oraz opieka domowa hospicyjna,
MED.14.2.2)2) wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia,
MED.14.2.2)3) opisuje główne formy organizacyjne pomocy społecznej, takie jak: domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia oraz usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze,

MED.14.2.3) charakteryzuje rynek usług medycznych i opiekuńczych:
MED.14.2.3)1) wyjaśnia pojęcia dotyczące świadczeń zdrowotnych i opiekuńczych, w tym pojęcia: pacjent, podopieczny, ubezpieczony, oraz kryteria kwalifikacyjne do opieki: stan zagrożenia życia, stan zdrowia, poziom sprawności, wiek,
MED.14.2.3)2) wyjaśnia pojęcia: standard usług zdrowotnych, standard usług medycznych, standard usług opiekuńczych,
MED.14.2.3)3) wymienia kryteria oceny jakości świadczonej opieki,
MED.14.2.3)4) wyjaśnia podstawowe różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych podmiotów leczniczych dotyczące podmiotu tworzącego oraz źródeł finansowania działalności leczniczej,
MED.14.2.3)5) wyjaśnia różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej dotyczące organu założycielskiego oraz źródeł finansowania,

MED.14.2.10) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.14.2.10)1) przestrzega zasad netykiety i norm prawnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrony informacji i danych,
MED.14.2.10)2) wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje, przetwarza i wykorzystuje informacje przydatne w wykonywaniu zadań zawodowych,
MED.14.2.10)3) wprowadza dane do elektronicznej dokumentacji zgodnie z kompetencjami zawodowymi i kodem dostępu,

MED.14.2.11) charakteryzuje dokumentację medyczną:
MED.14.2.11)1) omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta,
MED.14.2.11)2) wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych,
MED.14.2. 11)3) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.2.11)4) chroni dokumentację medyczną przed osobami postronnymi i przed zniszczeniem,

MED.14.2.12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych:
MED.14.2.12)1) wymienia cele normalizacji krajowej,
MED.14.2.12)2) wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy,
MED.14.2.12)3) rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej,
MED.14.2.12)4) korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności,

MED.14.3.1) rozpoznaje problemy funkcjonalne oraz potrzeby biologiczne i psychospołeczne człowieka w poszczególnych fazach życia i stanach zdrowia:
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,

MED.14.10.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej:
MED.14.10.1)1) wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania,
MED.14.10.1)2) omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej,
MED.14.10.1)3) rozpoznaje przypadki naruszeń praw pacjenta i praw człowieka,
MED.14.10.1)4) wskazuje skutki nieprzestrzegania praw pacjenta,
MED.14.10.1)5) rozpoznaje zachowania etyczne i nieetyczne w życiu codziennym i zawodowym,
MED.14.10.1)6) stosuje zasady etykiety językowej, zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku,
MED.14.10.1)7) przestrzega zasad netykiety w komunikacji w Internecie,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy,
MED.14.10.1)11) przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej:

  • rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;

  • świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.

Celem e‑materiału jest przygotowanie osoby uczącej się do:

  • rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku,

  • świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny, część audiobooka „Podstawy prawno‑etyczne zawodu opiekun medyczny” poświęcona zagadnieniom prawnym może jednak stanowić wprowadzenie do e‑booka „Dokumentacja, którą posługuje się opiekun medyczny”. Z materiałami multimedialnymi osoby uczące się mogą zapoznawać się w dowolnej kolejności, choć skorzystanie w pierwszej kolejności z audiobooka wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z etyką, etyką zawodową oraz prawem. Część dotyczącą praw pacjenta można powiązać z dokumentacją medyczną.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Podstawy prawno‑etyczne zawodu opiekun medyczny

Typ materiału multimedialnego

Audiobook

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Audiobook:

  • zawiera opis podstaw funkcjonowania w Polsce zawodu opiekuna medycznego ze scharakteryzowaniem kompetencji zawodowych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,

  • wyjaśnia podstawy etyki zawodowej,

  • objaśnia wykorzystanie w pracy opiekuna medycznego przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,

  • charakteryzuje system ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz rynek usług medycznych i opiekuńczych w Polsce i w wybranych krajach UE,

  • zawiera dialogi odnoszące się do etyki zawodowej opiekuna medycznego,

  • zawiera dialogi odnoszące się do zastosowania przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.1)1) omawia zasady etyki zawodowej oraz cechy, jakie powinna posiadać osoba wykonująca zawód,
MED.14.2.1)2) wymienia zadania zawodowe wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)3) wymienia prawa pacjenta wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,
MED.14.2.2)1) opisuje główne podmioty opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przeznaczonych dla osoby chorej i niesamodzielnej, takich jak: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, opieka stacjonarna szpitalna, opieka długoterminowa w stacjonarnych zakładach opiekuńczo‑leczniczych, w zakładach opiekuńczo‑pielęgnacyjnych i w hospicjach stacjonarnych, opieka długoterminowa domowa oraz opieka domowa hospicyjna,
MED.14.2.2)2) wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia,
MED.14.2.2)3) opisuje główne formy organizacyjne pomocy społecznej, takie jak: domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia oraz usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze,
MED.14.2.3)2) wyjaśnia pojęcia: standard usług zdrowotnych, standard usług medycznych, standard usług opiekuńczych,
MED.14.2.3)3) wymienia kryteria oceny jakości świadczonej opieki,
MED.14.2.3)4) wyjaśnia podstawowe różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych podmiotów leczniczych dotyczące podmiotu tworzącego oraz źródeł finansowania działalności leczniczej,
MED.14.2.12)1) wymienia cele normalizacji krajowej,
MED.14.2.12)2) wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy,
MED.14.2.12)3) rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej,
MED.14.2.12)4) korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności,
MED.14.10.1)1) wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania,
MED.14.10.1)2) omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej,
MED.14.10.1)3) rozpoznaje przypadki naruszeń praw pacjenta i praw człowieka,
MED.14.10.1)4) wskazuje skutki nieprzestrzegania praw pacjenta,
MED.14.10.1)5) rozpoznaje zachowania etyczne i nieetyczne w życiu codziennym i zawodowym,
MED.14.10.1)6) stosuje zasady etykiety językowej, zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku,
MED.14.10.1)7) przestrzega zasad netykiety w komunikacji w Internecie,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy,
MED.14.10.1)11) przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych.

Audiobook „Podstawy prawno‑etyczne zawodu opiekun medyczny”, w części poświęconej zagadnieniom prawnym, może stanowić wprowadzenie do e‑booka „Dokumentacja, którą posługuje się opiekun medyczny”. Może zostać wykorzystany np. jako wprowadzenie w zakresie podstaw norm prawnych w zagadnienia związane z dokumentacją medyczną w aspekcie praw pacjenta.

Audiobook jest powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: z testem wielokrotnego wyboru, z zadaniami typu prawda czy fałsz i z krzyżówkami.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie podstaw funkcjonowania zawodu opiekuna medycznego w Polsce,

  • charakteryzowanie kompetencji zawodowych opiekuna medycznego,

  • pojęć: etyka, etyka zawodowa oraz dylemat moralny,

  • charakteryzowanie systemu kształcenia w zawodzie opiekuna medycznego,

  • opisywanie wykorzystania w pracy opiekuna medycznego przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,

  • charakteryzowanie systemu ochrony zdrowia i pomocy społecznej w Polsce i w wybranych krajach UE,

  • charakteryzowanie rynku usług medycznych i opiekuńczych w Polsce i w wybranych krajach UE,

  • korygowanie błędnych informacji zawartych w dialogach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Osoba ucząca się odtwarza samodzielnie materiał multimedialny w dogodnym dla siebie czasie. W celu utrwalenia wiedzy osoba ucząca się może materiał zilustrować za pomocą np.: mapy myśli, fiszek, drzewa decyzyjnego.

1
1

Galeria składa się z czterech slajdów.

Slajd pierwszy przedstawia trzy przykładowe mapy myśli.

  1. Na środku napis: opiekun medyczny. Dookoła strzałki, przy każdej tekst.

    • kształcenie,

    • uprawnienia,

    • egzamin zawodowy,

    • praktyki,

    • zadania zawodowe,

    • miejsca pracy.

  2. Na środku napis: prawa pacjenta. Dookoła strzałki, przy każdej tekst.

    • do dostępu do dokumentacji medycznej,

    • do świadczeń, do informacji,

    • do wyrażenia zgody,

    • do tajemnicy,

    • do poszanowania intymności,

    • do opieki duszpasterskiej,

    • do towarzystwa osoby bliskiej.

  3. Na środku napis: reforma systemu opieki zdrowotnej. Dookoła strzałki, przy każdej tekst.

    • tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy rok, Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym;

    • dwa tysiące trzeci rok, Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu NFZ;

    • dwa tysiące czwarty rok, Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

    • dwa tysiące jedenasty rok, Ustawa o działalności leczniczej.

Slajd drugi przedstawia przykładowe fiszki w postaci ośmiu prostokątów ustawionych w dwóch kolumnach i czterech rzędach. Lewa kolumna przedstawia wierzchnią stronę fiszek z pojęciami, a prawa kolumna przedstawia ich spodnią stroną z definicjami w podpunktach. Cztery fiszki przedstawiają następujące informacje.

  1. Etyka:

    • zajmuje się badaniem moralności oraz naukowymi podstawami jej analizy,

    • ustala normy i zasady,

    • nauka o obyczajach, zwyczajach.

  2. Etyka zawodowa:

    • system norm charakterystyczny dla danej grupy zawodowej,

    • wskazuje powinności, obowiązki oraz odpowiedzialność zawodową.

  3. System ochrony zdrowia:

    • zespół podejmowanych przez osoby i instytucje działań w celu zapewnienia społeczeństwu opieki zdrowotnej.

  4. Usługi opiekuńcze:

    • świadczenie niepieniężne obejmujące pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, pielęgnację, kontakt z otoczeniem.

Slajd trzeci przedstawia drzewo decyzyjne. Narysowano schematyczny kształt drzewa, w który wpisano następujący pusty schemat do uzupełnienia.
Skutki

  1. pozytywne:

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

  2. negatywne:

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

  3. możliwości rozwiązania:

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

    • do uzupełnienia

Pod schematem, w pniu drzewa wpisano następujący tekst. prawo pacjenta do zachowania tajemnicy informacji, w nawiasie sytuacja wymagająca rozpatrzenia, koniec nawiasu.

Slajd czwarty przedstawia schemat. W kilku ostatnich gałęziach schematu dopisano znak plus i minus. W tych miejscach osoba korzystająca ze schematu może wypisać plusy i minusy rozważanej ścieżki.
Opiekun medyczny przekazuje rodzinie chorego informacje dotyczące podopiecznego.
Pytanie: Co narusza?

  1. prawo do informacji:

    • etyka skutki i konsekwencje - plusy i minusy,

    • prawo skutki i konsekwencje - plusy i minusy.

  2. tajemnica zawodowa:

    • etyka skutki i konsekwencje - plusy i minusy,

    • prawo skutki i konsekwencje - plusy i minusy.

Uczący się może przygotować broszurę np. o typach placówek medycznych i pomocy społecznej znajdujących się w danej miejscowości, opis przypadku pacjenta o określonych schorzeniach, uwzględniający możliwe etyczne i nieetyczne zachowania opiekuna medycznego, listę pytań do dyskusji z innymi uczącymi się.

Odsłuchany materiał może posłużyć uczącemu się do przygotowania się do egzaminu, systematyzowania i utrwalania wiadomości.


Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentacja, którą posługuje się opiekun medyczny

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book przedstawia wzory dokumentów, którymi posługuje się opiekun medyczny w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych, oraz przykłady wypełnienia dokumentów w języku polskim, angielskim i niemieckim:

  • kartę indywidualnych czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych/ individual card for nursing and care activities/ Pflegeprotokoll,

  • wywiad opiekuna medycznego/ interview of a personal support worker/ Pflegeanamnese,

  • kartę gorączkową/ fiver card/ Körpertemperaturmessung,

  • kartę obserwacyjną chorego/ patient observation card/ Krankenbeobachtung,

  • kartę zmiany pozycji ciała/ repositioning card/ Positionierungsprotokoll.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.10)1) przestrzega zasad netykiety i norm prawnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrony informacji i danych,
MED.14.2.10)2) wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje, przetwarza i wykorzystuje informacje przydatne w wykonywaniu zadań zawodowych,
MED.14.2.11)1) omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta,
MED.14.2.11)2) wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych,
MED.14.2.11)3) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.2.11)4) chroni dokumentację medyczną przed osobami postronnymi i przed zniszczeniem,
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,
MED.14.10.1)7) przestrzega zasad netykiety w komunikacji w Internecie,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy.

E‑book jest powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: z zadaniami typu prawda czy fałsz, z zadaniami polegającymi na uzupełnianiu karty indywidualnych czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych (wypełnianie e‑dokumentu i zadanie ukierunkowane na grupowanie) oraz z krzyżówkami.

W celu wprowadzenia lub powtórzenia wiadomości w zakresie podstaw prawnych ważnych w zawodzie opiekuna medycznego można przy omawianiu zagadnień poświęconych dokumentacji medycznej wykorzystać część audiobooka poświęconą prawu.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęcia dokumentacji,

  • określanie celów i zasad prowadzenia dokumentacji,

  • wybieranie istotnych informacji medycznych i odnotowywanie ich w dokumentacji,

  • wymienianie rodzajów dokumentacji medycznej prowadzonej w podmiocie leczniczym,

  • rozróżnianie dokumentacji prowadzonej przez opiekuna medycznego,

  • określanie, kto ma prawo do dokumentacji medycznej,

  • definiowanie pojęcia tajemnicy zawodowej,

  • określanie czasu przechowywania dokumentacji medycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się mogą wykorzystać materiał do systematyzowania i utrwalania wiedzy, także do przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego. 

Uczący się może opracować studium przypadku – opisać stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie przygotować komplet dokumentów przedstawionych w e‑booku. Uczący się może przeprowadzić wywiad z przedstawicielem jednego z zawodów medycznych (np. lekarz, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, fizjoterapeuta) na temat roli opiekuna medycznego i oczekiwanych od niego kwalifikacji w opiece nad pacjentem i współpracy w zespole terapeutycznym.

Informacje zawarte w e‑booku mogą pomóc w podjęciu decyzji o rozpoczęciu kształcenia w zawodzie opiekun medyczny.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru:

  • „Podstawy prawno‑etyczne i dokumentacja medyczna w zawodzie opiekuna medycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dwudziestu czterech pytań o różnym stopniu trudności. Spośród nich osoba ucząca się losuje osiem, próg zaliczenia wynosi 50% (4 punkty). Czas rozwiązywania testu to 12 minut (1,5 minuty na pytanie). Za każde pytanie uczący się otrzymuje 1 punkt. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości dotyczących etyki, etyki zawodowej, systemów ochrony zdrowia oraz dokumentacji medycznej.

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.1)1) omawia zasady etyki zawodowej oraz cechy, jakie powinna posiadać osoba wykonująca zawód,
MED.14.2.1)2) wymienia zadania zawodowe wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)3) wymienia prawa pacjenta wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,
MED.14.2.2)1) opisuje główne podmioty opieki zdrowotnej udzielające świadczeń przeznaczonych dla osoby chorej i niesamodzielnej, takich jak: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, opieka stacjonarna szpitalna, opieka długoterminowa w stacjonarnych zakładach opiekuńczo‑leczniczych, w zakładach opiekuńczo‑pielęgnacyjnych i w hospicjach stacjonarnych, opieka długoterminowa domowa oraz opieka domowa hospicyjna,
MED.14.2.2)2) wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia,
MED.14.2.3)4) wyjaśnia podstawowe różnice w funkcjonowaniu publicznych i niepublicznych podmiotów leczniczych dotyczące podmiotu tworzącego oraz źródeł finansowania działalności leczniczej,
MED.14.2.11)3) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.2.12)2) wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy,
MED.14.10.1)1) wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania,
MED.14.10.1)2) omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej,
MED.14.10.1)3) rozpoznaje przypadki naruszeń praw pacjenta i praw człowieka,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy,
MED.14.10.1)11) przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówki:

  • „Etyka zawodowa”

  • „Zasady wykonywania zawodu opiekuna medycznego”

  • „Etyka a prawo”

  • „Dokumentacja medyczna”

Opis materiału sprawdzającego

Cztery krzyżówki o różnym poziomie trudności: jedna krzyżówka łatwa, zawierająca dziewięć pytań‑haseł, z których zostaje ułożone hasło główne „intymność”, dwie krzyżówki o średnim poziomie trudności, zawierające jedenaście i siedem pytań‑haseł, z których zostaną ułożone hasła „świadczenia” i „opiekun”, jedna krzyżówka trudna, zawierająca siedem pytań‑haseł, z których zostaje ułożone hasło „pacjent”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości z zakresu etyki, etyki zawodowej, systemów ochrony zdrowia oraz dokumentacji medycznej.

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.1)1) omawia zasady etyki zawodowej oraz cechy, jakie powinna posiadać osoba wykonująca zawód,
MED.14.2.1)2) wymienia zadania zawodowe wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)3) wymienia prawa pacjenta wynikające z przepisów prawa,
MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,
MED.14.2.2)2) wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia,
MED.14.2.11)1) omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta,
MED.14.2.11)2) wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych,
MED.14.2.11)3) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w  tym z użyciem technik komputerowych.
MED.14.10.1)1) wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania,
MED.14.10.1)2) omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej,
MED.14.10.1)6) stosuje zasady etykiety językowej, zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w swoim środowisku,
MED.14.10.1)7) przestrzega zasad netykiety w komunikacji w Internecie,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy,
MED.14.10.1)11) przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania typu prawda czy fałsz:

  • „Etyka w zawodzie opiekuna medycznego”

  • „Podstawy prawne i dokumentacja medyczna w zawodzie opiekuna medycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Każdy materiał składa się z zadań o różnym stopniu trudności. Zadania zawierają zdania. Uczący się ma określić, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości z zakresu etyki, etyki zawodowej, systemów ochrony zdrowia oraz dokumentacji medycznej.

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,
MED.14.2.2)2) wyjaśnia finansowanie systemu ochrony zdrowia,
MED.14.2.2)3) opisuje główne formy organizacyjne pomocy społecznej, takie jak: domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia oraz usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze,
MED.14.2.11)1) omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta,
MED.14.2.11)2) wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych,
MED.14.2.11)3) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.10.1)1) wyjaśnia pojęcia: etyka, etyka zawodowa, wartości moralne, hierarchia wartości, reguła, norma moralna, kodeks etyczny, kultura, kultura zachowania,
MED.14.10.1)2) omawia zasady kultury osobistej i etyki, w tym etyki zawodowej,
MED.14.10.1)5) rozpoznaje zachowania etyczne i nieetyczne w życiu codziennym i zawodowym,
MED.14.10.1)7) przestrzega zasad netykiety w komunikacji w Internecie,
MED.14.10.1)8) przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych,
MED.14.10.1)9) dba o prestiż i wizerunek zawodu,
MED.14.10.1)10) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy,
MED.14.10.1)11) przestrzega zasady zaufania i poszanowania prywatności w wykonywaniu zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wypełnianie e‑dokumentu:

  • „Karta indywidualnych czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych chorego po wypadku komunikacyjnym”

  • „Karta indywidualnych czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych chorego po udarze”

Zadanie ukierunkowane na grupowanie:

  • „Rodzaje dokumentacji medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z trzech zadań. Dwa z nich polegają na uzupełnieniu karty indywidualnych czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych (zaznaczenie określonych czynności wykonywanych u pacjenta osobiście przez opiekuna medycznego) na podstawie opisu indywidualnego przypadku. Jedno zadanie polega na dopasowaniu wymienionej dokumentacji medycznej do odpowiednich jej rodzajów (dokumentacja indywidualna wewnętrzna, dokumentacja indywidualna zewnętrzna).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości z zakresu ochrony danych osobowych, rodzaju i sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej.

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.14.2.1)4) przestrzega przepisów dotyczących praw pacjenta, ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych, w związku z realizacją zadań zawodowych,
MED.14.2.10)1) przestrzega zasad netykiety i norm prawnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrony informacji i danych,
MED.14.2.10)2) wyszukuje, gromadzi, selekcjonuje, przetwarza i wykorzystuje informacje przydatne w wykonywaniu zadań zawodowych,
MED.14.2.11)1) omawia rodzaje dokumentacji medycznej pacjenta,
MED.14.2.11)2) wypełnia dokumentację medyczną związaną z wykonywaniem zadań opiekuna medycznego, taką jak: plan opieki, kartę kontroli podstawowych parametrów życiowych,
MED.14.2.11)4) dokumentuje wykonanie czynności zawodowych,
MED.14.2.11)4) chroni dokumentację medyczną przed osobami postronnymi i przed zniszczeniem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału