Różowe okulary
Jaki to kolor? Zapisz odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.
… jak noc
… jak kreda
… jak trawa
… jak burak
… jak niebo
Dopasuj odpowiednie przymiotniki do rzeczowników tak, żeby powstały właściwe związki wyrazowe.
usta, łąka, rzeka, niebo, oczy, róża, cera, włosy
ziemista | |
pąsowa | |
modra | |
zielona | |
orzechowe | |
kasztanowe | |
turkusowe | |
koralowe |
Wytłumacz znaczenie związku wyrazowego: patrzeć przez różowe okulary.
patrzeć pozytywnie na świat, nosić okulary z różowymi szkłami
znaczenie dosłowne | |
znaczenie przenośne |
Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Joanny Pollakówny. Zwróć uwagę na to, kim jest osoba mówiąca w utworze.
MalowanieCo będzie na tym obrazie?
Na razie
kładę kolory i linie.
Niebieska rzeka płynie zwinnie,
wtem żółte słońce wpada do rzeki
i zaraz las wyrasta zielony, wielki.
Czerwony mak ma niebo błękitne nad głową.
Spojrzę –
i słońce zachodzi złoto i fioletowo,
a kiedy żółty kolor z czerwonym połączę,
pomarańczowe kule rozsypię po łące.
Pomarańcze na łące? I gdzież to być może?
– Na obrazku.
Gdy jestem w różowym humorze.
Co robi osoba mówiąca w wierszu Joanny Pollakówny? W jakim jest nastroju? Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Zaznacz w tekście wiersza dowolnymi kolorami namalowane przez malarza elementy.
Jakie środki poetyckie zastosowała autorka wiersza, żeby oddać radość tworzenia obrazu przez osobę mówiącą w wierszu? Podaj przykłady:
przenośni,
ożywienia,
epitetów.
Narysuj obraz, o którym mówi podmiot liryczny w wierszu „Malowanie” Joanny Pollakówny.