E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały kuśnierskie

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.04.2. Podstawy kuśnierstwa:

  • 1) charakteryzuje właściwości skór wyprawionych

  • 2) charakteryzuje właściwości skór futrzarskich

  • 3) charakteryzuje zagadnienia związane z topografią skór wyprawionych

  • 4) charakteryzuje zagadnienia związane z jakością skór wyprawionych

  • 5) charakteryzuje właściwości materiałów pomocniczych i dodatków stosowanych w kuśnierstwie

  • 11) posługuje się programami komputerowymi wspomagającymi wykonywanie zadań zawodowych

MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich

  • 4) posługuje się przyrządami i urządzeniami pomiarowymi

  • 8) prowadzi kontrolę i ocenę jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej  dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną  wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu materiałów podstawowych i pomocniczych wykorzystywanych w kuśnierstwie

1.2. Materiały multimedialne

Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Zasób „Materiały kuśnierskie” składa się z 3 materiałów multimedialnych:

  • E‑bookDnnzTsyL4E‑book ,,Skóry futerkowe stosowane do wytwarzania wyrobów futrzarskich” wprowadza informacje na temat charakterystyki skóry surowej futerkowej: jej budowy, składu, topografii. Ilustruje także podział i charakterystykę skór futerkowych, a także omawia ich wady oraz uszkodzenia.

  • Galeria zdjęćDdkSHSVuTGaleria zdjęć ,,Materiały pomocnicze w kuśnierstwie” przedstawia różne rodzaje tkanin: lniane, bawełniane, poliestrowe, a także wprowadza typologię skór naturalnych i tworzyw sztucznych, ilustrując poszczególne przykłady skór, futer i innych materiałów tego rodzaju. Zawiera również materiały obejmujące nici oraz taśmy krawieckie.

  • Wirtualne laboratoriumD17s7uLIWWirtualne laboratorium ,,Ocena właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych” pozwala na praktyczne przetestowanie wytrzymałości skór futerkowych za pomocą wizualizacji, zadań i dodatkowych informacji. 

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDGbDwF8NFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wytwarzania wyrobów futrzarskich.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD13t3xkOcSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDGhGKQXyCPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDY4GXhTiIPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDuKaSUfHNNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD17xmho0fInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie Kuśnierz/Technik technologii wyrobów skórzanych. Materiały multimedialne: e‑book, galeria zdjęć, wirtualne laboratorium gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć dotyczących materiałów kuśnierskich. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Materiały kuśnierskie, można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.

Wykonaj interaktywne ćwiczenia sprawdzające i na tej podstawie stwórz listę zagadnień, których nie opanowałeś jeszcze w stopniu wystarczającym. Poszukaj w materiałach multimedialnych lub w internecie odpowiedzi na pytania, na które nie znałeś odpowiedzi.

Wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem odpowiedniego działu i masz pokazać nowym pracownikom, na czym polega praca z materiałami kuśnierskimi – jakie są ich rodzaje oraz użyteczność. Poza tym pomyśl, co o tej pracy opowiesz przyszłemu adeptowi tej sztuki – co jest najciekawsze, a co może być trudne? Przygotuj wypowiedź, którą zapiszesz, możesz samodzielnie przeczytać ją na głos i w ten sposób trenować rozmowy z przyszłymi, potencjalnymi klientami.

Zapoznaj się z galerią zdjęć „Materiały pomocnicze w kuśnierstwie”, która objaśnia poszczególne kwestie związane z typami tkanin, dzianin, tworzyw i skór kuśnierskich materiałów pomocniczych. Następnie wykonaj mapę myśli, po pierwsze, krótko opisz tkaniny z podziałem na klasy, gatunki i rodzaje, a także tkaniny podszewkowe: syntetyczne i bawełniane. Po drugie, dzianiny, włókniny, mikrofibry oraz tworzywa skóropodobne. Po trzecie, skóry naturalne wyprawione bez włosa i materiały ocieplające. Po czwarte, materiały usztywniające (wkłady usztywniające, fizelina), a także nici do szycia: szwalnicze, maszynowe; numerację nici w zależności od grubości. Po piąte, taśmy o różnej szerokości i kolorystyce, ponadto zapięcia typu keski, klamry, guziki, zamki, inne ozdoby. Poszukaj informacji o materiałach pomocniczych w sieci, porównaj zdjęcia z tymi z galerii.

Na podstawie e‑booka: „Skóry futerkowe stosowane do wytwarzania wyrobów futrzarskich” odpowiedz na pytania/zagadnienia: 1. Jaki jest podział i charakterystyka skór futerkowych w zależności od rodzaju zwierzęcia (zwierzęta futerkowe hodowlane, zwierzęta dzikie)? 2. Opiszcie z użyciem słów kluczowych najpopularniejsze wyroby kuśnierskie – futra, kożuchy kamizelki, podpinki do płaszczy, okrycia głowy, kołnierze, etole, bolerka, boa, szale, akcesoria futrzane. 3. Scharakteryzuj sposoby wykończenia skór z włosem i od strony mizdry (skóry owcze) oraz wady i uszkodzenia skór wyprawionych. 4. Jaki jest topograficzny układ skór w zależności od sposobu zdjęcia skóry ze zwierzęcia, z uwzględnieniem charakterystyki i właściwości poszczególnych części topograficznych? 5. Jaka jest budowa histologiczna skór i charakterystyka włosa? Odpowiedzi zapisz w postaci fiszek, pytanie na rewersie, odpowiedź na rewersie. Trudniejsze zagadnienia możesz rozbić na kilka fiszek.

Na podstawie wirtualnego laboratorium „Ocena właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych” przeprowadź symulację. Przygotuj kreatywną notatkę po każdej pojedynczej symulacji, dopisuj do niej informacje: 1. warunki pracy w laboratorium materiałoznawstwa – uwagi i przemyślenia, 2. przygotowanie próbek do badań – informacje na temat tego, jak pobierać próbki, jak je wycinać i znakować, 3. proces aklimatyzacji próbek, 4. procesy zachodzące w czasie oceny właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych, 5. narzędzia i urządzenia występujące w laboratorium (opisz najciekawsze dla Ciebie i nieznane Ci urządzenia), 6. stanowisko badawcze (możesz napisać, jak powinno wyglądać takie, przy którym chcesz w przyszłości pracować).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści