Rozwiązywanie zadań tekstowych
Zadania dotyczące liczb naturalnych
Rozwiąż w pamięci następujące zadanie. Nie rób żadnej notatki. Postaraj się podać prawidłową odpowiedź po pierwszym przeczytaniu treści. Następnie przeczytaj zadanie jeszcze raz, robiąc notatki. Czy za pierwszym i drugim razem otrzymasz ten sam wynik?
W niedzielę pan Karol nastawił swój budzik na godzinę . W poniedziałek wstał zaraz po wyłączeniu alarmu i godzinę zajęło mu przygotowanie się do wyjścia z domu. Do pracy jechał pociągiem, więc pod swoim biurem znalazł się już po godzinach. Do pierwszej przerwy śniadaniowej pracował bez przerwy przez godziny. Przerwa na kawę i kanapkę oraz rozmowa z dyrektorem biura pochłonęły kolejną godzinę. Następnie pracował nad nowym projektem przez godziny, a przez kolejną przygotowywał materiały na następny dzień. Droga do domu, z powodu opóźnienia pociągu, trwała o godzinę dłużej niż droga do pracy. Na szczęście miał jeszcze jedną kanapkę. Godzinę do ulubionych wiadomości wypełniła mu kolacja i rozmowa z dziećmi. Wiadomości i film, który po nich pan Karol obejrzał razem z żoną, trwały godziny. W międzyczasie Pan Karol przebrał się w piżamę. Kiedy film się skończył, ziewnął i położył się spać. Następny dzień rozpoczął się dla pana Karola od ogłuszającego sygnału jego budzika. Budzik zadzwonił, jak zwykle, o godzinie rano. Ile godzin spał pan Karol?
Gabrysia zastanawia się, jakie oceny otrzyma na pierwszy okres z czterech najważniejszych dla niej przedmiotów w szkole. Obliczyła średnią arytmetyczną przewidywanych ocen i otrzymała wynik .
O ile wzrosłaby średnia tych ocen Gabrysi, gdyby z każdego z czterech przedmiotów dziewczynka otrzymała ocenę o jeden wyższą?
Jakich ocen mogła się spodziewać Gabrysia, jeżeli wśród nich nie było żadnej jedynki ani dwójki? Nie bierz pod uwagę, z jakiego przedmiotu zostały wystawione. Rozważ kilka przypadków.
W pewnej szkole uczy się szóstoklasistów. Zakupiono dla nich jabłek. Ile jabłek trzeba dokupić, żeby każdy uczeń mógł otrzymać po jabłek?
Zadania dotyczące ułamków zwykłych
Państwo Wielguscy podsumowali swoje dochody, wydatki oraz oszczędności. Okazało się, że ich miesięczne dochody wynoszą , że w ciągu miesiąca wydają na jedzenie złotych oraz że udaje się im zaoszczędzić .
Odpowiedzi na poniższe pytania podaj w postaci ułamków nieskracalnych.
Jaką część dochodów państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?
Jaką część wszystkich wydatków państwa Wielguskich stanowią wydatki na żywność?
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
Prostokątna działka państwa Kapuścińskich ma wymiary na . Właściciele działki postanowili, że jej powierzchni przeznaczą na ogródek warzywny, na plac zabaw, a na sadzawkę. Resztę działki ma zająć trawnik i zabudowania gospodarcze.
Pole powierzchni ogródka jest równe ............ .
Pole powierzchni placu zabaw jest równe ............ .
Pole powierzchni sadzawki jest równe ............ .
Pole powierzchni trawnika i zabudowań jest równe ............ .
W dwustugramowym słoiczku dżemu znajduje się owoców, natomiast w stupięćdziesięciogramowym słoiczku dżemu owoce stanowią masy dżemu.
W którym słoiczku jest więcej owoców i o ile gramów?
Jaką część dżemu stanowiłyby owoce, gdyby dżemy z obu słoiczków zmieszać ze sobą?
Obliczono, że trasy ścieżki krajoznawczej „Wśród lasów i pól Podlasia” biegnie przez lasy. Reszta ścieżki, długości , biegnie przez pola. Oblicz
długość tej części ścieżki, która biegnie przez lasy.
ile razy dłuższa jest część ścieżki biegnącej przez pola od części biegnącej przez lasy.
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
Kasia przeczytała powieści o Muminkach, czytając bez przerwy. Następnego dnia przeczytała jeszcze nieprzeczytanej części książki, czyli ............ całej powieści. Trzeciego dnia przeczytała resztę, czyli ............ całej książki. Gdyby Kasia czytała codzienne tyle stron, ile przeczytała trzeciego dnia, to na lekturę całej książki potrzebowałaby ............ dni.
Szkoła Janka liczy mniej niż uczniów, ale więcej niż . Janek obliczył, że liczby uczniów jego szkoły miało średnią na koniec piątej klasy lepszą niż on, a gorszą.
Jaką część liczby uczniów szkoły Janka stanowili uczniowie ze średnią równą jego średniej?
Ilu uczniów liczy szkoła Janka?
Brukselka kosztuje za kilogram, marchew za kilogram, a ziemniaki są w cenie za kilogram. Oblicz, ile trzeba zapłacić za brukselki, marchwi i ziemniaków.
Uzupełnij.
Juniorki i juniorzy stanowią razem liczby uczestników pewnej imprezy sportowej. Juniorek jest razy więcej niż juniorów. Seniorzy stanowią liczby uczestników, tyle samo jest seniorek. W imprezie bierze udział osób. Wówczas:
ilość juniorek wynosi ............
ilość juniorów wynosi ............
ilość seniorek wynosi ............
ilość seniorów wynosi ............
Bożenka, Halinka i Justynka podliczyły, ile mają pieniędzy w swoich portmonetkach. Gdyby Bożenka miała o więcej, Halinka o mniej, a Justynka o więcej, to miałyby razem okrągłą sumę wynoszącą . Ile te trzy koleżanki mają razem pieniędzy w portmonetkach?
Za kilogram papryki trzeba zapłacić , za tę samą ilość pomidorów – , a za pół kilograma kapusty – . Ile trzeba zapłacić za podane ilości tych warzyw. Uzupełnij tabelę. Wyniki zaokrąglij do pełnych groszy.
Warzywo | Cena (w złotych za kilogram) | Ilość | Wartość (w złotych) |
Papryka | |||
Pomidory | |||
Kapusta | |||
Razem |
W tabelce zanotowano temperatury w kolejnych dniach pewnego tygodnia w pewnym miejscu w Polsce. Oblicz średnią wartość temperatury w tym tygodniu. Wynik zaokrąglij do jedności.
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | Sobota | Niedziela |
W szkole Józefa, co miesiąc, organizowany jest podwieczorek przy muzyce klasycznej.
Chłopiec ma w kieszeni , które musi wydać na słodki poczęstunek podczas tej imprezy.
Nie wykonuj dokładnych obliczeń. Czy wystarczy mu pieniędzy na wymienione zakupy?
- piętnaście torebek z ciasteczkami po za opakowanie
- dziesięć butelek napoju po i dziewięć pudełek czekoladek po
- jedenaście pudełek żelków po za pudełko
- lizaków po groszy
- sześć torebek ciastek po , dziesięć butelek napoju po , pudełko żelków po i dziesięć lizaków po groszy