Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu blacharz samochodowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu blacharz samochodowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz samochodowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie blacharz samochodowy 721306.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych:
oceniania stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych;
naprawiania nadwozi pojazdów samochodowych.
Efekty kształcenia
MOT.01.2. Podstawy blacharstwa samochodowego
Uczeń:
4) przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego,
5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
6) klasyfikuje części maszyn i urządzeń,
7) rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatyczne,
8) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,
9) stosuje zasady tolerancji i pasowań w zakresie dokładności i współpracujących części maszyn,
10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne.
MOT.01.3. Diagnozowanie stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych
Uczeń:
1) rozpoznaje rodzaje nadwozi pojazdów samochodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Podstawy budowy pojazdów samochodowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Wizualizacja modelu w grafice 3D
Pojazd samochodowy
Wizualizacja modelu w grafice 3DPojazd samochodowy
przedstawia wygląd poszczególnych części składowych pojazdów samochodowych.Animacja modelu w grafice 2D/3D
Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
Animacja modelu w grafice 2D/3DRóżne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
przedstawia nadwozia pojazdów samochodowych.Atlas interaktywny
Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywnyStruktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
zawiera grafiki przedstawiające struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych (m in. budowa klasycznych nadwozi samochodowych, budowa nadwozi z elementami nieżelaznymi, budowa nadwozi z elementami kompozytowymi i tworzywami sztucznymi).Plansza interaktywna
Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
Plansza interaktywnaElementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
przedstawia wyposażenie standardowe pojazdów samochodowych (osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz możliwe wyposażenie dodatkowe, np. ułatwiające pracę kierowcy, zwiększające ładowność pojazdu, czy ilość przewożonego ładunku).
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Pojazd samochodowy
Wizualizacja modelu w grafice 3D
- Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów
Animacja modelu w grafice 2D/3D
- Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych
Atlas interaktywny
- Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych
Plansza interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu blacharz samochodowy
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z podstawą budowy pojazdów samochodowych.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wizualizacja modelu w grafice 3D „Pojazd samochodowy”
Na lekcji nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację pojazdu samochodowego. Dzięki formatowi 3D uczniowie mają możliwość zobaczenia maszyn w pełnej panoramie i przyjrzenia się ich elementom z bliska.
Wizualizacja dokładnie pokazuje uczniom wygląd poszczególnych części składowych samochodu, omawia ich budowę, rodzaje, zastosowanie oraz przeznaczenie.
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu przeglądania wizualizacji uczniowie są dzieleni na sześć grup. Każda z nich otrzymuje inny temat, czyli osobny element samochodu do scharakteryzowania. Grupa 1. ma scharakteryzować nadwozie, grupa 2. – silnik, grupa 3. – układ jezdny, grupa 4. – układ napędowy, grupa 5. – układ nośny, grupa 6. – układ prowadzenia.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie omówienia wylosowanego tematu pozostałym grupom w możliwie jak najbardziej szczegółowy i wyczerpujący sposób. Przy przygotowywaniu omówienia swoich zagadnień grupy mogą korzystać z informacji zawartych w Internecie oraz w słowniku pojęć dla e‑materiału.
Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.
Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat nadwozia, silnika, układu jezdnego, napędowego, nośnego i prowadzenia samochodu. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.
Animacja 2D/3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów”
Nauczyciel prezentuje uczniom animację 2D/3D i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące różnych typów nadwozi samochodowych.
Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie, który będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:
Co to jest nadwozie?
Jak dzielimy typy podwozia ze względu na przeznaczenie?
Wymień typy nadwozi samochodów osobowych.
Wymień elementy nadwozia samochodu osobowego.
Jakie samochody posiadają nadwozie ramowe nie niosące?
Porównaj nadwozie jednobryłowe i dwubryłowe.
Wymień cztery rodzaje nadwozia w zależności od formy nadwozia.
Scharakteryzuj nadwozie typu: kombi, liftback, sedan, coupe i wielofunkcyjne.
Scharakteryzuj nadwozie typu kabriolet, roadster i speedster.
Jak dzielimy nadwozia mieszane?
Jak dzielimy nadwozia użytkowe?
Omów, czym charakteryzuje się nadwozie typu pick- up.
Porównaj nadwozie SUV z nadwoziem crossover.
Jak klasyfikujemy samochody osobowe według wielkości?
Podaj cztery przykłady modeli samochodów osobowych klasyfikowanych jako duże.
Z jakich części składa się nadwozie samochodu ciężarowego?
Jak dzielimy kabiny samochodów ciężarowych?
Wymień rodzaje nadwozi autobusów.
Scharakteryzuj wybrany rodzaj nadwozia autobusu.
Wymień elementy bezpieczeństwa czynnego w samochodzie.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Atlas interaktywny „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych”
Nauczyciel prezentuje uczniom atlas interaktywny, który pozwoli im poznać takie pojęcia jak np. tunel środkowy, crashbox, progi, płyta podłogowa, wzmocnienia nadwozia, rama boczna itp.
Uczniowie uważnie oglądają galerię z atlasu wraz z opisami, zapamiętując najważniejsze, według nich, informacje.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2–3 minut, czego dowiedział się, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Kiedy zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2–3 z nich.
Na koniec nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem i uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Plansza interaktywna „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych”
Nauczyciel prezentuje uczniom planszę interaktywną „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych” na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy.
Obydwie grupy uzyskują dostęp do planszy interaktywnej i wydrukowany obraz planszy (dla każdej grupy po jednej) tak, aby pozostało dookoła obrazka miejsce na uzupełnianie przestrzeni. Obraz planszy powinien zajmować 1/3 strony w części centralnej.
Plansza zawiera elementy składowe wyposażenia standardowego i dodatkowego samochodów.
Nauczyciel przydziela zadania. Grupa pierwsza skupia się na elementach bezpieczeństwa czynnego, poduszkach powietrznych, lusterkach, zderzakach i elementach sterowania pracą pojazdu. Grupa druga ma opracować: elementy bezpieczeństwa biernego, siedzenia, tablicę rozdzielczą, elementy ozdobne i dodatkową klimatyzację.
W każdej grupie uczniowie mają za zadanie wspólnie wypisać hasła dotyczące informacji, które można znaleźć pod grafikami na planszy. Tworzą mapę umysłu, której centralnymi elementami są przydzielone zagadnienia, a gałęzie prowadzą do coraz to bardziej szczegółowych informacji.
Uczniowie prezentują swoje zmodyfikowane plansze.
Podsumowując, nauczyciel stara się połączyć plansze (np.: poprzez odpowiednie przycięcie) lub podsumować zajęcia informacją, która zawiera połączenie plansz i informacji na nich zawartych.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiałów tych należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Każdy materiał multimedialny jest powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
Wizualizacja 3D „Pojazd samochodowy” z ćwiczeniami 2 i 6.
Animacja 2D/3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów” z ćwiczeniami 4 i 5.
Atlas interaktywny „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych” z ćwiczeniami 1, 7, 8 i 9.
Plansza interaktywna „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych” z ćwiczeniem 3.
Przykładowe zastosowanie podczas lekcji:
Nauczyciel omawia zagadnienie z e‑materiału związane z budową samochodu osobowego.
Omawia szczegółowo wizualizację 3 D „Pojazd samochodowy”, a jako podsumowanie proponuje wykonanie ćwiczeń 2 i 6.
Uczniowie wykonują ćwiczenia w parach i jednocześnie notują prawidłowe odpowiedzi.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wizualizacja modelu w grafice 3D „Pojazd samochodowy”
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci wizualizacji 3D. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne: nadwozie, silnik, układ jezdny, układ napędowy, układ nośny, układ prowadzenia samochodu.
Każdy uczeń ma za zadanie wybrać sobie jeden obszar tematyczny przedstawiony w wizualizacji.
Następnie zapoznaje się z nim tak, aby na jego podstawie wykonać mapę myśli z najważniejszymi informacjami dotyczącymi zagadnień omawianych przy danym elemencie samochodu.
Uczniowie tworzą mapy myśli na podstawie wizualizacji 3D oraz wiadomości z Internetu.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej mapy myśli.
Inni uczniowie w klasie uzupełniają hasła zawarte w danej mapie myśli. Ostatecznie poprawność wykonania mapy myśli zatwierdza nauczyciel.
Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych map myśli utworzonych przez kolegów.
Gotowe mapy wieszają w widocznym miejscu w klasie – mogą one posłużyć jako materiał powtórkowy do sprawdzianu.
Animacja 2D/3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom animację 2D/3D. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z rodzajami nadwozi samochodowych i samochodów.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w animacji 2D/3D.
Każdy uczeń na podstawie e‑materiału „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów” stara się ułożyć pięć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.
Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz animację 2D/3D i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Atlas interaktywny „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych”
Nauczyciel korzysta z atlasu interaktywnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.
Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z budową i strukturą nadwozi samochodowych (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji atlasu interaktywnego przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: tunel środkowy, crashbox, progi, płyta podłogowa, wzmocnienia nadwozia, rama boczna itp.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.
W ramach utrwalenia zdobytej wiedzy każdy uczeń ma wykonać krzyżówkę uwzględniającą przedstawione w atlasie informacje.
Uczeń ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.
Kolejne zadanie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Plansza interaktywna „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych”
Nauczyciel prezentuje planszę interaktywną dotyczącą elementów wyposażenia pojazdów samochodowych.
Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z grafiki, notując w trakcie oglądania hasła.
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i sprawdzenie, czy zostały w nich zawarte ważne hasła, np. elementy bezpieczeństwa czynnego, poduszki powietrzne, lusterka, zderzaki, elementy sterowania pracą pojazdu, elementy bezpieczeństwa biernego, siedzenia, tablica rozdzielcza, elementy ozdobne, dodatkowa klimatyzacja itp.
Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje je, wskazując błędy lub nieścisłości.
Uczniowie otrzymują dostęp do planszy interaktywnej, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.
Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.
Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami charakteryzuje poszczególne rodzaje elementów wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują dziewięć zadań.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z zagadnień, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znali wcześniej na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: wizualizacją modelu w grafice 3D „Pojazd samochodowy”, animacją 2D/3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów”, atlasem interaktywnym „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych”, planszą interaktywną „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do diagnozowania i naprawy nadwozi pojazdów samochodowych.
Pytania podzielone są na bloki tematyczne: budowa pojazdu samochodowego, różne typy nadwozi, elementy nadwozi pojazdów samochodowych, wyposażenie standardowe i dodatkowe samochodów.
Każdy uczeń wybiera jeden blok tematyczny i odpowiada na pytania do niego.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (już na lekcji).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń przechodzi do za realizacji działań na lekcji.
Nauczyciel prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji na temat, który wybrał, odpowiadając na pytania udostępnione przez nauczyciela: budowa pojazdu samochodowego, różne typy nadwozi, elementy nadwozi pojazdów samochodowych lub wyposażenie standardowe i dodatkowe samochodów.
Nauczyciel w trakcie pracy uczniów nad prezentacjami sprawdza ich postępy i odpowiada na ewentualne pytania.
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach przez wybranych uczniów, a pozostali przesyłają je nauczycielowi.
Na podstawie wykonanych prac uczniowie są potem odpowiednio oceniani.
Najlepsze prezentacje są następnie udostępniane na platformie ZPE.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu?, czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie gry edukacyjnej, w której niezbędne jest wykorzystanie wiedzy na temat: budowy pojazdu samochodowego, różnych typów nadwozi, elementów nadwozi pojazdów samochodowych i wyposażenia standardowego i dodatkowego samochodów.
Gra powinna mieć stopniowalny poziom trudności i powinna być przeznaczona dla całego zespołu klasowego.
Każda grupa musi przygotować kompletną grę wraz z zasadami.
Podczas lekcji
Grupy prezentują swoje koncepcje gier na forum klasy.
Nauczyciel weryfikuje wszystkie pomysły, biorąc pod uwagę ich jakość merytoryczną oraz realność wykonania.
Klasa wybiera najlepszą grę i gra w nią. Jest to okazja do zweryfikowania wiedzy uczniów na temat budowy pojazdu samochodowego, różnych typów nadwozi, elementów nadwozi pojazdów samochodowych i wyposażenia standardowego i dodatkowego samochodów.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu?, na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując grę następnym razem?, czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać na różne sposoby zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz dopasowanie treści i formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielanie szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów, udostępnione dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania i uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Wizualizacja 3D „Pojazd samochodowy”:
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako check listę do oznaczenia.
Animacja 2D/ 3D „Różne typy nadwozi pojazdów samochodowych/samochodów”:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;
uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki tak, by czuli się potrzebni i odpowiedzialni.
Atlas interaktywny - „Struktury budowy nadwozi pojazdów samochodowych”:
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z nagrań głosowych do atlasu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę to, żeby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
przy pracy z atlasem zdjęć należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.
Plansza interaktywna „Elementy wyposażenia standardowego i dodatkowego pojazdów samochodowych”:
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z tekstu czytanego przez lektora lub poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego rozdziału e booka;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy,
OS X lub nowszy,
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym,
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką, kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści