E-materiały do kształcenia zawodowego

Sporządzanie pism urzędowych i handlowych

EKA.06. Wykonywanie prac biurowych -  technik prac biurowych 411004

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. DostępnośćDostępność

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:

  • Gra edukacyjnaD17TN9vtWGra edukacyjna „Sporządzanie pism handlowych” dotyczy wykonania zadań zawodowych pracownika sekretariatu lub biura. Gracz ma za zadanie sfinalizowanie konkretnej transakcji handlowej, np. wybranie i zakup mebli do biura, zamówienie i odbiór towarów handlowych, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia lub załatwienie sprawy klienta (odpowiedź na złożoną reklamację, wyjaśnienia dotyczące braków w dostawie lub błędnie wysłanych towarów) poprzez wymianę korespondencji z klientami lub kontrahentami. Na wstępie gracz wybiera miejsce, w którym będzie pracował (np. firma handlowa, sekretariat uczelni, urząd miasta), otrzymuje informacje na temat zadań zawodowych jakie będzie wykonywał i zadanie końcowe, które ma wykonać poprzez wymianę korespondencji. Celem jest sfinalizowanie np. transakcji handlowej poprzez wymianę korespondencji.

  • Dokumentacja interaktywnaDj7rXbcA3Dokumentacja interaktywna „Pisma handlowe i urzędowe” zawiera dokumentację związaną ze sporządzaniem pism urzędowych i handlowych. Pojawiają się tutaj wzory dokumentów: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie i zarządzenie. Uczestnik może zobaczyć wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów. Pojawiają się przykładowo wypełnione w języku polskim dokumenty: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Ponadto są zamieszczone przykładowo wypełnione w języku angielskim dokumenty: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieD4SilFnLvProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Projektowanie pism urzędowych i handlowych” umożliwia zaprojektowanie pisma handlowego lub urzędowego poprzez dobór gotowych elementów pisma. Zawiera bazy danych pism urzędowych i handlowych (np. pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie i zarządzenie). Użytkownik otrzymuje informacje zwrotne dotyczące stopnia poprawności wykonania zadania, wcześniej zapoznać może się z instrukcjami, jak projektować pisma.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDnwg72MKQInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z tworzenia dokumentów elektronicznych, przestrzegania zasad sporządzania korespondencji biurowej, sporządzania pisma urzędowe i handlowe z zastosowaniem techniki komputerowej, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDBeqrYPgrSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10v1oMXyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDxC04IDDOPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDq4OfuJfhNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1CG1TkXQInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Przejdź samodzielnie przez grę edukacyjną „Sporządzanie pism handlowych”. Pomyśl, w jakie role chcesz się wcielić najpierw (i jakie miejsce pracy wybierasz) i dlaczego, zapisz swoją motywację. Następnie przeczytaj w kolejnych e‑materiałach, jakie kompetencje powinien posiadać technik prac biurowych. Zastanów się, które umiejętności już posiadasz, a które jeszcze musisz poćwiczyć. Zapisz je i zaglądaj co jakiś czas do swoich notatek, np. po 3 miesiącach nauki. Wróć do gry, przejdź ją na kilka sposobów, aby różnymi metodami dokonać finalizacji konkretnej transakcji handlowej. Zapisz wszystkie nazwy transakcji, które udało Ci się poznać. Następnie wypisz obok nich po 2‑3 słowa kluczowe, które sprawią, że przypomnisz sobie, jak załatwić daną sprawę klienta.

Zapoznaj się z dokumentacją interaktywną „Pisma handlowe i urzędowe”, postaraj się samodzielnie uzupełnić puste pola, jeżeli nie jesteś w stanie – poszukaj wskazówek nie tylko w pozostałych e‑materiałach, ale także w internecie. Następnie wypisz w tabeli 15 dokumentów, które udało Ci się poznać: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Pierwsza kolumna tabeli to nazwa dokumentu, druga kolumna „budowa dokumentu”, trzecia kolumna „niezbędne elementy dokumentu”, czwarta kolumna „tego dotychczas nie wiedziałem/-am”. W ostatniej kolumnie możesz zapisać to, co Cię zaskoczyło albo było dla Ciebie trudne. Możesz potem samodzielnie trenować z taką kolumną, zakrywać kartką dany wiersz dotyczący jednego dokumentu i przypominać sobie budowę dokumentu, układ samego pisma i najważniejsze informacje, które są w nim zawarte.

Włącz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie elementów składowych pism pt. „Projektowanie pism urzędowych i handlowych”, zaprojektuj własne pisma handlowe i urzędowe poprzez dobór gotowych elementów. Podczas ćwiczeń na małych kartkach zapisuj nazwy pism, np. pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Następnie z karteczek przygotuj fiszki. Na awersie znajdzie się nazwa danego pisma, zaś na rewersie najważniejsza informacja na temat jego zawartości, wskazówka dotycząca budowy pisma, kategoria – urzędowe lub handlowe. Fiszki przydadzą Ci się do samodzielnych powtórek, np. przez egzaminem zawodowym. Możesz na nich dodać także dodatkową kategorię, np. ciekawostka na temat danego pisma, wtedy warto przejrzeć zasoby internetu i zobaczyć, które z pism uda Ci się znaleźć w sieci i  czy jego wzór jest podobny do tego, który znasz dzięki programowi ćwiczeniowemu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Dostępność

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi. Cały tekst zamieszczony w e‑materiale jest odczytywalny przez dowolne czytniki ekranu (np. NVDA).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści