Klasyfikacja pojazdów motocyklowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Rodzaje pojazdów motocyklowych
GALERIA ZDJĘĆ
Spis treści
Skuter1Skuter
Motocykl typu classic2Motocykl typu classic
Motocykl naked bike3Motocykl naked bike
Motocykl sportowy4Motocykl sportowy
Motocykl turystyczno‑sportowy5Motocykl turystyczno‑sportowy
Motocykl turystyczny6Motocykl turystyczny
Motocykl typu chopper9Motocykl typu chopper
Motocykl typu cruiser7Motocykl typu cruiser
Motocykl typu power cruiser8Motocykl typu power cruiser
Motocykl enduro10Motocykl enduro
Motocykl supermoto11Motocykl supermoto
Motocykl offroad/cross12Motocykl offroad/cross
Motocykl adventure13Motocykl adventure
Motocykl wyczynowy14Motocykl wyczynowy
Motocykl czterokołowy(typu quad)15Motocykl czterokołowy(typu quad)
Motocykl specjalny16Motocykl specjalny
Wszystkie opisy alternatywne w tej lekcji dotyczą galerii zdjęć danego typu motocykli. Są zgodne i tożsame z treścią.
Skuter












































Nadwozie motocykla składa się z osłon aerodynamicznych, niskiej i pochylonej szyby czołowej i geometrii wymuszającej zajęcie pozycji podporządkowanej osiągom – silnie pochylona do przodu, z nisko umieszczonymi uchwytami kierownicy (typu clip‑on) oraz wysoko położonymi podnóżkami (często za pośrednictwem regulowanych setów podnóżków). Siedzenie umieszczone jest względnie wysoko i umożliwia łatwe balansowanie ciałem na zakrętach. Siedzenie pasażera występuje jako awaryjne miejsce, często zakryte osłoną aerodynamiczną.
Motocykle sportowe wyposażone są w wielocylindrowe, szybkoobrotowe silniki o czterosuwowym cyklu pracy i chłodzeniu cieczą. Silniki występują w różnych pojemnościach skokowych, najczęściej powiązanych z klasami wyścigowymi w zawodach sportowych. Popularne klasy obejmują modele o pojemności sześćset i tysiąc cm indeks górny, trzy, koniec indeksu górnego i z reguły posiadają silniki czterocylindrowe w układzie rzędowym, ale istnieją też konstrukcje oparte na układzie z silnikiem dwucylindrowym w układzie widlastym.
Cechą nadrzędną motocykli sportowych jest wysoki współczynnik mocy do masy, a więc silniki o dużej mocy i konstrukcji pojazdu o jak najniższej masie.
Układ hamulcowy posiada bardzo dużą skuteczność. Składa się z zestawu tarcz hamulcowych o średnicy rzędu trzysta mm (o konstrukcji pływającej) przy przednim kole współpracującym z wielotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi (o konstrukcji radialnej) obsługiwanymi hydrauliczną instalacją z pompą hamulcową (również o konstrukcji radialnej).
Przeniesienie napędu realizowane jest za pomocą przekładni łańcuchowej.
Nadwozie motocykla składa się z osłon aerodynamicznych, niskiej i pochylonej szyby czołowej i geometrii wymuszającej zajęcie pozycji podporządkowanej osiągom – silnie pochylona do przodu, z nisko umieszczonymi uchwytami kierownicy (typu clip‑on) oraz wysoko położonymi podnóżkami (często za pośrednictwem regulowanych setów podnóżków). Siedzenie umieszczone jest względnie wysoko i umożliwia łatwe balansowanie ciałem na zakrętach. Siedzenie pasażera występuje jako awaryjne miejsce, często zakryte osłoną aerodynamiczną.
Motocykle sportowe wyposażone są w wielocylindrowe, szybkoobrotowe silniki o czterosuwowym cyklu pracy i chłodzeniu cieczą. Silniki występują w różnych pojemnościach skokowych, najczęściej powiązanych z klasami wyścigowymi w zawodach sportowych. Popularne klasy obejmują modele o pojemności sześćset i tysiąc cm indeks górny, trzy, koniec indeksu górnego i z reguły posiadają silniki czterocylindrowe w układzie rzędowym, ale istnieją też konstrukcje oparte na układzie z silnikiem dwucylindrowym w układzie widlastym.
Cechą nadrzędną motocykli sportowych jest wysoki współczynnik mocy do masy, a więc silniki o dużej mocy i konstrukcji pojazdu o jak najniższej masie.
Układ hamulcowy posiada bardzo dużą skuteczność. Składa się z zestawu tarcz hamulcowych o średnicy rzędu trzysta mm (o konstrukcji pływającej) przy przednim kole współpracującym z wielotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi (o konstrukcji radialnej) obsługiwanymi hydrauliczną instalacją z pompą hamulcową (również o konstrukcji radialnej).
Przeniesienie napędu realizowane jest za pomocą przekładni łańcuchowej.























Kategoria jest szeroka i obejmuje zarówno motocykle blisko spokrewnione z modelami sportowymi, jak i modele zbliżone do konstrukcji typowo turystycznych. W celu umożliwienia sprawnego podróżowania, motocykle tego typu najczęściej wyposażone są w dedykowany zestaw kufrów bagażowych, które w dowolnej chwili mogą zostać łatwo zdemontowane. Motocykl jest wtedy lżejszy oraz posiada niższy współczynnik oporów powietrza i pozwala się cieszyć jazdą sportową.
Aby sprostać wymaganiom szybkiej turystyki, przednie zawieszenie składa się z widelca teleskopowego typu upside‑down, o skoku około 120‑130 mm, o znacznej średnicy rur nośnych (około 45 mm). Tylne zawieszenie to najczęściej wahacz wleczony pojedynczy, z centralnym elementem resorująco‑tłumiącym z możliwością pełnej regulacji.
Hamulce tarczowe, z przodu na ogół stosowane są 2 tarcze hamulcowe o średnicach około 280 - 300 mm i więcej, w zależności od rocznika montowane na stałe lub jako pływająca bądź półpływająca tarcza hamulcowa.
Zaciski hamulcowe z przodu to na ogół wielotłoczkowe, radialne zaciski, zasilane pompą hamulcową radialną, z tyłu na ogół pojedyncza tarcza o średnicy 240‑260 mm, zaciski hamulcowe radialne, jedno- dwu- lub trzytłoczkowe.
Motocykle te wyposażone są w silniki o dużej mocy (100‑200 KM) i pojemności (600‑1400 cm3) pozwalających na osiąganie wysokich prędkości, na ogół w układzie rzędowym, czterocylindrowym, spotykane także silniki w układzie widlastym, dwu lub czterocylindrowe. Na ogół chłodzone cieczą lub cieczą i olejem.
Napęd przenoszony za pomocą wału napędowego lub przekładnią łańcuchową.
Najczęściej spotykane wyposażenie dodatkowe to demontowalne kufry bagażowe, systemy bezpieczeństwa – ABS, zintegrowane systemy hamulcowe (np. Dual CBS charakterystyczny dla Hondy), zmienne tryby pracy zawieszenia, elektroniczny tempomat, kontrola trakcji, tryby jazdy, quickshifter, ekran LCD z łącznością ze smartfonem.
Kluczową cechą tych motocykli powinien być komfort i ergonomia kierowcy, niezawodność motocykla na długich trasach oraz ekonomiczność.
Kategoria jest szeroka i obejmuje zarówno motocykle blisko spokrewnione z modelami sportowymi, jak i modele zbliżone do konstrukcji typowo turystycznych. W celu umożliwienia sprawnego podróżowania, motocykle tego typu najczęściej wyposażone są w dedykowany zestaw kufrów bagażowych, które w dowolnej chwili mogą zostać łatwo zdemontowane. Motocykl jest wtedy lżejszy oraz posiada niższy współczynnik oporów powietrza i pozwala się cieszyć jazdą sportową.
Aby sprostać wymaganiom szybkiej turystyki, przednie zawieszenie składa się z widelca teleskopowego typu upside‑down, o skoku około 120‑130 mm, o znacznej średnicy rur nośnych (około 45 mm). Tylne zawieszenie to najczęściej wahacz wleczony pojedynczy, z centralnym elementem resorująco‑tłumiącym z możliwością pełnej regulacji.
Hamulce tarczowe, z przodu na ogół stosowane są 2 tarcze hamulcowe o średnicach około 280 - 300 mm i więcej, w zależności od rocznika montowane na stałe lub jako pływająca bądź półpływająca tarcza hamulcowa.
Zaciski hamulcowe z przodu to na ogół wielotłoczkowe, radialne zaciski, zasilane pompą hamulcową radialną, z tyłu na ogół pojedyncza tarcza o średnicy 240‑260 mm, zaciski hamulcowe radialne, jedno- dwu- lub trzytłoczkowe.
Motocykle te wyposażone są w silniki o dużej mocy (100‑200 KM) i pojemności (600‑1400 cm3) pozwalających na osiąganie wysokich prędkości, na ogół w układzie rzędowym, czterocylindrowym, spotykane także silniki w układzie widlastym, dwu lub czterocylindrowe. Na ogół chłodzone cieczą lub cieczą i olejem.
Napęd przenoszony za pomocą wału napędowego lub przekładnią łańcuchową.
Najczęściej spotykane wyposażenie dodatkowe to demontowalne kufry bagażowe, systemy bezpieczeństwa – ABS, zintegrowane systemy hamulcowe (np. Dual CBS charakterystyczny dla Hondy), zmienne tryby pracy zawieszenia, elektroniczny tempomat, kontrola trakcji, tryby jazdy, quickshifter, ekran LCD z łącznością ze smartfonem.
Kluczową cechą tych motocykli powinien być komfort i ergonomia kierowcy, niezawodność motocykla na długich trasach oraz ekonomiczność.





























Motocykl do jazdy terenowej musi charakteryzować się prostą, zwartą i odporną na uszkodzenia konstrukcją, ogólną lekkością i poręcznością. Kategoria enduro obejmuje szeroki zakres pojemności skokowych silnika, mocy oraz masy własnej. Aby spełnić wymagania jazdy terenowej, do napędu tych motocykli stosuje się najczęściej kompaktowe, czterosuwowe silniki jednocylindrowe lub dwucylindrowe, chłodzone powietrzem lub cieczą. Ważny aspekt stanowi ochronienie silnika przed skutkami upadków poprzez masywne płyty ze stopów aluminium. Motocykl terenowy oparty jest o bardzo wytrzymałą ramę nośną o konstrukcji stalowej kołyski lub odlewanej ze stopów lekkich. Zawieszenie pojazdu jest jego największym atutem – charakteryzuje się długim skokiem, możliwością wszechstronnej regulacji i modyfikacji. Najczęściej wykorzystywane są klasyczne, szprychowane koła o średnicy dwudziestu jeden cali z przodu i osiemnastu cali z tyłu z oponami o agresywnym bieżniku. Motocykle enduro mają smukłą sylwetkę, z wyraźnym przewężeniem w obrębie siodła, szeroką kierownicą i wysoko umieszczonymi, szerokimi podnóżkami kierowcy. Geometria podwozia zorientowana jest na jak największą zwrotność pojazdu i umożliwia wygodne kontrolowanie motocykla w pozycji stojącej – typowej dla jazdy po bezdrożach. Nadwozie wyposażone jest w elementy osłon, wykonanych z trudno łamliwych materiałów, a cała konstrukcja jest odporna na uszkodzenia mechaniczne. Zbiornik paliwa jest wąski i ma pojemność od siedmiu do czternastu litrów, a siodło jest niemal płaskie i umożliwia łatwą zmianę pozycji na motocyklu. Motocykle te, w odróżnieniu od motocykli cross, są homologowane i dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Posiadają wymagane przepisami oświetlenie, a instalacja elektryczna wyposażona jest w akumulator i elektryczny rozrusznik.
Motocykl do jazdy terenowej musi charakteryzować się prostą, zwartą i odporną na uszkodzenia konstrukcją, ogólną lekkością i poręcznością. Kategoria enduro obejmuje szeroki zakres pojemności skokowych silnika, mocy oraz masy własnej. Aby spełnić wymagania jazdy terenowej, do napędu tych motocykli stosuje się najczęściej kompaktowe, czterosuwowe silniki jednocylindrowe lub dwucylindrowe, chłodzone powietrzem lub cieczą. Ważny aspekt stanowi ochronienie silnika przed skutkami upadków poprzez masywne płyty ze stopów aluminium. Motocykl terenowy oparty jest o bardzo wytrzymałą ramę nośną o konstrukcji stalowej kołyski lub odlewanej ze stopów lekkich. Zawieszenie pojazdu jest jego największym atutem – charakteryzuje się długim skokiem, możliwością wszechstronnej regulacji i modyfikacji. Najczęściej wykorzystywane są klasyczne, szprychowane koła o średnicy dwudziestu jeden cali z przodu i osiemnastu cali z tyłu z oponami o agresywnym bieżniku. Motocykle enduro mają smukłą sylwetkę, z wyraźnym przewężeniem w obrębie siodła, szeroką kierownicą i wysoko umieszczonymi, szerokimi podnóżkami kierowcy. Geometria podwozia zorientowana jest na jak największą zwrotność pojazdu i umożliwia wygodne kontrolowanie motocykla w pozycji stojącej – typowej dla jazdy po bezdrożach. Nadwozie wyposażone jest w elementy osłon, wykonanych z trudno łamliwych materiałów, a cała konstrukcja jest odporna na uszkodzenia mechaniczne. Zbiornik paliwa jest wąski i ma pojemność od siedmiu do czternastu litrów, a siodło jest niemal płaskie i umożliwia łatwą zmianę pozycji na motocyklu. Motocykle te, w odróżnieniu od motocykli cross, są homologowane i dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Posiadają wymagane przepisami oświetlenie, a instalacja elektryczna wyposażona jest w akumulator i elektryczny rozrusznik.





Konstrukcja motocykla oparta jest na wytrzymałej i lekkiej ramie wykonanej z wysoko wytrzymałej stali lub ze stopów aluminium. Koła, podobnie jak w motocyklu enduro, to obręcze wsparte na szprychach, o średnicy dwudziestu jeden cali z tyłu. Zawieszenie motocykla typu cross to zaawansowany widelec teleskopowy typu upside‑down oraz centralnie umieszczony amortyzator zawieszenia tylnego, oba z możliwością wszechstronnej regulacji i dostosowania do warunków wyścigu. Zbiornik paliwa ma niewielką pojemność od pięciu do dziesięciu litrów, siedzenie jest wąskie i twarde, a kierownica szeroka. Motocykl jest bardzo wąski, odporny na uszkodzenia i pozbawiony zbędnych elementów. Nie jest on dopuszczony do ruchu na drogach publicznych, nie posiada homologacji drogowej, oświetlenia, prądnicy ani akumulatora. Bardzo często, w celu ograniczenia masy, wyposażony jest tylko w rozrusznik nożny. Motocykle cross napędzane są przez lekkie i mocne silniki jednocylindrowe o pojemności od stu dwudziestu pięciu do pięciuset centymetrów sześciennych o dwu lub czterosuwowym cyklu pracy. Skrzynia biegów posiada mniej przełożeń niż w motocyklu cztery lub pięć biegów, a stosowane przełożenia są o wiele dłuższe.
Konstrukcja motocykla oparta jest na wytrzymałej i lekkiej ramie wykonanej z wysoko wytrzymałej stali lub ze stopów aluminium. Koła, podobnie jak w motocyklu enduro, to obręcze wsparte na szprychach, o średnicy dwudziestu jeden cali z tyłu. Zawieszenie motocykla typu cross to zaawansowany widelec teleskopowy typu upside‑down oraz centralnie umieszczony amortyzator zawieszenia tylnego, oba z możliwością wszechstronnej regulacji i dostosowania do warunków wyścigu. Zbiornik paliwa ma niewielką pojemność od pięciu do dziesięciu litrów, siedzenie jest wąskie i twarde, a kierownica szeroka. Motocykl jest bardzo wąski, odporny na uszkodzenia i pozbawiony zbędnych elementów. Nie jest on dopuszczony do ruchu na drogach publicznych, nie posiada homologacji drogowej, oświetlenia, prądnicy ani akumulatora. Bardzo często, w celu ograniczenia masy, wyposażony jest tylko w rozrusznik nożny. Motocykle cross napędzane są przez lekkie i mocne silniki jednocylindrowe o pojemności od stu dwudziestu pięciu do pięciuset centymetrów sześciennych o dwu lub czterosuwowym cyklu pracy. Skrzynia biegów posiada mniej przełożeń niż w motocyklu cztery lub pięć biegów, a stosowane przełożenia są o wiele dłuższe.











































