E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiały kuśnierskie

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

1

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach kuśnierz 753106 oraz technik technologii wyrobów skórzanych 311926.

Proponowany e‑materiał jest wsparciem ucznia w procesie uczenia się. Daje możliwość poznania istotnych zagadnień związanych z procesem wytwarzania wyrobów kuśnierskich, a także pozwala na obserwację i naśladowanie innych ludzi, wykonujących zadania zawodowe w pracowni kuśnierskiej. E‑materiał Wytwarzanie wyrobów kuśnierskich zawiera informacje dotyczące zasad doboru różnych rodzajów wyrobów kuśnierskich do typu sylwetki, sporządzania dokumentacji technologicznej oraz konfekcjonowania wyrobów kuśnierskich. Proponowany e‑materiał służy do przygotowania absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich:

  • Dobieranie i ocena jakości skór futerkowych i dodatków do wyrobu kuśnierskiego

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.04.2. Podstawy kuśnierstwa. Uczeń.

  • 1) charakteryzuje właściwości skór wyprawionych,

  • 2) charakteryzuje właściwości skór futrzarskich,

  • 3) charakteryzuje zagadnienia związane z topografią skór wyprawionych,

  • 4) charakteryzuje zagadnienia związane z jakością skór wyprawionych,

  • 5) charakteryzuje właściwości materiałów pomocniczych i dodatków stosowanych w kuśnierstwie,

  • 11) posługuje się programami komputerowymi wspomagającymi wykonywanie zadań zawodowych.

MOD.04.3. Wykonywanie wyrobów kuśnierskich. Uczeń:

  • 4) posługuje się przyrządami i urządzeniami pomiarowymi,

  • 8) prowadzi kontrolę i ocenę jakości materiałów i wyrobów kuśnierskich.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu materiałów kuśnierskich.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑bookDnnzTsyL4E‑book ,,Skóry futerkowe stosowane do wytwarzania wyrobów futrzarskich” wprowadza informacje na temat charakterystyki skóry surowej futerkowej: jej budowy, składu, topografii. Ilustruje także podział i charakterystykę skór futerkowych, a także omawia ich wady oraz uszkodzenia.

Galeria zdjęćDdkSHSVuTGaleria zdjęć ,,Materiały pomocnicze w kuśnierstwie” przedstawia różne rodzaje tkanin: lniane, bawełniane, poliestrowe, a także wprowadza typologię skór naturalnych i tworzyw sztucznych, ilustrując poszczególne przykłady skór, futer i innych materiałów tego rodzaju. Zawiera również materiały obejmujące nici oraz taśmy krawieckie.

Wirtualne laboratoriumD17s7uLIWWirtualne laboratorium ,,Ocena właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych” pozwala na praktyczne przetestowanie wytrzymałości skór futerkowych za pomocą wizualizacji, zadań i dodatkowych informacji. 

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDGbDwF8NFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresie wytwarzania wyrobów kuśnierskich, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD13t3xkOcSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDGhGKQXyCPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDY4GXhTiIPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDuKaSUfHNNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD17xmho0fInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kuśnierz i technik technologii wyrobów skórzanych

Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Materiały kuśnierskie można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

3.1.1. Galeria zdjęć: „Materiały pomocnicze w kuśnierstwie”

Nauczyciel prezentuje uczniom galerię zdjęć, objaśnia poszczególne kwestie związane z typami tkanin, dzianin, tworzyw i skór kuśnierskich materiałów pomocniczych. Podkreśla, że materiały te pełnią funkcję pomocniczą i łączą się ze skórami. Towarzyszący pokazowi komentarz słowny ma charakter objaśnienia (wyjaśnienia), dlatego wykorzystana metoda pracy – pokazu z objaśnieniem – jest wskazana w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym. Uczniowie w trakcie pokazu mogą wykonywać swoje notatki - np. w postaci mapy mentalnej, mogą zapisywać kolejne informacje nt. podziału materiałów pomocniczych. Uczniowie powinni przygotowywać swoje notatki w grupach, nauczyciel może podzielić klasę na 5 zespołów. Zespół pierwszy opisuje zaprezentowane w galerii tkaniny z podziałem na klasy, gatunki i rodzaje, a także tkaniny podszewkowe: syntetyczne i bawełniane. Zespół drugi – dzianiny, włókniny, mikrofibry oraz tworzywa skóropodobne. Zespół trzeci – skóry naturalne wyprawione bez włosa i materiały ocieplające. Zespół czwarty – materiały usztywniające (wkłady usztywniające, fizelina), a także nici do szycia: szwalnicze, maszynowe; numerację nici w zależności od grubości. Zespół piąty – taśmy o różnej szerokości i kolorystyce, ponadto zapięcia typu keski, klamry, guziki, zamki, inne ozdoby. Notatki powinny zawierać symbole graficzne, które ułatwią uczniom zapamiętanie informacji. Grupy mogą wykonać mapy myśli w kreatywnej formie, mogą to być zamiast drzewek czy słoneczek, np. narysowane skóry, włosie będzie stanowić rozgałęzienie. Każda grupa prezentuje na forum efekty swojej pracy. Ponadto uczniowie wymieniają czynności zawodowe związane z materiałami kuśnierskimi. Można też rozważyć przedstawienie tych czynności w formie notatki szkieletowej, która może być uzupełniona przez uczniów na podstawie oglądanej galerii zdjęć – szczególnie przydatne dla uczniów pracujących wolniej czy tych ze SPE. Uczniowie mogą sięgnąć do innych źródeł, internetu, ewentualnie dostępnych opracowań lub podobnych treści w pozostałych materiałach multimedialnych. Sporządzają notatkę z wykorzystaniem słów kluczowych, poza tym mogą dodać elementy notatki graficznej – proste szkice symbolizujące dane tkaniny i materiały. Po obejrzeniu wszystkich materiałów multimedialnego dotyczących zadań zawodowych składających się na obróbkę materiałów kuśnierskich, nauczyciel prosi uczniów o wymienienie cech charakteru i kompetencji wymaganych od osoby wykonującej zawód kuśnierza. Uczniowie tworzą listę, uzasadniając każdą proponowaną cechę. Odpowiadają zarazem na pytanie, czy posiadają już te cechy i kompetencje, wymagane od kuśnierza, ewentualnie, jakie działania powinni podjąć, by je opanować. Nauczyciel prosi uczniów, aby schowali swoje notatki i odczytali je ponownie, np. na koniec roku szkolnego, pomyśleli, które cechy udało im się już nabyć i jak do tego doszli. Uczniowie zdolni mają okazję wypowiedzieć się na forum.

3.1.2. E‑book: „Skóry futerkowe stosowane do wytwarzania wyrobów futrzarskich”

Po przeczytaniu przez uczniów e‑booka (mogą przeczytać go dwukrotnie – najpierw pierwszy raz w domu, potem wspólnie na lekcji – czytanie głośne wyświetlanego na rzutniku/tablicy multimedialnej tekstu) można zastosować metodę pracy z instruktażem, która polega na dołączeniu komentarza słownego wspierającego pokaz oraz udzielaniu wskazówek co do sposobu realizacji zadania. Uczniowie mogą pracować w parach lub w trójkach – w przypadku większych zespołów klasowych. Warto zaproponować, żeby narysowali plakat, który będzie odpowiedzią na pytania/zagadnienia: 1. Jaki jest podział i charakterystyka skór futerkowych w zależności od rodzaju zwierzęcia (zwierzęta futerkowe hodowlane, zwierzęta dzikie)? 2. Opiszcie z użyciem słów kluczowych najpopularniejsze wyroby kuśnierskie – futra, kożuchy kamizelki, podpinki do płaszczy, okrycia głowy, kołnierze, etole, bolerka, boa, szale, akcesoria futrzane. 3. Scharakteryzuj sposoby wykończenia skór z włosem i od strony mizdry (skóry owcze) oraz wady i uszkodzenia skór wyprawionych. 4. Jaki jest topograficzny układ skór w zależności od sposobu zdjęcia skóry ze zwierzęcia, z uwzględnieniem charakterystyki i właściwości poszczególnych części topograficznych? 5. Jaka jest budowa histologiczna skór i charakterystyka włosa? W związku z tym, że treści te pozostają w ścisłym związku z kolejnymi zagadnieniami omawianymi dla przyszłych kuśnierzy, postery te powinny być zawieszone w klasie przez cały cykl lekcji dotyczących maszyn, urządzeń i narzędzi kuśnierskich. Nauczyciel może też poprosić uczniów, aby na podstawie plakatów przygotowali także fiszki do powtórek, na awersie pojawi się np. nazwa wyrobu kuśnierskiego, a na rewersie jego opis czy na awersie pojawi się konkretny sposób wykończenia skóry, a na rewersie sposób postępowania. Uczniowie oddają potem swoje fiszki nauczycielowi, on je miesza i rodzaje wylosowanym osobom nowe zestawy, uczestnicy poznają zatem nowe zagadnienia bądź te same – ale z perspektywy innego uczącego się. Uczniowie ze SPE mogą fiszki wkleić do zeszytu i używać ich do regularnych powtórek.

3.1.3. Wirtualne laboratorium: „Ocena właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych”

W związku z tym, że materiał związany z wirtualnym laboratorium wymaga wielu prób, nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą lekcji odwróconej. Każdy samodzielnie ma za zadanie przeprowadzić w laboratorium jedną symulację. Następnie w sali uczniowie małymi grupami lub w parach przeprowadzają wirtualne oznaczenie właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych w laboratorium materiałoznawstwa. Każdy zespół powinien na podstawie pracy z laboratorium przygotować własną notatkę, w której opisze – np. w postaci słoneczka (napis w środku „oznaczenie właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych” – 1. warunki pracy w laboratorium materiałoznawstwa – własne uwagi i przemyślenia, 2. przygotowanie próbek do badań – informacje na temat tego, jak pobierać próbki, jak je wycinać i znakować, 3. proces aklimatyzacji próbek, 4. procesy zachodzące w czasie oceny właściwości wytrzymałościowych skór futerkowych, 5. narzędzia i urządzenia występujące w laboratorium (należy wybrać jedno urządzenie i opisać je szczegółowo – np. komora klimatyzacyjna, sprężarka, wykrojniki do próbek, prasa do wycinania próbek, grubościomierz, drukarka), 6. stanowisko badawcze (należy opisać je z użyciem słów kluczowych czy przygotować rysunki albo symbole). Każda grupa prezentuje swoje zapiski. Potem nauczyciel przygotowuje stacje, na których umieszcza te same punkty, będzie to ciekawa forma powtórzenia, uczniowie odpowiadają na pytania w maksymalnie 2‑3 zdaniach. Uczniowie, w ramach pracy grupowej, przekazują sobie wiedzę.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie podzieleni na grupy opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

3.2.2. Indywidualizacja pracy z uczniem

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o właściwościach materiałów podstawowych i pomocniczych – krótkie opisy ze słowami kluczowymi), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy. Taki uczeń może uzupełnić notatkę szkieletową, którą przygotuje nauczyciel, o informacje o projektowaniu i wytwarzaniu wyrobów futrzarskich, z wykorzystaniem symbolicznych ilustracji, aby łatwiej przyswoić materiał. Na podstawie materiału multimedialnego Galeria zdjęć nauczyciel przygotowuje zadanie dla uczniów pracujących w różnym tempie. Rozdaje uczniom pracującym w wolniejszym tempie kartki ze zdjęciami i nazwami materiałów kuśnierskich. Ich zadaniem jest przyporządkowanie zdjęć do właściwych opisów. Natomiast uczniowie pracujący w szybszym tempie mają za zadanie połączenie zdjęć ukazujących czynności związane z materiałami z ich opisami. Mogą również na podstawie dostępnych źródeł lub innych materiałów multimedialnych dokładniej opisać przedstawione czynności.

Uczniowie, po zapoznaniu się w domu lub podczas lekcji, z materiałami multimedialnymi przygotowują zadania na sprawdzian dla innej klasy. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie przygotowują zadania na podstawie e‑booka (mogą do niego wielokrotnie wracać). Uczniowie pracujący w szybszym tempie opracowują zadania na podstawie laboratorium i galerii zdjęć. Do zadań powinni załączyć przewidywane odpowiedzi i kryteria oceny odpowiedzi.

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali.

3.2.3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)

Dla uczniów z ADHD nauczyciel może zaproponować pracę metodą dramy, która w naturalny sposób wykorzystuje zwiększoną potrzebę ruchu, przemieszczania się, wyrażania ekspresji. Można podzielić uczniów na grupy. W każdej z nich uczniowie będą wcielali się w role, np. instruktora i ucznia lub kierownika i nowego pracownika. Kierownik lub instruktor może mieć zadanie przedstawienia materiałów kuśnierskich i ich opisanie.

W przypadku uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, można zaplanować pracę w grupach nad kolejnymi rozdziałami e‑booka. Należy często przypominać uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w tym zakresie o konieczności przestrzegania obowiązujących zasad społecznych i o konsekwencjach wynikających z łamania zasad lub obowiązujących norm. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną mogą uzupełnić teksty dotyczące materiałów kuśnierskich o brakujące słowa. W czasie wykonywania zadania dysponują materiałem multimedialnym oraz mogą liczyć na podpowiedzi nauczyciela. Innym zadaniem może być dopasowanie nazw podstawowych materiałów do ich opisów. Nauczyciel może zawrzeć w opisie dodatkowe informacje, niewystępujące w materiale multimedialnym.

Pracując z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, należy pamiętać, by materiał dzielić na małe etapy, wprowadzane stopniowo, przy uwzględnieniu stopnia przyswojenia wcześniejszych treści. Uczniów tych charakteryzuje krótka i słaba koncentracja na treściach trudnych do zrozumienia oraz uwaga dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym. Dlatego niezbędne jest zredukowanie do absolutnego minimum tematyki o wysokim stopniu abstrakcji, nauczanie na konkretach i ciągłe odwoływanie się do doświadczenia ucznia. Nauczyciel powinien starać się stosować krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe instrukcje wykonania zadania.

W przypadku uczniów z dysfunkcją narządu wzroku należy pamiętać np. o odpowiednim miejscu – blisko nauczyciela, zachowaniu porządku na stanowisku pracy, stosowaniu powiększonej czcionki w tekstach. W przypadku ucznia z dysfunkcją narządu słuchu należy zapewnić uczniowi miejsce w pierwszej ławce, w niedużej odległości od nauczyciela (od 0,5 do 1,5 m). Należy często powtarzać komunikaty i zapewnić dodatkowe wyjaśnienia oraz upraszczać polecenia. W przypadku uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna, można zaproponować wydłużenie czasu pracy, indywidualne instruowanie podczas pokazów, omawianie mniejszych partii materiału. W przypadku ucznia zdolnego można angażować go do funkcji lidera, zachęcać do dzielenia się wiedzą z innymi, przygotowywać trudniejsze zadania.

W przypadku pracy indywidualnej, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału we własnym tempie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści