E-materiały do kształcenia zawodowego

Części maszyn i urządzeń

MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych - Mechanik precyzyjny 731103

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Części maszyn i urządzeń” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

  • Animacja 3D Części maszyn stosowane w mechaniceDeU9rpHsFAnimacja 3D Części maszyn stosowane w mechanice, która przedstawi Ci podział i zastosowanie typowych części maszyn stosowanych w mechanice z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D), tj. łożyska toczne, łożyska ślizgowe, sprzęgła, hamulce, osie, wały, przekładnie mechaniczne, cięgnowe, cierne, połączenia rozłączne, połączenia nierozłączne, a także pokaże Ci rodzaje łączników połączeń, tj. rodzaje nitów, rodzaje kołków, wpustów, sworzni, rodzaje gwintów, rodzaje spoin, zgrzein.

  • Film instruktażowy - tutorial Wykonywanie połączeń części maszynDC4irpT82Film instruktażowy - tutorial Wykonywanie połączeń części maszyn zaprezentuje Ci etapy wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych części maszyn, połączenia rozłącznego (klinowe, wpustowe i wielowypustowe, sworzniowe, kołkowe, gwintowe, sprężyste, rurowe) i nierozłącznego (spawane, lutowane, zgrzewane, wciskowe, nitowe, klejowe), części maszyn, ich zastosowanie w budowie maszyn, występowanie. Zaprezentuje etapy wykonania przykładowego procesu technologicznego połączenia nierozłącznego, np. nitowego lub spawanego, oraz połączenia rozłącznego, np. gwintowego lub wpustowego. Z filmu dowiesz się także, jakie narzędzia, maszyny i urządzenia są używane podczas wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych.

  • Film edukacyjny Podział części maszynD18HBvQSXFilm edukacyjny Podział części maszyn to materiał, z którego dowiesz się, jak wygląda podział i zastosowanie typowych części maszyn, elementów budowy maszyn i urządzeń. Film zaprezentuje Ci typowe części maszyn, elementy budowy maszyn i urządzeń, tj. łożyska kulkowe i toczne, osie i wały, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne (zębate, cięgnowe, cierne) oraz ich elementy (tj. kołki, wpusty, nity, sworznie, różne koła zębate), a także przedstawi ich występowanie w budowie maszyn, zadania do wykonania, przeznaczenie.

  • Animacja 3D Podział i zastosowanie przekładni mechanicznychDwgti288HAnimacja 3D Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych pozwoli Ci na zapoznanie się z podziałem przekładni mechanicznych (zębatych, cięgnowych, ciernych) i ich zastosowaniem (miejsce występowania w przykładowych maszynach i urządzeniach) z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D) przekładni mechanicznych, maszyn i urządzeń (rysunek montażowy). Animacja zaprezentuje Ci również ruch danej przekładni mechanicznej w przykładowej maszynie, urządzeniu (aksonometryczny rysunek montażowy).

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDX6U9GjHInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDBoyIjKbfSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDloOqYCQpPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDceZfM8vtPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD11NkflEtNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDQSw0H2eeInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego. E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi Ci zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z częściami maszyn i urządzeń w pracy mechanika precyzyjnego. Ma na celu przybliżenie wiedzy na temat podziału oraz charakterystyki części maszyn, ich występowania w budowie maszyn i urządzeń z równoczesnym zilustrowaniem części maszyn (3D), tj. łożyska toczne, łożyska ślizgowe, sprzęgła, hamulce, przekładnie mechaniczne (zębate, cięgnowe, cierne), połączenia mechaniczne (rozłączne i nierozłączne). Ważnym elementem e‑zasobu jest prezentowanie części maszyn w 3D, ruchu roboczego na aksonometrycznym rysunku montażowym budowy maszyn i urządzeń. E‑zasób ma na celu pomóc Ci w rozpoznawaniu i klasyfikowaniu części maszyn.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, film edukacyjny oraz dwie animacje 3D. Przybliżają one wiadomości dotyczące części maszyn i urządzeń.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między nimi, o których wspominają materiały filmowe.

Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś będziesz robić stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując zagadnienia związane z częściami maszyn i urządzeń (w tym połączeń części), postaraj się wyobrazić je sobie (pomogą Ci w tym animacje 3D). Przypomnij sobie podobne układy do tych wskazanych w materiale i znajdź między nimi różnice.

Przykładowe ścieżki pracy z e‑materiałem

Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu podziału, rodzajów i zastosowań części maszyn i urządzeń mógłbyś zrealizować w następujący sposób:

  1. Przejrzeć animację „Części maszyn stosowane w mechanice”, aby wyrobić sobie ogólne pojęcie o temacie, bez wchodzenia w szczegóły.

  2. Obejrzeć film instruktażowy „Wykonywanie połączeń części maszyn” i zapoznać się szczegółowo z  rodzajami połączeń rozłącznych i nierozłącznych oraz spawaniem i nitowaniem.

  3. Obejrzeć film edukacyjny „Podział części maszyn” oraz animację „Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych”.

  4. Przejść do interaktywnych materiałów sprawdzających, które możesz stosować również w innych momentach nauki:

  • przykładowe ćwiczenia związane z animacją „Części maszyn stosowane w mechanice”: ćwiczenie 5 - Rodzaje łożysk oraz ćwiczenie oraz ćwiczenie 6 - Funkcje łożysk,

  • przykładowe ćwiczenia związane z filmem „Wykonywanie połączeń części maszyn”: ćwiczenie 1 - Podział połączeń oraz ćwiczenie 2 - Rodzaje połączeń,

  • przykładowe ćwiczenia związane z filmem „Podział części maszyn”: ćwiczenie 4 - Rodzaje części maszyn oraz ćwiczenie 7 - Elementy maszyn i urządzeń,

  • przykładowe ćwiczenia związane z animacją „Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych”: ćwiczenie 3 - Przekładnie mechaniczne,

  • ćwiczenie 8 - Test może stanowić podsumowanie zajęć lub ich początek (pre‑test).

  1. Teraz już wiesz, co sprawia Ci problemy. Wróć zatem do filmów i animacji 3D i poszukaj odpowiedzi na pytania, które sprawiły Ci kłopoty.

  2. Na zakończenie wróć jeszcze raz do ćwiczeń.

Jeśli jednak chciałbyś pracować z materiałami po swojemu, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś tak właśnie postąpił. Dostosuj sposób pracy do swoich preferencji i sposobu uczenia się.

I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.  Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażanie sobie różnych alternatywnych rozwiązań i kreatywne podchodzenie do tematu! Na przykład wyobraź sobie, że masz zastosować połączenie niezawierające żadnego spoiwa, które będzie nierozłączne już po jednokrotnym połączeniu.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.

  • Jeśli zrobisz to na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz. W ten sposób wzrośnie Twoja motywacja.

  • Jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu danych treści.

  • Jeśli testy wykonasz na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.

  • Warto wracać do interaktywnych materiałów sprawdzających, nawet jeśli wynik w testach był bardzo dobry, ponieważ z czasem bardzo wiele wiadomości się zapomina.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, aby stosować profesjonalne słownictwo. Jako specjalista powinieneś znać materiał i używać odpowiedniego słownictwa.

Zanim rozpoczniesz naukę, przejrzyj dokładnie e‑materiały. Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.

Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).