Wykonywanie kontroli wyrobów
MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e materiału?Jak korzystać z e materiału?
Na co powinieneś zwrócić uwagę?Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film edukacyjny
Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych
Film edukacyjnyKontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych
przedstawia obsługę i zastosowanie sprzętu kontrolno‑pomiarowego i badawczego wykorzystywanego do organizowania i prowadzenia procesów kontroli odkuwek, odlewów, wyrobów walcowanych, kęsisk.Gra edukacyjna
Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych
Gra edukacyjnaDobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych
wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu doboru narzędzi kontrolno‑pomiarowych i badawczych do kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.Film edukacyjny
Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych
Film edukacyjnyRaport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych
przedstawia obsługę i zastosowanie sprzętu kontrolno‑pomiarowego i badawczego wykorzystywanego do organizowania i prowadzenia procesów kontroli odkuwek, odlewów, wyrobów walcowanych, kęsisk.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
- Wprowadzenie
Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznychFilm edukacyjny
Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznychGra edukacyjna
Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznychFilm edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-zasobu
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technika przemysłu metalurgicznego.
W skład multimediów wchodzą dwa filmy edukacyjne oraz gra edukacyjna.
Film edukacyjny
Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych
pozwoli Ci na zapoznanie się z obsługą i zastosowaniem sprzętu kontrolno‑pomiarowego i badawczego wykorzystywanego do organizowania i prowadzenia procesów kontroli odkuwek, odlewów, wyrobów walcowanych, kęsisk.Gra edukacyjna
Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych
będzie znakomitym sprawdzianem Twojej wiedzy i umiejętności z zakresu doboru narzędzi kontrolno‑pomiarowych i badawczych do kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.Film edukacyjny
Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych
pokaże Ci, w jaki sposób przebiega obsługa sprzętu kontrolno‑pomiarowego i badawczego wykorzystywanego do organizowania i prowadzenia procesów kontroli odkuwek, odlewów, wyrobów walcowanych, kęsisk.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj filmy edukacyjne oraz zagraj w grę edukacyjną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z filmami edukacyjnymi, a potem zagraj w grę edukacyjną. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko te zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie:
Dlaczego?
.Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się z metodami wykonywania kontroli wyrobów metalurgicznych,
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e materiałach),
ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,
dokładną i wnikliwą obserwację,
interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną), jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści