E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie kontroli wyrobów

MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

1

Spis treści

2

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik przemysłu metalurgicznego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych wyodrębnionej w zawodzie technik przemysłu metalurgicznego.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych:

  • organizowania procesów kontroli wyrobów,

  • prowadzenia procesów kontroli wyrobów,

  • nadzorowania przebiegu procesów metalurgicznych, zgodnie z systemem zarządzania jakością.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MTL.05.3. Prowadzenie procesów technologicznych w przemyśle metalurgicznym

Uczeń:
6) kontroluje przebieg procesów technologicznych w przemyśle metalurgicznym

MTL.05.5. Nadzorowanie procesów produkcyjnych w przemyśle metalurgicznym zgodnie z systemem zarządzania jakością

Uczeń:
4) określa na podstawie dokumentacji wymagane właściwości fizykochemiczne, wytrzymałościowe i technologiczne surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,
5) bada właściwości surowców i półproduktów stosowanych w procesach produkcyjnych w przemyśle metalurgicznym,
6) dobiera metody, narzędzia i przyrządy do kontroli jakości surowców oraz parametrów procesów produkcyjnych w przemyśle metalurgicznym oraz półproduktów i wyrobów gotowych,
7) bada właściwości mechaniczne i technologiczne metali i ich stopów,
8) charakteryzuje struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopów:

  • rozpoznaje struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych i ich stopów na fotomikrografiach ,

  • opisuje składniki strukturalne stopów żelaza, metali nieżelaznych i ich stopów,

9) charakteryzuje metody oznaczania składu chemicznego metali i ich stopów,
10) wykonuje badania mikro- i makroskopowe stopów żelaza, metali nieżelaznych i ich stopów,
11) ocenia zgodność wymiarów wyrobów gotowych z dokumentacją technologiczną,
12) identyfikuje wady półproduktów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach produkcyjnych w przemyśle metalurgicznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. WprowadzenieD1CoEFuWeWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    • Film edukacyjny Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznychDlENGZaySFilm edukacyjny Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych przedstawia poszczególne etapy procesu metalurgicznego oraz ukazuje, w jaki sposób przebiega ich kontrola, np. kontrola materiałów wsadowych do procesu stalowniczego, sprawdzanie parametrów kąpieli metalowej (temperatura, aktywność tlenu, zawartość węgla, skład chemiczny) czy prędkości odlewania oraz temperatury odlewanej stali.

    • Gra edukacyjna Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznychD1EmWXMVvGra edukacyjna Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu doboru narzędzi kontrolno‑pomiarowych i badawczych do kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.

    • Film edukacyjny Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznychDPzWRlV66Film edukacyjny Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych omawia dokumentowanie kontroli procesów metalurgicznych na poszczególnych stanowiskach (wypełniane Karty wytopu w elektrycznym piecu łukowym i piecokadzi oraz Karty ciągłego odlewania stali).

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDYwGjH2wFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD3jsUhP53Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD13AQC0UxPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDVMnxfxACPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDy6oXgHaANetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDclTTw1NhInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik przemysłu metalurgicznego

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film edukacyjny Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych
  • Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. Nauczyciel odtwarza film. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.

  • Po odtworzeniu filmu uczniowie odpowiadają na zadane pytania.

  • Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel co jakiś czas zatrzymuje film i omawia poszczególne etapy kontroli procesów metalurgicznych. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.

  • Nauczyciel dzieli zespół klasowy na kilka dwuosobowych grup. Każda para ma przydzielone zadanie dotyczące kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych. Grupy kolejno opowiadają o wykonywanych przez siebie czynnościach, opisując dany proces krok po kroku.

  • Przedstawiciele wybranych grup odczytują efekty swojej pracy. Na tym etapie uczniowie i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu prac nauczyciel pyta uczniów, co było najtrudniejsze i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy zostają poproszone o przedstawienie swoich opinii.

Gra edukacyjna Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do gry Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę polegającą na udzielaniu odpowiedzi na postawione pytania. Wygra ta grupa, która uzyska największą liczbę punktów. Czas grania to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, jakie pytania sprawiły im trudność.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Film edukacyjny Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny przedstawiający sporządzanie raportu z kontroli procesów metalurgicznych.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na trzy grupy, którym przydziela do omówienia następujące zagadnienia: przebieg analizy składu chemicznego kąpieli metalowej w trakcie prowadzenie wytopu w piecokadzi; informacje wpisywane do karty wytopu w elektrycznym piecu łukowym i piecokadzi; informacje wpisywane do karty COS.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przestawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych
  • Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. Nauczyciel odtwarza film. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.

  • Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel co jakiś czas zatrzymuje film i omawia poszczególne etapy kontroli procesów metalurgicznych. Zwraca uwagę na wszystkie używane urządzenia i wypisuje ich nazwy.

  • Zadaniem uczniów jest wypisanie etapów kontroli poszczególnych procesów metalurgicznych.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy prezentują efekty swojej pracy.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Gra edukacyjna Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z kontrolą poszczególnych procesów metalurgicznych.

  • Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej doborowi narzędzi służących do kontroli etapów procesów metalurgicznych.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych.

  • Uczniowie mają 15 minut na zagranie w grę. Po tym czasie uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, co sprawiło im trudność podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

Film edukacyjny Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny omawiający tworzenie raportów z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat raportowania kontroli wyrobów procesów metalurgicznych.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np. Ile czasu upływa od pobrania do wysłania próbki ciekłego metalu?, Jaki jest czas oczekiwania na analizę składu chemicznego pobranej próbki kąpieli metalowej?, Dlaczego próbka metalu jest szlifowana przed poddaniem analizie?, Co dzieje się z próbką metalu w komorze spektrometru?, Ile razy przeprowadza się analizę danej próbki metalu?, Co się dzieje, gdy otrzymany wynik odbiega od normy dla danego gatunku?.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi dwie kartki zatytułowane Karta wytopu w piecu elektrycznym i piecokadziKarta COS oraz komplet małych karteczek, na których wypisane są poszczególne parametry wpisywane do tych dwóch kart.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: planowany i wykonany gatunek stali, wsad do procesu, skład chemiczny poszczególnych pobranych prób, zużycie energii elektrycznej, zużyciu tlenu, zużycie gazu, przyczyny przerw pracy pieca, rodzaj i ilość wprowadzonych do kąpieli metalowej dodatków stopowych, bilans materiałowy (ilość wykorzystanego złomu, ilość wykorzystanych żelazostopów, ilość wytopionej płynnej stali, ilość odpadów technologicznych oraz tzw. wybraków), format odlewanych wlewków, numer wytopu, koniec spustu, temperatura kąpieli metalowej po przyjeździe ze stanowiska piecokadzi, waga kadzi pośredniej przed odlaniem i po odlaniu, parametry odlewania na poszczególnych liniach.

  • Zadaniem uczniów jest odpowiednie przyporządkowanie karteczek do dwóch kart w ciągu 10 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwego według nich podziału.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwą parametry wpisywane do każdej z kart.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Wykorzystanie e materiału poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym Kontrola poszczególnych etapów procesów metalurgicznych, grą edukacyjną Dobór narzędzi kontroli etapów procesów metalurgicznych oraz filmem edukacyjnym Raport z kontroli wyrobów procesów metalurgicznych. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadania na pytania, na które uczeń musi znaleźć odpowiedzi.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela, np. e mailem, i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz kontrolę poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.

  • Uczeń przedstawia przebieg kontroli poszczególnych etapów procesów metalurgicznych.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudność? Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat dotyczący kontroli procesów metalurgicznych.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie e materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.

Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizacji i prowadzenie procesów metalurgicznych.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium przeznaczonego dla każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RA1KKDFL5VysU