E-materiały do kształcenia zawodowego

Całoroczna gospodarka pasieczna

ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – pszczelarz 612302

ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie pszczelarz (kod cyfrowy zawodu – 612302) oraz technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu – 314206), gdyż tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące postępowania z pasieką i w szczególności z rodziną pszczelą podczas całego sezonu pszczelarskiego.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres unauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film instruktażowy (tutorial) Wiosenny rozwój rodziny pszczelejDWtj8OcV8Film instruktażowy (tutorial) Wiosenny rozwój rodziny pszczelej

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • ocenienie stanu rodziny pszczelej w różnych porach roku;

  • charakteryzowanie rozwoju rodzin pszczelich w sezonie pasiecznym;

  • ocena i omówienie kolejnych etapów rozwoju rodziny pszczelej i czynności pszczelarza (m.in. orientacyjne określenie ilości pokarmu, wymiana dennicy);

  • charakteryzowanie stanu rodzin pszczelich na podstawie przeglądu wiosennego po oblocie;

  • prowadzenie rozmnażania rodzin pszczelich i systematyczne powiększanie gniazda w miarę rozwoju rodziny;

  • wyrównywanie siły rodzin pszczelich.

Film instruktażowy (tutorial) Transport rodzin pszczelichD11MZe1acFilm instruktażowy (tutorial) Transport rodzin pszczelich

Praca z film instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • właściwe przygotowanie transportu rodzin pszczelich;

  • ocenianie i kwalifikacja rodzin przeznaczonych do transportu;

  • charakteryzowanie środków transportu oraz sposobów załadunku/wyładunku wykorzystywanych przy transporcie rodzin pszczelich;

  • omówienie warunków bezpiecznego przemieszczenia rodzin pszczelich;

  • przeprowadzenie przeglądu kontrolnego po rozpoczęciu przez pszczoły pracy w nowym miejscu.

Grafika interaktywna Cele i znaczenie wędrówek z pszczołamiD12YriFD3Grafika interaktywna Cele i znaczenie wędrówek z pszczołami

Praca z grafiką interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • prowadzenie gospodarki wędrownej pszczół;

  • charakteryzowanie przebiegu pożytków towarowych od rzepakowego do wrzosowego i czynności wykonywanych w pasiece podczas korzystania z tych pożytków;

  • ocenianie przykładowej wydajności towarowej kilku rodzajów pasiek stacjonarnych (teren rolniczy, leśny, sadowniczy) i pasieki wędrownej.

Gra wcielanie się w rolę Sezonowe prace pasieczneD1EfD79GVGra wcielanie się w rolę Sezonowe prace pasieczne

Praca z grą wcielanie się w role pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na prowadzenie gospodarki pasiecznej;

  • właściwe dobieranie stosowanych zabiegów i czynności w danym momencie sezonu pszczelarskiego, a także warunków pożytkowych i pogodowych, zdrowotności posiadanych rodzin do oczekiwanych efektów działań;

  • maksymalizacja zbioru miodu, pyłku, pierzgi połączona z podwojeniem stanu posiadania;

  • wykonywanie zabiegów leczniczych.

Film edukacyjny Przygotowanie rodzin pszczelich do zimowliDwlqkQqKnFilm edukacyjny Przygotowanie rodzin pszczelich do zimowli

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie warunków dobrej zimowli (ocena zdrowotności rodzin i ich siły oraz wpływu na szybki, wiosenny rozwój);

  • określenie właściwego zapasu pokarmu węglowodanowego i białkowego zapewnianego rodzinie pszczelej;

  • wyjaśnianie terminów oraz technik zwalczania warrozy pozwalających na wychowanie zdrowego zimowego pokolenia pszczół;

  • zabezpieczanie uli przed rabunkami i gryzoniami;

  • kierowanie rozwojem rodzin pszczelich w sezonie pasiecznym;

  • znajomość rodzajów pokarmów zimowych, ich proporcji i sposobów ich mieszania;

  • ocenienie właściwego układania gniazda zimowego pszczół.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDqosyZbcpInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu całorocznej gospodarki pasiecznej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDNOUd2XprSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDDoJoF3ChPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDeNLRqxtuPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD53A4AyaNNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej całorocznej gospodarki pasiecznej.

Instrukcja użytkowaniaD2WEMuBONInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Przygotowanie rodzin pszczelich do zimowli z ćwiczeniami 9 i 10,

  • film instruktażowy Wiosenny rozwój rodziny pszczelej z ćwiczeniami 1‑4 oraz 13,

  • film instruktażowy Transport rodzin pszczelich z ćwiczeniami 5, 6 i 11,

  • grafika interaktywna Cele i znaczenie wędrówek z pszczołami z ćwiczeniem 12,

  • gra wcielanie się w rolę Sezonowe prace pasieczne z ćwiczeniami 7 i 8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Film edukacyjny Przygotowanie rodzin pszczelich do zimowli

Podczas emisji filmu sporządzaj notatki, które posłużą ci do stworzenia szczegółowego kalendarium zabiegów i czynności do wykonania w celu przygotowania rodzin pszczelich do zimowli. Następnie na podstawie swoich zapisków przygotuj plan prac. Obejrzyj film ponownie i zweryfikuj, czy wszystkie ważne etapy znalazły się w twoim kalendarium. Zamieść efekt swojej pracy (np. w pliku tekstowym lub w formie pliku jpg ze zdjęciem sporządznego planu) w chmurze klasowej lub na platformie do nauki zdalnej.

Film instruktażowy (tutorial) Wiosenny rozwój rodziny pszczelej

Przed emisją filmu przygotuj dużą kartkę papieru do sporządzania notatek, które pozwolą ci odpowiedzieć na następujące pytania:

– Dlaczego obecnie należy przyspieszać wiosenny rozwój rodzin pszczelich? – Jakie są korzyści z łączenia rodzin po zimie? – Jaki wpływ na rozwój rodziny pszczelej mają węglowodany? W jaki sposób je dostarczać? – Jaki wpływ na rozwój rodziny pszczelej ma białko? W jaki sposób je dostarczać? – Jaki wpływ na rozwój rodziny pszczelej ma woda? W jaki sposób ją dostarczać? – Jaki wpływ na rozwój rodziny pszczelej ma ciepło? W jaki sposób je zapewnić?

Odpowiedzi na powyższe pytania możesz udzielić w dowolnej formie graficznej, np. plakatu, mapy myśli, scrapbooka itp. Zadbaj o to, żeby wyeksponować efekty swojej pracy: na wystawie w szkole, w chmurze klasowej lub na platformie do zdalnej nauki.

Film instruktażowy (tutorial) Transport rodzin pszczelich

Twoim celem po emisji filmu będzie przygotowanie algorytmu, który sprawdzi, czy rodzina pszczela została dobrze przygotowana do transportu. W tym celu należy zwrócić uwagę na prezentowane w filmie czynności i wynotować ich jak najwięcej. Następnie na podstawie notatek stwórz graficzny algorytm postępowania przy transporcie rodzin pszczelich, czyli ustal kroki, jakie należy wykonać przy tej czynności. Analizuj każde działanie dwutorowo – jeśli nie jest ono konieczne, następuje przejście do kolejnego kroku, jeśli jest konieczne – co należy zrobić, aby przejść do następnego kroku.

Przykładowo:

Czynności przed transportem:

  • krok 1. Powiadomienie Powiatowego Lekarza Weterynarii właściwego dla miejsca docelowego o zamiarze przywiezienia pszczół: PLW powiadomiony – przejście do kolejnej czynności, lub PLW nie został powiadomiony – wysłanie powiadomienia i przejście do kolejnej czynności;

  • krok 2. Kwalifikacja rodzin przeznaczonych do transportu: wybrane rodziny są zdrowe i silne – przejście do kolejnej czynności, lub pojawiły się wątpliwości co do kondycji jakiejś rodziny – odroczenie jej transportu i przejście do kolejnej czynności ze zdrowymi rodzinami;

  • krok 3. Zadbanie o wentylację: ule są odpowiednio wentylowane – przejście do kolejnej czynności, lub ule nie są odpowiednio wentylowane – zapewnienie pustych przestrzeni z wykorzystaniem dodatkowych korpusów i przejście do kolejnej czynności itd.

Po zapisaniu całego algorytmu umieść swoją pracę w formie pliku tekstowego lub grafiki w klasowej chmurze, tak aby inni uczniowie mogli porównać algorytmy między sobą.

Algorytm możesz wykorzystywać jako narzędzie do powtórzenia materiału.

Grafika interaktywna Cele i znaczenie wędrówek z pszczołami

Twoim zadaniem będzie opracowanie na podstawie multimedium i innych dostępnych źródeł ilustrowanego atlasu pożytków towarowych, które można wykorzystać w gospodarce pasiecznej. W atlasie powinny się znaleźć zdjęcia lub ilustracje, krótkie charakterystyki roślin i okres kwitnienia dla następujących obszarów:

  • pożytki polne;

  • pożytki sadownicze;

  • pożytki strefy przejścia między lasem a łąką;

  • pożytki leśne.

Technika wykonania atlasu zależy od ciebie. Może być on w formie analogowej lub cyfrowej, pamiętaj jednak, aby po zakończeniu pracy dokonać niezbędnej dokumentacji i zamieścić atlas w chmurze lub na platformie do nauki zdalnej w formie elektronicznej.

Gra edukacyjna Sezonowe prace pasieczne

Wykorzystaj grę edukacyjną do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności pod koniec pracy z e‑materiałem, przed rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych. Możesz pracować z grą na kilka sposobów, np. na czas lub starać się popełnić jak najmniej błędów.

Interaktywne materiały sprawdzające

Rozwiązanie ćwiczeń będzie podsumowaniem pracy z e‑materiałem. Wykonaj je, aby sprawdzić, na ile udało ci się opanować nowy materiał.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat prowadzenia pasieki zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RB8JBGUqVZP0H
Miejsce na notatki (Uzupełnij).