Obsługa samolotu na płycie lotniska
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑zasobu
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze współpraca ze służbami żeglugi powietrznej. Prywatnie, jako pasażer, możesz być bardziej świadomy podczas podróży samolotem.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy - tutorial Obsługa samolotu na płycie lotniska
Film instruktażowy - tutorial Obsługa samolotu na płycie lotniska
to film, który przybliży Ci zadania koordynatora rejsu na płycie lotniska. Poznasz typowe zadania zawodowe (koordynatora rejsu, marshallera, kierownika załadunku) związane z obsługą samolotu na płycie postojowej lotniska (podstawienie sprzętu właściwego dla danego typu samolotu, sprzętu do załadunku cateringu oraz obsługi pasażerów niepełnosprawnych i z ograniczona zdolnością do poruszania się, rozładunek bagaży, cargo, poczty oraz ich załadunek, tankowanie paliwa, zastosowanie wodniarki i wozu asenizacyjnego, inspekcję walk‑around, podpięcie przez koordynatora słuchawek i krótką standardową wymianę zdań z pilotem, wypychanie samolotu za pomocą push‑back z prezentacja tzw. szpilki, debording oraz boarding pasażerów, prezentacje dokumentów (plan lotu, Notam, Notoc, lista pasażerska, dokument wyważeniowy, kwit paliwowy, list przewozowy AWB (HAWB i MAWB), Cargo manifest oraz obieg dokumentacji pod samolotem. Dowiesz się o procesie odladzania samolotu z prezentacja wykorzystywanych płynów do odladzania.
Dzięki niemu będziesz mógł zobaczyć:
prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz odpowiednią dokumentację;
typowych przedstawicieli obsługi samolotu i ich charakterystyczny ubiór czyli: koordynatora odpowiedzialnego za koordynacje procesu załadunku, współpracą z działem pasażerskim w aspekcie boardingu pasażerów, kontaktem z kontrolerem ruchu lotniczego wieży w aspekcie „wypychania” samolotu, pracowników załadunku oraz kierownika załadunku czyli loadmastera, operatora cysterny paliwowej, marshallera, pracowników przy bramce uwzględniających osobę kierująca obsługa naziemną czyli lidera;
elementy infrastruktury portu lotniczego, w tym stanowiska postojowego oraz jego oznakowania (znaki i symbole wraz z ich wyjaśnieniem);
prezentację i charakterystykę sprzętu przeznaczonego do obsługi statku powietrznego wraz z przedstawieniem zasad działania i bezpiecznej ich obsługi (sprzęt do wypychania samolotu tzw. push‑back — przedstawiające różne typy dostosowane do rodzajów statków powietrznych; sprzęt do załadunku — tzw. highloader do załadunku kontenerów do samolotu kontenerowego oraz taśmociągi przy technologi załadunku do samolotu bulkowego (obie wersje muszą zawierać załadunek bagażu oraz towaru (cargo); cysternę do tankowania paliwa lotniczego Jet‑A1 oraz proces podłączania i odłączania cysterny, podłączanie i odłączanie APU (generatora prądu); podstawianie sprzętu dostarczającego catering oraz podstawianie schodów samojezdnych oraz sprzętu dla pasażerów niepełnosprawnych tzw. ambulift;
proces obsługi samolotu na płycie lotniska na przykładzie wybranego typu samolotu, uwzględniający zadania zawodowe oraz czynności związane z załadunkiem oraz rozładunkiem samolotu, przedstawieniem przekazywania dokumentów dotyczących planowanego załadunku (instrukcja załadunku właściwa dla typu samolotu — kontenerowy lub bulkowy), kwit paliwowy przekazywany do kapitana samolotu przez operatora cysterny; na podstawie zaakceptowanej instrukcji załadunku — przekazywany przez loadcontrol — dokument wyważeniowy czyli <foreign lang='en'loadsheet> — dla kapitana statku powietrznego; przedstawienie procesu komunikacji pomiędzy koordynatorem rejsu a obsługą naziemną przy bramce obejmująca potwierdzenie ilości pasażerów przewidywanych, etapu postępu boardowania, zbordowanych pasażerów, pasażerów wymagających specjalnej opieki oraz przekazanie dokumentacji dotyczącej pasażerów tzw. Passenger Information List. Film musi uwzględniać obchód samolotu przed startem czyli tzw. walk‑around oraz inspekcję w zakresie FOD (Foregin Object Debris) czyli zwracanie uwagi i podnoszenie wszelkich przedmiotów na płycie lotniska tzw. śmieci, które mogą zagrażać bezpiecznej obsłudze statku powietrznego;
pracę służb utrzymania lotniska oraz wykorzystywanego przez nich sprzętu w warunkach normalnych i szczególnych (sprzęt stosowany do oczyszczania płyty i pasów startowych, w tym do odśnieżania, sprzęt stosowany do badania sczepności nawierzchni;
rodzaje łączności, wykorzystywane urządzenia i zasady komunikacji.
Gra edukacyjna Obsługa samolotu na płycie lotniska
Gra edukacyjna Obsługa samolotu na płycie lotniska
to gra, w której wcielisz się w rolę koordynatora rejsu. Twoim zadaniem będzie zaplanowanie procesu obsługi samolotu na płycie z uwzględnieniem doboru oraz prawidłowego ustawienia sprzętu (rozładunku i załadunku bagaży i towaru dla statku powietrznego kontenerowego). Dokonasz wyboru właściwego sprzętu (tzw. high‑loaderów do załadunku i rozładunku kontenerów, odpowiedniej dokumentacji, właściwego wyboru osoby (zawodu), z którą musi się skontaktować i potwierdzić podstawienie sprzętu oraz bagaży, towaru i poczty; sprawdzić listy załadunku (cargo manifest) z faktycznie załadowanymi do kontenera bagażami i towarami. Sprawdzisz odzwierciedlenia listy załadunku na LIR — Instrukcji załadunku (dokumentacja LIR) i potwierdzenie z kierownikiem załadunku (loadmaster). Wybrzesz właściwy sprzęt i urządzenia do określonego zadania zawodowego związanego z załadunkiem i rozładunkiem towaru i bagaży. Wcielisz się też w role dyżurnego portu lotniczego, skontaktujesz się z kierownikiem działu utrzymaniem nawierzchni lotniska w warunkach szczególnych (np. w sytuacji opadów śniegu, oblodzenia). Będziesz musiał wybrać właściwy sprzęt do oczyszczania nawierzchni pasa startowego i dróg kołowania.
Gra „wcielanie się rolę” Obsługa samolotu na płycie lotniska
Gra „wcielanie się rolę” Obsługa samolotu na płycie lotniska
w której będziesz przeprowadzał rozmowę między koordynatorem rejsu XX1234 (nr rejsu) i dyżurnym portu lotniczego (DOP) z wykorzystaniem środków łączności radiowej, w sytuacji problemowej, dotyczącej niemożności podstawienia własnego sprzętu do obsługi samolotu kontenerowego z powodu awarii. Pojawi się w niej konieczność wykorzystania sprzętu pozostawionego w polu technicznym przez innego agenta handlingowego za jego zgodą.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Zadania koordynatora rejsu na płycie lotniskaFilm instruktażowy – tutorial
Planowanie procesu obsługi samolotu na płycie lotniskaGra edukacyjna
Komunikacja radiowa koordynatora rejsu z dyżurnym portu lotniczego w sytuacji problemowejGra „wcielanie się w rolę”
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć do e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑zasobu?
Opracowane w tym e‑zasobie multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych. Celem dla Ciebie ma być poznanie typowych zadań zawodowych związanych z obsługą samolotu na płycie lotniska oraz bezpiecznych warunków ich realizacji, a także zapoznanie z podstawowymi procedurami.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, gra edukacyjna, gra „wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu działań operacyjnych w porcie lotniczym.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.
Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).
Dlatego też warto przeanalizować zanim zaczniesz się uczyć:
z czym masz do czynienia?
co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?
co się powtarza (na różne sposoby)?
jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?
Inaczej sytuacja z Twoim uczeniem się może wyglądać jak poniższe zdarzenie.
Ojciec mówi do syna: „Mógłbyś pobiec lub pojechać do sklepu po wkręty do drewna ...”. W tym momencie syn wskakuje do samochodu i już jest w drodze do oddalonego o sklepu z wkrętami. Nie słyszy już jednak jak ojciec dopowiada „ ... ale po co nam nowe wkręty jak na półce w piwnicy mamy ich kilka kilogramów. Weź z piwnicy”.
Teoretycznie niespójne, ale ... jeśli się dobrze przyjrzeć, to lepiej zaplanować niż się forsować.
Oszczędzisz czas i będziesz skuteczniejszy.
Bo ważne jest żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana — bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał związany z obsługą samolotu na płycie lotniska, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
obejrzałbym film edukacyjny
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu
zagrał w grę edukacyjną, tak na próbę, na pierwszy raz. Pewnie wypadnie nie najlepiej, ale ... dopiero zaczynam się uczyć
teraz pora na utrwalanie: obejrzałbym film jeszcze raz. Dzięki niemu poznam szczegółowo zakres obsługi, czynności zawodowe poszczególnych jego uczestników i ich współzależności oraz dokumentację niezbędną w tych procesach
wykonałbym ćwiczenie , , i . Ćwiczenia te same prowadzą po teści rozszerzając zakres wiedzy. Sprawdzę wstępnie w ten sposób czy znam zadania zawodowe pracowników zajmujących się obsługą samolotu oraz dokumentację i sprzęt do tego niezbędny
sprawdziłbym się teraz w grze „wcielanie się w rolę”. Dzięki odzwierciedleniu rzeczywistej rozmowy w tej grze starałbym się podejmować decyzje zgodnie z nabytą już wiedzą.
teraz znowu wróciłbym do filmu i na koniec nauki zagrał w grę edukacyjną (mam nadzieję zdobywając )
po tak dobrej „zagrywce” użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy, dzięki któremu wiedziałbym czego jeszcze nie wiem
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i ewentualnie zagrał w gry.
Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.
Jeśli Ci się podoba — użyj jej.
Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Zauważ, że oglądając filmy masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. W przypadku filmów są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały). Rób tak samo — mówiąc na głos zapisuj notatkę, oglądając materiał komentuj na żywo to co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści