E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiar parametrów dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przybory do pomiaru parametrów życiowych i antropometrycznych u dziecka

GRAFIKA INTERAKTYWNA

5

Spis treści

1

Przyrządy do pomiaru parametrów życiowych u dziecka

R1GrllJuvndlC
Nagranie audio tożsame z poniższym tekstem.

Przyrządy do pomiaru parametrów życiowych u dziecka ułatwiają pomiar:

  • temperatury ciała dziecka,

  • tętna,

  • ciśnienia tętniczego krwi,

  • liczby oddechów.

1.1

Przyrządy do pomiaru temperatury

RhLScZtpp8N9x1
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru temperatury. Składa się z dwóch zdjęć. Zdjęcie po lewej stronie przedstawia termometr bezdotykowy, który osoba trzyma w dłoni, a zdjęcie po prawej stronie elektroniczny termometr do pomiaru temperatury w ustach, odbycie lub pod pachą, leżący na dłoni. Termometr bezdotykowy posiada wyświetlacz, przycisk włączania lub wyłączania oraz przycisk pomiaru temperatury. Na tylnej części obudowy u góry znajduje się czujnik pomiarowy. Drugi termometr jest wąski. Posiada wyświetlacz, na którym jest wartość trzydziestu siedmiu stopni Celsjusza. Obok wyświetlacza jest włącznik termometru. Część pomiarowa jest zwężona i zakończona metalowym czujnikiem. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Elektroniczny termometr bezdotykowy.
  2. Elektroniczny termometr do pomiaru temperatury w ustach, odbycie, pod pachą.
Przyrządy do pomiaru temperatury
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
1.2

Przyrządy i miejsca pomiaru tętna

1
Przyrządy do pomiaru tętna
R17PSejcat42A
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru tętna. Przedstawia zegarek z sekundnikiem na krótkim łańcuszku. Zegarek jest srebrny. Na tarczy zegarka są oznaczenia godzinowe, minutowe i sekundowe. Zegarek posiada trzy wskazówki - godzinową, minutową i sekundową. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Zegarek pielęgniarski – lekarski z sekundnikiem.
Przyrządy do pomiaru tętna
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Miejsca pomiaru tętna u dziecka
R18eSHxuJF7v7
Grafika zatytułowana jest Miejsca pomiaru tętna u dziecka. Przedstawia cztery schematyczne grafiki, ukazujące miejsca pomiaru temperatury. Na pierwszej grafice leży niemowlę w pieluszce. Osoba trzyma jedną dłoń na głowie dziecka, a drugą, dwoma palcami mierzy tętno pod pachą. Na drugiej grafice widoczny jest fragment przedramienia z dłonią z zaznaczoną tętnicą promieniową. Osoba palcami dłoni uciska tętnicę w celu zmierzenia tętna. Na trzeciej grafice widoczna jest leżąca osoba od ramion w górę. Na szyi zaznaczony jest fragment tętnicy. Druga osoba palcami dłoni naciska tętnicę szyjną. Ostatnia grafika przedstawia zarys postaci, na której zaznaczone jest serce oraz fragmenty głównych tętnic. Przy udzie jest ręka, która skierowana jest w stronę tętnicy udowej. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Wyczuwanie tętna ramiennego u niemowlęcia
  2. Badanie tętna na tętnicy promieniowej
    Trzy palce jednej ręki przesuwają się od kłębu w kierunku łokcia. W szczelinie utworzonej przez kość promieniową i ścięgna zginaczy palców leży tętnica promieniowa.
  3. Badanie tętna na tętnicy szyjnej
    Kciuk i trzy duże palce ręki obejmują krtań. Te trzy palce przesuwają się z boku do zagłębienia utworzonego przez krtań i boczny mięsień szyi. Tu powinno być wyczuwalne tętno.
  4. Badanie tętna na tętnicy udowej
    Tętnica udowa jest wyczuwalna w pachwinie: w pierwszej jednej trzeciej odległości pomiędzy kroczem a grzebieniem kości biodrowej.
Miejsca pomiaru tętna u dziecka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
1.3

Przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

R1MkQC8mgZ4hF1
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi. Składa się z czterech zdjęć. Pierwsze zdjęcie przedstawia rękaw ciśnieniomierza zegarowego, założonego na ramię. Widoczny jest zegar zaznaczonymi jednostkami pomiarowymi. Druga osoba w jednej dłoni trzyma pompkę a w drugiej końcówkę stetoskopu, którą przykłada do przedramienia. Drugie zdjęcie przedstawia stetoskop. Składa się on ze słuchawek, przewodu i okrągłej głowicy. Trzecie zdjęcie przedstawia naramienny ciśnieniomierz elektroniczny. Rękaw ciśnieniomierza założony jest na ramię. Osoba w dłoni trzyma korpus ciśnieniomierza z ekranem, na którym są wartości: ciśnienie - sto dziewięć na osiemdziesiąt dwa, tętno - osiemdziesiąt. Pod ekranem znajduje się przycisk włączania lub wyłączania urządzenia. Na ostatnim zdjęciu jest ciśnieniomierz założony na nadgarstek. Korpus ciśnieniomierza znajduje się bezpośrednio na mankiecie. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Pomiaru ciśnienia tętniczego krwi dokonuje się za pomocą różnych aparatów do jego mierzenia np.: elektronicznego, półautomatycznego lub automatycznego, zwanego nadgarstkowym, zegarowym, aparaturą komputerową.
    Aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego nosi nazwę sfigmomanometru. Służy do bezpośredniego, ręcznego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
  2. Ciśnieniomierz zegarowy lekarski.
  3. Stetoskop/fonendoskop/słuchawki.
  4. Ciśnieniomierz naramienny automatyczny.
  5. Ciśnieniomierz z mankietem nadgarstkowym
Przyrządy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
1.4

Przyrządy do pomiaru oddechu

RySAoBjFJ4WiX1
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru oddechu. Składa się z dwóch zdjęć. Pierwsze przedstawia zegarek z sekundnikiem na krótkim łańcuszku. Zegarek jest srebrny. Na tarczy zegarka są oznaczenia godzinowe, minutowe i sekundowe. Zegarek posiada trzy wskazówki - godzinową, minutową i sekundową. Drugie zdjęcie przedstawia srebrny stoper. W górnej części jest przycisk uruchamiający stoper oraz gałka do nakręcania i obręcz do zawieszenia. Na tarczy zaznaczone są wartości sekundowe oraz setne sekundy. Stoper posiada także małą terczę z małą wskazówką. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Zegarek medyczny z sekundnikiem.
  2. Stoper.
Przyrządy do pomiaru oddechu
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Przyrządy do pomiarów antropometrycznych u dziecka

RS5vNeufQ8nyM
Nagranie audio tożsame z poniższym tekstem.

Przyrządy do pomiarów antropometrycznych u dziecka ułatwiają pomiar:

  • długości ciała, do 18 miesiąca życia, a po tym okresie dokonywana jest ocena wysokości ciała (wzrostu);

  • masy ciała (wagi);

  • obwodu głowy i klatki piersiowej.

2.1

Przyrządy do pomiaru długości/wysokości dziecka

1
Przyrządy do pomiaru długości ciała
RAm8mP6SxqNDv
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru długości ciała. Składa się z grafiki i zdjęcia. Grafika przedstawia liberometr Wolańskiego. Składa się on ze stołu, na którym leży dziecko oraz z ramy, na której są dwa elementy które można przesuwać. Jeden element dotyka czubka głowy, a drugi stóp dziecka. Zdjęcie przedstawia zwiniętą miarę krawiecką z zaznaczoną podziałką milimetrową i oznaczonymi liczbowo centymetrami. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Liberometr Wolańskiego
    Służy do pomiaru długości ciała u niemowląt i dzieci do osiemnastego miesiąca życia - pomiaru długości ciała i cech długościowych niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym. W trakcie pomiaru dziecko znajduje się w pozycji leżącej na plecach. Pomiar wykonuje się od szczytu głowy do płaszczyzny podeszwowej stóp ustawionych prostopadle do podudzi. Dokładność odczytu do jednego milimetra.
  2. Taśma/miara krawiecka/centymetr.
Przyrządy do pomiaru długości ciała
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przyrządy do pomiaru wysokości dziecka
RGFkHpvIb7dhk
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru wysokości dziecka. Składa się z pięciu grafik. Na pierwszej dziewczynka w bieliźnie stoi wyprostowana, a osoba dorosła przykłada do niej antropometr typu Martina. Krótsza część antropometru dotyka czubka głowy dziewczynki. Na drugiej grafice dziewczynka w bieliźnie stoi plecami do ściany. Osoba dorosła trzyma nd jej głową ekierkę, skierowaną kątem prostym do ściany. Na trzeciej grafice jest waga lekarska ze wzrostomierzem. Na czwartej grafice jest wzrostomierz mobilny. Ostatnia grafika przedstawia miarkę do powieszenia na ścianie z zaznaczoną podziałką centymetrową i rysunkiem dinozaura. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Pomiar wysokości
    Pomiar wysokości, inaczej wzrostu ciała wykonujemy u dzieci starszych, które potrafią pewnie i stabilnie przyjąć pozycję stojącą - dzieci od około osiemnastego do dwudziestego czwartego miesiąca życia. Pomiary wysokości ciała dokonuje się w pozycji stojącej, swobodnie wyprostowanej, bez obuwia, z głową ustawioną tak, aby krawędzie górne otworów usznych i dolne oczodołów były na jednym poziomie. Pomiar przeprowadza się za pomocą antropometru, wzrostomierza, czyli inaczej stadiometru, instalowanego na stałe na ścianie lub za pomocą urządzenia przenośnego – wzrostomierza taśmowego, złożonego z taśmy krawieckiej z podziałką milimetrową i ekierki. Punkt zerowy taśmy musi znajdować się na poziomie podłogi.
  2. Antropometr typu Martina
  3. Ekierka
  4. Wzrostomierz, inaczej stadiometr, umieszczony na wadze lekarskiej
  5. Wzrostomierz, inaczej stadiometr, mobilny
  6. Miarka do pomiaru wzrostu u dzieci zawieszana na ścianę
Przyrządy do pomiaru wysokości dziecka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
2.2

Przyrządy do pomiaru masy ciała

1
Przyrządy do pomiaru masy ciała niemowlęcia
RQumAA5WZRrox
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru masy ciała niemowlęcia. Składa się z dwóch grafik przedstawiających wagi do pomiaru masy ciała niemowlęcia. Obie wagi składają się z korpusu, na górze którego jest miejsce na położenie niemowlęcia. Dodatkowo waga po lewej stronie posiada urządzenie do pomiaru długości ciała. W dolnej części obu wag znajduje się wyswietlacz wraz z przyciskami. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Waga niemowlęca.
  2. Waga niemowlęca legalizowana z funkcją tary
    Przenośna i lekka waga niemowlęca trzeciej klasy dokładności. Konstrukcja jest zwarta i wytrzymała. Waga ma funkcję tary, dzięki czemu możemy ważyć dziecko owinięte w koc.
Przyrządy do pomiaru masy ciała niemowlęcia
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przyrządy do pomiaru masy ciała u dzieci starszych
R1RLVWxWlmPVL
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru masy ciała u dzieci starszych. Przedstawia elektroniczną wagę lekarską. Składa się ona z podstawy, na której powinno stanąć dziecko i z ramienia zakończonego wyświetlaczem. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Waga lekarska elektroniczna
    Do pomiaru wykorzystuje się wagę lekarską, przeznaczoną dla dzieci, które potrafią samodzielnie stanąć na wadze. Dziecko do pomiaru stoi rozebrane, bez obuwia. Dokładność pomiaru do stu gram.
Przyrządy do pomiaru masy ciała u dzieci starszych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
2.3

Przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka

RSbfOSNnwrGhl1
Grafika zatytułowana jest Przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka. Przedstawia zwiniętą miarę krawiecką z zaznaczoną podziałką milimetrową i oznaczonymi liczbowo centymetrami. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Taśma/miara krawiecka/centymetr.
Przyrządy do pomiaru obwodu głowy i klatki piersiowej dziecka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym

R1EQG4EvDne7Q1
Grafika zatytułowana jest Wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym. Przedstawia grupę dzieci w różnym wieku, które przeciągają linę na łące. W tle widoczne drzewa. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Ocena rozwoju dziecka
    Oceny rozwoju dziecka dokonuje się w dwojaki sposób:
    • ocena statyczna – dokonywana w danym momencie w dniu badania, która ma znaczenie w badaniach populacyjnych,
    • ocena dynamiczna, długofalowa – przebieg indywidualnego rozwoju, toru wzrostowego dziecka na przestrzeni lat, śledzenie dynamiki procesów rozwojowych, ma znaczenie dla indywidualnego pacjenta.
Wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
3.1

Tabele norm

R14WEZ4XbDtWO
Nagranie audio tożsame z poniższym tekstem.

Tabele norm podają wartości średnich arytmetycznych danej cechy (masa ciała, wysokość, obwód głowy i klatki piersiowej) oraz odchylenia standardowe (SD) dla wieku i płci w badanej populacji. Są uzyskiwane na podstawie badań przekrojowych wybranej losowo, licznej populacji w określonym przedziale wiekowym, które są aktualizowane co 10 – 15 lat.

1
1
Tabela na podstawie: Wskaźnik rozwoju fizycznego u niemowląt wg Kurniewicz‑Witczakowej i wsp. (1983)

Chłopcy

Dziewczęta

Wiek (miesiąc)

Masa ciała (kg)

Długość ciała (cm)

Obwód głowy

Obwód klatki piersiowej (cm)

Masa ciała (kg)

Długość ciała (cm)

Obwód głowy

Obwód klatki piersiowej (cm)

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

0

3,53

0,4

-

-

35,0

1,3

33,1

1,94

3,37

0,4

-

-

34,3

1,1

32,9

1,6

1

4,33

0,7

55,4

2,5

37,6

1,2

37,4

2,2

3,90

0,6

53,4

2,5

36,5

1,2

36,4

1,7

2

5,38

0,7

59,2

2,5

39,6

1,3

40,1

2,2

4,88

0,6

57,2

2,2

38,4

1,2

38,9

1,7

3

6,24

0,7

62,4

2,5

41,1

1,3

42,2

2,1

5,74

0,7

60,2

2,5

40,0

1,2

41,0

1,8

4

7,22

0,8

65,4

2,5

42,4

1,3

43,9

2,1

6,52

0,8

63,3

2,5

41,2

1,2

42,4

1,9

5

7,88

1,0

68,1

2,5

43,4

1,3

44,9

2,2

7,16

0,8

65,8

2,5

42,2

1,2

43,6

2,0

6

8,38

1,0

69,7

2,6

44,1

1,2

45,8

2,2

7,74

0,9

68,2

2,5

43,2

1,3

44,6

2,2

7

8,82

1,0

71,1

2,6

44,8

1,3

46,5

2,2

8,20

1,0

69,4

2,5

44,1

1,2

45,7

2,2

8

9,38

1,0

72,3

2,6

45,5

1,2

47,0

2,1

8,71

1,0

70,7

2,5

44,8

1,2

46,3

2,2

9

9,74

1,0

73,4

2,6

46,1

1,2

47,6

2,1

8,96

1,0

71,9

2,5

45,3

1,2

46,7

2,1

10

10,11

1,0

74,8

2,6

46,6

1,3

48,0

2,1

9,30

1,1

72,7

2,5

45,7

1,3

47,0

2,1

11

10,39

1,0

75,8

2,6

47,0

1,3

48,4

2,1

9,64

1,1

74,2

2,5

46,0

1,3

47,3

2,2

12

10,66

1,1

77,2

2,9

47,3

1,3

48,7

2,1

9,92

1,1

75,5

2,5

46,3

1,2

47,4

2,2

1
1
Tabela na podstawie: Wskaźnik rozwoju fizycznego u niemowląt wg Kurniewicz‑Witczakowej i wsp. (1983) - chłopcy

Wiek (miesiąc)

Masa ciała

(kg) X

Masa ciała

(kg) SD

Długość ciała

(cm) X

Długość ciała

(cm) SD

Obwód głowy

X

Obwód głowy

SD

Obwód klatki piersiowej

(cm) X

Obwód klatki piersiowej

(cm) SD

0

3,53

0,4

-

-

35,0

1,3

33,1

1,94

1

4,33

0,7

55,4

2,5

37,6

1,2

37,4

2,2

2

5,38

0,7

59,2

2,5

39,6

1,3

40,1

2,2

3

6,24

0,7

62,4

2,5

41,1

1,3

42,2

2,1

4

7,22

0,8

65,4

2,5

42,4

1,3

43,9

2,1

5

7,88

1,0

68,1

2,5

43,4

1,3

44,9

2,2

6

8,38

1,0

69,7

2,6

44,1

1,2

45,8

2,2

7

8,82

1,0

71,1

2,6

44,8

1,3

46,5

2,2

8

9,38

1,0

72,3

2,6

45,5

1,2

47,0

2,1

9

9,74

1,0

73,4

2,6

46,1

1,2

47,6

2,1

10

10,11

1,0

74,8

2,6

46,6

1,3

48,0

2,1

11

10,39

1,0

75,8

2,6

47,0

1,3

48,4

2,1

12

10,66

1,1

77,2

2,9

47,3

1,3

48,7

2,1

1
Tabela na podstawie: Wskaźnik rozwoju fizycznego u niemowląt wg Kurniewicz‑Witczakowej i wsp. (1983) - dziewczęta

Wiek (miesiąc)

Masa ciała

(kg) X

Masa ciała

(kg) SD

Długość ciała

(cm) X

Długość ciała

(cm) SD

Obwód głowy

X

Obwód głowy

SD

Obwód klatki piersiowej

(cm) X

Obwód klatki piersiowej

(cm) SD

0

3,37

0,4

-

-

34,3

1,1

32,9

1,6

1

3,90

0,6

53,4

2,5

36,5

1,2

36,4

1,7

2

4,88

0,6

57,2

2,2

38,4

1,2

38,9

1,7

3

5,74

0,7

60,2

2,5

40,0

1,2

41,0

1,8

4

6,52

0,8

63,3

2,5

41,2

1,2

42,4

1,9

5

7,16

0,8

65,8

2,5

42,2

1,2

43,6

2,0

6

7,74

0,9

68,2

2,5

43,2

1,3

44,6

2,2

7

8,20

1,0

69,4

2,5

44,1

1,2

45,7

2,2

8

8,71

1,0

70,7

2,5

44,8

1,2

46,3

2,2

9

8,96

1,0

71,9

2,5

45,3

1,2

46,7

2,1

10

9,30

1,1

72,7

2,5

45,7

1,3

47,0

2,1

11

9,64

1,1

74,2

2,5

46,0

1,3

47,3

2,2

12

9,92

1,1

75,5

2,5

46,3

1,2

47,4

2,2

1
1
Tabela na podstawie: Wysokość i masa ciała dzieci i młodzieży poznańskiej w wieku 3‑18 lat wg Krawczyński i wsp. (2000)

Dziewczęta

Chłopcy

wysokość (cm)

masa ciała (kg)

Wiek (lata)

wysokość (cm)

masa ciała (kg)

x

SD

x

SD

x

SD

x

SD

98,2

4,6

15,9

2,3

3

99,3

3,9

15,8

2,5

105,1

3,9

17,5

2,3

4

105,0

4,2

17,7

3,0

111,6

4,7

19,8

2,8

5

112,7

4,5

20,1

3,5

118,5

4,6

22,3

3,5

6

119,5

4,9

22,6

3,4

124,4

5,1

24,8

3,8

7

125,5

5,2

25,5

4,0

129,2

5,6

27,2

4,5

8

130,6

5,4

28,2

4,6

135,0

5,4

30,3

5,2

9

135,9

5,3

31,1

5,2

140,3

6,1

33,9

6,5

10

140,8

5,8

34,3

6,1

147,3

6,8

38,4

7,6

11

146,6

6,1

38,3

8,0

153,0

6,6

43,2

7,9

12

152,2

6,9

42,6

8,5

159,0

5,9

48,0

7,7

13

158,8

7,9

48,0

9,7

162,3

5,4

52,5

7,8

14

166,7

7,9

54,8

9,7

164,1

5,4

54,1

7,3

15

171,4

7,3

59,0

9,8

164,8

5,5

55,5

7,0

16

175,6

6,4

63,8

9,4

165,9

5,4

56,5

6,7

17

177,5

6,1

66,9

9,0

166,4

5,6

57,2

7,1

18

178,7

6,4

69,1

9,1

1
1
Tabela na podstawie: Wysokość i masa ciała dzieci i młodzieży poznańskiej w wieku 3‑18 lat wg Krawczyński i wsp. (2000) - dziewczęta

Wiek

(lata)

Wysokość

(cm) X

Wysokość

(cm) SD

Masa ciała

(kg) X

Masa ciała

(kg) SD

3

98,2

4,6

15,9

2,3

4

105,1

3,9

17,5

2,3

5

111,6

4,7

19,8

2,8

6

118,5

4,6

22,3

3,5

7

124,4

5,1

24,8

3,8

8

129,2

5,6

27,2

4,5

9

135,0

5,4

30,3

5,2

10

140,3

6,1

33,9

6,5

11

147,3

6,8

38,4

7,6

12

153,0

6,6

43,2

7,9

13

159,0

5,9

48,0

7,7

14

162,3

5,4

52,5

7,8

15

164,1

5,4

54,1

7,3

16

164,8

5,5

55,5

7,0

17

165,9

5,4

56,5

6,7

18

166,4

5,6

57,2

7,1

1
1
Tabela na podstawie: Wysokość i masa ciała dzieci i młodzieży poznańskiej w wieku 3‑18 lat wg Krawczyński i wsp. (2000) - chłopcy

Wiek

(lata)

Wysokość

(cm) X

Wysokość

(cm) SD

Masa ciała

(kg) X

Masa ciała

(kg) SD

3

99,3

3,9

15,8

2,5

4

105,0

4,2

17,7

3,0

5

112,7

4,5

20,1

3,5

6

119,5

4,9

22,6

3,4

7

125,5

5,2

25,5

4,0

8

130,6

5,4

28,2

4,6

9

135,9

5,3

31,1

5,2

10

140,8

5,8

34,3

6,1

11

146,6

6,1

38,3

8,0

12

152,2

6,9

42,6

8,5

13

158,8

7,9

48,0

9,7

14

166,7

7,9

54,8

9,7

15

171,4

7,3

59,0

9,8

16

175,6

6,4

63,8

9,4

17

177,5

6,1

66,9

9,0

18

178,7

6,4

69,1

9,1

3.2

Siatki centylowe

R16XPcNpvqSbD1
Grafika zatytułowana jest Wskaźniki rozwoju fizycznego dziewcząt i chłopców w wybranym przedziale wiekowym. Przedstawia cztery siatki centylowe. Dwie pierwsze przedstawiają standardy Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące rozwoju fizycznego dzieci do lat pięciu odnoszące się do masy ciała dziewcząt. Dwie kolejne siatki przedstawiają standardy Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące rozwoju fizycznego dzieci do lat pięciu odnoszące się do długości lub wysokości ciała chłopców. Siatki posiadają oznaczenia liczbowe masy ciała w kilogramach, wieku w miesiącach, wysokości w centymetrach. Oznaczone są także centyle. Na siatkach liniami ciągłymi i przerywanymi zaznaczone są krzywe. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Siatki centylowe
    Siatki centylowe przedstawiają w sposób graficzny badaną cechę i jest to graficzne przedstawienie pozycji cechy w odniesieniu do normy dla wieku, płci i populacji. Istnieje możliwość oceny toru rozwojowego badanej cechy na przestrzeni lat, ze względu na dymorfizm płciowy cech somatycznych siatki centylowe konstruuje się osobno dla dziewcząt i chłopców oraz dla dzieci urodzonych przedwcześnie dostępne są specjalne normy, zależnie od ich wieku płodowego, dla urodzonych przed trzydziestym drugim oraz między trzydziestym drugim a trzydziestym siódmym tygodniem ciąży – normy te należy stosować przez pierwsze 3 lata życia.
    Siatki centylowe – interpretacja:
    • wąska norma: 25 – 75 centyl,
    • szeroka norma: 10 – 90 centyl,
    • granice patologii mniej niż 3 i więcej niż 97 centyla,
    • strefa obserwacyjna: 3 – 10 oraz 90 – 97 centyl,
    • patologia - zmiana toru rozwojowego o więcej niż 2 kanały centylowe.
Wzór siatki centylowej dla dziewcząt i chłopców – przykładowe parametry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Dokumentowanie pomiarów parametrów życiowych dziecka i antropometrycznych

4.1

Książeczka zdrowia dziecka

RcW3TxpnhNEOh1
Grafika zatytułowana jest Książeczka zdrowia dziecka. Składa się z dwóch zdjęć. Na lewym zdjęciu jest okładka książeczki zdrowia dziecka z tytułem, godłem Polski w postaci Białego Orła oraz podpisem Ministerstwo Zdrowia. Na drugim zdjęciu jest otwarta książeczka zdrowia dziecka z podstawowymi informacjami oraz spisem treści. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Przykładowa książeczka zdrowia dziecka
  2. Przykładowy spis treści książeczki zdrowia dziecka.
Książeczka zdrowia dziecka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
4.2

Karta zdrowia dziecka

R1OrPBGLkiOUI1
Grafika zatytułowana jest Karta zdrowia dziecka. Przedstawia zdjęcia trzech fragmentów karty zdrowia dziecka. Na karcie jest miejsce na wpisanie danych dziecka, danych jego rodziców lub opiekunów, wywiadu rodzinnego, przebiegu ciąży i porody. Dodatkowo znajduje się na niej tabela do wpisywania zleceń bieżących oraz dokładniejszy opis do wypełnienia dotyczący ciąży i stanu dziecka bezpośrednio po urodzeniu. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Karta zdrowia dziecka.
Karta zdrowia dziecka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
4.3

Karta gorączkowa

R1FR3PtJCU0EZ1
Grafika zatytułowana jest Karta gorączkowa. Przedstawia wzór karty gorączkowej. To tabela, w której rano i wieczorem zaznacza się temperaturę ciała oraz tętno w kolejnych dniach pobytu dziecka w szpitalu. W tabeli jest także miejsce na zapisanie informacji o diecie, stolcu, zaleceniach lekarskich. Nad tabelą jest miejsce na wpisanie danych pacjenta i nazwy oddziału. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Wzór karty gorączkowej.
Karta gorączkowa
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

RO20QOiSxsPmq

Powiązane ćwiczenia