Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmowe
Zasady działania oraz budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych
Sekwencje filmoweZasady działania oraz budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych
zawiera 12 sekwencji filmowych na temat:zasad działania napędu hybrydowego o napędzie szeregowym,
zasad działania napędu hybrydowego o napędzie równoległym
zasad działania napędu hybrydowego o napędzie mieszanym,
zasad działania oraz budowy inwentera/falownika,
zasad działania oraz budowy akumulatora HV,
zasad działania oraz budowy akumulatora 12V,
zasad działania oraz budowy przewodów wysokiego napięcia,
zasad działania oraz budowy silnika elektrycznego,
zasad działania oraz budowy generatora wysokiego napięcia,
zasad działania oraz budowy modułu sterującego mocą,
napędu hybrydowego Toyoty,
napędu hybrydowego Lexusa.
Wizualizacja w 3D
Rodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementów
Wizualizacja w 3DRodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementów
przedstawi Ci budowę napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych z wykorzystaniem modeli 3D - napęd hybrydowy równoległy, szeregowy, szeregowo‑równoległy, mild hybrid, full hybrid i microhybrid
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady działania oraz budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych
Sekwencje filmowe
- Rodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementów
Wizualizacje w 3D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych lub technik pojazdów samochodowych.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz wizualizacja modelu w grafice 3D. Przybliżają one wiadomości z budowy napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od właściwe miejsca ich występowania i współpracy między układami.
Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując elementy układów napędowych, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym wizualizacja). Pomyśl o innych podobnych układach (np.: w samochodzie benzynowym) i znajdź różnice.
Przykładowe ścieżki
Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu budowy napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych mógłbyś rozpocząć:
od przejrzenia sekwencji filmowych, miałbyś ogólny ogląd na budowę tych skomplikowanych napędów. Ale tylko przejrzeć, bez wchodzenia w szczegóły.
krok numer dwa - wizualizacja: zabierając się teraz za wizualizację wspierasz swoja wyobraźnię. Obejrzyj dokładnie różne rodzaje napędów szeregowych i równoległych i ich elementy, baw się możliwością spojrzenia z każdej strony i przybliżania obiektów. To prawie jakbyś tam był.
teraz pora na ćwiczenia sprawdzające (które możesz stosować również w innych momentach nauk:
Ćwiczenie 1 - Test to krótki test, który można potraktować jako przerywnik w lekcji lub drobne podsumowanie.
Ćwiczenie 2 - Napęd silnika hybrydowego daje możliwość dopasowania opisu do nazwy napędu - zapoznania się z angielskimi nazwami układów.
Ćwiczenie 3 - Rodzaje układu napędu hybrydowego to ćwiczenie, w którym dopasujesz nazwy układu hybrydowego do schematu blokowego.
Ćwiczenie 4 - Elementy napędu hybrydowego. W tym ćwiczeniu nazwiesz elementy układu hybrydowego poprzez przeciągnięcie właściwej nazwy na schemacie układu.
Ćwiczenie 5 - Napędy hybrydowe w pojazdach samochodowych - to krzyżówka zawierająca osiem haseł.
Ćwiczenie 6 - Samochody hybrydowe to ćwiczenie typu prawda/fałsz. Zdecydujesz czy prezentowane zdania są prawdziwe czy też nie.
Ćwiczenie 7 - Rodzaje akumulatorów stosowane w pojazdach hybrydowych to ćwiczenie, w którym dopasujesz cechy charakterystyczne do rodzaju akumulatora (12V i HV)
Ćwiczenie 8 - Elementy układu napędowego pojazdu hybrydowego na podstawie fragmentu filmu będziesz musiał wskazać elementy układu we właściwej, występującej w filmie, kolejności.
Ćwiczenie 9 - Cykl pracy silnika - masz rozpoznać i odpowiedzieć na pytanie „ W jakim cyklu pracuje prezentowany silnik?
Teraz wiesz już czego nie wiesz - wróć do przejrzenia sekwencji filmowych. Znajdź odpowiedzi na trudne pytania, których doświadczyłeś rozwiązując ćwiczenia - ucz się i ...
na zakończenie wróć jeszcze raz do ćwiczeń.
Jeśli jednak chciałbyś inaczej - warto zapoznać się z materiałami i pomyśleć jak dla Ciebie byłoby najlepiej.
I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.
Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność! Np.: wyobraź sobie, że masz tak zmodyfikować napęd, aby nie zawierał elementów ciernych (chyba już są takie rozwiązania)
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.
jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz – zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,
jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,
jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.
Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy 100% poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:
zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.
Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści