E-materiały do kształcenia zawodowego

Przygotowanie pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej

MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD3YPHTtrPWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Przygotowanie pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

  • Wizualizacja modelu w grafice 3D Typy nadwoziDyTBmzjr8Wizualizacja modelu w grafice 3D Typy nadwozi to wizualizacja 3D pozwalająca rozwijać umiejętności związane z rozróżnianiem typów nadwozi (SUV, coupé, dual cowl, fastback, hatchback, kabriolet, kombi, liftback, limuzyna, mikrovan, minivan, pick up, roadster, sedan, targa, van).

  • Atlas interaktywny Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowychD5zA2VNy8Atlas interaktywny Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych to atlas interaktywny pozwalający rozwijać umiejętność rozpoznawania rodzajów struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementów podwozia, ale również materiałów stosowanych w budowie nadwozi pojazdów samochodowych.

  • Grafika interaktywna Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczejD1CaQ4jFxGrafika interaktywna Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej jest to plansza interaktywna, której celem jest pogłębienie wiedzy ucznia na temat koniecznych procedur dotyczących przygotowania pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej, bezpieczeństwa i higieny pracy.

  • Gra edukacyjna Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczejD2sUwejyGra edukacyjna Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej jest to wirtualny awatar, rodzaj gry, której celem jest wczuć się w rolę lakiernika samochodowego. Rozwiązując kolejne zadania, uczeń utrwala swoją wiedzę i umiejętności związane z usuwaniem zbędnych fragmentów uszkodzonej powłoki lakierniczej oraz powłok zabezpieczających, wytrawieniem, odtłuszczeniem oraz odpowiednim przygotowaniem powierzchni.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD134mKb86Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale przez ucznia.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDiDaqh7wqSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDoIrnjn1LPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDldp8MfkFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD17IiauuXNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDgO2vZFBLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniu

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technika lakiernika samochodowego.

W skład multimediów wchodzą wizualizacja 3D, atlas interaktywny, plansza interaktywna, wirtualny awatar. Przybliżają one wiadomości z zakresu przygotowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej.

2

Na co zwrócić uwagę?

  1. Sprawdź ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. Pozwolą ci one zorientować się w temacie dotyczącym przygotowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Zapisuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania, które sobie zadałeś.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz , że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.

  5. Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
    Wykorzystaj:

    • wizualizację 3D „Typy nadwozi”, aby dowiedzieć się, czym różnią się od siebie typy nadwozi,

    • atlas interaktywny „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych”, aby rozpoznawać rodzaje struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementy podwozia, ale również materiały stosowane w budowie nadwozi pojazdów samochodowych,

    • grafikę interaktywną „Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej”, aby wiedzieć, w jaki sposób należy odpowiednio przygotować i zabezpieczyć pojazd oraz jego elementy przed wykonaniem prac związanych z naprawą lakierniczą (w szczególności uwzględniając oczyszczenie elementów, odtłuszczenie, przygotowanie pomieszczenia lakierniczego, maskowanie elementów niepoddawanych procesowi lakierowania itp.),

    • gra edukacyjna „Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej”, dzięki któremu wczujesz się w rolę lakiernika samochodowego i zmierzysz się z zadaniami, które w przyszłości będą Cię czekać na tym stanowisku,

    • interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z wizualizacji 3D, planszy interaktywnej czy atlasu interaktywnego. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy jest tak zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie lub u nauczyciela, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  8. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  9. Szukaj połączeń pomiędzy materiałami. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Praca samodzielna

Pracując samodzielnie nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne (gra edukacyjna oraz interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w warsztacie lakierniczym. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • nauczyć się posługiwać sposobami przygotowania pojazdu i jego elementów do naprawy lakierniczej),

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z wizualizacji 3D, planszy interaktywnej i atlasu interaktywnego z zadaniami wirtualnego awatara lakiernika samochodowego,

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać materiały teoretyczne, skorzystaj z atlasu i planszy oraz wizualizacji 3D. Jeśli wolisz gry – baw się wirtualnym awatarem. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane,

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17OnkboKW2XM
(Uzupełnij).