E-materiały do kształcenia zawodowego

Zadanie praktyczne – wykonanie bloku kadłuba

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

WprowadzenieD34YMPWubWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Model bloku kadłuba”Do2baEV6N„Model bloku kadłuba” to film instruktażowy ukazujący model bloku kadłuba. Zasób „Model dna podwójnego kadłuba”DmfpyaD0X„Model dna podwójnego kadłuba” to animacja w grafice 2D i 3D. Przedstawia ona wykonanie kartonowego modelu dna podwójnego kadłuba. Zasób „Konstrukcje kadłuba”D5sHDriYy„Konstrukcje kadłuba” to gra edukacyjna polegająca na przejściu przez trzy etapy, które mają za zadanie utrwalenie wiadomości i słownictwa z zakresu prefabrykacji sekcji, montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSxFNgyrwInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDpgHhm70sSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDmjimdI1xPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDokYsI1blPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15LtXC2MNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDQFRBqteFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, animacja i gra edukacyjna. Przybliżają one informacje na temat wykonania modeli dna podwójnego i bloku kadłuba.

  • Film instruktażowy „Model bloku kadłuba” - po obejrzeniu tego filmu stwórz mapę mentalną, która będzie zawierać słowa klucze najważniejsze dla analizowanego multimedium. Możesz wypisać pojęcia, zagadnienia ewentualnie procesy, które nie są dla Ciebie zrozumiałe i wymagają wyjaśnienia przez nauczyciela. W budowanym bloku wydzielono 5 sekcji: dno podwójne, prawa burta, lewa burta, pokład główny, gródź falista. Zastanów się nad ich funkcją, możesz uzupełnić wiedzę na podstawie innych dostępnych źródeł oprócz multimedium.

  • Animacja „Model dna podwójnego kadłuba” - ten materiał multimedialny stanowi swego rodzaju instrukcję wykonania modelu. Możesz spróbować wykonać własnym model z kartonu.

  • Gra edukacyjna „Konstrukcje kadłuba” - spróbuj wykonać zadania w grze edukacyjnej i na ich podstawie zdiagnozuj wiadomości i umiejętności, których jeszcze nie posiadasz i powinieneś je uzupełnić w trakcie kolejnych zajęć.

  • Odpowiedz na pytanie, jakie cechy charakteru i kompetencje są wymagane od osoby, które wykonuje zawód montera kadłubów jednostek pływających. Która z nich jest najważniejsza. Analizując czynności związane z budową bloku kadłuba oraz dna podwójnego, powiąż je z wymaganymi kompetencjami, umiejętnościami i cechami charakteru tej osoby. Odpowiedz sobie na pytanie, czy w tej chwili posiadasz już te cechy.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści