E-materiały do kształcenia zawodowego

Sieci zasilające w transporcie szynowym

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sieci zasilających w transporcie szynowym.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Sekwencje filmowe „Sieci zasilające w transporcie szynowym”DEJdKqhYXSekwencje filmowe „Sieci zasilające w transporcie szynowym” obejmujące dwie sekwencje filmowe:

  1. prezentującą zespół urządzeń umożliwiających dostarczanie energii elektrycznej do pojazdów poruszanych silnikami elektrycznymi;

  2. prezentującą odczytywanie na schematach przebiegu tras linii zasilających, rozmieszczenia elementów trakcji elektrycznej.

Dzięki nim poznasz urządzenia umożliwiające dostarczenie energii elektrycznej: przewody trakcyjne, słupy trakcyjne, elektryczne podstacje zasilające, także kabiny sekcyjne, punkty zasilające i odłączniki sieciowe, zabezpieczenia odgromowe, linie wzmacniające oraz sieć zasilania zewnętrznego: linie zasilające średniego napięcia. Z drugiego filmu zdobędziesz informacje o dokumentacji: planach schematycznych linii zasilających podstacje, schematach elektrycznych podstacji, planach i schematach zasilania trakcji elektrycznej kolejowej ,tramwajowej, trolejbusowej, planach przebiegu tras linii zasilających.

Gra edukacyjna „Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym”DpqiQ7dAmGra edukacyjna „Projektowanie sieci zasilającej w transporcie szynowym”, która umożliwia sprawdzenie wiedzy związanej z sieciami zasilającymi transport kolejowy. Zadania, które się w niej znajdują, dotyczą budowy konstrukcji torowych, informacji o systemie zasilania, a także zasad bezpiecznej eksploatacji. Zadania te posiadają zróżnicowaną formę, a do każdego z nich dołączona jest instrukcja wyjaśniająca, w jaki sposób należy je wykonać.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDieyNLviTInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDATPX5OXZSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1A6PtyrQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDr7Ku36ZdPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDoy0E9RsJNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDhtznDPWuInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz gra edukacyjna. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu dostarczania i rozdziału energii elektrycznej oraz jej dostarczenia do silników elektrycznych zasilanych z trakcji.

Co może być ważne?

Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź, co tam jest i po co Ci to.

Co by było, gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?

Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było, to już miałem”.

Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić, wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to, co przedstawia).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z sieciami zasilającymi, postępuj w poniższy sposób:

  • przeczytaj jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się, o czym są elementy e‑materiału,

  • zapoznaj się z pierwszą sekwencją filmową, ale tylko po to, aby zobaczyć, jak wiele materiału on zawiera (wprowadzi Cię w kwestię zasilania pojazdów trakcyjnych),

  • sprawdź, ile zapamiętałeś z niej po pierwszym obejrzeniu,

  • zajrzyj w ten sam sposób do drugiej sekwencji (to już praca ze schematami i planami),

  • teraz pora na utrwalanie: zapoznaj się dokładnie z obiema sekwencjami, wynotowując z nich istotne dla Ciebie rzeczy (kamienie milowe wiedzy dotyczące sieci zasilających i urządzeń, które występują w jej przesyle i rozdziale),

  • teraz sprawdź się w grze edukacyjnej,

  • wyszukaj też przykłady systemów zasilania oraz planów w przestrzeni rzeczywistej,

  • wykorzystaj do sprawdzenia wiedzy interaktywne materiały,

  • wróć do nauki po dwóch dniach i raz jeszcze zajrzyj do sekwencji filmowych i wykonaj test z ćwiczenia.

Pamiętaj, że to jedynie propozycja. Możesz skorzystać z tej ścieżki przyswajania wiedzy. Jeśli natomiast wypracujesz inną, która wyda Ci się efektywna, postępuj zgodnie z nią.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, co znajdziesz w sieci i sprawdzić, czy będzie się to pokrywało z informacjami, które uzyskałeś w tym miejscu.

Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści