E-materiały do kształcenia zawodowego

Badania laboratoryjne materiałów obuwniczych i gotowego obuwia

MOD.10. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania obuwia – technik obuwnik 311916

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.10.2. Podstawy obuwnictwa

7) oznacza właściwości materiałów stosowanych do produkcji obuwia;

MOD.10.3. Badanie właściwości materiałów stosowanych w procesie produkcji obuwia

1) charakteryzuje metody badań materiałów stosowanych w procesie produkcji obuwia,

2) określa właściwości materiałów i półproduktów stosowanych w procesie produkcji obuwia na podstawie badań laboratoryjnych;

E‑materiał  jest zgodny z koncepcją e‑materiał ów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał  zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej  dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał  stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną  wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu badań laboratoryjnych materiałów obuwniczych i gotowego obuwia.

1.2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Zasób „Badania laboratoryjne materiałów obuwniczych i gotowego obuwia” składa się z następujących materiałów multimedialnych:

  • Film instruktażowy – TutorialD69DkuVPBFilm instruktażowy – Tutorial „Badania laboratoryjne materiałów obuwniczych” przedstawia badania laboratoryjne właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów obuwniczych stosowanych na wierzchy obuwia: skóry naturalnej, tworzyw skóropodobnych i materiałów tekstylnych. Należą do nich m.in.: wytrzymałość na rozciąganie, rozdzieranie, przepuklinie, wielokrotne zginanie, przepuszczalność powietrza i pary wodnej, nasiąkliwość, sorpcja i desorpcja, odporność termiczna, odporność na tarcie. Zaprezentowane w filmie badania przeprowadzone są w laboratorium z użyciem maszyny wytrzymałościowej wyposażonej w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie–odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych, pokazany jest fleksometr Bally’ego, przyrząd do badania odporności na tarcie, uchwyt do prób na przepuklinie, przyrząd do badania sorpcji i desorpcji, przyrząd do oznaczania przepuszczalności pary wodnej. W filmie określono nazwę zawodu: Technik obuwnik i kwalifikacje występującew tym zawodzie: MOD.05. Wytwarzanie obuwia, MOD.10. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania obuwia. Pojawia się także krótka charakterystyka materiałów stosowanych na wierzchy obuwia: skóry naturalnej, tworzyw skóropodobnych, materiałów tekstylnych (rodzaje skór naturalnych: cielęce, bydlęce, świńskie, kozie), przedstawione są rodzaje garbowania skór: chromowe, roślinne, chromowo‑roślinne (rodzaje tworzyw skóropodobnych: jedno- i wielowarstwowe, rodzaje materiałów tekstylnych: dzianiny, tkaniny, włókniny, filce). W filmie pokazano także czynności zawodowe dotyczące sposobu przeprowadzenia badań laboratoryjnych właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów na wierzchy obuwia (skóry naturalnej, tworzyw skóropodobnych, materiałów tekstylnych): przygotowanie próbek do badań (kształt, sposób wycinania, wielkość, warunki przechowywania, znakowanie) i umieszczenie próbek w urządzeniu do badania (maszyna wytrzymałościowa).  Przedstawiono dokumentację związaną z wykonywaniem badań laboratoryjnych właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów obuwniczych: rodzaje próbek, ich liczba i sposób przygotowania, sprzęt zastosowany do badania, wyniki badań i normy

  • Wirtualne laboratoriumD11D5AI4LWirtualne laboratorium - „Badania laboratoryjne gotowego obuwia” umożliwia  przeprowadzenie badania wytrzymałości przymocowania wierzchu z podeszwą w obuwiu produkowanym systemem klejonym. Pokazuje warunki pracy w laboratorium badań materiałów i gotowego obuwia, prezentuje przygotowanie obuwia do badania (wstępne naderwanie połączenia wierzchu z podeszwą w czubku) i umocowanie obuwia w maszynie wytrzymałościowej np. typu Instron wyposażonej w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie‑odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych. Dzięki laboratorium można zobaczyć wykonanie badania (oderwanie podeszwy od wierzchu, odczyt pomiaru siły w kolejnych etapach odrywania: odrywanie w czubku i przedstopiu, śródstopiu, pięcie) i procesy zachodzące w czasie oceny właściwości wytrzymałościowych przymocowania wierzchu z podeszwą obuwia produkowanego systemem klejonym. Ponadto przedstawione są wyniki badania w kolejnych fazach odrywania podeszwy od wierzchu.

  • Grafika interaktywnaDnbku1To7Grafika interaktywna – „Urządzenia i aparatura badawcza” przedstawia urządzenia, maszyny i aparaturę badawczą do wykonywania badań laboratoryjnych właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów stosowanych do produkcji wierzchów obuwia i gotowego obuwia. Pokazane są: maszyna wytrzymałościowa wyposażona w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie‑odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych, fleksometr Bally`ego, przyrząd do badania odporności na tarcie, urządzenie do prób na przepuklinie, przyrząd do badania sorpcji i desorpcji, przyrząd do oznaczania przepuszczalności pary wodnej, przyrząd do oznaczania nasiąkliwości, waga laboratoryjna, prasa do wycinania próbek, klimatyzator, dygestorium.

  • Animacja 3DD9i2lMu3SAnimacja 3D – „Badania wytrzymałościowe materiałów obuwniczych i gotowego obuwia”  przedstawia badanie wytrzymałości przymocowania wierzchu z podeszwą w obuwiu produkowanym systemem klejonym oraz wytrzymałości na zerwanie próbki skóry naturalnej za pomocą maszyny wytrzymałościowej wyposażonej w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie‑odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego. Maszyna jest zaprezentowana z zewnątrz w pełnej panoramie z perspektywy obserwatora obchodzącego obiekt wokół i podczas obrotu i przemieszczania wokół wszystkich osi X, Y, Z. Pokazane są także czynności występujące przy wykonywaniu badania wytrzymałości na zerwanie próbki wykonanej ze skóry naturalnej bydlęcej, garbowanej chromowo, wykończonej od strony lica.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDptYCGJZNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu badań laboratoryjnych materiałów obuwniczych i gotowego obuwia.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDIjszmQvVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1GEgBtnFPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDyBmuMS0FPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDoyz7Mq0RNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWe5EenAzInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie obuwnik i technik obuwnik.

Materiały multimedialne: film instruktażowy, wirtualne laboratorium, schemat interaktywny, animacja 3D gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć używanych w obuwnictwie, dotyczących badań laboratoryjnych materiałów obuwniczych i gotowego obuwia.

W postaci fiszek opisz następujące pojęcia: wytrzymałość na rozciąganie, rozdzieranie, przepuklinie, wielokrotne zginanie, przepuszczalność powietrza, pary wodnej, sorpcja i desorpcja, nasiąkliwość, odporność termiczna, odporność na tarcie, wytrzymałość na wypychanie i rozerwanie, wytrzymałość na rozdzieranie, rozwarstwianie, przepuklinie, odporność na tarcie, przemakanie, wielokrotne zginanie. Na rewersie mają znaleźć się te pojęcia, zaś na awersie fiszki ich opisy, jeśli uczeń jest w stanie, z podkreśleniem słów kluczowych dla danego typu wytrzymałości. Na rewersie zapisz nazwę danego typu wytrzymałości, a na awersie 3‑4 kluczowe informacje dotyczące danego pojęcia, możesz podkreślić też słowa kluczowe. Fiszki przydadzą ci się do samodzielnych powtórek.

Po obejrzeniu filmu instruktażowego zapisz, jakie są zaprezentowane badania przeprowadzone są w laboratorium z użyciem maszyny wytrzymałościowej wyposażonej w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie–odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych, pokazany jest fleksometr Bally’ego, przyrząd do badania odporności na tarcie, uchwyt do prób na przepuklinie, przyrząd do badania sorpcji i desorpcji, przyrząd do oznaczania przepuszczalności pary wodnej. Przygotuj na tej podstawę mapę myśli, zapisz na niej najważniejsze informacje, ewentualnie dodaj proste rysunki czy schematy, jeśli to pomoże ci lepiej zrozumieć sposoby wykonywania badań.

Samodzielnie zapoznaj się z funkcjonalnościami wirtualnego laboratorium. Dzięki niemu można zobaczyć wykonanie badania (oderwanie podeszwy od wierzchu, odczyt pomiaru siły w kolejnych etapach odrywania: odrywanie w czubku i przedstopiu, śródstopiu, pięcie) i procesy zachodzące w czasie oceny właściwości wytrzymałościowych przymocowania wierzchu z podeszwą obuwia produkowanego systemem klejonym. Zapisz potem nowe dla siebie fakty i zapisz, co jest niezbędne do badania wytrzymałości przymocowania wierzchu z podeszwą w obuwiu produkowanym systemem klejony w pięciu prostych punktach. Możesz – na podstawie laboratorium – wykonać własną symulację badań. Warto wykonać też notatkę graficzną, w której opiszesz warunki pracy w laboratorium badań materiałów i gotowego obuwia i zaprezentujesz przygotowanie obuwia do badania (wstępne naderwanie połączenia wierzchu z podeszwą w czubku).

Poszukaj samodzielnie w sieci urządzeń, maszyn i aparatury badawczej służącej do wykonywania badań laboratoryjnych właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów stosowanych do produkcji wierzchów obuwia i gotowego obuwia. Zrób spis tych maszyn na podstawie grafiki interaktywnej (np. maszyna wytrzymałościowa wyposażona w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie‑odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych, fleksometr Bally`ego, przyrząd do badania odporności na tarcie, urządzenie do prób na przepuklinie), a następnie szukaj zdjęć w sieci, porównuj każdą fotografię z tą przedstawioną na schemacie. Następnie zapisz fakty o każdym urządzeniu, które nie były ci znane wcześniej, możesz wynotować także to, czego udało ci się dowiedzieć z internetu.

Zapoznaj się z animacją 3D i na jej podstawie zapisz „10 faktów dotyczących badań wytrzymałościowych materiałów obuwniczych i gotowego obuwia”. Skup się na przymocowaniu wierzchu z podeszwą w obuwiu produkowanym systemem klejonym oraz wytrzymałości na zerwanie próbki skóry naturalnej za pomocą maszyny wytrzymałościowej wyposażonej w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie‑odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu: badań laboratoryjnych właściwości fizykomechanicznych i higienicznych materiałów stosowanych do produkcji wierzchów obuwia oraz badań gotowego obuwia (wytrzymałość na rozciąganie, rozdzieranie, przepuklinie, wielokrotne zginanie, przepuszczalność powietrza i pary wodnej, nasiąkliwość, sorpcja i desorpcja, odporność termiczna, odporność na tarcie) oraz sprzętu stosowanego do badań (maszyna wytrzymałościowa np.typu Instron wyposażona w program komputerowy do rejestrowania przebiegu zależności naprężenie - odkształcenie i parametrów wytrzymałościowych, fleksometr Bally’ego, przyrząd do badania odporności na tarcie, urządzenie do prób na przepuklinie, przyrząd do badania sorpcji i desorpcji, przyrząd do oznaczania przepuszczalności wody i pary wodnej).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści