Czarno - biały rysunek sławnego ilustratora książek dla dzieci - Jana Marcina Szancera. Jest to ilustracja do wiersza Jana Brzechwy "Tydzień". Przedstawia starszego pana w kapeluszu i sukmanie, przewiązanej grubym pasem w otoczeniu swoich siedmiorga dzieci, czterech chłopców i trzech dziewczynek w wieku przedszkolnym. Mężczyzna jest bardzo zatroskany, patrzy z niedowierzaniem na dzieci. Z lewej strony chłopczyk wyciąga czarnego kota z worka, obok niego w prawo chłopczyk w kapelusiku tłumaczy coś dziewczynce, wymachując rękami. Dziewczynka słucha z uwagą, ma na głowie chustkę, a w ręce koszyk. Za ojcem siedzi na komodzie chłopczyk odwrócony tyłem i trzyma lasso, przed komodą chłopiec z niegrzeczną miną biegnie w prawą stronę, obok niego stoi dziewczynka bardzo zasmucona, ma złożone ręce. Obok niej w prawym rogu siedzi dziewczynka z długim warkoczem, w chustce na głowie. Ręce położyła na kolanach i patrzy na siostrę.
Jan Brzechwa "Brzechwa dzieciom" ilustracja Jana Marcina Szancera do wierszy Jana Brzechwy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1QoAk4mDZdst
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Narzędziem rysunkowym jest wszystko, co pozostawia ślad na płaszczyźnie. W plastyce do najbardziej znanych należą: ołówek, węgiel, kredka, pastel, sepia, sangwina, piórko, tusz rozprowadzany patykiem lub suchym pędzlem**, mazak, marker, kreda, gumka..**
Rysować można różnymi narzędziami, również palcami. Techniki rysunkowe biorą swoją nazwę od używanych narzędzi np. ołówek, węgiel, rysunek pędzlem, rysunek patykiem itp. Każde ze stosowanych narzędzi pozostawia inny ślad na papierze, tekturze, płótnie, ścianie.
Rysunek ołówkiem przedstawia tkaninę udrapowaną na dwóch kołkach na ścianie. Draperia - to pofałdowany materiał, odpowiednio ułożony lub powieszony tak, aby widać było zagięcia materiału i padający cień. Draperie są często stosowane przez malarzy martwej natury. Są bardzo trudne do rysowania ze względu na miękkie przejścia między światłem a cieniem fałdów materiału.
Rysunek światłocieniowy wykonany ołówkiem, Studium draperii
Źródło: printerest.com Pinterest, licencja: CC BY 3.0.
Najbardziej powszechnym narzędziem rysunkowym jest ołówek. W zależności od stopnia twardości pozostawia on kreskę różnej grubości i porowatości. Twarde ołówki oznaczone są H (ang.hard - twardy) i są odpowiednie do wykonywania szkiców technicznych i pisania. Cyfra przed literą H oznacza stopień twardości, najtwardszy jest ołówek 9H. Miękkie ołówki oznaczone są literą B (ang. blackblackblack - czarny) i są odpowiednie do uzyskiwania ciemnej, niemalże czarnej kreski. Najbardziej miękki jest ołówek 9B. Literami HB oznacza się ołówki o pośredniej twardości. Umiejętnie zagęszczając kreskę można uzyskać przejścia walorowe i efekty światłocieniowe delikatne lub mocne i wyraziste.
black
czytaj: blek
RMCFB4C3KODQ9
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje ołówków. Grafika podzielona jest na dwie poziome części. U dołu znajdują się ołówki w różnych kształtach, natomiast u góry, nad każdym z nich ukazane są przykłady śladów jakie można nimi uzyskać oraz numeracja oznaczająca miękkość grafitu (4H, 3H, 2H, HB, H, B, 2B, 4B, 6B). Obie części oddziela linia prosta z grotami strzałek na obu końcach. Jej lewa połowa jest koloru niebieskiego, natomiast prawa czerwonego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ołówki twarde – im wyższa numeracja, tym większy stopień twardości, delikatniejsza i jaśniejsza linia, 2. Ołówki miękkie – im wyższa numeracja, tym mniejszy stopień twardości, grubsza i ciemniejsza linia.
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje ołówków. Grafika podzielona jest na dwie poziome części. U dołu znajdują się ołówki w różnych kształtach, natomiast u góry, nad każdym z nich ukazane są przykłady śladów jakie można nimi uzyskać oraz numeracja oznaczająca miękkość grafitu (4H, 3H, 2H, HB, H, B, 2B, 4B, 6B). Obie części oddziela linia prosta z grotami strzałek na obu końcach. Jej lewa połowa jest koloru niebieskiego, natomiast prawa czerwonego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ołówki twarde – im wyższa numeracja, tym większy stopień twardości, delikatniejsza i jaśniejsza linia, 2. Ołówki miękkie – im wyższa numeracja, tym mniejszy stopień twardości, grubsza i ciemniejsza linia.
Ślady pozostawione przez ołówki o różnym stopniu twardości
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rh0TJflFjutFT
Ilustracja przedstawia szkic trzech dłoni ołówkiem w kilku układach i wykonujących różne czynności. Dwie prawe dłonie na górze rysunku trzymają widelec. Dłoń na dole rysunku ma palce ułożone w pięść. Dłonie są naszkicowane grubym pociągnięciem ołówka i wycieniowane.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan goh] "Studium, trzy ręce, dwie trzymające widelec”, rysunek 1885 r.
Źródło: Muzeum Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goha], domena publiczna.
kontrasty walorowe
to zróżnicowanie jasności, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności).
RtEKpKzBQQe9c1
Ilustracja przedstawia rysunek „Portret żony”, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego wykonany na brązowo‑pomarańczowym papierze. Młoda kobieta jest narysowana swobodną kreską. Ma zamknięte oczy i rozchylone wargi, na głowie ma chustę. Na ramionach zwisają dwa ciemne warkocze. Głowa postaci lekko przechyla się w lewą stronę. Twarz wyraża zmęczenie. Artysta nie dba o detal, przy pomocy lekkich linii ołówka stara się oddać jedynie nastrój ukazanej sceny.
Stanisław Wyspiański "Portret żony" 1901 r.
Źródło: dostępny w internecie: http://artyzm.com/obraz.php?id=12181 [dostęp 20.05.2024], licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracji obok znajduje się rysunek ołówkiem wykonany wprawną ręką artysty tworzącego w wielu dziedzinach i technikach (m.in.: ołówek, pastele, projekty witraży) - Stanisława Wyspiańskiego. Pomimo szkicowej formy, autor zaznaczył kontrasty walorowekontrasty walorowekontrasty walorowe i światłocieńświatłocieńświatłocień. Portret ukazuje charakter zmęczonej pracą kobiety. Rysunek jest także notatką do późniejszego, malarskiego portretu żony artysty.
Ćwiczenie 1
RH1UA43M54DGU
Czym różni się ołówek twardy od ołówka miękkiego?
Czym różni się ołówek twardy od ołówka miękkiego?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że miękkim ołówkiem jest łatwiej pozostawić ślad na papierze i dlatego może on być bardziej wyraźny.
Ołówek twardy - ilustracja, na której znajdują się jaśniejsze ślady ołówka. Ołówek miękki - ilustracja, na której znajdują się ciemniejsze ślady ołówka.
Ćwiczenie 1
RLxWT8gSmaE6k
Napisz, czym różni się ołówek twardy od ołówka miękkiego?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że miękkim ołówkiem jest łatwiej pozostawić ślad na papierze i dlatego może on być bardziej wyraźny.
Ołówek miękki pozostawia mocniejszy, ciemniejszy ślad na papierze.
Zapoznaj się ze zdjęciami znajdującymi się poniżej, jak młodzi artyści wykorzystują miotłę do tworzenia prac plastycznych.
R15Y7VbE2Lgfj
Ilustracja przedstawia cztery zdjęcia ukazujące studentów wykonujących rysunki miotłami na białych arkuszach papieru. Ćwiczenia odbywają się na długim korytarzu, a papier rozciągnięty jest na podłodze. Miotły maczane są w czarnej farbie, a następnie sporządzane są nimi prace. Ostatnia fotografia jest zbliżeniem na ślady pozostawione przez miotłę.
Studenci podczas zajęć na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Sztuka Mediów i Edukacji Wizualnej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W celu stworzenia nowych, oryginalnych jakości plastycznych, artyści często eksperymentują, tworząc narzędzia pozwalające na uzyskanie interesujących efektów wizualnych. Ten sposób tworzenia jest szczególnie charakterystyczny dla sztuki współczesnej.
Przyjrzyj się zdjęciom przedstawiającym to, w jaki sposób można wzbogacić tradycyjne akcesoria rysunkowe. Jak z pospolite, codzienne obiekty mogą stać się narzędziami rysunkowymi i jakie ślady mogą pozostawiać.
R1CsOFB8D6jQe
Czarno - biała ilustracja przedstawia różne narzędzia rysunkowe ułożone pionowo jedno obok drugiego. Od lewej: gąbka na patyku, pędzel płaski do kaloryferów, pędzel płaski, pędzel okrągły, pędzel okrągły o połowę mniejszy od poprzedniego, bardzo mały pędzelek okrągły na cienkim patyczku, kilka ołówków zawiązanych razem na patyku, piórka zamontowane na cienkich gałązkach.
Narzędzia rysunkowe
Źródło: Peter Jeny [czytaj: piter dżeni], "Das Wort, das Spiel, das Bild" [czytaj: das wort, das, szpil, das bild], Teubner [czytaj: tojbner] Stuttgart [czytaj: sztutgard], s. 81, licencja: CC BY 3.0.
R1547p3PwXoqQ
Ilustracja przedstawia nietypowe narzędzie rysunkowe. Zdjęcie po lewej stronie przedstawia kuchenny widelec - szpikulec do mięsa, na który założone zostały rysiki ołówka. Ilustracja po prawej to kreski wykonane tym narzędziem. Kreska jest cienka, prowadzona z góry na dół.
Widelec - szpikulec do mięsa z rysikami na końcach i rysunek wykonany tym szpikulcem
Źródło: online-skills Peter Jeny [czytaj: piter dżeni], Das Wort, das Spiel, das Bild [czytaj: das wort, das, szpil, das bild], Teubner [czytaj: tojbner] Stuttgart [czytaj: sztutgard] 1996, s. 106–107, licencja: CC BY 3.0.
R1Hz4jcpEED50
Ilustracja przedstawia nietypowe narzędzie rysunkowe. Po lewej stronie znajduje się okrągła podstawa z nabitymi gwoździami. Po prawej stronie na kartce umieszczone są ślady pozostawione przez to narzędzie, którego gwoździe zostały zanurzone w tuszu lub farbie. Śladami są krótkie i urywane linie.
Nietypowe narzędzie rysunkowe: okrągła podstawa z nabitymi na nią gwoździami
Źródło: online-skills Peter Jeny [czytaj: piter dżeni], Das Wort, das Spiel, das Bild [czytaj: das wort, das, szpil, das bild], Teubner [czytaj: tojbner] Stuttgart [czytaj: sztutgard] 1996, s. 109, licencja: CC BY 3.0.
R10i56N2nIyT3
Ilustracja przedstawia nietypowe narzędzie rysunkowe. Po lewej stronie znajduje się szpachla, do której przymocowane zostały wkłady długopisu. Po prawej stronie jest kartka papieru, na której zostały narysowane tym narzędziem linie. Nachodzą one jedna na drugą, zostały poprowadzone w różnych kierunkach - ruchami kolistymi, pionowo, poziomo i po skosie. Ślady są cienkie.
Nietypowe narzędzie rysunkowe: szpachla z wkładami od długopisu
Źródło: online-skills Peter Jeny [czytaj: piter dżeni], Das Wort, das Spiel, das Bild [czytaj: das wort, das, szpil, das bild], Teubner [czytaj: tojbner] Stuttgart [czytaj: sztutgard] 1996, s. 111, licencja: CC BY 3.0.
R1IoV2xrsP2kn
Ilustracja przedstawia nietypowe narzędzie rysunkowe. Sporządzone zostało poprzez przyklejenie kawałków węgli do płaskiego uchwytu od spodu mającego kształt koła. Po prawej stronie znajduje się kartka ze śladami pozostawionymi przez to narzędzie. Są to krótkie, urywane i nieregularne kreski, prowadzone w różnych kierunkach.
Nietypowe narzędzie rysunkowe: płaski uchwyt w kształcie koła
Źródło: online-skills Peter Jeny [czytaj: piter dżeni], Das Wort, das Spiel, das Bild [czytaj: das wort, das, szpil, das bild], Teubner [czytaj: tojbner] Stuttgart [czytaj: sztutgard] 1996, s. 111.
Polecenie 2
R1V4LJAALA411
Potrzebne będą: kartki z bloku technicznego; czarny tusz lub czarna farba; nietypowe narzędzie rysunkowe, np. widelec, szczotka do zębów, druciak do mycia naczyń itp.
Wybierz z przedmiotów codziennego użytku te, które zostawiają interesujące ślady linearne. Następnie zamocz wybrane narzędzie/narzędzia w farbie lub tuszu i przeciągnij nim po kartce. Czynność możesz powtarzać kilkakrotnie, zmieniając kierunki oraz wykonując mniej lub bardziej zamaszyste ruchy. Z powstałych prac wybierz jedną, która Twoim zdaniem jest najciekawsza. Co Ci przypomina? Zrób zdjęcie tej pracy i wykorzystaj w programie graficznym jako inspirację do własnej kompozycji. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Rdfhip9OQVMU2
Źródło: ViliusL.
R1Zijd3sHA3aA
Ćwiczenie 2
R13444JHCJOJV1
Dopasuj narzędzia plastyczne do poszczególnych grup. Pierwsza grupa - klasyczne narzędzie plastyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. farba, 2. gałązka, 3. kable, 3. kredka, 4. widelec, 5. węgiel, 6. ołówek, 7. miotła. Nietypowe narzędzia plastyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. farba, 2. gałązka, 3. kable, 3. kredka, 4. widelec, 5. węgiel, 6. ołówek, 7. miotła.
Dopasuj narzędzia plastyczne do poszczególnych grup. Pierwsza grupa - klasyczne narzędzie plastyczne. Możliwe odpowiedzi: 1. farba, 2. gałązka, 3. kable, 3. kredka, 4. widelec, 5. węgiel, 6. ołówek, 7. miotła. Nietypowe narzędzia plastyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. farba, 2. gałązka, 3. kable, 3. kredka, 4. widelec, 5. węgiel, 6. ołówek, 7. miotła.
Źródło: online-skills, wydanie P-039-Z6, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że część narzędzi pełni funkcje związane z innymi czynnościami niż rysowanie.
Pamiętaj, rysować można palcami, dłońmi i całym ciałem. Zamaszyste gesty dłonią umoczoną w farbie czy też ślady stóp, to tylko przykłady sposobów tworzenia intrygujących znaków plastycznych na płaszczyźnie. Gest postaci, w tym dynamiczne ruchy wykonywane w celu uzyskania odbicia na dowolnym podłożu stają się również sposobem na wyrażenie myśli, uczuć i emocji. Zapoznaj się ze zdjęciami, które dokumentują proces powstawania takich prac.
R1KVJHK4545B3
Ilustracja przedstawia fotografię ludzi tworzących rysunki własnym ciałem. Na zdjęciach znajdują się postacie na dużych arkuszach papieru, wykonujące rysunki rękoma lub węglem, wokół własnego ciała. W powstałych rysunkach dominują kształty koliste, powstałe poprzez nachodzące na siebie cienkie linie.
Tworzący za pomocą własnego ciała
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
RVRjR9pxAXNwX
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RPC2PM64F895V
Potrzebne materiały: kartki z bloku technicznego lub rysunkowego; wybrane narzędzia rysunkowe – na przykład węgiel, ołówek, cienkopis, kredka lub inne. Wykonaj trzy szkice jednego przedmiotu – np. owocu lub kubka. Każdy narysuj innym narzędziem, inną techniką. Porównaj prace, wybierz Twoim zdaniem najbardziej udany szkic. Zastanów się nad różnicami w kresce uzyskanej różnymi narzędziami i wpisz je w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
ReLkoLaLO166f
Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest narysowanie, namalowanie lub sfotografowanie postaci ludzkiej: wykonanie dwóch portretów. Jeden portret realistyczny i jeden portret fantastyczny. Którą lub które techniki wybierzesz i dlaczego? Napisz krótkie uzasadnienie w polu znajdującym się poniżej.
Ilustracja przedstawia rysunek tuszem „Notatka z podróży”, autorstwa Tadeusza Kulisiewicza. Na pożółkłym tle papieru ukazana jest, narysowana szybką kreską, postać kobiety w chuście z małym dzieckiem na rękach. Praca ma charakter szybkiego szkicu. Artysta nie dba o detal, oszczędnymi środkami wyrazu stara się oddać jedynie nastrój ukazanej sceny. Niepokój rysujący się w dużych oczach matki, spoglądającej na odbiorcę, kontrastuje ze spokojnym, niemal obojętnym wyrazem twarzy dziecka przyglądającego się kobiecie.
Stanisław Kulisiewicz "Notatka z podróży" 1956 r.
Źródło: dostępny w internecie: https://sztuka.agraart.pl/licytacja/236/14951 [dostęp 20.05.2024], licencja: CC BY 3.0.
Piórko, to w plastyce nazwa stalówki umocowanej na obsadce, którą namacza się w tuszu i rysuje na papierze.
Kreska jest delikatna, często przerywana, bardzo wrażeniowa i nosi wszelkie znamiona szkicu.
Na ilustracjo obok znajduje się rysunek polskiego artysty, Tadeusza Kulisiewicza.
Ilustracja przedstawia rysunek węglem „Portret Ireny Solskiej z mężczyzną”, autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Na jasno‑beżowym tle papieru ukazana jest, narysowana swobodną, miękką kreską, para małżonków. W centralnej części pracy lekko po lewej stronie znajduje się portret uśmiechniętej kobiety o przymrużonych, wąskich oczach i gęstych, ciemnych włosach, uczesanych z przedziałkiem pośrodku głowy. Umieszczony po prawej stronie kompozycji mężczyzna z czarnym wąsem i jasnymi, dużymi oczami również się uśmiecha. Czarne, lekko dłuższe włosy delikatnie opadają mu na czoło. Wychyla się spoza kadru, jakby lekko zawstydzony. Ramiona postaci oraz tło zostały potraktowane szeroką plamą za pomocą przetarć węgla. Artysta skupił się głównie na twarzach małżonków. Mimo swobodnej, uproszczonej kreski udało mu się oddać indywidualne cechy charakteru obu postaci.
„Portret Ireny Solskiej z mężczyzną” Stanisław Ignacy Witkiewicz, węgiel drzewny na papierze, 1910 r.
Źródło: Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Na ilustracji obok przedstawiony jest portret podwójny, poniżej - pejzaż. Wykonanie rysunków węglem pozwoliło artystom podkreślić silne kontrasty światłocieniowe. W pozornie statycznym podwójnym portrecie dostrzegamy silną ekspresję kreski, podkreśloną wymowę oczu. Dzięki mocnym kontrastom, cała uwaga skupia się na twarzach portretowanych osób.
Z kolei w pejzażu rysunek węglem jest wykonany o podobnej intensywności modelunku światłocieniowego.
RFY4ravR5aJ8s
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek wykonany węglem. Ukazuje ogrodzone palikami małe poletka za domami. Na pierwszym planie stoi mężczyzna. Po prawej stronie znajduje się budynek, przed którym pracuje kobieta. W tle rozciąga się panorama miejscowości z widoczną wieżą kościoła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: węgiel
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek wykonany węglem. Ukazuje ogrodzone palikami małe poletka za domami. Na pierwszym planie stoi mężczyzna. Po prawej stronie znajduje się budynek, przed którym pracuje kobieta. W tle rozciąga się panorama miejscowości z widoczną wieżą kościoła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: węgiel
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan goh] "Pole z dwoma postaciami"
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ilustracja przedstawia rysunek sangwiną z widniejącymi na nim licznymi śladami przebarwień. Autoportret wykonany jest czerwoną kredką, przedstawia brodatego, łysiejącego mężczyznę w starszym wieku. Postać ukazana jest z półprofilu. Na twarzy widoczny jest smutek, oczy spoglądają w dół. Artysta przy pomocy cienkich linii oraz cieniowania, z dużą precyzją i dbałością o detal ukazał charakterystyczne cechy portretowanej postaci: długi, prosty nos, wąskie, zaciśnięte usta, duże podkrążone oczy z opadającymi na nie, krzaczastymi brwiami, łysiejące pomarszczone czoło, pofalowane włosy brody. Autoportret tchnie powagą i skupieniem.
Leonardo da Vinci [leonardo da winczi] "Autoportret 1513 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sangwina to kolor czerwono‑brązowy, inaczej kolor ciepłego brązu, jaśniejszy od sepii. Nazwa pochodzi od łacińskiego określenia krwi (sanguis, -inis).
Może rozpoznajesz ten portret i jego autora? Jeśli nie - warto zapamiętać tą kreskę i wizerunek. To autoportret wykonany sangwinąsangwinasangwiną ręką mistrza renesansu Leonarda da VinciLeonarda da VinciLeonarda da Vinci. Delikatna, wrażliwa kreska idealnie odwzorowuje rysy modela, będąc niemal niezauważalnym konturem, to znów cieniem na twarzy, kiedy tworzy walor.
Leonarda da Vinci
[czytaj: leonarda da winczi]
Zapamiętaj!
Do klasycznych narzędzi rysunkowych należą: ołówek, węgiel, sepia, sangwina, piórko i tusz.
W galerii znajdują się rysunki wykonane różnymi technikami. Zapoznaj się z pracami i spróbuj rozpoznać techniki rysunkowe, a potem sprawdź podpisy.
R1MmTD0lTLKCg
Rysunek przedstawia dwa duże, pękate dzbany. Jeden stoi, drugi leży obok, odwrócony do nas bokiem. Obydwa mają brzuśce zbliżone do kuli, krótkie, wąskie szyjki oraz ucha. Rysunek wykonany jest techniką sepii, miękka kredka pozwala ukazać przestrzenną formę przedmiotów. Tło jest białe.
Rysunek sepią "Dzbany"
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 3.0.
R1MMBK8XrTbtK
Rysunek niebieską kredką przedstawia trawy, liście pąki kwiatów i kwiaty. Otaczają one oczy znajdujące się na środku rysunku.
Rysunek kredką
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
RGS6NguFnjmFE
Rysunek węglem przedstawia wazon i 2 jabłka. Na rysunku obok jabłek leży węgiel, którym był wykonany rysunek, a na wazonie dwa ołówki, jeden grubszy od drugiego. Węgiel pozostawia miękki kontur, który roztarty tworzy płaszczyznę stołu i bryły przedmiotów. Na stole pojawia się cień jabłek i wazonu, a pociągnięcia gumki są jak muśnięcia światła.
Rysunek węglem
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
R3kJ7a1fvnopP
Zdjęcie przedstawia małą dziewczynkę o długich włosach, związanych pomarańczową tasiemką. Nosi bladoniebieską sukienkę z krótkimi rękawami. Stoi przodem do szkolnej tablicy i prawą ręką rysuje wielkie słońce z promykami, palmę i pięć lecących ptaków. Rysunek jest bardzo duży.
Rysunek kredą
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
R1QhSddXz5hB3
Zdjęcie przedstawia ukośne, cienkie kreski narysowane olejnymi pastelami. Kreski nachodzą na siebie, tworząc jednolitą, jakby chropowatą płaszczyznę.
Rysunek pastelami olejnymi
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark] foto.krata, licencja: CC BY 3.0.
RAOaimAgVVUxR
Rysunek cienkopisem wypełnia całą kartkę kwiatowym ornamentem złożonym ze słabo rozwiniętych róż. Kwiaty ułożone są obok siebie w różnych kierunkach, jedne są małe, inne duże, jedne bardziej rozkwitnięte, inne mniej. Kreska jest cienka, równej grubości, finezyjna, łącząca wszystkie elementy w jedną całość.
Rysunek cienkopisem
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
W opisie rysunków pojawiła się nazwa „sepia” i „sangwina”. Czym się różnią? Sepia jest to ciemnobrunatny barwnik pozyskiwany z wydzieliny jednego z gatunków mątw. Ten barwnik był używany w technikach artystycznych, takich jak akwarela, a także w połączeniu z pastelami i węglem. Rysunki sepią są głównie monochromatycznemonochromatycznymonochromatyczne, a ten charakterystyczny kolor nadaje im nostalgicznynostalgicznynostalgiczny wygląd.
Oryginalną sepię i sangwinę zastąpiono obecnie tańszymi tlenkami żelaza, które dodatkowo pozwalają uzyskać więcej odcieni brązu. Obydwa odcienie dostępne są w różnych formach; kredek, wkładów, sztyftów oraz tuszy i farb.
Ćwiczenie 2
R1FGnE73DOkhY
Poniżej przedstawiono rysunki artystów wykonane za pomocą różnych narzędzi. Przyjrzyj się ilustracjom, a następnie przyporządkuj techniki i narzędzia rysunkowe do poszczególnych dzieł.
Poniżej przedstawiono rysunki artystów wykonane za pomocą różnych narzędzi. Przyjrzyj się ilustracjom, a następnie przyporządkuj techniki i narzędzia rysunkowe do poszczególnych dzieł.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na intensywność rysunków na ilustracjach. Węgiel - daje możliwość uzyskania ciemnego rysunku. Tusz - daje możliwość uzyskania delikatnej kreski. Ołówek - daje możliwość uzyskania rysunku o zróżnicowanej intensywności. Sangwina - daje możliwość uzyskania kreski o zabawieniu jasnego brązu.
Ilustracja, na której znajduje się portret podwójny - węgiel Ilustracja, na której znajduje się portret kobiety - ołówek Ilustracja, na której znajduje się portret mężczyzny - sangwina Ilustracja, na której znajduje się rysunek postaci z dzieckiem - tusz
Ćwiczenie 2
RHj1DH5fBcEc7
Którą techniką należałoby wykonać rysunek, aby przedstawić pejzaż nocny (nokturn) z ulica oświetloną latarniami? Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że chodzi o uzyskanie najsilniejszych kontrastów światłocieniowych.
Rysunek węglem.
Ćwiczenie 3
R17FLPKAC47SM
Odpowiedz na pytanie. Które z wymienionych narzędzi są rysunkowymi? Możliwe odpowiedzi: 1. ołówek, 2. węgiel, 3. pistolet natryskowy, 4. wałek, 5. kreda.
Odpowiedz na pytanie. Które z wymienionych narzędzi są rysunkowymi? Możliwe odpowiedzi: 1. ołówek, 2. węgiel, 3. pistolet natryskowy, 4. wałek, 5. kreda.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się dokładnie ilustracjom. Rysunek, który jest szczegółowy wymaga precyzyjnego narzędzia. Tam, gdzie jest jednolita większa plama barwna - można zastosować mniej precyzyjne narzędzie.
Patyk - ilustracja, na której znajduje się cień koła rowerowego. Pędzel z tuszem - ilustracja, na której znajduje się daszek na kilku słupkach. Kreda - ilustracja, na której znajduje się cień postaci ludzkiej. Ołówek - ilustracja, na której znajdują się łyżki.
Ćwiczenie 3
RUPmuj5mPo4RX
Odpowiedz na pytanie. Które z wymienionych narzędzi są narzędziami rysunkowymi? Możliwe odpowiedzi: 1. ołówek, 2. węgiel, 3. pistolet natryskowy, 4. wałek, 5. kreda. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
W tym ćwiczeniu są trzy odpowiedzi poprawne. Zwróć uwagę, że dwa narzędzia służą do malowania.
to zróżnicowanie jasności, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności)
kontur
kontur
najczęściej jest to linia określająca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur może być gruby i wyrazisty, zróżnicowany, rysowany delikatną kreską, zanikający; kontur w przyrodzie nie występuje
kreska
kreska
ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta; kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, każdy artysta ma swój styl rysowania, można poznać jego kreskę
lawowanie
lawowanie
technika polegająca na posługiwaniu się rozmytą plamą barwną, służy także do podkolorowania rysunku konturowego, tworzenia światłocienia
linia
linia
jeden z podstawowych środków wyrazu artystycznego w rysunku; element formy plastycznej, powstający na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą, jak np. gałęzie drzew, dekoracyjne, kute ze stali ogrodzenia, napisy na szyldach
narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe
podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni
rysunek
rysunek
kompozycja, najczęściej na płaszczyźnie, utworzona poprzez umieszczenie na powierzchni różnorodnych linii., kresek, albo też walorowe przejścia - przy użyciu odpowiednich narzędzi. Rysunek jest jedną z dziedzin sztuk plastycznych
sangwina
sangwina
miękka, czerwono‑brązowa kredka używana do rysowania, może mieć również formę akwareli, tuszu; rysunek wykonany sangwiną i technika plastyczna ją wykorzystująca również noszą tę nazwę
studiować
studiować
gruntowanie poznawać, badać coś
studium
studium
wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami
szkic
szkic
szybki rysunek będący notatką z postrzeganych zjawisk lub wyobrażonych; także zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty
światłocień
światłocień
ogólny rozkład świateł i cieni w dziele plastycznym; sposób na podkreślenie przestrzenności na płaszczyźnie
środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego
to środki plastyczne, którymi posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, światłocień, plama, faktura, ekspresja