Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu lakiernik samochodowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu lakiernik samochodowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie lakiernika samochodowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych wyodrębnionej w zawodzie lakiernik samochodowy 713203.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych:
przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych,
nanoszenie powłok lakierniczych,
renowacja powłok lakierniczych,
kontrola jakości wykonywanych powłok lakierniczych.
Efekty kształcenia
MOT.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
MOT.03.2 Podstawy lakiernictwa samochodowego
Uczeń:
5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
7) rozróżnia maszyny i urządzenia,
8) omawia rodzaje połączeń,
10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne,
11) dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów,
12) stosuje metody ochrony przed korozją,
14) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej,
15) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki, obsługi i naprawy,
16) wykonuje pomiary warsztatowe.
MOT.03.3 Przygotowanie pojazdu samochodowego do naprawy
Uczeń:
1) określa stopień zużycia elementów nadwozi i podwozi pojazdów samochodowych,
2) rozróżnia techniki wykonywania elementów nadwozi pojazdów samochodowych,
3) wykonuje demontaż przed naprawą i montaż po naprawie elementów i układów.
MOT.03.4. Przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych
Uczeń:
1) rozpoznaje uszkodzenia i wady powłok lakierniczych,
2) rozróżnia techniki wykonywania elementów nadwozi pojazdów samochodowych,
3) zabezpiecza powierzchnię przygotowaną do nałożenia powłok lakierniczych przed korozją lub zanieczyszczeniami.
MOT.03.5. Przygotowanie materiałów lakierniczych
Uczeń:
1) dobiera kolor powłoki lakierniczej.
MOT.03.6. Nanoszenie powłok lakierniczych
Uczeń:
1) dobiera materiały pomocnicze do wykonywania prac lakierniczych,
2) obsługuje maszyny, urządzenia i przyrządy lakiernicze,
3) użytkuje kabiny lakiernicze i urządzenia pomocnicze,
4) określa techniki nakładania powłok lakierniczych,
5) wykonuje renowację powłok lakierniczych,
7) wykonuje konserwację powłok lakierniczych.
MOT.03.8. Język obcy zawodowy
Uczeń:
2) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
Rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,
Rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową).
MOT.03.9. Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
2) planuje wykonanie zadania,
3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania,
4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Przygotowanie pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Wizualizacja modelu w grafice 3D
Typy nadwozi
Wizualizacja modelu w grafice 3DTypy nadwozi
to wizualizacja 3D pozwalająca rozwijać umiejętności związane z rozróżnianiem typów nadwozi (SUV, coupé, dual cowl, fastback, hatchback, kabriolet, kombi, liftback, limuzyna, mikrovan, minivan, pick up, roadster, sedan, targa, van) i elementów podwozi pojazdów samochodowych takich jak układ napędowy, zawieszenia, hamulcowy, kierowniczy.Atlas interaktywny
Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywnyStruktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych
to atlas interaktywny pozwalający rozwijać umiejętność rozpoznawania rodzajów struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementów podwozia, ale również materiałów stosowanych w budowie nadwozi pojazdów samochodowych.Grafika interaktywna
Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej
Grafika interaktywnaEtapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej
jest to plansza interaktywna, której celem jest pogłębienie wiedzy ucznia na temat koniecznych procedur dotyczących przygotowania pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej, bezpieczeństwa i higieny pracy.Gra edukacyjna
Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej
Gra edukacyjnaPrace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej
jest to gra edukacyjna, której celem jest wczuć się w rolę lakiernika samochodowego. Rozwiązując kolejne zadania, uczeń utrwala swoją wiedzę i umiejętności związane z usuwaniem zbędnych fragmentów uszkodzonej powłoki lakierniczej oraz powłok zabezpieczających, wytrawieniem, odtłuszczeniem oraz odpowiednim przygotowaniem powierzchni.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale przez ucznia.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Typy nadwozi
Wizualizacja modelu w grafice 3D
- Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywny
- Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej
Grafika interaktywna
- Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu lakiernik samochodowy
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z oceną jakości powłok lakierniczych.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Wizualizacja 3D „Typy nadwozi”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie nadwozia.
Nauczyciel prezentuje wizualizację 3D dotyczącą różnych typów nadwozi oraz omawia jej poszczególne elementy.
Uczniowie uważnie przypatrują się wizualizacji i notują, według nich, najważniejsze informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat rodzajów nadwozia, która zawiera informacje o np. liczbie drzwi, typie bagażnika, zaletach danego typu nadwozia.
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział, przeglądając wizualizację 3D „Typy nadwozi”.
Uczeń nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając wizualizację 3D, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Atlas interaktywny „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych”
Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach atlas interaktywny, który przedstawia rodzaje struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementów podwozia tj. układ napędowy, zawieszenia, hamulcowy i kierowniczy, a także grafiki dotyczące materiałów stosowanych w budowie nadwozi pojazdów samochodowych, ze szczególnym uwzględnieniem blach stalowych, aluminiowych, elementów kompozytowych oraz wyrobów z tworzyw sztucznych.
W trakcie przeglądania atlasu pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.
Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w atlasie informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im małe kartki i długopisy. Każda z grup ma za zadanie stworzyć 6 pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund” i dotyczących rodzajów struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementów podwozia, a także materiałów stosowanych w budowie nadwozi. Ważnym jest, aby pytania były proste i wymagały konkretnej odpowiedzi.
Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, a ten odkłada na bok kartki z powtarzającymi się pytaniami, a pozostałe kartki wkłada do kapelusza.
Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciele każdej grupy losują pytania i zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu 5 sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.
Członkowie grupy, która udzieli największej ilości prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.
Grafika interaktywna „Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom grafikę interaktywną przedstawiającą schematy związane z koniecznymi procedurami dot. przygotowania pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej, a także zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Nauczyciel wyznacza kilka tematów związanych z tą procedurą: usuwanie zanieczyszczeń i mycie, odtłuszczanie, przygotowanie lakierni, maskowanie elementów niepoddawanych procesowi nanoszenia powłok lakierniczych, usuwanie drobnych uszkodzeń powłoki lakierniczej, natryskiwanie powłok lakierniczych, zalecenia bezpieczeństwa podczas lakierowania, zalecenia bezpieczeństwa podczas suszenia, zalecenia bezpieczeństwa podczas obróbki strumieniowo - ściernej, zalecenia dotyczące bezpiecznej pracy przy użyciu szlifierek.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im poszczególne tematy.
Grupy uczniów w oparciu o przydzielony temat mają za zadanie przygotować mapy myśli, zamieszczając na nich jak największą ilość wskazówek i zasad związanych z danym tematem. Mapy myśli powinny mieć formę poradnika dla osoby pracującej w warsztacie lakierniczym.
Klasę można podzielić na 11 małych grup i każdej grupie przydzielić jedną mapę myśli do opracowania, ale można również utworzyć mało grup i każdej grupie przydzielić np. dwie mapy myśli do przygotowania.
Grupy prezentują swoje mapę myśli podczas zajęć, omawiając co, dlaczego i w jaki sposób połączyły ze sobą na tych mapach.
Po prezentacji każdej z grup nauczyciel prosi je, aby skonfrontowały swoją mapę z informacjami zawartymi w grafice interaktywnej i sprawdziły, co jeszcze można dopisać do mapy.
Gra edukacyjna „Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej”
Wykonanie ćwiczenia z wykorzystaniem gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat przygotowania pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej.
Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej. Koncepcja ćwiczenia jest taka, że uczniowie wczuwają się w rolę pracownika zakładu lakierniczego i wykonują polecenia swojego mistrza. Klikając kolejno w samochody, otrzymują zadania do realizacji dotyczące np. usuwania zbędnych fragmentów uszkodzonej powłoki lakierniczej oraz powłok zabezpieczających, wytrawienia, odtłuszczenia oraz odpowiedniego przygotowania mechanicznego powierzchni, uzupełniania ubytków powierzchniowych itp. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każde poprawne wykonanie zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie - punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie 30 minut.
Po upływie 30 minut grupy przedstawiają efekty swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wizualizacja 3D „Typy nadwozi”
Nauczyciel korzysta z wizualizacji 3D jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z typami nadwozi i podwozi (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji wizualizacji 3D przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: coupe, hatchback, fastback, kombi, sedan itp.
Uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.
Atlas interaktywny „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z rodzajami struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych oraz elementów podwozia tj. układ napędowy, zawieszenia, hamulcowy i kierowniczy, a także materiałami stosowanymi w budowie nadwozi pojazdów samochodowych.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.
Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych” i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Grafika interaktywna „Etapy szykowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji grafikę interaktywną.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu przeglądania grafiki interaktywnej uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzaną grafiką. Przykładowe pytania mogłyby być następujące: „Przedstaw etapy usuwania zanieczyszczeń z nadwozia”; „Dlaczego trzeba odczekać 20‑30 sekund po aplikacji zmywacza do usuwania silikonu?”; „W jakie przyrządy pomiarowe powinna być wyposażona każda lakiernia?; „Jaka powinna być odległość pistoletu od malowanej powierzchni?”; „Jaka jest kolejność malowania elementów nadwozia?”; „Wymień 3 przykłady zagrożeń związanych z pracami lakierniczymi”; „Dlaczego szlifowanie powierzchni gruntowanych powinno odbywać się na mokro?”. Odpowiedzi notują na kartce.
Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel dopytuje uczniów o poprawne odpowiedzi na te pytania. Potwierdza lub podaj poprawne odpowiedzi, uzasadniając je fragmentami z grafiki interaktywnej.
W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatki.
Gra edukacyjna „Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej”
Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma wykonać ćwiczenie z grą edukacyjną i wczuć się w rolę lakiernika samochodowego, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.
Uczniowie przechodzą zadanie wspak, czyli najpierw zaznaczają wszystkie błędne odpowiedzi, testując e‑materiał. Przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu i „printscreen”. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.
Żeby można było przejść dalej, w kolejnym kroku wykonują zadania poprawnie. I tym razem przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu i „printscreen”. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.
Po przejściu w ten sposób wszystkich samochodów i wszystkich ekranów wykonują prezentacje, w której na każdym slajdzie zawierają dwa obrazki: po lewej stronie poprawne uzupełnienie zadania, a po prawej - błędne. Pod obrazkami zamieszczają opis w punktach dotyczący tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść ten etap ćwiczenia poprawnie.
Tak uczniowie samodzielnie przechodzą kolejne etapy ćwiczenia z grą edukacyjną dla kilkunastu samochodów (rozkodowują grę).
Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów pracy prosi o prezentacje efektów ich działań.
Nauczyciel prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z wizualizacji 3D, atlasu interaktywnego, grafiki interaktywnej i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: z wizualizacją 3D, atlasem interaktywnym, grafiką interaktywną i słownikiem pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do przygotowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej .
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mail'em i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń realizuje zadania praktyczne.
Nauczyciel daje mu zadanie: Do twojego warsztatu został przywieziony pojazd wymagający naprawy lakierniczej. Resztę danych wymyśl sam. Zaplanuj jego naprawę.
Uczeń planuje naprawę lakierniczą pojazdu, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły innemu uczniowi (uczniowie wymieniają się planami), aby ten mógł zweryfikować, czy żadna niezbędna czynność nie została pominięta w zaplanowanej naprawie lakierniczej pojazdu.
Uczniowie korygują swoje plany naprawy lakierniczej, uwzględniając uwagi kolegów, a następnie przedstawiają je nauczycielowi i klasie.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do naprawy lakierniczej pojazdu następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: typy nadwozi i podwozi, struktury budowy podwozi i nadwozi, przygotowanie pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji. Uczniowie wysyłają nauczycielowi gotową prezentację.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać wizualizację 3D „Typy nadwozi i podwozi”, atlas interaktywny „Struktury budowy podwozi i nadwozi pojazdów samochodowych oraz materiały stosowane na elementy nadwozi pojazdów samochodowych, , czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas wcielania się w rolę lakiernika samochodowego (gra edukacyjna). Uczeń zawsze może też zajrzeć do grafiki interaktywnej „Przygotowanie pojazdów i ich elementów do naprawy lakierniczej” po dawkę brakującej wiedzy. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat przygotowania pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści