Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniuWskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniu
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Podstawy budowy pojazdów samochodowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Wizualizacja modelu w grafice 3D
Pojazd samochodowy
Wizualizacja modelu w grafice 3DPojazd samochodowy
przedstawia wygląd poszczególnych części składowych pojazdów samochodowych.Animacja modelu w grafice 2D/3D
Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
Animacja modelu w grafice 2D/3DRóżne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
przedstawia nadwozia pojazdów samochodowych.Atlas interaktywny
Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywnyStruktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
zawiera grafiki przedstawiające struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych (m in. budowa klasycznych nadwozi samochodowych, budowa nadwozi z elementami nieżelaznymi, budowa nadwozi z elementami kompozytowymi i tworzywami sztucznymi).Plansza interaktyna
Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
Plansza interaktynaElementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
przedstawia wyposażenie standardowe pojazdów samochodowych (osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz możliwe wyposażenie dodatkowe, np. ułatwiające pracę kierowcy, zwiększające ładowność pojazdu, czy ilość przewożonego ładunku).
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Pojazd samochodowy
Wizualizacja modelu w grafice 3D
- Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
Animacja modelu w grafice 2D/3D
- Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywny
- Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
Plansza interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniu
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Wizualizacja 3D „Pojazd samochodowy”
Zapoznaj się z wizualizacją. Następnie przygotuj notatkę na temat poszczególnych podzespołów i nadwozi. Wybierz dogodną dla ciebie formę notowania: w zeszycie lub w One Note.
Animacja 2D/3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów”
Zapoznaj się z multimedium. Sporządź wykres przedstawiający podział nadwozi samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Przedstaw go nauczycielowi na jednej z lekcji.
Atlas interaktywny „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
Obejrzyj atlas. Następnie przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym mapę myśli przedstawiającą wybrany element z atlasu interaktywnego. Na mapie powinny się znaleźć następujące elementy: nazwa elementu oraz jego zdjęcie lub rysunek, opis budowy, zastosowanie.
Plansza interaktywna „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych”
Uważnie przyjrzyj się planszy interaktywnej, a następnie sporządź notatkę do e‑materiału w dowolnej formie: wykresu, tabelki, ciągłego tekstu, prezentacji multimedialnej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, jaką wiedzę już masz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat diagnozowania i naprawy nadwozi pojazdów samochodowych.
Na co zwrócić uwagę?
Na głównej stronie e‑materiału znajdziesz zakładki z materiałami multimedialnymi. Możesz korzystać z tych materiałów, otwierając poszczególne zakładki; oglądać, przeglądać, zatrzymywać, a także ponownie uruchamiać dowolną ilość razy. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać, aby sprawdzić swoją wiedzę zaraz po uważnym zapoznaniu się z danym multimedium lub przenieść się do interaktywnych materiałów sprawdzających i wykonać różnego rodzaju ćwiczenia weryfikujące stan Twojej wiedzy po zapoznaniu się z całością e‑materiału. Ćwiczenia oraz testy dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną netografią i bibliografią, które mogą być dla Ciebie początkiem dalszego doskonalenia się.
Multimedia zawarte w e‑materiale możesz wykorzystać do stworzenia mapy myśli przedstawiającej powiązania między np. strukturą budowy nadwozi pojazdów samochodowych (na podstawie atlasu interaktywnego) oraz elementami wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych (na podstawie planszy interaktywnej). Możesz również wykorzystać metodę WebQuest, poszukując dodatkowych informacji o podstawowych zespołach i podzespołach pojazdów samochodowych, następnie je selekcjonując, opracowując i oceniając ich przydatność. Zebrane w ten sposób informacje możesz umieścić na fiszkach, zapisując na jednej stronie kartki rodzaj zespołu czy podzespołu, a na drugiej informacje, które go dotyczą.
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach, dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie wizualizacja 3D, animacja 2D/3D, atlas interaktywny czy plansza interaktywna.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu ー dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz ich w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki na każdy temat.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia głośno opowiedz własnymi słowami to, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie czas bombardowania mózgu nowymi informacjami. Zatem podczas uczenia się smartfon odłóż na bok . Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy,
OS X lub nowszy,
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym,
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści