E-materiały do kształcenia zawodowego

Zadanie praktyczne – wykonanie bloku kadłuba

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:

  • wykonywania obróbki blach i profili hutniczych,

  • prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających,

  • wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających,

  • przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania,

  • wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.

Efekty kształcenia

TWO.03.5. Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających

Uczeń:
1. odczytuje dokumentację konstrukcyjną, traserską i pomiarową, dotyczące prefabrykacji sekcji i montażu bloków kadłuba jednostek pływających
2. określa technologię wykonania montażu sekcji oraz bloków;
3. charakteryzuje maszyny, urządzenia, sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonania procesu prefabrykacji sekcji i montażu bloków;
4. wykonuje podbudowę do prefabrykacji sekcji i montażu bloków;
6. wykonuje sekcje płatowe, płaskie oraz przestrzenne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

WprowadzenieD34YMPWubWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Model bloku kadłuba”Do2baEV6N„Model bloku kadłuba” to film instruktażowy ukazujący model bloku kadłuba. Zasób „Model dna podwójnego kadłuba”DmfpyaD0X„Model dna podwójnego kadłuba” to animacja w grafice 2D i 3D. Przedstawia ona wykonanie kartonowego modelu dna podwójnego kadłuba. Zasób „Konstrukcje kadłuba”D5sHDriYy„Konstrukcje kadłuba” to gra edukacyjna polegająca na przejściu przez trzy etapy, które mają za zadanie utrwalenie wiadomości i słownictwa z zakresu prefabrykacji sekcji, montażu bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSxFNgyrwInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDpgHhm70sSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDmjimdI1xPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDokYsI1blPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15LtXC2MNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDQFRBqteFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom samodzielne wykonanie modelu elementów kadłuba.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy „Model bloku kadłuba”
Praca z całym zespołem klasowym

Nauczyciel przed obejrzeniem filmu instruktażowego informuje uczniów, że powinni w szczególności zwracać uwagę na kolejność czynności związanych z budową bloku kadłuba. Uczniowie oglądają film, zapisując w dowolnej formie informacje istotne dla tematu.

Praca w grupach

Po obejrzeniu filmu przez uczniów nauczyciel dzieli ich na grupy, które otrzymują zdjęcia składające się na budowę bloku kadłuba. Zadaniem uczniów w poszczególnych grupach jest ułożenie we właściwej kolejności zdjęć, które ilustrują powyższy proces. Grupa, która pierwsza ułoży we właściwej kolejności zdjęcia przygotowane przez nauczyciela, otrzymuje oceny lub punkty za aktywność.

Nauczyciel może zaproponować zadanie polegające na połączeniu zdjęć z właściwym opisem. Zdjęcia ilustrują poszczególne etapy procesu budowy bloku kadłuba, natomiast opisy odnoszą się do tych zdjęć. Trzeba je połączyć w pary oraz ułożyć we właściwej kolejności. Również, jak w poprzednim ćwiczeniu, grupy, które najszybciej wykonały zadanie, mogą być nagrodzone ocenami.

Jako formę utrwalenia wiadomości na temat filmu instruktażowego nauczyciel może zaproponować wymyślenie przez uczniów pięciu haseł do krzyżówki związanych z prezentowanym materiałem. Mogą również przygotować dla siebie pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Animacja w grafice 2D i 3D „Model dna podwójnego kadłuba”
Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, które opracowują cztery etapy tworzenia modelu dna podwójnego. 1 - Wycinanie elementów potrzebnych do skonstruowania modelu dna podwójnego kadłuba, 2- Klejenie dna wewnętrznego w określonej kolejności, 3 - Klejenie dna wewnętrznego w pozycji odwróconej w odpowiedniej kolejności, 4 - Obracanie podsekcji dna wewnętrznego płaskownikami łebkowymi do dołu i nakładanie dna wewnętrznego. W miarę możliwości nauczyciel może przekazać uczniom materiały, które ułatwią im przygotowanie modelu. Uczniowie w grupach analizują fragmenty animacji w celu opisania najistotniejszych operacji i czynności dla konkretnego etapu procesu. Jeśli mają pomoce przygotowane przez nauczyciela, mogą zilustrować swoją prezentację, przestawiając przestrzennie wybrane zagadnienie. W trakcie kolejnych prezentacji uczniowie tworzą na tablicy mapę mentalną, którą wzbogacają o nowe elementy.

Nauczyciel może zaproponować uczniom metodę stacji zadaniowych. Przed obejrzeniem animacji informuje uczniów, że mają sporządzać w dowolnej formie notatki podczas oglądania materiału multimedialnego, które wykorzystają przy rozwiązywaniu zdań na kolejnych stacjach. Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup, dla których przygotowuje siedem zadań. Grupa, która uzyska najwięcej punktów, otrzymuje oceny lub punkty za aktywność.

Nauczyciel może zaproponować uczniom pracę metodą grup eksperckich. Na podstawie materiałów multimedialnych: Model bloku kadłuba - film instruktażowy oraz Model dna podwójnego - animacja w grafice 2D i 3D nauczyciel przygotowuje zadania dla pięciu pięcioosobowych grup. Na podstawie materiału Model dna podwójnego zadania dotyczące następujących czynności: 1 - Wycinanie elementów potrzebnych do skonstruowania modelu dna podwójnego kadłuba, 2- Klejenie dna wewnętrznego w określonej kolejności, 3 - Klejenie dna wewnętrznego w pozycji odwróconej w odpowiedniej kolejności, 4 - Obracanie podsekcji dna wewnętrznego płaskownikami łebkowymi do dołu i nakładanie dna wewnętrznego. Natomiast na podstawie materiału multimedialnego Model bloku kadłuba zadanie dotyczące budowy sekcji płatowych, płaskich i przestrzennych. Nauczyciel informuje uczniów, że powinni jak najlepiej opanować wskazane treści, ponieważ w drugim etapie będą pracować w innych grupach, w których będą ekspertami od jednego zagadnienia, nad którym pracowali w grupach pierwotnych. W związku z tym, że będą jedyną osobą znającą wybrane zagadnienie, powinni odpowiedzialnie i z pełnym zaangażowaniem gromadzić wiedzę na pierwszym etapie pracy oraz przekazywać ją w nowych grupach. Jako formę podsumowania pracy nauczyciel może zaproponować test obejmujący wszystkie zagadnienia lub poprosić wybranego ucznia z każdej grupy o zaprezentowanie wskazanego przez nauczyciela zagadnienia. Najlepsze odpowiedzi mogą być nagrodzone w formie ocen lub innej wybranej przez nauczyciela.

Gra edukacyjna „Konstrukcje kadłuba”

Uczniowie indywidualnie uczestniczą w grze edukacyjnej, która jest sprawdzianem wiadomości nabytych podczas zapoznawania się z poprzednimi materiałami multimedialnymi oraz wykonywania zadań wskazanych przez nauczyciela. Gra polega na odgadnięciu nazw poszczególnych elementów kadłuba statku, poprzez kliknięcie na prawidłową nazwę elementu wskazanego na ilustracji. Nauczyciel prosi uczniów, żeby po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi przenosili do zeszytu treści dotyczące danego elementu. Na podstawie udzielonych odpowiedzi uczniowie mogą stworzyć mapę mentalną, która będzie podsumowaniem treści dotyczących e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z filmem i animacją, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystana zostaje gra edukacyjna lub materiały sprawdzające).

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące trzech materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.

  • Po obejrzeniu animacji zadaniem ucznia jest samodzielne wycięcie z kartonu i złożenie modelu dna podwójnego. Nauczyciel na lekcji podaje uczniom wymiary odpowiednich elementów do wycięcia. Może dać im też wydrukowany na kartce wzornik. Następnie uczniowie samodzielnie w domu konstruują model dna podwójnego na podstawie instrukcji zamieszczonej w animacji.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są kilka grup.

  • Każda z grup ma to samo zadanie – stworzyć model bloku kadłuba na podstawie filmu i animacji. Nauczyciel na lekcji podaje uczniom wymiary odpowiednich elementów. Może też dać im wydrukowany na kartce wzornik. Następnie uczniowie pracują poza zajęciami w grupach, aby spróbować skonstruować model bloku kadłuba.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film i animacja ukazują kolejność montażu odpowiednich elementów konstrukcyjnych w celu zbudowania odpowiednio bloku i dna podwójnego kadłuba. Stanowią swego rodzaju instrukcję mogącą służyć wykonaniu własnego modelu, np. z kartonu. Gra edukacyjna pozwala przećwiczyć znajomość elementów konstrukcyjnych wchodzących w skład sekcji i bloku kadłuba. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w przypadku tego e‑materiału związana jest z różnorodnością zadań zawartych w części z materiałami sprawdzającymi. Nauczyciel może samodzielnie dobrać inne zadania dla uczniów, którzy mają trudności z opanowaniem materiału, a inne tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać. Tacy uczniowie mogą też wykonywać dodatkowe notatki, przekażą je uczniom wolniej pracującym. Nauczyciel może przygotować notatki szkieletowe, aby nadmiernie nie obciążać uczniów. W przypadku notatki szkieletowej wykorzystane zostaną elementy metody tutoringu rówieśniczego.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści