Diagnozowanie pojazdów samochodowych
MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Diagnozowanie pojazdów samochodowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning (gra decyzyjna)
Diagnostyka pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning (gra decyzyjna)Diagnostyka pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów
Dokumentacja interaktywna
Diagnoza pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów
Dokumentacja interaktywnaDiagnoza pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów
Wycieczka wirtualna
Stacja kontroli pojazdów
Wycieczka wirtualnaStacja kontroli pojazdów
Gra edukacyjna
Diagnozowanie pojazdów samochodowych
Gra edukacyjnaDiagnozowanie pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna
Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
Gra edukacyjnaDiagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Diagnostyka pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołówInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning (gra decyzyjna)
Diagnoza pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołówDokumentacja interaktywna
Stacja kontroli pojazdówWycieczka wirtualna
Diagnozowanie pojazdów samochodowychGra edukacyjna
Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowychGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Interaktywne narzędzie typu scenario based learning (gra decyzyjna) „Diagnostyka pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”
Rozwiąż zadania z gry decyzyjnej. Wynotuj trudne dla ciebie zagadnienia i poszukaj informacji na ich temat w innych źródłach.
Dokumentacja interaktywna „Diagnoza pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”
Przejrzyj e‑materiał i sporządź notatki na temat tego, co powinno się znaleźć w dokumentach: karcie kontrolnej, karcie zlecenia, karcie naprawy pojazdu, karcie diagnostycznej pojazdu.
Wycieczka wirtualna „Stacja kontroli pojazdów”
Odbądź wycieczkę wirtualny po stacji kontroli pojazdów. Następnie przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym notatkę przedstawiającą urządzenia niezbędne w pracy mechanika i technika pojazdów samochodowych.
Gra edukacyjna „Diagnozowanie pojazdów samochodowych”
Gra edukacyjna pozwoli Ci wcielić się w rolę diagnosty samochodowego i poznanie czynności, które wykonuje on na co dzień w swojej pracy. Przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym mapę myśli przedstawiającą przyczyny zauważonych usterek w pojazdach.
Gra edukacyjna „Diagnoza zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych”
Zapoznaj się z multimediami. Sporządź wykresy lub schematy przedstawiające przebieg czynności, które musisz wykonać w grze. Jeśli coś sprawia ci trudność podczas rozwiązywania zadań z gry, poszukaj informacji na temat tych obszarów wiedzy, co do których masz braki.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę.
W celu opanowania przedstawionych w e‑materiałów pomocna będzie samodzielna, dodatkowa nauka. Dobrymi pomysłami na zorganizowanie samokształcenia są np.:
tworzenie kreatywnych notatek (opisy, rysunki, kolory),
tworzenie map myśli i plakatów,
nauka za pomocą fiszek,
zorganizowanie ze znajomymi burzy mózgów,
stworzenie projektu edukacyjnego.
Na co zwrócić uwagę?
Na głównej stronie e‑materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo, każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e‑materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być wyjściem dla Ciebie do dalszego własnego doskonalenia się.
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści