Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01 Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03 Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.01.3 Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających osobie niepełnosprawnej.
SPO.01.7. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.03.3. Organizowanie usług opiekuńczo‑wspierających dla osoby podopiecznej.
SPO.03.7. Kompetencje personalne i społeczne.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej:

  • planowania, wraz z osobą niepełnosprawną lub jej rodziną, kompleksowego wsparcia;

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej:

  • diagnozowania stanu biopsychospołecznego osoby podopiecznej.

Rozwijanie umiejętności planowania wsparcia osoby z niepełnosprawnością.
Kształtowanie postaw etycznych podczas wykonywania zadań zawodowych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Informacje zawarte w grafice interaktywnej mają charakter uniwersalny w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i uczący się powinien zapoznać się z nimi w pierwszej kolejności. Przed rozpoczęciem gry wcielanie się w rolę zaleca się obejrzenie sekwencji filmowych.

Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym dzięki któremu podejmuje się decyzje, porządkuje wiedzę i informacje, powtarza treści zawarte w e‑materiale. Dzięki mapie myśli uczący się może generować pomysły na przygotowanie Indywidualnego Planu Wsparcia.

Słownik zawiera wyjaśnienia pojęć specjalistycznych występujących w e‑materiale, których rozumienie jest niezbędne podczas korzystania z poszczególnych mediów.

Ćwiczenia sprawdzające mają zróżnicowane poziomy trudności i są powiązane z poszczególnymi materiałami multimedialnymi.
Ćwiczenie na dobieranie w pary Części Indywidualnego Planu Wsparcia jest powiązane z sekwencjami filmowymi.
Zadanie z lukami Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej oraz zadanie typu prawda – fałsz o tym samym tytule są powiązane z grafiką interaktywną.
Ćwiczenie na wskazywanie poprawnych odpowiedzi Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia? powiązane jest z grą wcielanie się w rolę.
Ćwiczenie na grupowanie Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia jest powiązane z mapą myśli.
Test Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał składa się z trzech sekwencji filmowych. Po każdej sekwencji jest ćwiczenie nawiązujące do treści filmu.
Pierwsza sekwencja dotyczy rozmowy z osobą z niepełnosprawnością sprzężoną i wspólnym ustaleniu zakresu planowanego wsparcia.
Druga przedstawia rozmowę z osobą z niepełnosprawnością, z którą jest ograniczona komunikacja werbalna i z jej rodzicami/opiekunami oraz wspólne, trójstronne ustalenie zakresu wsparcia.
Trzecia sekwencja filmowa nawiązuje treścią do modyfikacji Indywidualnego Planu Wsparcia (IPW) wynikającej z potrzeb osoby wspieranej oraz obserwacji poczynionych przez asystenta
W materiale podkreślono, że to osoba z niepełnosprawnością decyduje o zakresie i formach wsparcia i ich zmianie oraz że asystowanie jest procesem cały czas podlegającym modyfikacji.
W sekwencjach filmowych należy zwrócić uwagę na pokazane otoczenie (wystrój, porządek, bałagan, itp.), które mogą świadczyć o poziomie samodzielności osoby z niepełnosprawnością, zainteresowaniach, itp., a tym samym o ustaleniach dotyczących planowania wsparcia.
W materiale występuje określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru i osobowości oraz kompetencji asystenta osoby niepełnosprawnej.
Każda sekwencja filmowa zakończona jest ćwiczeniem związanym z konstruowaniem Indywidualnego Planu Wsparcia. Do utworzenia IPW można także wykorzystać mapę myśli.
Kolejność odtwarzania sekwencji filmowych jest dowolna, każda z nich tworzy oddzielną całość.
Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • ćwiczenie na dobieranie w pary Części Indywidualnego Planu Wsparcia.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach dotyczących planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością.

Kryteria weryfikacji powiązane z sekwencjami:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2)2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. identyfikowanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. gromadzenie informacji pochodzących z rozmowy, wywiadu i obserwacji,

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością,

  4. określanie zakresu wsparcia razem z osobą z niepełnosprawnością (i jeśli to konieczne z osobami z jej otoczenia),

  5. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością,

  6. przygotowywanie Indywidualnego Planu Wsparcia,

  7. ewaluowanie podjętych działań,

  8. modyfikowanie Indywidualnego Planu Wsparcia w zależności od potrzeb,

  9. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  10. stosowanie zasad etyki i kultury zawodu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • uczący się ogląda sekwencję filmową, a następnie wykonuje ćwiczenie z nią powiązane;

  • uczący się ogląda trzy sekwencje filmowe, a następnie wykonuje ćwiczenie na dobieranie w pary;

  • uczący się ogląda sekwencje filmowe, a następnie w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych wyszukuje zapisy powiązane z treścią filmów (np. Artykule 9 Dostępność);

  • uczący się ogląda sekwencje filmowe i w formie mapy myśli tworzy Indywidualny Plan Wsparcia do treści każdej z nich.


Tytuł materiału multimedialnego

Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Uczący się wciela się w postać asystenta osoby niepełnosprawnej, który przeprowadza rozmowę z postacią odtwarzającą tę osobę. Na podstawie rozmowy i informacji o otoczeniu planuje wraz z osobą z niepełnosprawnością zakres minimalnego, koniecznego wsparcia oraz przygotowuje Indywidualny Plan Wsparcia.
Materiał daje możliwość przejścia do innego materiału multimedialnego – mapy myśli, która może posłużyć jako narzędzie do konstruowania IPW. Materiał daje możliwość wyboru postaci osoby z niepełnosprawnością w sposób losowy lub poprzez wybór niepełnosprawności, wieku, chorób, aktywności zawodowej lub miejsca zamieszkania. Pokazuje miejsce zamieszkania osoby z niepełnosprawnością. Przedstawia informacje na temat:

  • sytuacji rodzinnej lub społecznej generowanej postaci oraz jej niepełnosprawności;

  • generowanej postaci/osoby z niepełnosprawnością;

  • osoby, w którą się wcielamy – asystenta osoby niepełnosprawnej;

  • instrukcji i jasno określonych zadań/celów – przeprowadzenie rozmowy i obserwacji oraz przygotowanie wraz z osobą z niepełnosprawnością IPW. Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej oraz komunikacji społecznej.
    Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru (materiał sprawdzający powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi): Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi: Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia?.

Kryteria weryfikacji powiązane z grą: SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością,

  3. określanie zakresu wsparcia razem z osobą z niepełnosprawnością (i jeśli to konieczne z osobami z jej otoczenia),

  4. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością,

  5. posługiwanie się dokumentacją zawodową,

  6. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  7. stosowanie przepisów dotyczące ochrony danych osobowych i informacji niejawnych oraz zachowanie dyskrecji,

  8. modyfikowanie działania w zależności od potrzeb,

  9. stosowanie zasady etyki i kultury zawodu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • uczący się samodzielnie przechodzi kolejne etapy gry ‘wcielanie się w rolę’,

  • uczący się przechodzi kolejne etapy gry, a następnie wykonuje ćwiczenie – wskazywanie poprawnych odpowiedzi Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia?


Tytuł materiału multimedialnego

Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera:

  • grafiki i hasła – będące symbolami konkretnych zachowań etycznych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • krótkie teksty informujące jak powinien zachowywać się asystent w towarzystwie osoby z niepełnosprawnością. Materiał ma charakter uniwersalny w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i powinien zostać wykorzystany na jak najwcześniejszym etapie nauki. Informacje zawarte w grafice interaktywnej to zasady etyczne, które stanowią podstawową wiedzę dotyczącą kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: podstaw psychologii, planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej oraz komunikacji społecznej.

Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru (materiał sprawdzający powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi): Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością”,

  • zadanie z lukami: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • zadanie typu prawda – fałsz: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.

Kryteria weryfikacji powiązane z grafiką:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. poznanie podstawowych zasad kodeksu etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej,

  2. stosowanie zasad etyki i kultury zawodu,

  3. kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • uczący się zapoznaje się indywidualnie z treścią grafiki interaktywnej;

  • uczący się rozbudowuje katalog zachowań etycznych, używając mapy myśli;

  • uczący zapoznaje się z treścią grafiki interaktywnej, a następnie rozwiązuje zadanie z lukami: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej, zadanie typu prawda – fałsz Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Indywidualny Plan Wsparcia

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanymi z planowaniem indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością. W centrum powinna znaleźć się osoba z niepełnosprawnością, a wokół niej różne obszary, w których będzie organizowane wsparcie (emocjonalne, informacyjne, instrumentalne, rzeczowe, inne) oraz zasoby/instytucje/ludzie uczestniczący w całym procesie wsparcia (lekarz, psycholog, pedagog, fizjoterapeuta, pracownik socjalny, rodzina, sąsiedzi, znajomi, MOPS, PCPR, fundacje, duchowni, inne). Mapa myśli ma tworzyć Indywidualny Plan Wsparcia. Jest ona powiązana z sekwencjami filmowymi i grą ‘wcielanie się w rolę’, gdzie tworzone są IPW.
Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej.
Materiał jest powiązany z ćwiczeniem na dobieranie: Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia.

Kryteria weryfikacji powiązane z mapą myśli:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością,

  2. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością,

  3. posługiwanie się dokumentacją zawodową,

  4. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  5. modyfikowanie działań w zależności od potrzeb.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

  • uczący się przygotowuje Indywidualny Plan Wsparcia przy użyciu mapy myśli;

  • uczący się powtarza materiał nauczania i porządkuje wiedzę, używając mapy myśli.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią – Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 5 pytań. Na każde pytanie są trzy odpowiedzi, z czego tylko jedna jest prawdziwa. Test określony został jako trudny.

Materiał powiązany jest z:

  • grą wcielanie się w rolę: Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia;

  • planszą interaktywną: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej;

  • sekwencjami filmowymi: Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • mapą myśli: Indywidualny Plan Wsparcia.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary – Części Indywidualnego Planu Wsparcia

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie o średnim poziomie trudności polega na dopasowaniu treści IPW do odpowiednich punktów formularza.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi: Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością.
Ćwiczenie daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy oraz ewentualnego uzupełnienia przez uczących się w przypadku stwierdzenia braku jej opanowania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności polega na uzupełnieniu zdań poprzez wybór i wstawienie odpowiednich słów, tak aby zdania były prawdziwe.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda – fałsz:Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 16 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.
Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie zdań prawdziwych – Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia

Opis materiału sprawdzającego

W ćwiczeniu należy wskazać poprawne zapisy poszczególnych części Indywidualnego Planu Wsparcia.
Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę: Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia.
Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Ćwiczenie na grupowanie – Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na przyporządkowaniu odpowiednich fraz do podstawowych obszarów Indywidualnego Planu Wsparcia.
Materiał powiązany jest z mapą myśli: Indywidualny Plan Wsparcia*.*
Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału