E-materiały do kształcenia zawodowego

Części maszyn i urządzeń

MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych - Mechanik precyzyjny 731103

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik precyzyjny. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych wyodrębnionej w zawodzie Mechanik precyzyjny 731103.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych:

  • montowania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • naprawiania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • konserwowania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

Efekty kształcenia

MEP.01.2. Podstawy budowy i zasady działania maszyn i urządzeń precyzyjnych

Uczeń:

3) charakteryzuje części maszyn i urządzeń precyzyjnych,

6) wykonuje połączenia części maszyn i urządzeń precyzyjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD14gmffRDWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Części maszyn i urządzeń” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

  • Animacja 3D Części maszyn stosowane w mechaniceDeU9rpHsFAnimacja 3D Części maszyn stosowane w mechanice przedstawia podział i zastosowanie typowych części maszyn używanych w mechanice z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D), tj. łożyska toczne, łożyska ślizgowe, sprzęgła, hamulce, osie, wały, przekładnie mechaniczne, cięgnowe, cierne, połączenia rozłączne, połączenia nierozłączne, a także prezentuje rodzaje łączników połączeń, tj. rodzaje nitów, rodzaje kołków, wpustów, sworzni, rodzaje gwintów, rodzaje spoin, zgrzein.

  • Film instruktażowy - tutorial Wykonywanie połączeń części maszynDC4irpT82Film instruktażowy - tutorial Wykonywanie połączeń części maszyn prezentuje etapy wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych części maszyn, połączenia rozłączne (klinowe, wpustowe i wielowypustowe, sworzniowe, kołkowe, gwintowe, sprężyste, rurowe) i nierozłączne (spawane, lutowane, zgrzewane, wciskowe, nitowe, klejowe), części maszyn i ich zastosowanie w budowie maszyn oraz występowanie, a także przedstawia etapy wykonania przykładowego procesu technologicznego połączenia nierozłącznego, np. nitowego lub spawanego, oraz połączenia rozłącznego, np. gwintowego lub wpustowego. Prezentuje także narzędzia, maszyny i urządzenia używane podczas wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych.

  • Film edukacyjny Podział części maszynD18HBvQSXFilm edukacyjny Podział części maszyn prezentuje podział i zastosowanie typowych części maszyn, elementów budowy maszyn i urządzeń, typowe części maszyn, elementy budowy maszyn i urządzeń, tj. łożyska kulkowe i toczne, osie i wały, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne (zębate, cięgnowe, cierne) oraz ich elementy (tj. kołki, wpusty, nity, sworznie, różne koła zębate), ukazuje ich występowanie w budowie maszyn, zadanie do wykonania, przeznaczenie.

  • Animacja 3D Podział i zastosowanie przekładni mechanicznychDwgti288HAnimacja 3D Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych przedstawia podział przekładni mechanicznych (zębatych, cięgnowych, ciernych) i ich zastosowanie (miejsce występowania w przykładowych maszynach i urządzeniach) z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D) przekładni mechanicznych, maszyn i urządzeń (rysunek montażowy). Animacja prezentuje ruch danej przekładni mechanicznej w przykładowej maszynie, urządzeniu (aksonometryczny rysunek montażowy).

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDX6U9GjHInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDBoyIjKbfSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDloOqYCQpPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDceZfM8vtPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD11NkflEtNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDQSw0H2eeInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu mechanik precyzyjny

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z częściami maszyn i urządzeń w pracy mechanika precyzyjnego. Ma na celu przybliżenie uczniowi wiedzy na temat podziału oraz charakterystyki części maszyn, ich występowania w budowie maszyn i urządzeń z równoczesnym zilustrowaniem części maszyn (3D), tj. łożyska toczne, łożyska ślizgowe, sprzęgła, hamulce, przekładnie mechaniczne (zębate, cięgnowe, cierne), połączenia mechaniczne: rozłączne i nierozłączne. Ważnym elementem e‑zasobu jest prezentowanie części maszyn w 3D oraz ruchu roboczego na aksonometrycznym rysunku montażowym budowy maszyn i urządzeń. E‑zasób ma pomóc uczniom w rozpoznawaniu i klasyfikowaniu części maszyn. E‑zasób zawiera również prezentację procesu technologicznego przykładowego połączenia rozłącznego (np. gwintowanego) i nierozłącznego (nitowanego lub spawanego).

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 3D „Części maszyn stosowane w mechanice”
  • Uczniowie dzieleni są na 2 grupy. Każda grupa otrzymuje pulę zdjęć przedstawiających części maszyn (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako printscreeny bez podpisów).

  • Zadaniem uczniów – na podstawie zdjęć części maszyn – jest zaproponowanie, do czego służy dana część lub/i czego stanowi całość.

  • Następnie pod zdjęciami uczniowie umieszczają zapisane na kartkach odpowiednie nazwy części maszyn.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, korzystając z animacji.

  • Kolejnym krokiem jest praca z obiektami, których zdjęcia uczniowie mają wydrukowane.

  • Uczniowie ustawiają obiekt (lub fragment obiektu, wybierając jego część) i wykonują printscreen z ekranu tak, aby widać było elementy, o jakie zapytają w ułożonych pytaniach.

  • Uczniowie przygotowują 5 pytań związanych z daną maszyną lub jej fragmentem przedstawionym na zdjęciu w taki sposób, aby odpowiedzi na te pytania pozwoliły określić, jaki to obiekt (printscreen)

  • Na podstawie przygotowanych pytań nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.

  • W razie potrzeby nauczyciel komentuje nieprawidłowe informacje.

  • Uczniowie wykonują notatki z zajęć.

Film instruktażowy „Wykonywanie połączeń części maszyn”
  • Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa ma przygotować opis fragmentu filmu, np. „Połączenia rozłączne”, „Połączenie spawane”, „Połączenia nitowane”.

  • Po analizie filmu nauczyciel rozdaje grupom flipcharty zatytułowane „Zasady dotyczące łączenia...” – w miejsce kropek grupy wstawiają swój zakres treści.

  • Teraz zadaniem grup będzie wypisanie zasad i narzędzi używanych podczas przydzielonego typu łączenia.

  • Uczniowie po analizie filmu i przeszukaniu zasobów internetu wpisują informacje na flipchartach.

  • Teraz następuje prezentacja wykonanej pracy.

  • Nauczyciel uzupełnia przekazywane przez zespoły informacje. Finalnie prosi każdego z uczniów o zrobienie dokumentacji fotograficznej przygotowanych materiałów do własnej notatki.

Film edukacyjny „Podział części maszyn”
  • Nauczyciel łączy uczniów w 3 grupy i przekazuje im dostęp do filmu „Podział części maszyn”.

  • Grupy otrzymują zagadnienia do opracowania: 1 grupa - „Części połączeń”, 2 grupa - „Łożyskowania”, 3 grupa - „Części napędów”.

  • Zadaniem każdej z grup będzie wypisanie i opisanie dokładnie w 3 zdaniach (odpowiadających na pytania: Co to jest?, Jak działa?, Do czego służy?) rodzajów części połączeń, łożyskowań lub części napędów (w zależności od przydzielonego tematu).

  • Grupy otrzymują flipcharty. Na środku zapisują swój temat z krótkim jego opisem, a w różnych jego przestrzeniach zapisują nazwy związane z rodzajem części połączeń, łożyskowań lub części napędów. Pod tymi nazwami zamieszczają trzyzdaniowe opisy. Łączą nazwy z głównym tematem, tworząc mapę myśli. Poniżej każdej nazwy zostawiają przestrzeń na dalsze notatki.

  • Po zrealizowaniu tego działania przekazują flipchart wybranej grupie (a ta grupa oddaje swój flipchart kolejnej grupie itd.).

  • Teraz grupy czytują notatki z flipchartu innej grupy i zapisują poniżej 5 pytań do tego hasła (czego jeszcze chcieliby się w tej kwestii dowiedzieć?). Mogą to być pytania o narzędzia do montażu, naprawy lub szczegóły dotyczące nietypowych zastosowań.

  • Po kilku minutach flipchart wraca do grupy, która go przekazała.

  • Teraz grupa uzupełnia notatkę o odpowiedzi na postawione pytania.

  • Grupy po raz kolejny przekazują flipcharty pozostałym grupom, ale innym niż za pierwszym razem.

  • Po raz kolejny flipcharty wracają z pytaniami do grupy „wyjściowej”.

  • Po odpowiedzi na drugi zestaw pytań każda grupa prezentuje opracowane zagadnienia.

  • Po prezentacji nauczyciel uzupełnia pominięte informacje. Uczniowie wykonują notatkę wizualną.

Animacja 3D „Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych”
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukował obrazy z animacji (obrazek ma zajmować w wydruku połowę karty z lewej strony).

  • Przydziela grupom zagadnienia do przeanalizowania i karty z hasłami:

    • „Przekładnia zębata prosta, skośna, zębatkowa (maglownica), stożkowa prosta i skośna oraz przekładnia ślimakowa”,

    • „Przekładnia cięgnowa pasowa z pasem płaskim, klinowym, okrągłym i zębatym oraz łańcuchowa z łańcuchem płytkowym i zębatym”,

    • „Przekładnia cierna o stałym i zmiennym przełożeniu bezstopniowa”.

  • Każda z grup ma przejrzeć animację i dorysować na kartce kolejny obrazek (tylko obrazek, bez słów), który będzie w jakiś sposób łączył się z przekładnią ze zdjęcia. Rysunek ma być wykonany bez względu na umiejętności plastyczne członków grupy.

  • Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej.

  • Zadanie się powtarza i teraz kolejna grupa tworzy następny rysunek, dorysowując wybrany element przekładni.

  • Na znak nauczyciela po raz trzeci następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania, ale tym razem to już będzie graficzne pokazanie połączenia z inną częścią tworzącą z nią przekładnię.

  • Finalnie karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić rysunki, które zostały dorysowane do ich karty przez kolejne grupy.

  • Grupy prezentują swoje karty i komentują to, co znalazły na karcie. Opisują to na odwrocie karty.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 3D „Części maszyn stosowane w mechanice”
  • Uczniowie otrzymują pulę zdjęć - zbliżeń wykonanych przez nauczyciela z animacji 3D. Zdjęcia zawierają numery.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do zdjęć, bez zapoznania się z ich opisami i użyciem animacji. Na kartce wypisują kolejne numery i nazwy części, które – według nich – przedstawia zdjęcie.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (kartka z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i 4 odpowiedzi, z czego 1 jest poprawna) dotyczące tej części. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartkami z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel, w razie potrzeby, udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań co do poprawności odpowiedzi pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym. Sytuację omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi  powstałych z analizy zdjęć - zbliżeń wizualizacji części maszyn.

  • Uczniowie tworzą notatki, które są poprawnymi odpowiedziami na pytania testowe. Nauczyciel notuje odpowiedzi ze wszystkich pytań, które zostały zadane na zajęciach.

Film instruktażowy „Wykonywanie połączeń części maszyn”
  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali film i usystematyzowali wiedzę dotyczącą wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych.

  • Teraz nauczyciel prosi o dopisanie innych sposobów łączeń (nieujętych w filmie), które uczniowie mają znaleźć w internecie.

  • Uczniowie zapisują to w postaci notatki, w której przyporządkowują informacje dotyczące łączeń i niezbędne narzędzia do ich wykonania.

  • Nauczyciel prosi o zaprezentowanie notatek przez wybranych uczniów. Reszta klasy uzupełnia swoje wpisy.

  • Nauczyciel może poszerzyć ten zakres o przykłady zastosowań wskazanych łączeń.

Film edukacyjny „Podział części maszyn”
  • Nauczyciel przydziela dostęp do filmu każdemu uczniowi.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne obejrzenie filmu i wynotowanie charakterystycznym cech wybranego zagadnienia. Uczniowie mają do wyboru: „Części połączeń” , „Łożyskowania” lub „Części napędów”.

  • Nauczyciel dba o to, aby tematy były rozłożone równo w klasie.

  • Notatkę z analizy filmu każdy uczeń ma sporządzić w postaci mapy pojęć.

  • Z mapy ma wynikać część wspólna każdego elementu zagadnienia i to, czym się różnią.

  • Notatki prezentują wybrani uczniowie.

  • Nauczyciel odpowiednio ocenia ich zaangażowanie.

Animacja 3D „Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych”
  • Nauczyciel prezentuje animację 3D.

  • Prosi uczniów o samodzielne przeszukanie internetu i znalezienie zdjęć podobnych do tych zamieszczonych w animacji.

  • Uczniowie zamieszczają zdjęcia w wirtualnej przestrzeni wspólnej dla klasy lub zapisują we własnych zasobach i przesyłają je nauczycielowi

  • Nauczyciel prezentuje zdjęcia i prosi klasę o nazwanie tych grafik (podanie informacji na temat tego, co przedstawiają).

  • Zestaw zdjęć wędruje do zasobów klasy jako notatka z zajęć.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte co najmniej w czterech różnych formułach zależnych od sytuacji dydaktycznej:

  • jako materiały sprawdzające wiedzę – w przypadku niewystarczającej liczby pytań lub zadań mogą być włączone do testu przygotowanego na ich podstawie przez nauczyciela,

  • jako materiały wprowadzające, rozbudzające ciekawość uczniów związaną z materiałem, który za chwilę będą analizować,

  • jako materiały aktywizujące podczas realizacji działań związanych z e‑materiałem – przerywnik po dłuższej pracy w grupie lub dodatek informacyjny do pracy uczniów,

  • jako materiały utrwalające nabytą wiedzę po „przerobionym” materiale lub jego części.

Interaktywne materiały sprawdzające z założenia są przeznaczone do wskazanych części e‑materiału. I tak na przykład:

  • materiałami przypisanymi do animacji 3D „Części maszyn stosowane w mechanice” mogą być ćwiczenia: 5 - Rodzaje łożysk oraz ćwiczenie ora 6 - Funkcje łożysk,

  • do filmu „Wykonywanie połączeń części maszyn” przypisane są ćwiczenia: 1 - Podział połączeń ćwiczenie oraz 2 - Rodzaje połączeń,

  • do filmu „Podział części maszyn” można zastosować m.in. ćwiczenia: 4 - Rodzaje części maszyn oraz ćwiczenie oraz 7 - Elementy maszyn i urządzeń,

  • materiałem sprawdzającym dla animacji 3D „Podział i zastosowanie przekładni mechanicznych” będzie ćwiczenie 3 - Przekładnie mechaniczne,

Ćwiczenie 8 - Test może stanowić podsumowanie zajęć lub ich początek (pre–test).

Właściwe wykorzystanie interaktywnych materiałów sprawdzających w odpowiednim momencie lekcji będzie zależało również od jej dynamiki i składu klasy oraz pomysłu na jej przeprowadzenie przez nauczyciela. Stąd warto zapoznać się z zawartością tych materiałów, aby jak najlepiej i jak najskuteczniej je wykorzystać.

Materiały te należy stosować w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z kolegą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Na prośbę nauczyciela ćwiczenia – w zależności od procesu dydaktycznego –  uczeń może wykonywać w grupie lub indywidulanie.

Przykład wykorzystania interaktywnych materiałów sprawdzających:

  • Nauczyciel wyświetla film „Wykonywanie połączeń części maszyn” i zatrzymuje go w odpowiednich momentach, wskazując na jego najważniejsze elementy.

  • Następnie wyświetla ćwiczenie 1 - Podział połączeń z interaktywnych materiałów sprawdzających.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie. Prosi następnie o zaprezentowanie odpowiedzi na forum klasy.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, np. na tablicy interaktywnej.

  • Teraz nauczyciel skupia się na każdym z połączeń, prezentując film i dopowiadając jak poprzednio.

  • Następnie uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 - Rodzaje połączeń.

  • Na zakończenie nauczyciel łączy uczniów w grupy i prosi o ułożenie zadań podobnych do ćwiczenia 1 i 2.

  • Uczniowie przekazują sobie nawzajem wymyślone zadania i w ramach pracy samodzielnej rozwiązują je na zajęciach lub w domu.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania metodą projektu.

Na zajęciach poprzedzających rozpoczęcie projektu nauczyciel ustala cele ogólne projektu. W przypadku MEP.01.4 może to być poznanie przekładni mechanicznych. Kolejny element to szczegółowe założenia projektu, np. omówienie wybranego rodzaju przekładni, a potem szczegółowe przedstawienie jej elementów oraz zasady działania. Na tej podstawie nauczyciel prosi uczniów, aby zaproponowali temat projektu i jego zakres.

Poza lekcją - przygotowania projektu:

  • Uczniowie na podstawie e‑materiału oraz założeń w postaci celu głównego i celów szczegółowych zastanawiają się i proponują zakres tematyczny projektu oraz jego temat.

  • Uczniowie konsultują się z nauczycielem. Na podstawie założeń przedstawionych przez uczniów i przeanalizowanych i przedyskutowanych przez uczniów i nauczyciela (kontakt osobisty lub zdalny poza zajęciami) powstaje instrukcja.

  • Instrukcja powinna zawierać temat projektu, jego cele, zadania dla konkretnego ucznia lub grupy uczniów (zaproponowane przez uczniów), wskazówki od nauczyciela, źródła informacji (czyli nasze e‑materiały i inne źródła), termin ustalony wspólnie z uczniami, sposób i czas prezentacji lub wykonania działania, a także terminy konsultacji z nauczycielem. Nauczyciel ustala również kryteria oceny pracy.

Podsumowanie projektu:

Przykładem podsumowana poza prostą prezentacją zagadnienia może być realizacja prezentacji wszelkich materiałów związanych z tematem w postaci galerii zdjęć lub wystawy plakatów. Poza działaniami uczniowie przedstawią do oceny opracowany projekt w postaci scenariusza lekcji i realizacji z zadań przez poszczególnych uczniów w grupie.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiały są dobrą podstawą do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. E‑materiały wprowadzają nową treść, a to wymaga od nauczyciela namysłu nad tym, w jaki sposób ułatwić uczniowi poznanie i samodzielną obserwację. E‑materiały wspierają ten element. Podczas prowadzenia zajęć przez nauczyciela ważne staje się wskazanie istotnych, typowych i indywidualnych cech prezentowanych rzeczy i zjawisk (procedur). W poznawanie zagadnień związanych z podziałem, rodzajami i zastosowaniem części maszyn (w tym połączeń) dzięki e‑materiałom możemy zaangażować różne sfery funkcjonowania dziecka (emocjonalno‑motywacyjną, instrumentalną i społeczną). W przypadku różnych uczniów różne będą warunki i przebieg uczenia się. Stąd konieczność połączenia rozpoznania obszarów niezaburzonego i zaburzonego funkcjonowania ucznia z e‑materiałami, aby optymalnie ułatwić poznanie bezpośrednie lub pośrednie prezentowanych zagadnień. Przede wszystkim należy skupić się na niezaburzonych procesach psychofizycznych ucznia. Poznawanie zasad działania i informacji dotyczących budowy powinno odbywać się stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, w miarę możliwości polisensorycznie.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Zastosowanie różnych form i podejść do przekazywania informacji w tym e‑materiale zapewni nauczycielowi możliwość indywidualizowania pracy z każdym uczniem.

Informację o budowie i zasadach działania można stopniowo wprowadzać poprzez kolejne przedstawianie multimediów oraz polisensoryczną pracę z animacjami 3D (niektóre zagadnienia prezentowane w filmie oraz na animacjach można potraktować jako rozszerzenie tematu).

Ważnym elementem jest łączenie tekstu pisanego i mówionego (czytany tekst z ekranu) z obrazem (filmy i animacje). Wydaje się to zbędnym powieleniem treści, ale w przypadku pewnej grupy uczniów jest niezbędne we właściwym przyswojeniu przekazywanej wiedzy.

Dołączenie do e‑materiałów elementów prezentacji lub galerii zdjęciowych (galeria wytworzona przez uczniów w ramach projektu) daje możliwości zindywidualizowania procesu uczenia i uczenia się ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).