E-materiały do kształcenia zawodowego

Projektowanie protez

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Ewa Janas

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Projektowanie protez

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.2.2) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1) Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie protez:
MED.11.4.1)1) opisuje rodzaje protez,
MED.11.4.1)2) opisuje różne konstrukcje protez,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)6) dobiera elementy, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy protez:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.4) wykonuje protezy w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta oraz zastosowanego materiału i półfabrykatów i elementów:
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)3) montuje protezy z przygotowanych elementów,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:

  • ocenianie stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego,

  • projektowaniae i wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Grafika interaktywna „Dobór kosza biodrowego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera opis i możliwość doboru elementów konstrukcyjnych protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym, w tym kosza biodrowego będącego odpowiednikiem leja protezowego. Wszystkie opisy są uzupełnione o zdjęcia i grafiki. Uczący się może korzystać z grafiki w dowolnym momencie ponieważ nie jest powiązana z pozostałymi mediami.

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie uda” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego (MAS, owalnego, czworobocznego). Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę rodzajów i oceny stanu kikutów uda, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja, oraz charakterystyki lejów protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale. Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej.

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie podudzia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego (PTB, KBM, PTS) dla odpowiadającego kikuta podudzia (długiego, średniego, krótkiego). Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę: rodzajów i oceny stanu kikutów podudzia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja, charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale. Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej.

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie ramienia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego dla kikuta ramienia o długości bardzo krótkiej, krótkiej, standardowej, długiej. Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę rodzajów i oceny stanu kikuta ramienia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja, charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale. Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej.

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie przedramienia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego dla kikuta przedramienia o długości bardzo krótkiej, krótkiej, długiej. Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę rodzajów i oceny stanu kikutów przedramienia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja, charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale. Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej.

Powiązania materiałów multimedialnych wynikają z faktu, iż wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej. Poszczególne programy ćwiczeniowe łączy również sposób realizacji prac projektowych według pewnego przygotowanego schematu. W procesie edukacyjnym materiały można wykorzystać jako całość poświęconą zaopatrzeniu w leje protezowe lub częściowo z podziałem na bloki tematyczne, np. leje protezowe kończyny dolnej oraz leje protezowe kończyny górnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Dobór kosza biodrowego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna „Dobór kosza biodrowego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” obejmuje treści z zakresu zaopatrzenia protetycznego dla wysokiej amputacji w obrębie kończyny dolnej. Przedstawiono różne rodzaje koszy biodrowych z uwzględnieniem ich budowy, cech charakterystycznych oraz zastosowania. Dodatkowo zademonstrowano przykłady elementów stosowanych do konstruowania protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Wszystkie opisy są uzupełnione o zdjęcia i grafiki.

Uczący się może korzystać z grafiki w dowolnym momencie, ponieważ nie jest bezpośrednio powiązana z pozostałymi mediami. Istnieje pośrednie powiązanie z pozostałymi materiałami multimedialnymi wynikające z faktu, że wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.1)1) opisuje rodzaje protez,
MED.11.4.1)2) opisuje różne konstrukcje protez,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)6) dobiera elementy, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.4)3) montuje protezy z przygotowanych elementów.

Materiał multimedialny jest powiązany z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • dopasowanie elementów do schematu „Dobór elementów protezy”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie charakterystyki wysokich amputacji kończyny dolnej,

  • wskazanie cech pacjenta przygotowanego do protezowania,

  • zapoznanie z elementami konstrukcyjnymi protezy,

  • przedstawienie różnych typów koszy biodrowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Grafika interaktywna może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania oraz pogłębiać zakres jego wiedzy. Ponadto, może również pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • opracowania mapy pojęciowej (np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących elementów konstrukcyjnych protezy).

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), które podnoszą poziom jego własnej wiedzy w zakresie przedstawionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może stworzyć:

  • fiszki rysując na jednej stronie kartki schemat elementu protezy, a na odwrocie zapisując jego nazwę,

  • grę dydaktyczną (np. zagrożenia konstrukcyjne protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym – sposoby uniknięcia błędów),

  • plakat (np. budowa różnych rodzajów koszy biodrowych),

  • infografikę (np. rodzaje przegubów stawów kolanowych).


Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie uda

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie uda” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego (MAS, owalnego, czworobocznego). Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę rodzajów i oceny stanu kikutów uda, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja oraz charakterystyki lejów protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale.

Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Istnieje pośrednie powiązanie z pozostałymi materiałami multimedialnymi, ponieważ wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej. Poszczególne programy ćwiczeniowe do projektowania mają także wspólny sposób realizacji prac projektowych według pewnego przygotowanego schematu.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.

Materiał multimedialny jest powiązany z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Miejsca czułe i tolerowane na nacisk”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie osoby uczącej się z charakterystyką kikutów dla amputacji w obrębie uda,

  • zapoznanie osoby uczącej się z typami lei protezowych uda,

  • nabycie umiejętności projektowania lei protezy przy amputacji na poziomie uda przy pomocy prostego programu ćwiczeniowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Program ćwiczeniowy do projektowania może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy. Ponadto, może również pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Program ćwiczeniowy może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • pogłębienia wiedzy z zakresu projektowania protez w oprogramowaniach inżynierskich,

  • bardziej efektywnego zapamiętania i rozróżniania różnych typów lei,

  • utrwalenia sposobów mierzenia długości kikuta uda,

  • opracowania mapy pojęciowej (np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących przygotowania leja do zaprotezowania).

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), które podnoszą poziom jego własnej wiedzy w zakresie przedstawionym w programie ćwiczeniowym. Na jej podstawie uczący się może stworzyć:

  • własne grafiki, rysunki rodzajów leja protezowego kikuta uda,

  • mapę myśli pozwalającą pogłębić wiedzę np. na temat wymiarowania kikuta uda,

  • fiszek dotyczących pojęć pojawiających się w programie,

  • prezentację na temat „Zaawansowane oprogramowania inżynierskie do projektowania elementów protez”, „Rola technologii 3D w wykonawstwie lei protezowych uda”, „Metody pobierania miar na leje protezowe uda”.


Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie podudzia

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie podudzia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego (PTB, KBM, PTS) dla odpowiadającego kikuta podudzia (długiego, średniego, krótkiego). Program zawiera część teoretyczną, dzięki której uczący się jest wprowadzany w tematykę: rodzajów i oceny stanu kikutów podudzia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja, charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale.

Uczący się może korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Istnieje pośrednie powiązanie z pozostałymi materiałami multimedialnymi wynikające z faktu, iż wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej. Poszczególne programy ćwiczeniowe do projektowania łączy również sposób realizacji prac projektowych według pewnego przygotowanego schematu.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.

Materiał multimedialny powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Właściwości lei protezowych dla amputacji na poziomie podudzia”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie osoby uczącej się z charakterystyką kikutów dla amputacji w obrębie podudzia,

  • zapoznanie osoby uczącej się z typami lei protezowych podudzia,

  • nabycie umiejętności projektowania lei protezy przy amputacji na poziomie podudzia przy pomocy prostego programu ćwiczeniowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Program ćwiczeniowy do projektowania może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy. Ponadto, może również pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Program ćwiczeniowy może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • pogłębienia wiedzy z zakresu projektowania protez w oprogramowaniach inżynierskich,

  • zestawienia cech charakterystycznych dla kikutów problematycznych,

  • przygotowania grafik przedstawiających kształty leja podudzia: PTB, PTS i KBM.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), które podnoszą poziom jego własnej wiedzy w zakresie przedstawionym w programie ćwiczeniowym. Uczący się mogą poszerzyć swoje wiadomości poprzez np. opracowanie tematów:

  • „Analiza porównawcza metod pobierania miar na leje protezowe”,

  • „Skaner jako narzędzie pomiarowe”,

  • „Przegląd dostępnych na rynku programów komputerowych do projektowania lei”,

  • „Pozyskanie wersji demo do projektowania 3D”,

  • „Wytwarzanie leja protezowego podudzia (druk 3D, laminowanie)”.


Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie ramienia

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie ramienia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego dla kikuta ramienia o długości bardzo krótkiej, krótkiej, standardowej oraz długiej. Program zawiera część teoretyczną, która wprowadza uczącego się w tematykę rodzajów i oceny stanu kikuta ramienia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja oraz charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale.

Uczący się mogą, bez presji czasu, korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Istnieje pośrednie powiązanie z pozostałymi materiałami multimedialnymi wynikające z faktu, iż wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej. Poszczególne programy ćwiczeniowe do projektowania łączy również sposób realizacji prac projektowych według pewnego przygotowanego schematu.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.

Materiał multimedialny jest powiązany z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadaniem z lukami „Jaki to lej protezowy”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie osoby uczącej się z charakterystyką kikutów dla amputacji w obrębie ramienia,

  • zapoznanie osoby uczącej się z typami lei protezowych ramienia,

  • nabycie umiejętności projektowania lei protezy przy amputacji na poziomie ramienia przy pomocy prostego programu ćwiczeniowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Program ćwiczeniowy do projektowania może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy. Ponadto, może również pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Program ćwiczeniowy może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • pogłębienia wiedzy z zakresu projektowania protez w oprogramowaniach inżynierskich,

  • stworzenia mapy myśli na temat np. rodzajów leja protezowego ramienia.

  • przygotowania broszury informacyjnej, w której zamieszcza dane na temat rodzajów lei protezowych,

  • przygotowaniu fiszek ze schematem każdego leja, a na odwrotnej stronie jakiemu kikutowi jest wskazany.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), które podnoszą poziom jego własnej wiedzy w zakresie przedstawionym w programie ćwiczeniowym. Uczący się mogą poszerzyć swoje wiadomości poprzez np. opracowanie tematów:

  • „Znaczenie leja protezowego w protezie ramienia”,

  • „Systemy zawieszenia protezy ramienia”,

  • „Rozwiązania konstrukcyjne protez ramienia”,

  • „Zewnętrzne źródła sił stosowane do sterowania protezą ramienia”.


Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie przedramienia

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie przedramienia” umożliwia, w oparciu o wiedzę i treści teoretyczne zamieszczone w materiale, zaprojektowanie wybranego leja protezowego dla kikuta przedramienia o długości bardzo krótkiej, krótkiej, długiej. Program zawiera część teoretyczną, która wprowadza uczącego w tematykę rodzajów i oceny stanu kikutów przedramienia, metod wymiarowania kikuta w celu doboru leja oraz charakterystyki lei protezowych. W części projektowej znajdują się również zadania kontrolne, sprawdzające wiedzę uczącego się z zakresu treści teoretycznych zawartych w materiale.

Uczący się mogą, bez presji czasu, korzystać z programu ćwiczeniowego w dowolnym momencie, niezależnie od pozostałych programów czy grafiki interaktywnej. Istnieje pośrednie powiązanie z pozostałymi materiałami multimedialnymi wynikające z faktu, iż wszystkie dotyczą zaopatrzenia protetycznego dla amputacji na różnym poziomie odjęcia kończyny dolnej i górnej. Poszczególne programy ćwiczeniowe do projektowania łączy również sposób realizacji prac projektowych według pewnego przygotowanego schematu.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.2.2)1) stosuje programy komputerowe w projektowaniu zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.

Materiał multimedialny jest powiązany z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Charakterystyka leja przedramienia”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie osoby uczącej się z charakterystyką kikutów dla amputacji w obrębie przedramienia,

  • zapoznanie osoby uczącej się z typami lei protezowych przedramienia,

  • nabycie umiejętności projektowania lei protezy przy amputacji na poziomie przedramienia przy pomocy prostego programu ćwiczeniowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Program ćwiczeniowy do projektowania może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy. Ponadto, może również pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Program ćwiczeniowy może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • pogłębienia wiedzy z zakresu projektowania protez w oprogramowaniach inżynierskich,

  • stworzenia mapy myśli na temat np. cechy kikuta dobrze przygotowanego do protezowania, cechy problematycznego kikuta przedramienia,

  • przygotowania schematu kończyny górnej o pewnej długości, na którym zaznaczać będzie poziomy amputacji, biorąc pod uwagę wartości procentowe kikuta: bardzo krótkiego, krótkiego, długiego,

  • przygotowania własnoręcznie wykonanych ilustracji, zdjęć, uproszczonych rysunków leja protezowego przedramienia,

  • stworzenia fiszek dotyczących pojęć pojawiających się w programie ćwiczeniowym.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), które podnoszą poziom jego własnej wiedzy w zakresie przedstawionym w programie ćwiczeniowym. Uczący się mogą poszerzyć swoje wiadomości poprzez np. opracowanie tematów:

  • Zaawansowane oprogramowanie inżynierskie do projektowania lei”,

  • „Leje w protezach mioelektrycznych przedramienia”,

  • „Proteza kosmetyczna czy mechaniczna? Dylematy osoby po amputacji przedramienia”,

  • „Przyczyny amputacji na poziomie przedramienia z uwzględnieniem wpływu zabiegu na możliwość doboru, zaprojektowania i wykonania leja protezowego”.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Właściwości lei protezowych dla amputacji na poziomie podudzia”,

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z dwóch pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz ośmiu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: trzy pytania są łatwe, trzy – średnio trudne i cztery – trudne. Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań wybranych losowo. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Aby zaliczyć test, uczący się musi uzyskać wynik 50%. Kolejność pytań oraz kolejność odpowiedzi są losowo generowane przez system.. Test obejmuje zakres tematyczny dotyczący projektowania leja protezy przy amputacji na poziomie podudzia.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi, 

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test jest powiązany z materiałem multimedialnym - program ćwiczeniowy do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie podudzia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.4)4) dopasowuje wykonane protezy do pomiarów i indywidualnych potrzeb pacjenta.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Miejsca czułe i tolerowane na nacisk”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu okolic anatomicznych kikuta uda do tych, które są czułe lub odporne na nacisk leja. Zadanie jest średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie uda”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Jaki to lej protezowy”.

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Zadanie polega na charakterystyce dołączonego zdjęcia leja protezowego. Uczący się musi wybrać właściwe wyrazy z puli i wstawić je w odpowiednich miejscach. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie ramienia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Dobór elementów protezy”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniej nazwy do pięciu grafik przedstawiających elementy konstrukcyjne protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – grafika interaktywna „Dobór kosza biodrowego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.1)6) dobiera elementy, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.4)3) montuje protezy z przygotowanych elementów.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Charakterystyka leja przedramienia”.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących charakterystyki lei protezowych przedramienia. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – programem ćwiczeniowym do projektowania „Projektowanie leja protezy przy amputacji na poziomie przedramienia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału