E-materiały do kształcenia zawodowego

Sporządzanie pism urzędowych i handlowych

EKA.06. Wykonywanie prac biurowych -  technik prac biurowych 411004

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik prac biurowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik prac biurowych

  4. Indywidualizacja pracy z uczniemIndywidualizacja pracy z uczniem

  5. Praca z uczniem ze SPEPraca z uczniem ze SPE

  6. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik prac biurowych 411004 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji EKA.06 Wykonywanie prac biurowych wyodrębnionych w zawodzie technik prac biurowych 411004. Są nimi:

  • obsługiwanie sprzętu biurowego;

  • sporządzanie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów związanych z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia. EKA.06.03. Prowadzenie korespondencji biurowej. Uczeń:

  • EKA.06.03.1) obsługuje oprogramowanie do edycji tekstu, wykonywania obliczeń oraz tworzenia baz danych,

  • EKA.06.03.3) tworzy dokumenty elektroniczne,

  • EKA.06.03.4) stosuje programy komputerowe oraz urządzenia techniki biurowej do wykonywania zadań zawodowych,

  • EKA.06.03.6) przestrzega zasad sporządzania korespondencji biurowej,

  • EKA.06.03.7) sporządza pisma urzędowe i handlowe z zastosowaniem techniki komputerowej.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

EKA.06 Wykonywanie prac biurowych wyodrębnionej w zawodzie technik prac biurowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  • Gra edukacyjnaD17TN9vtWGra edukacyjna „Sporządzanie pism handlowych” dotyczy wykonania zadań zawodowych pracownika sekretariatu lub biura. Gracz ma za zadanie sfinalizowanie konkretnej transakcji handlowej, np. wybranie i zakup mebli do biura, zamówienie i odbiór towarów handlowych, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia lub załatwienie sprawy klienta (odpowiedź na złożoną reklamację, wyjaśnienia dotyczące braków w dostawie lub błędnie wysłanych towarów) poprzez wymianę korespondencji z klientami lub kontrahentami. Na wstępie gracz wybiera miejsce, w którym będzie pracował (np. firma handlowa, sekretariat uczelni, urząd miasta), otrzymuje informacje na temat zadań zawodowych jakie będzie wykonywał i zadanie końcowe, które ma wykonać poprzez wymianę korespondencji. Celem jest sfinalizowanie np. transakcji handlowej poprzez wymianę korespondencji.

  • Dokumentacja interaktywnaDj7rXbcA3Dokumentacja interaktywna „Pisma handlowe i urzędowe” zawiera dokumentację związaną ze sporządzaniem pism urzędowych i handlowych. Pojawiają się tutaj wzory dokumentów: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie i zarządzenie. Uczestnik może zobaczyć wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów. Pojawiają się przykładowo wypełnione w języku polskim dokumenty: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Ponadto są zamieszczone przykładowo wypełnione w języku angielskim dokumenty: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieD4SilFnLvProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Projektowanie pism urzędowych i handlowych” umożliwia zaprojektowanie pisma handlowego lub urzędowego poprzez dobór gotowych elementów pisma. Zawiera bazy danych pism urzędowych i handlowych (np. pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie i zarządzenie). Użytkownik otrzymuje informacje zwrotne dotyczące stopnia poprawności wykonania zadania, wcześniej zapoznać może się z instrukcjami, jak projektować pisma.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDnwg72MKQInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z tworzenia dokumentów elektronicznych, przestrzegania zasad sporządzania korespondencji biurowej, sporządzania pisma urzędowe i handlowe z zastosowaniem techniki komputerowej, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDBeqrYPgrSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10v1oMXyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDxC04IDDOPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDq4OfuJfhNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1CG1TkXQInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik prac biurowych

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

W związku z tym, że e‑materiał jest przygotowany dla uczniów słabowidzących i niewidomych, należy pamiętać o pewnych zasadach i wskazaniach metodycznych, dotyczących pracy z tymi uczniami. Uczniowie słabowidzący i niewidomi lepiej zapamiętują komunikaty słowne, które są konkretne i wywołują żywe wyobrażenia. Nauczyciel powinien dołożyć starań, by nowe informacje były przekazywane tak, aby uczący się mógł się odwołać do swoich wcześniejszych doświadczeń.

W pracy z uczniami słabowidzącymi lub niewidomymi ważne są metody podające, wykład, pogadanka oraz demonstracja dotykowa i wyjaśnienia słowne. Nauczyciel prowadzący zajęcia powinien słownie objaśniać wszystko to, co robi, by osoba ucząca się mogła w pełni uczestniczyć w lekcji. Należy udzielać dodatkowych wskazówek na temat przedmiotów i zjawisk, które uczniowie widzący uzyskują za pomocą obserwacji.

Ważne, aby przygotowane przez nauczyciela materiały miały jak najbardziej zróżnicowaną formę. Mogą to być krótkie filmy pobrane z internetu lub samodzielne nagrania, wykłady, notatki głosowe. Istotne jest, by miały formę audio. Dłuższe sekwencje, w miarę możliwości, powinno się dzielić na mniejsze części, ponieważ przekaz słowny bardziej obciąża uwagę ucznia niż informacje odbierane drogą wzrokową.

W pracy z uczniem słabowidzącym i niewidomym należy stosować nowe technologie informacyjno‑komunikacyjne, tj. komputery z odpowiednim oprogramowaniem, takim jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające, systemy translacji brajla, oprogramowanie OCR. Można także wykorzystywać monitory brajlowskie, które przekształcają informacje tekstowe i graficzne pojawiające się na ekranie monitora na znaki brajlowskie. Natomiast notatnik brajlowski zapewni odczyt i zapis informacji w brajlu.

Zastosowanie powyższych rozwiązań pozwala na dostępność materiału zarówno dla osób słabowidzących jak i niewidomych. Nauczyciel może pomóc w konfiguracji lub obsłudze oprogramowania wspomagającego, a także przygotować dodatkowe materiały w systemie pisma punktowego.

Komputery powinny być wyposażone w ekrany o odpowiedniej wielkości oraz w dobrej jakości głośniki lub słuchawki, aby możliwe było odtworzenie w zrozumiały sposób zasobów audio. Dodatkowo można zastosować specjalną klawiaturę z dużymi, kontrastowymi klawiszami, która współpracuje z oprogramowaniem powiększającym i udźwiękawiającym.

Uczestnicy ze SPE powinni zostać otoczeni pomocą koleżeńską oraz nauczycielską - otrzymywać na bieżąco dodatkowe wskazówki oraz objaśnienia.

Praca indywidualna

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji podczas wypełniania dokumentacji interaktywnej  „Pisma handlowe i urzędowe”. Na podstawie wypełnionych dokumentów tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym, czyli dokumentów, których budowa czy samo przygotowanie nie jest dla nich jasne. Nauczyciel zapisuje na tablicy spis dokumentów w formie tabelki: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Pierwsza kolumna to nazwa dokumentu, druga kolumna „czego się dowiedziałem/-am”, trzecia kolumna „co muszę jeszcze poćwiczyć”. Każdy samodzielnie wypełnia dokumentację, ale nauczyciel prosi o zapisywanie w trakcie takich zagadnień, znajdą się one potem w tabeli zapisanej na tablicy. Na koniec lekcji uczniowie powinni przepisać tabelę lub zrobić jej zdjęcie i wkleić do zeszytu. Nauczyciel może też skorzystać z pliku edytowalnego i pisać na tablicy multimedialnej, uczniowie mogą plik też na bieżąco uzupełniać. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

W pracy z uczniami słabowidzącymi lub niewidomymi ważne są metody podające, wykład, pogadanka oraz demonstracja dotykowa i wyjaśnienia słowne.

Indywidualna praca ucznia polega na jego samodzielnym zapoznaniu się z funkcjonalnościami e‑materiałów – nauczyciel musi jednak wcześniej skomentować polecenie – powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę.

Praca w ramach lekcji

Uczący się zapoznają się z zawodem, jak również z cechami charakteru i kompetencjami, jakie powinien posiadać pracownik w pracy biurowej. W związku z tym, że e‑materiał jest przeznaczony również dla uczniów  słabowidzących oraz niewidomych  nauczyciel proponuje następujące zadanie: prosi uczniów o uzasadnienie dlaczego właśnie te cechy pojawiły się jako najważniejsze dla zawodu, który zamierzają wykonywać. Każdy uczeń zapytany przez nauczyciela lub na ochotnika poprzez podniesienie ręki (uczniowie nie widzą siebie ani nauczyciela, nauczyciel musi w sposób werbalny wskazać wybranego ucznia).

Uczniowie wspólnie grają np. na klasowej tablicy interaktywnej w grę edukacyjną „Sporządzanie pism handlowych”, na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu. Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Każdy uczeń wciela się w inną rolę i wykonuje inne zadania, równocześnie na głos opowiadając o nich i tłumacząc reguły innym osobom z grupy (element tutoringu rówieśniczego). Nauczyciel przygotowuje karteczki do losowania, np. wybranie i zakup mebli do biura, zamówienie i odbiór towarów handlowych, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia, odpowiedź na złożoną reklamację, wyjaśnienia dotyczące braków w dostawie lub błędnie wysłanych towarów i druga pula karteczek: miejsce pracy, np. firma handlowa, sekretariat uczelni, urząd miasta. Nauczyciel zapisuje, które rzeczy były trudne dla uczniów na tablicy, uczniowie mogą opracować te zagadnienia w formie samodzielnie wykonanej mapy myśli czy kreatywnej notatki. Uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.

W pracy z uczniem słabowidzącym i niewidomym należy stosować techniki bezwzrokowe, dotykowe i słuchowo‑wzrokowe, dlatego wszelkie symbole, tabelki i wykresy prezentowane w multimediach zastępujemy opisem słownym. Również sposoby sprawdzania wiedzy powinny uwzględniać kontekst związany z dysfunkcją wzroku uczniów.  Wiedzę i umiejętności uczniów ocenia się m.in. na podstawie przeprowadzonych kartkówek i sprawdzianów. Nauczyciel ma kilka możliwości sprawdzenia prac pisemnych uczniów. Najlepiej jeśli zna pismo brajla i sam odczyta i oceni pracę. Kiedy nie zna tego systemu, uczeń bezpośrednio po zakończeniu sprawdzianu odczytuje napisany tekst.  Jeśli uczeń posiada odpowiednio wyposażony komputer, może za jego pomocą napisać pracę i oddać nauczycielowi na nośniku zewnętrznym. W takiej samej formie może również przygotowywać referaty. W przypadku testów sprawdzających większe partie materiału uczeń otrzymuje test w brajlu, a słabo widzący w druku powiększonym. Uczeń rozwiązuje test na osobnych kartkach, wpisując numer pytania i numer wybranej przez niego odpowiedzi. W sytuacjach, kiedy nie ma możliwości przygotowania testu w brajlu lub uczeń nie posługuje się brajlem, należy umożliwić rozwiązanie testu przy pomocy lektora. Można również sprawdzać wiedzę ucznia, oceniając jego odpowiedzi ustne na zadane pytania. Należy pamiętać o wydłużonym czasie na odpowiedzi ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Materiały multimedialne zawierają  najistotniejsze informacje z zakresu sporządzania pism urzędowych i handlowych.

Dokumentacja interaktywna „Pisma handlowe i urzędowe” może być wykorzystywana do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować mapę myśli, na której umieści „Top 10 wskazówek dotyczących poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów”. Natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy i przygotować po jednej ciekawostce na temat każdego dokumentu: pismo informacyjne, zapytanie o ofertę, oferta, list intencyjny, zamówienie, zawiadomienie o odbiorze, faktura VAT, faktura VAT korygująca, nota korygująca, reklamacja, odpowiedź na reklamację, notatka służbowa, upoważnienie, pełnomocnictwo, zaświadczenie, zarządzenie. Zadania mogą być wykonane dopiero po przejściu przez dokumentację.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Praca z uczniem ze SPE

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni pracować w grupach o zróżnicowanych uzdolnieniach i wiadomościach. Pozwala to na zwiększenie aktywności i motywacji do pracy uczniów, większe zaangażowanie ich w wykonywaną pracę.

Proces edukacyjny uczniów słabowidzących i niewidomych powinien uwzględniać następujące zasady:

zasadę indywidualizacji,

zasadę konkretności i poglądowości nauczania,

zasadę priorytetu rewalidacji w organizacji procesu edukacyjnego,

zasadę przystosowania wymagań do indywidualnych możliwości ucznia.

Należy pamiętać o wyposażeniu klasy w nowoczesny sprzęt elektroniczny ułatwiający pracę z uczniami, np. w drukarkę brajlowską z oprogramowaniem drukującym wypukłe kształty, syntezator mowy. W zakresie BHP ważne jest zachowanie stałego porządku w otoczeniu ucznia (np. krzesła powinny być dosunięte do stolików, szuflady i drzwiczki szafek zamknięte, drzwi wejściowe albo zawsze zamknięte, albo całkowicie otwarte). Należy informować ucznia o każdej zmianie.

W przypadku pracy indywidualnej uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału w swoim własnym tempie. W przypadku uczniów z SPE warto skorzystać z technologii informacyjno‑komunikacyjnych w nauczaniu. Warto podczas przekazywania wiedzy podpierać się prezentacjami multimedialnymi, prezentację taką należy przesłać uczniowi, aby mógł wielokrotnie ją przeglądać podczas rozwiązywania zadań. W przypadku uczniów z dysfunkcją narządu wzroku należy pamiętać np. o odpowiednim miejscu – blisko nauczyciela, zachowaniu porządku na stanowisku pracy, stosowaniu powiększonej czcionki w tekstach. W przypadku ucznia z dysfunkcją narządu słuchu należy zapewnić uczniowi miejsce w pierwszej ławce, w niedużej odległości od nauczyciela (od 0,5 do 1,5 m), warto takiego ucznia posadzić w jednej ławce ze zdolnym uczniem. Należy często powtarzać komunikaty i zapewnić dodatkowe wyjaśnienia oraz upraszczać polecenia.

W związku z tym, że e‑materiał jest przygotowany również dla uczniów słabowidzących i niewidzących, należy pamiętać o pewnych zasadach i wskazaniach metodycznych, dotyczących pracy z tymi uczniami. Uczniowie słabowidzący i niewidzący lepiej zapamiętują komunikaty słowne, konkretne, które wywołują żywe wyobrażenia. Nauczyciel powinien dołożyć starań, by nowe informacje były przekazywane tak, by uczeń mógł się odwołać do swoich wcześniejszych doświadczeń. W kolejnym zadaniu nauczyciel wyróżnia 6 istotnych elementów związanych z przedstawianym zagadnieniem sporządzania pism urzędowych i handlowych. Proponuje uczniom pracę w grupach, która będzie polegała na wymienieniu wszystkich czynności po kolei związanych z przygotowanie różnych dokumentów. W pierwszej kolejności wymienia wszystkie czynności i prosi o wskazanie tej, która odbywa się najwcześniej. Następnie wymienia pozostałe czynności, oprócz pierwszej, i prosi o podanie najwcześniejszej z tych wymienionych. Za każdym razem uczniowie słyszą nazwy tych czynności, co ułatwia ich zapamiętanie oraz ustalają właściwą kolejność, postrzegając to działanie (nadawanie znaków sprawom) jako spójny, uporządkowany proces.

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Bibliografia i netografia źródeł dotyczących pracy z uczniami słabowidzącymi i niewidomymi

Bibliografia

  • Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2017.

  • Kuczyńska‑Kwapisz J., Dzieci niewidome i słabo widzące, Centrum Metodycznej Pomocy Psychologiczno‑Pedagogicznej, Warszawa 2004.

  • Sękowski T., Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2001.

  • Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red. S. Jakubowski, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2005.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2009. T.2., Rozdział 3. Niepełnosprawność wzrokowa.

  • Zięcina M., Z zagadnień tyflopedagogiki zawodowej, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie, Warszawa 2003.

Netografia

  • Fundacja Aktywizacja, www.aktywizacja.org.pl [dostęp online 20.05.2022].

  • Fundacja MIR Organizacja Pożytku Publicznego na rzecz osób niewidomych i słabowidzącyh www.mir.org.pl [dostęp online 20.05.2022].

  • Ośrodek Rozwoju Edukacji, www.ore.edu.pl [dostęp online 20.05.2022].

  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, www.pfron.org.pl [dostęp online 20.05.2022].

  • Podstawa programowa kształcenia w zawodzie technik prac biurowych, www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/technik-prac-biurowych.pdf [plik pdf o wielkości 329 KB w języku polskim, dostęp online 20.05.2022].

  • Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Laski, www.laski.edu.pl [dostęp online 20.05.2022].

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści