Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01 Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03 Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.01.3 Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających osobie niepełnosprawnej.
SPO.01.7. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.03.3. Organizowanie usług opiekuńczo‑wspierających dla osoby podopiecznej.
SPO.03.7. Kompetencje personalne i społeczne.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.01.3.1) posługuje się dokumentacją dotyczącą sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2) rozpoznaje warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4) charakteryzuje objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów u osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7) rozpoznaje możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8) określa potrzeby i problemy biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12) opracowuje indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15) prowadzi dokumentacje pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) posługuje się dokumentacją dotyczącą sytuacji biopsychospołecznej osoby podopiecznej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2) rozpoznaje warunki, potrzeby i problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) ocenia możliwości i deficyty biopsychospołeczne wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5) dobiera metody, techniki i narzędzia do zaplanowanych działań opiekuńczych dla osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6) określa zaburzenia psychofizyczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1) przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizowania zadań zawodowych
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej:

  • planowania, wraz z osobą niepełnosprawną lub jej rodziną, kompleksowego wsparcia;

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej:

  • diagnozowania stanu biopsychospołecznego osoby podopiecznej.

Rozwijanie umiejętności planowania wsparcia osoby z niepełnosprawnością. Kształtowanie postaw etycznych podczas wykonywania zadań zawodowych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Informacje zawarte w grafice interaktywnej mają charakter uniwersalny w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i uczący się powinien zapoznać się z nimi w pierwszej kolejności. Przed rozpoczęciem gry wcielania się w rolę zaleca się obejrzenie sekwencji filmowych.

Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym, dzięki któremu podejmuje się decyzje, porządkuje wiedzę i informacje, powtarza treści zawarte w e‑materiale. Dzięki mapie myśli uczący się może generować pomysły na przygotowanie Indywidualnego Planu Wsparcia.

Słownik zawiera wyjaśnienia pojęć specjalistycznych występujących w e‑materiale, których rozumienie jest niezbędne podczas korzystania z poszczególnych mediów.

Ćwiczenia sprawdzające mają zróżnicowane poziomy trudności i są powiązane z poszczególnymi materiałami multimedialnymi.
Ćwiczenie na dobieranie w pary Części Indywidualnego Planu Wsparcia jest powiązane z sekwencjami filmowymi.
Zadanie z lukami Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej oraz zadanie typu prawda – fałsz o tym samym tytule są powiązane z grafiką interaktywną.
Ćwiczenie na wskazywanie poprawnych odpowiedzi: Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia?, powiązane jest z grą ‘wcielanie się w rolę’.
Ćwiczenie na grupowanie Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia jest powiązane z mapą myśli.
Test powiązany jest ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał składa się z trzech sekwencji filmowych. Po każdej sekwencji jest ćwiczenie nawiązujące do treści filmu.
Pierwsza sekwencja dotyczy rozmowy z osobą z niepełnosprawnością sprzężoną i wspólnym ustaleniu zakresu planowanego wsparcia.
Druga przedstawia rozmowę z osobą z niepełnosprawnością, z którą jest ograniczona komunikacja werbalna i z jej rodzicami/opiekunami oraz wspólne, trójstronne ustalenie zakresu wsparcia.
Trzecia sekwencja filmowa nawiązuje treścią do modyfikacji Indywidualnego Planu Wsparcia (IPW) wynikającej z potrzeb osoby wspieranej oraz obserwacji poczynionych przez asystenta.
W materiale podkreślono, że to osoba z niepełnosprawnością decyduje o zakresie i formach wsparcia i ich zmianie oraz że asystowanie jest procesem cały czas podlegającym modyfikacji.
W sekwencjach filmowych należy zwrócić uwagę na pokazane otoczenie (wystrój, porządek, bałagan, itp.), które mogą świadczyć o poziomie samodzielności osoby z niepełnosprawnością, zainteresowaniach, itp., a tym samym o ustaleniach dotyczących planowania wsparcia.
W materiale występuje określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru i osobowości oraz kompetencji asystenta osoby niepełnosprawnej.
Każda sekwencja filmowa zakończona jest ćwiczeniem związanym z konstruowaniem Indywidualnego Planu Wsparcia. Do utworzenia IPW można także wykorzystać mapę myśli.
Kolejność odtwarzania sekwencji filmowych jest dowolna, każda z nich tworzy oddzielną całość.

Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • ćwiczenie na dobieranie w pary Części Indywidualnego Planu Wsparcia. Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach dotyczących planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością.

Kryteria weryfikacji powiązane z sekwencjami: SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.3.2)2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej. osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej.
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. identyfikowanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością;

  2. gromadzenie informacji pochodzących z rozmowy, wywiadu i obserwacji;

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością;

  4. określanie zakresu wsparcia razem z osobą z niepełnosprawnością (i jeśli to konieczne z osobami z jej otoczenia);

  5. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością;

  6. przygotowywanie Indywidualnego Planu Wsparcia;

  7. ewaluowanie podjętych działań;

  8. modyfikowanie Indywidualnego Planu Wsparcia w zależności od potrzeb;

  9. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej;

  10. stosowanie zasad etyki i kultury zawodu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się ogląda sekwencje filmowe i wykonuje ćwiczenia sprawdzające znajdujące się po każdej sekwencji;

  • uczący się ogląda wybraną sekwencję filmową, a następnie sporządza IPW przy pomocy mapy myśli;

  • uczący się zapoznaje się z wybraną sekwencją filmowa, a następnie sam przygotowuje IPW;

  • uczący się otrzymuje od nauczyciela IPW (formularz), ogląda wybraną sekwencje filmową i uzupełnia otrzymany formularz.

Praca w grupach

  • metoda stolików eksperckich – uczący się dzieleni są na grupy 4 osobowe, grupy oglądają po jednym filmie, po jego obejrzeniu tworzą IPW. Następnie grupy pracujące nad tym samym materiałem (filmem) łączą się w większe grupy, tworzą stolik ekspercki i wypracowują wspólne ustalenia, wspólny IPW;

  • metoda problemowa – nauczyciel może dopowiedzieć hipotetyczny ciąg dalszy sekwencji filmowej z sytuacją problemową i poprosić uczących się, aby w grupach 2–3‑osobowych spróbowali rozwiązać problem i wprowadzili modyfikacje w IPW;

  • praca w grupach 5–6‑osobowych – każda z grup ogląda inną sekwencję filmową, a następnie grupy przygotowują plakat lub kolaż lub mapę myśli na temat: Jak przygotować IPW?;

  • podział uczniów na 2 grupy – ci, którzy potrafią przygotować IPW, zastanawiają się nad rozwiązaniem jakiegoś problemu, a ci, którzy mają trudności z jego przygotowaniem oglądają sekwencje filmowe jeszcze raz i wykonują ćwiczenia.

Praca z całym zespołem

  • uczący się oglądają sekwencje filmowe, po każdej sekwencji wspólnie omawiają i przygotowują IPW (giełda pomysłów);

  • uczący się oglądają sekwencje filmowe, jeden słuchacz wykonuje ćwiczenie sprawdzające na forum zespołu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się oglądają przed kolejnymi zajęciami wskazane sekwencje filmowe i wykonują występujący po nich ćwiczenia;

  • przygotowanie do egzaminu i/lub praktyk zawodowych;

  • heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.: Na co należy zwrócić uwagę przygotowując IPW? Kto powinien decydować o zakresie udzielanego wsparcia? Uczący się oglądają film samodzielnie i przygotowują odpowiedzi na pytania;

  • uczący się ogląda sekwencje filmowe i zastanawia się (autorefleksja) nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej – odpowiada sobie na pytanie: Co może być dla mnie trudne podczas przygotowywania IPW dla osoby z niepełnosprawnością?.

Praca w grupach

  • praca nad projektem – uczący się w grupach 5–6‑osobowych oglądają sekwencje filmowe, a następnie przeprowadzają rozmowy/wywiady z osobami z niepełnosprawnościami, wyszukują artykuły i blogi w Internecie i przygotowują poradnik pt.: Planowanie wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami*.*

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się; powinna także uwzględniać ich zainteresowania.
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać sekwencje filmowe wielokrotnie.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie (pomoc rówieśnicza).


Tytuł materiału multimedialnego

Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Uczący się wciela się w postać asystenta osoby niepełnosprawnej, który przeprowadza rozmowę z postacią odtwarzającą tę osobę. Na podstawie rozmowy i informacji o otoczeniu planuje wraz z osobą z niepełnosprawnością zakres minimalnego, koniecznego wsparcia oraz przygotowuje IPW.
Materiał daje możliwość przejścia do innego materiału multimedialnego – mapy myśli, która może posłużyć jako narzędzie do konstruowania IPW.
Materiał daje możliwość wyboru postaci osoby z niepełnosprawnością w sposób losowy lub poprzez wybór niepełnosprawności, wieku, chorób, aktywności zawodowej lub miejsca zamieszkania. Pokazuje miejsce zamieszkania osoby z niepełnosprawnością. Przedstawia informacje na temat:

  • sytuacji rodzinnej lub społecznej generowanej postaci oraz jej niepełnosprawności;

  • generowanej postaci/osoby z niepełnosprawnością;

  • osoby, w którą się wcielamy – asystenta osoby niepełnosprawnej;

  • instrukcji i jasno określonych zadań/celów – przeprowadzenie rozmowy i obserwacji oraz przygotowanie wraz z osobą z niepełnosprawnością IPW. Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej oraz komunikacji społecznej.
    Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru (materiał sprawdzający powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi): Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi: Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia?.

Kryteria weryfikacji powiązane z grą:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością,

  3. określanie zakresu wsparcia razem z osobą z niepełnosprawnością (i jeśli to konieczne z osobami z jej otoczenia),

  4. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością,

  5. posługiwanie się dokumentacją zawodową,

  6. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  7. stosowanie przepisów dotyczące ochrony danych osobowych i informacji niejawnych oraz zachowanie dyskrecji,

  8. modyfikowanie działania w zależności od potrzeb,

  9. stosowanie zasady etyki i kultury zawodu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się wybiera postać osoby z niepełnosprawnością i przeprowadza z nią rozmowę, następnie opracowuje IPW.

Praca w grupach

  • uczący się tworzą grupy 2–4‑osobowe, każda grupa opracowuje IPW dla innego przypadku gry, a następnie na forum przedstawia pozostałym osobom efekty swojej pracy.

Praca z całym zespołem

  • burza mózgów – na początku każdy uczący się indywidualnie przechodzi wskazany fragment gry (wszyscy ten sam), następnie wszyscy na forum tworzą IPW w formie mapy myśli lub plakatu, wykorzystując tablicę, flipchart lub tablicę multimedialną.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą kolejne etapy gry w domu;

  • przygotowanie do egzaminu lub praktyk zawodowych.

Praca w grupach

  • uczący się przechodzą kolejne etapy gry, po każdym etapie w grupach 3–4‑osobowych, korzystając z dowolnego generatora map myśli lub interaktywnej białej tablicy, robią wspólne notatki, zapisując najważniejsze informacje dotyczące przygotowania IPW.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się; powinna także uwzględniać ich zainteresowania.
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać sekwencje filmowe wielokrotnie.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie (pomoc rówieśnicza).


Tytuł materiału multimedialnego

Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera:

  • grafiki i hasła – będące symbolami konkretnych zachowań etycznych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • krótkie teksty informujące jak powinien zachowywać się asystent w towarzystwie osoby z niepełnosprawnością. Materiał ma charakter uniwersalny w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i powinien zostać wykorzystany na jak najwcześniejszym etapie nauki. Informacje zawarte w grafice interaktywnej to zasady etyczne, które stanowią podstawową wiedzę dotyczącą kontaktów z osobami z niepełnosprawnościami.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: podstaw psychologii, planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej oraz komunikacji społecznej.

Materiał jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru (materiał sprawdzający powiązany ze wszystkimi materiałami multimedialnymi): Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością,

  • zadanie z lukami: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej,

  • zadanie typu prawda – fałsz: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.

Kryteria weryfikacji powiązane z grafiką:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. poznanie podstawowych zasad kodeksu etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej,

  2. stosowanie zasad etyki i kultury zawodu,

  3. kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się odkrywa kolejne elementy grafiki i zapoznaje się z hasłami;

  • uczący się zapoznaje się z treścią grafiki interaktywnej, a następnie przygotowuje notatkę/referat lub plakat na temat etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej.

Praca w grupach

  • uczący się w grupach 3–4‑osobowych piszą wyjaśnienia do haseł (nie znając treści rozwinięcia haseł) wymieniają się efektami pracy z innymi grupami, posługując się wyjaśnieniami z grafiki interaktywnej, sprawdzają prace, które dostali, korygują ewentualne błędy i oddają autorom;

  • uczący się w parach przygotowują szerszą notatkę na temat jednej wskazanej zasady z grafiki interaktywnej;

  • podział uczących się na 2 grupy – ci, co już zapoznali się z treściami grafiki i je rozumieją, zastanawiają się nad innymi zasadami, a ci, którzy mają trudności z opanowaniem zagadnienia, zapoznają się z jej treścią jeszcze raz.

Praca z całym zespołem

  • nauczyciel wskazuje konkretne hasło i prosi słuchaczy o wyjaśnienie. Jedna osoba definiuje/omawia je, następnie prezentowany jest tekst wyjaśniający w celu weryfikacji poprawności wykonania ćwiczenia;

  • zapoznanie uczących się z treściami planszy interaktywnej, dyskusja na temat kolejnych zapisów, podawanie przykładów innych zachowań etycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do lekcji odwróconej – uczący się zapoznają się z treścią grafiki interaktywnej przed zajęciami,

  • uczący się zapoznają się z treścią grafiki interaktywnej i przygotowują po 3–4 pytania dla pozostałych uczących się, dotyczące zasad etycznych w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. Podczas lekcji wymieniają się pytaniami i odpowiadają na nie.

Praca w grupach

  • projekt – uczący się w grupach 4–5‑osobowych zapoznają się z treścią grafiki interaktywnej i przygotowują plakat/kolaż/mapę myśli na temat etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej;

  • wywiad – uczący się w grupach dwuosobowych przeprowadzają rozmowę/wywiad z wybraną osobą z niepełnosprawnością na temat tego, z jakimi zachowaniami innych osób spotyka się na co dzień. Następnie przygotowują referat na temat etycznych i nieetycznych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się; powinna także uwzględniać ich zainteresowania.
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać sekwencje filmowe wielokrotnie.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie (pomoc rówieśnicza).


Tytuł materiału multimedialnego

Indywidualny Plan Wsparcia

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanymi z planowaniem indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością. W centrum powinna znaleźć się osoba z niepełnosprawnością, a wokół niej różne obszary, w których będzie organizowane wsparcie (emocjonalne, informacyjne, instrumentalne, rzeczowe, inne) oraz zasoby/instytucje/ludzie uczestniczący w całym procesie wsparcia (lekarz, psycholog, pedagog, fizjoterapeuta, pracownik socjalny, rodzina, sąsiedzi, znajomi, MOPS, PCPR, fundacje, duchowni, inne). Mapa myśli ma tworzyć Indywidualny Plan Wsparcia. Jest ona powiązana z sekwencjami filmowymi i grą ‘wcielanie się w rolę’, gdzie tworzone są IPW.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie niepełnosprawnej.
Materiał jest powiązany z ćwiczeniem na dobieranie: Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia.

Kryteria weryfikacji powiązane z mapą myśli: SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości w planowaniu wsparcia osobie z niepełnosprawnością,

  2. planowanie wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością,

  3. posługiwanie się dokumentacją zawodową,

  4. przygotowanie dokumentów niezbędnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej,

  5. modyfikowanie działań w zależności od potrzeb.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się tworzy Indywidualny Plan Wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością do wskazanego studium przypadku.

Praca w grupach

  • słuchacze dzielą się na grupy 3–5‑osobowe, każda grupa otrzymuje studium przypadku z sytuacją problemową, przy pomocy mapy myśli rozwiązują problem, następnie tworzą IPW.

Praca z całym zespołem

  • wszyscy jednocześnie mają dostęp do tej samej mapy myśli na monitorach komputerów lub na tablicy interaktywnej. Na podstawie wskazanego studium przypadku słuchacze (kolejno wyznaczane osoby) układają mapę myśli tworzącą IPW (burza mózgów).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • ćwiczenie umiejętności konstruowania IPW;

  • przygotowanie do egzaminu – możliwość powtórzenia całego materiału w postaci mapy myśli;

  • rozwiązywane problemów – poszukiwanie rozwiązania problemu związanego z tworzeniem IPW.

Praca w grupach

  • uczący się w parach przygotowują IPW, korzystając z mapy myśli.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się; powinna także uwzględniać ich zainteresowania.
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać sekwencje filmowe wielokrotnie.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie (pomoc rówieśnicza).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią – Planowanie indywidualnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 5 pytań. Na każde pytanie są trzy odpowiedzi, z czego tylko jedna jest prawdziwa. Test określony został jako trudny.

Materiał powiązany jest z:

  • grą wcielanie się w rolę: Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia;

  • planszą interaktywną: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej;

  • sekwencjami filmowymi: Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością;

  • mapą myśli: Indywidualny Plan Wsparcia.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary – Części Indywidualnego Planu Wsparcia

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie o średnim poziomie trudności polega na dopasowaniu treści IPW do odpowiednich punktów formularza.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi: Zacznij od planu – Indywidualny Plan Wsparcia osoby z niepełnosprawnością.
Ćwiczenie daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności polega na uzupełnieniu zdań poprzez wybór i wstawienie odpowiednich słów, tak aby zdania były prawdziwe.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda – fałsz:Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 16 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną: Etyka zawodowa asystenta osoby niepełnosprawnej.
Poziom trudności Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie zdań prawdziwych – Jak ułożyć Indywidualny Plan Wsparcia?

Opis materiału sprawdzającego

W ćwiczeniu należy wskazać poprawne zapisy poszczególnych części IPW.
Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę: Planowanie to podstawa – Indywidualny Plan Wsparcia.
Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.1)1) wymienia rodzaje dokumentacji dotyczące sytuacji zdrowotnej osoby niepełnosprawnej, w tym orzeczenie o niepełnosprawności, plan opieki i wsparcia, karta informacyjna
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.01.3.15)1) wypełnia dokumentację pracy z osobą niepełnosprawną
SPO.01.3.15) 2) uzyskuje niezbędne informacje dotyczące stanu biopsychospołecznego osoby niepełnosprawnej w zakresie wykonywanych zadań zawodowych
SPO.03.3.1) 3) dokumentuje pracę z osobą podopieczną
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Ćwiczenie na grupowanie – Podstawowe obszary Indywidualnego Planu Wsparcia

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na przyporządkowaniu odpowiednich fraz do podstawowych obszarów Indywidualnego Planu Wsparcia.
Materiał powiązany jest z mapą myśli: Indywidualny Plan Wsparcia.
Ćwiczenie zostało określone jako łatwe.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności uczących się oraz ewentualnego uzupełnienia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.01.3.2)1) opisuje czynniki wpływające na warunki życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.2) 2) rozróżnia sposoby gromadzenia informacji w celu rozpoznania warunków życia osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.4)1) rozróżnia objawy patologiczne ze strony poszczególnych układów i narządów
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności
SPO.01.3.8)2) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby niepełnosprawnej na podstawie dokumentacji medycznej, socjalnej, rozmowy i obserwacji
SPO.01.3.12)1) rozróżnia informacje dotyczące stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)2) gromadzi informacje dotyczące osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.12)3) sporządza indywidualny plan wsparcia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej problemów i potrzeb
SPO.03.3.2)1) rozpoznaje potrzeby biopsychospołeczne osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)2) rozpoznaje problemy osoby podopiecznej
SPO.03.3.2)3) opisuje czynniki wpływająca na zaspokojenie potrzeb osoby podopiecznej
SPO.03.3.4)4) rozpoznaje deficyty biopsychospołeczne u osoby podopiecznej
SPO.03.3.4) 5) określa możliwości i deficyty wynikające z wieku, chorób i niepełnosprawności osoby podopiecznej
SPO.03.3.5)2) dostosowuje metody i techniki do potrzeb i możliwości osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)1) charakteryzuje zaburzenia psychofizyczne występujące u osoby podopiecznej
SPO.03.3.6)2) rozpoznaje objawy zaburzeń psychofizycznych u osoby podopiecznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału