Podstawy krawiectwa pomocnika krawca
MOD.07. Wykonywanie prostych wyrobów odzieżowych – pracownik pomocniczy krawca 932915
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1.1 Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
1.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Film edukacyjny Zadania krawca i pomocnika krawcaFilm edukacyjny Zadania krawca i pomocnika krawca,
Galeria zdjęć Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wytwarzania odzieżyGaleria zdjęć Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wytwarzania odzieży,
Atlas interaktywny Przybory i narzędzia krawieckieAtlas interaktywny Przybory i narzędzia krawieckie,
Galeria zdjęć Ściegi ręczne, szwy maszynowe i ich zastosowanieGaleria zdjęć Ściegi ręczne, szwy maszynowe i ich zastosowanie.
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z wykonaniem i zastosowaniem szwów maszynowych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zadania krawca i pomocnika krawcaFilm edukacyjny
Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wytwarzania odzieżyGaleria zdjęć
Przybory i narzędzia krawieckieAtlas interaktywny
Ściegi ręczne, szwy maszynowe i ich zastosowanieGaleria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie pracownika pomocniczego krawca (932915). E‑materiał składa się z następujących elementów:
Film edukacyjny „Zadania krawca i pomocnika krawca”
Prezentuje on:
- określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji pracownika pomocniczego krawca, wykonywanie prac pomocniczych związanych z organizacją stanowiska pracy i obsługą klienta
- zadania zawodowe krawca i pomocnika krawca,
- czynności zawodowe: obsługa klienta, zdejmowanie pomiarów z sylwetki klienta, przygotowanie miary, przeróbki, naprawy wyrobów odzieżowych ,rozkrój materiałów, szycie, prasowanie
- prezentację obsługi i zastosowania maszyn szwalniczych i urządzeń stosowanych w odzieżownictwie prezentację zastosowania narzędzi i przyborów krawieckich: do mierzenia i rysowania, do szycia ręcznego, do krojenia materiału.
- przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych
Na podstawie filmu edukacyjnego „Zadania krawca i pomocnika krawca” spróbuj zebrać najważniejsze informacje dotyczące określenia nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji pracownika pomocniczego krawca, wykonywania prac pomocniczych związanych z organizacją stanowiska pracy i obsługą klienta, zadań zawodowych krawca i pomocnika krawca. Zaznacz je kolorami, co ułatwi Ci ich późniejsze zapamiętanie.
Pomyśl, jak pokazać prezentację obsługi i zastosowania maszyn szwalniczych i urządzeń stosowanych w odzieżownictwie – przygotuj fiszki do samodzielnych powtórek. Na jednej stronie zapisz nazwę maszyny, na drugiej 2 informacje o jej obsłudze i jej zastosowanie. Fiszki wykorzystasz do samodzielnych powtórek.
Na podstawie galerii zdjęć „Maszyny i urządzenia stosowane w procesie wytwarzania odzieży” wykonaj notatkę wizualną, w której przedstawisz pojedyncze narzędzia, elementy: oprzyrządowanie maszyn m.in. stopki, lamowniki, podział maszyn w zależności od zastosowania, maszyny stosowane w zawodzie: maszyny szwalnicze podstawowe i specjalistyczne, maszyny krojcze, maszyny i urządzenia do obróbki parowo‑cieplnej (m.in. stębnówkami, owerlok, pikówka, krajarki, prasy, żelazka itd.), maszyny i urządzenia transportowe: transport międzyoperacyjny i międzywydziałowy. Urządzenia do transportu ręcznego (pochylnie, zrzutniki, ześlizgi). Urządzenia do transportu mechanicznego (np.: przenośniki taśmowe, podwieszane). Urządzenia do transportu pneumatycznego i automatycznego. Twoja notatka wizualna może mieć kształt tabelarczny, co ułatwi Ci powtórki,
Obejrzyj atlas interaktywny „Przybory i narzędzia krawieckie”, wskaż rodzaje przyborów i narzędzi krawieckich, przyrządy do mierzenia i rysowania (taśmy centymetrowe, radełko, mydełko, sztyfty, przyrządy do wyrównywania brzegów). Znajdź w internecie zdjęcia tych przyborów i poszukaj, w jakich formach i kształtach mogą one występować. Zapisz nazwy narzędzi i do każdego z nich dopisz 2‑3 słowa kluczowe (ew. dodaj rysunki czy zdjęcia).
Na podstawie galerii zdjęć „Ściegi ręczne, szwy maszynowe i ich zastosowanie” stwórz notatkę w formie słoneczka („ośmiornicy”), pierwszy promień to podstawowe ściegi ręczne (opisz 2‑3 zdaniami: wewnętrzne, brzeżne i ozdobne), drugi promień to szwy maszynowe (opisz 2‑3 zdaniami: łączące i brzegowe), trzeci promień to przykładowe zastosowanie ściegów ręcznych, zaś czwarty przykładowe kompozycje ściegów: kombinacja z mereżką, ściegu przed igłą, kombinacje ze ściegiem zakopiańskim, kombinacje liniowe ściegów.
Obudowa dydaktyczna
Zawiera interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć do e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografię i bibliografię, instrukcję użytkowania. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Dokonaj podziału treści, które są dla Ciebie zrozumiałe i czytelne oraz tych, które wymagają wyjaśnienia lub wytłumaczenia przez nauczyciela. Materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna to elementy, które w dogodnej formie umożliwią Ci poznanie nowych treści oraz zdobycie nowych umiejętności.
Możesz na początku cyklu zajęć dokonać podziału materiału według stopnia trudności i zrozumienia przez siebie. Hasła, które są dla Ciebie zrozumiałe, opatrz komentarzem, w którym będą zawarte najważniejsze informacje na dany temat. Treści nieznane, niezrozumiałe opisz w podobny sposób, wskazując na to, co jest niejasne i wymaga dopowiedzenia.
Z czasem, w miarę realizacji materiału i tematów lekcji, coraz większa ilość treści, zagadnień i haseł będzie w kategorii tych znanych Ci i zrozumiałych. W podobny sposób możesz opisywać kolejne tematy, przechodząc od określenia zakresu niewiedzy do kompetencji w danym zakresie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści