Zdjęcie przedstawia rękę trzymającą ołówek, który dotyka kartki papieru. Papier położony jest na desce, nachylonej pod kątem do rysującego. To dopiero pierwsze pociągnięcie, pierwsza kreska.
Rysowanie ołówkiem
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RLSboqSm9DEbI
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem, zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem, zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Otaczają nas różnorodne obrazy w postaci plam barwnych, detali, linii. Jeśli rozejrzymy się uważnie wokół siebie zauważymy wiele linii różnej długości i grubości. Niektóre są bardzo wyraźnie, ułożone rytmicznie, inne - prawie niewidoczne.
W pomieszczeniu możemy zobaczyć na przykład linie między ścianami, elementami podłogi, linie okien, drzwi. Poza budynkiem możemy zauważyć na przykład linie elektryczne. Linie pojawiają się także w koronach drzew, gałęziach, trawie, mogą być nimi także ślady na piasku, bruzdy na polu.
Polecenie 2
R18DS32UOGAP6
Przyjrzyj się najbliższemu otoczeniu, w którym aktualnie się znajdujesz. Wskaż jak najwięcej linii, które zauważysz wokół siebie i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RgsCYKvWRvIWK
Wymień jak najwięcej rodzajów linii, które znajdują się w przestrzeni wokół ciebie.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z galerią, w której znajdziesz linie występujące w przyrodzie i najbliższym otoczeniu.
R1Sf7gFTeCon41
Ilustracja przedstawia zdjęcie zielonego liścia. Fotografia ukazuje fragment powierzchni liścia z wzdłużnymi rowkami użyłkowania, zbiegającymi się po środku górnej krawędzi kadru.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Liść, licencja: CC BY 3.0.
R8o9xuI6dDNNM1
Ilustracja przedstawia zdjęcie ustawionej w skosie, jasnej gałązki, obok której zwisa cienka szara liana. Na drugim planie ukazany jest rozmyty fragment koron drzew z zielonymi liśćmi i powyginanymi, ciemnymi konarami.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Liana, licencja: CC BY 3.0.
R5283HqmZIIVO1
Ilustracja przedstawia zdjęcie hali, wypełnionej metalowymi konstrukcjami. Na pierwszym planie ukazana jest barierka obita zieloną, przezroczystą materią. Pomieszczenie, w którym ustawione są gdzieniegdzie pokryte rdzą siatki i pręty, wypełnione jest wodą o jasnym, beżowym zabarwieniu. W prawym, dolnym rogu znajduje się betonowy podest. Metalowa konstrukcja tworzy kompozycję, składającą się z pionowych i poziomych linii, którą zaburza jedynie falujący kształt białego, gumowego węża, biegnący od górnej, lewej krawędzi kadru do jego środka.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Metalowa konstrukcja, licencja: CC BY 3.0.
R1eODdkXWxBU71
Ilustracja przedstawia zdjęcie starej kamienicy. Szare, zniszczone ściany kamienicy podzielone są na cztery płaszczyzny, układające się pod różnymi kątami. U góry znajduje się rząd pięciu, nierównomiernie ułożonych okien o różnych kształtach i wielkościach. Pod nimi przymocowane są dwa białe kable. Górny, przyczepiony do ściany, zaczyna lekko zwisać po lewej stronie kadru. Dolny kabel luźno opada, aż do betonowej, pokrytej mchem posadzki chodnika, tworząc linię w kształcie łuku. W dolnej części ściany znajdują się trzy kwadratowe otwory oraz jeden w kształcie koła z jasną szeroką obwódką.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Kamienica, licencja: CC BY 3.0.
ROtXjM6Dve9vP1
Ilustracja przedstawia zdjęcie słupów trakcyjnych na tle zachmurzonego nieba. Szare, pionowe konstrukcje połączone są siecią skośnych, przecinających się między sobą kabli elektrycznych. Dynamiczna kompozycja utrzymana jest w wąskiej, szaro‑niebieskiej tonacji.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Słupy trakcyjne, licencja: CC BY 3.0.
R28odVNEEZx29
Ilustracja przedstawia zdjęcie jasnobeżowej elewacji budynku przedzielonej dwoma, biegnącymi poziomo, białymi gzymsami. U dołu kadru znajduje się metalowe ogrodzenie z siatką, zakończone ostrymi, pionowymi prętami. Statyczna kompozycja utrzymana jest w wąskiej, monochromatycznej, beżowej tonacji.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Elewacja budynku, licencja: CC BY 3.0.
R2YIqxy0a06ER1
Ilustracja przedstawia zdjęcie czerwonych, ułożonych w poziomych rzędach rur, pod którymi znajduje się beżowa podłoga z leżącymi na niej w nieładzie prętami oraz innymi bliżej nieokreślonymi, białymi przedmiotami. Kadr ujmuje obiekty w perspektywie – elementy z przodu są większe, im dalej, tym bardziej się zmniejszają.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Rury rozporowe, element rusztowania na budowie, licencja: CC BY 3.0.
Ri5TLRzdBSZNy1
Ilustracja przedstawia zbliżenie kaktusa. Na fotografii ukazane są spłaszczone, zielone łodygi z których wyrastają długie kolce. Nieregularne kształty rośliny wraz z powywijanymi w różne strony cierniami, tworzą kompozycję dynamiczną.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Kaktus, licencja: CC BY 3.0.
R4BM3VLyweo6v
Ilustracja przedstawia zwinięte gumowe węże w kolorze czarnym i jasnoróżowym, oparte o szarą fasadę budynku. Kable ustawione są na chodniku, zbudowanym z szarej kostki.
Bernadeta Didkowska Przewody hydrauliczne
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1dEbbpXVElD4
Ilustracja przedstawia ślady pojazdu na ciemnobrązowej ziemi. Na fotografii widoczne są odbite na podłożu odciski bieżnika opon samochodowych, ułożone w poziome pasy o różnych szerokościach.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Ślady pojazdu, licencja: CC BY 3.0.
RgxTH6ggr2TYu1
Ilustracja przedstawia ogrodzenie. Dolną część kadru stanowi szeroki pas betonowego, szarego muru z rdzawymi zaciekami. Górną część fotografii zajmuje, przymocowana do metalowego przęsła czarna, drobna siatka, za którą znajduje się czerwona ściana fasady budynku.
Źródło: Bernadeta Didkowska, Ogrodzenie, licencja: CC BY 3.0.
R1Qqi6YTWAN9G
Ćwiczenie 1
Liniom możemy przyporządkować różne właściwości. Przyjrzyj się wybranym ilustracjom zamieszczonym poniżej i przyporządkuj do nich podane nazwy.
Liniom możemy przyporządkować różne właściwości. Przyjrzyj się wybranym ilustracjom zamieszczonym poniżej i przyporządkuj do nich podane nazwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1WLfcaTG3dgw
Wypisz nazwy przedmiotów lub miejsc, w których można odnaleźć linie proste, owalne, równoległe, nieregularne.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Codziennie chodzisz po ulicy, spacerujesz po parku lub bawisz się na placu zabaw. Zastanów się, może tam znajdziesz przykłady przedmiotów.
Linie równoległe: tory kolejowe lub tramwajowe, linie wysokiego napięcia.
Linie proste: krawędzie dachów, budynków, ulic.
Linieowalne: karuzela, zegarek.
Linie nieregularne: ścieżki w parku, płynąca rzeka.
Polecenie 3
R1OSDGJ4K9VNJ
Zapoznaj się z fotografiami pejzaży. Inspirując się nimi, wykonaj zdjęcie swojej okolicy, w którym głównym środkiem wyrazu będzie linia. Nadaj tytuł swojej fotografii i wpisz w polu poniżej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTda95HQLWWqe1
Ilustracja przedstawia czarno‑białe zdjęcie „Stradów. Droga pod grodziskiem”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Fotografia ukazuje wyschnięte koryto rzeki w otoczeniu zboczy pagórków. W oddali ujęte są zagajniki drzew. Piasek na dnie doliny tworzy biały pofalowany rysunek. Również ustępy w zboczach oraz dróżki biegnące po jego krawędzi, układają się w pourywane i ciągłe linie.
Źródło: Paweł Pierściński, „Stradów. Droga pod Grodziskiem”,, licencja: CC BY 3.0.
R1IiSbnkZvlRJ1
Ilustracja przedstawia czarno‑białą fotografię „Klonówka”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Na zdjęciu ukazany jest krajobraz z pagórkiem o łagodnej, opadającej w dół linii grzbietowej, zagospodarowany przebiegającymi w poprzek polami z ustawionymi w rzędach snopkami zboża. W dole wzgórza rośnie kępa bujnych drzew. Mimo dominacji skosów, kompozycja sprawia wrażenie statycznej.
Źródło: Paweł Pierściński, "Klonówka", cykl zdjęć pod nazwą „Struktury”, dostępny w internecie: https://www.infoarchitekta.pl/artykuly:6-wydarzenia:13930-krajobrazy-pawla-pierscinskiego-w-zamosciu.html [dostęp 10.05.2024], licencja: CC BY 3.0.
RdeTsGfosZODJ1
Ilustracja przedstawia czarno‑białą fotografię „Krajobraz falisty”, autorstwa Pawła Pierścińskiego. Na zdjęciu ukazana jest panorama z pofalowaną płaszczyzną ziemi, którą przecinają nieregularne kształty prostokątnych pól obramowanych ciemnymi miedzami. Krajobraz upstrzony jest pojedynczymi, jakby przypadkowo rozmieszczonymi drzewkami o różnych kształtach i wielkościach.
Źródło: Paweł Pierściński, "Krajobraz falisty", cykl zdjęć pod nazwą „Struktury”, dostępny w internecie: https://www.infoarchitekta.pl/artykuly:6-wydarzenia:13930-krajobrazy-pawla-pierscinskiego-w-zamosciu.html, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RQxSSmXi9R9N3
Odpowiedz na pytanie. Czy do stworzenia kompozycji statycznej i symetrycznej będą bardziej odpowiednie linie poziome i pionowe czy ukośne i faliste? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1HHRRJ5JGQ97
Używając aplikacji MiniPaint, narysuj poniższe rodzaje linii w jednej kompozycji. Użyj różnych narzędzi programu oraz różnych kolorów - stwórz swoją liniową abstrakcję. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej. cienkie linie proste: grube linie proste; linie proste przerywane – grube lub cienkie (możesz wykorzystać gumkę); linie łamane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić); linie łukowate – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić); linie powyginane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić); linie nieregularne – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić).
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1Ony6ROPLw1b
Aplikacja MiniPaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1acRrD8hzKoU
Uruchom wyobraźnię i napisz jakich linii można użyć do narysowania krzesła: cienkich i prostych; grubych i prostych; prostych przerywanych; łamanych; łukowatych; powyginanych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Poniżej znajdują się dwie reprodukcje dzieł sztuki, w których artysta nawiązał do techniki rysunku. Na pierwszym zdjęciu znajduje się olbrzymi ołówek, na drugim tablica szkolna z notatką dla uczniów plastyki.
RzN63HBAeLQ1t
Ilustracja przedstawia salę w galerii sztuki, na środku sali znajduje się rzeźba „Ołówek” autorstwa Stanisława Kośmińskiego. Rzeźba ma kształt gigantycznego ołówka, który leży na dwóch drewnianych skrzynkach. Ołówek wykonano z kilkumetrowej okorowanej kłody, ma zaostrzony rysik. W tle, na szarej ścianie pomieszczenia umieszczone są prace graficzne oraz malarskie. Po lewej stronie wisi na sznurach, podświetlony duży konar.
„Ołówek” Stanisław Kośmiński 2014 r.
Źródło: Stanisław Kośmiński, Ołówek, licencja: CC BY 3.0.
R1CTjkdk0XVfB
Ilustracja przedstawia zieloną, szkolną tablicę w aluminiowej ramie, umieszczoną na białej ścianie. Tablica wygląda tak, jakby nauczyciel zapisał notatkę dla uczniów. Jest zapisana białą kredą. U góry, na środku: „Lekcja 6”. Obok, w prawym górnym rogu znajduje się data „23.05.2014”, natomiast poniżej w dwóch akapitach napisy: „Temat: Rysować i tak, i tak, i tak” i „Można rysować”. Pozostałą, dolną część tablicy zajmują narysowane białą kredą w siedmiu rzędach linie. Każdy rząd zaczyna się słowami „i tak:” Pierwszy rząd - cienka linia; drugi - gruba linia; trzeci - gruba linia o poszarpanej fakturze; czwarty - gruba linia składająca się z małych, krótkich, przecinających się ze sobą kreseczek; piąty - gruba linia składająca się z małych kropeczek; szósty - gruba linia składająca się z nieregularnych okręgów, zachodzących na siebie; siódma - gruba linia składająca się z cienkiej kreski zakręcającej się u górze i na dole.
„Lekcja. Rysunek kredą na tablicy” Stanisław Kośmiński 2014 r.
Źródło: Stanisław Kośmiński, „Lekcja. Rysunek kredą na tablicy”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RQ6OO9BGDRZTC
R1OkUnFMkFzJ4
Aplikacja Minipaint
Źródło: ViliusL, edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RorHFbGhXVnjS
Jak sądzisz, jakiego rodzaju linii należałoby użyć do narysowania np.: komiksu? Podaj przynajmniej jeden rodzaj linii i uzasadnij swój wybór.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
To tylko część przykładów linii, za pomocą których możesz wykreować świat – zarówno ten realny, jak i wymyślony. Wszystkie narysowane przez Ciebie linie to kreski – konkretne znaki, z których powstaje rysunek.
Ważne!
Kreska - to ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta. Kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, bo każdy artysta ma swoją kreskę, swój sposób, czyli styl rysowania, po tym można poznać jego prace. Poniżej zobacz rysunki mistrzów.
Rvn6Y1tTQasw5
„Syn Nicolas” to rysunek przedstawiający profil chłopca o okrągłej buzi oraz średniej długości jasnych, falowanych włosach, narysowanych długimi kreskami o różnej grubości. Jego jasna twarz, wykonana krótkimi, delikatnymi liniami, jest zaróżowiona, a usta delikatnie otwarte. Zarówno jego oczy jak i brwi oraz rzęsy są jasne. Tło jest szaro‑beżowe, z licznymi ciemniejszymi plamkami oraz kreskami.
Peter Paul Rubens [czytaj: piter pol rubens], „Syn Nicolas”, 1619 r.
Źródło: ilustracja, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albert-rubens.jpg [dostęp 27.05.2022], domena publiczna.
R1PvZfFXSS45c
Ilustracja przedstawia szaro‑beżowe tło, na którym ukazano sylwetkę postaci. Na pierwszym planie obecne jest ciemnobeżowe, ukazane tyłem, od pośladków w górę, umięśnione ciało. Jego kontury są miękkie, zlewające się z wypełnieniem. Ręce postaci są uniesione, a głowa ukazana bokiem oraz skierowana w dół. Jej nos jest prosty, a czoło wysokie. Jej talia jest wąska, a brzuch nieco wystający. Poniżej obecne są kontury ukazujące zbliżenia na poszczególne części postaci – zarysowano jego plecy, twarz z bliska, dłoń, stopę oraz palce. Kontury wykonano grubymi liniami, odróżniającymi się od wypełnienia.
Michał Anioł Buonarroti, „Studium Libijskiej Sybylli” do fresku w Kaplicy Sykstyńskiej, ok. 1510 - 1511 r.
Źródło: ilustracja, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.metmuseum.org/it/art/collection/search/337497 [dostęp 27.05.2022], domena publiczna.
Ilustracja poniżej przedstawia rysunek konturowy. Zwróć uwagę, że linia konturowa określająca kształt jest zróżnicowanej grubości i intensywności.
RS4OytA0ACFKR
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek konturowy siedzącego kota. Linia konturowa jest czarna i coraz cieńsza im bliżej ogona. Punkt nr 1: Linia konturowa. Linia gruba - jednolitej grubości, wyraźna, ciągła. Punkt nr 2: Linia konturowa. Linia o zróżnicowanej grubości i intensywności - mniej wyraźna bliżej końca ogona.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek konturowy siedzącego kota. Linia konturowa jest czarna i coraz cieńsza im bliżej ogona. Punkt nr 1: Linia konturowa. Linia gruba - jednolitej grubości, wyraźna, ciągła. Punkt nr 2: Linia konturowa. Linia o zróżnicowanej grubości i intensywności - mniej wyraźna bliżej końca ogona.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Klikając w aktywne punkty na ilustracjach przekonasz się jak poniższe obiekty wyglądają z dopasowanym do nich konturemkonturkonturem.
R1MSKA11DH41B
Ilustracja interaktywna przedstawia gruszkę z listkiem oraz jej obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zielony owoc, natomiast po prawej stronie jego kontur, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Ilustracja interaktywna przedstawia gruszkę z listkiem oraz jej obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zielony owoc, natomiast po prawej stronie jego kontur, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTN3O5EON6BMF
Ilustracja interaktywna przedstawia Minionka oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się żółty, uśmiechnięty ludzik z rozłożonymi na boki rękami. Ubrany jest w duże okulary, niebieskie ogrodniczki, a także czarne rękawiczki i buty. Po prawej stronie ukazany jest kontur tej samej postaci, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z minionkiem.
Ilustracja interaktywna przedstawia Minionka oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się żółty, uśmiechnięty ludzik z rozłożonymi na boki rękami. Ubrany jest w duże okulary, niebieskie ogrodniczki, a także czarne rękawiczki i buty. Po prawej stronie ukazany jest kontur tej samej postaci, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z minionkiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R96HR9A2VURD7
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie, ukazujące dużą, zieloną łąkę, którą okalają wysokie drzewa. Nad scenerią rozpościera się błękitne niebo. Po prawej stronie ukazany jest niebieski kontur, odzwierciedlający nieregularną linię koron drzew, przedstawionych na fotografii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie, ukazujące dużą, zieloną łąkę, którą okalają wysokie drzewa. Nad scenerią rozpościera się błękitne niebo. Po prawej stronie ukazany jest niebieski kontur, odzwierciedlający nieregularną linię koron drzew, przedstawionych na fotografii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1242VAKRM8VR
Przyporządkuj definicję do hasła. Kontur. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kreska. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Przyporządkuj definicję do hasła. Kontur. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kreska. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób powstają: linia, kreska, kontur.
Kontur - najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. Kreska - ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. Linia|- jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Ćwiczenie 2
R1J6KAJD63UTM
Dopasuj wyjaśnienie do pojęcia.
Dopasuj wyjaśnienie do pojęcia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób powstają: linia, kreska, kontur.
Linia|- jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kontur - najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. Kreska - ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe.
Możesz zetknąć się z określeniem w odniesieniu do konkretnego rysunku, czy twórcy rysunku „ma dobrą kreskę!”.
Możesz rozpoznać autora rysunku - szczególnie swojego ulubionego - po jego kresce.
KreskakreskaKreska to ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. LinialiniaLinia powstaje na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą: na przykład gałęzie, napisy i wiele innych. W rysunku są zarówno kreski - czyli ślady narzędzia, jak i linie, które wynikają - między innymi - z narzędzia, które zostało wykorzystane w rysunku.
Określony kształt linii, kreski może wyrażać emocje. Czy zgadzasz się, że linia cienka, zygzakowata, ostro zakończona będzie wyrażać inne emocje niż linia cienka, falista? W ćwiczeniu poniżej możesz zdecydować, jaki rodzaj kreski wyraża daną emocję.
Polecenie 6
R1aANeL8ZkSw2
Każde narzędzie rysunkowe zostawia na kartce określone ślady. Jeśli to jest kreska, lub wiele różnych kresek - stają się one środkiem wyrazu plastycznego. Jak myślisz, czy za pomocą samej kreski można wyrazić swoje emocje? Przyjrzyj się różnym kreskom, umieszczonym w dwóch rzędach i spróbuj odczytać emocje, które artysta przekazał za ich pomocą. Do każdej z nich przyporządkuj tytuły.
Każde narzędzie rysunkowe zostawia na kartce określone ślady. Jeśli to jest kreska, lub wiele różnych kresek - stają się one środkiem wyrazu plastycznego. Jak myślisz, czy za pomocą samej kreski można wyrazić swoje emocje? Przyjrzyj się różnym kreskom, umieszczonym w dwóch rzędach i spróbuj odczytać emocje, które artysta przekazał za ich pomocą. Do każdej z nich przyporządkuj tytuły.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
Polecenie 8
RnFsy2YNTDZ9p
Jak myślisz, czy za pomocą samej linii można wyrazić swoje emocje? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1G8SOXDJ2HCG
Poprzednie ćwiczenie (kreski przedstawiające nastroje) wykonaj teraz narzędziami komputerowymi. Następnie porównaj prace wykonane tradycyjnie i komputerowo. Zwróć uwagę na: różnice w wyglądzie kresek, zależność od narzędzi, szybkość wykonania prac, łatwość wprowadzania zmian, zadowolenie z procesu rysowania oraz efektu końcowego. Wymień spostrzeżenia z koleżanką/kolegą. Wpisz w polu poniżej przynajmniej jeden wniosek dotyczący porównania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Q955Q8ZcuBU1
Źródło: ViliusL.
Polecenie 8
R19mh6u5ZR3op
Wyobraź sobie, że masz do dyspozycji tej samej długości: cienki drut, gruby sznurek, cienką nitkę. Których materiałów użyjesz do wykonania pracy pod tytułem „Deszcz”? Uzasadnij swój wybór.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R1CKPQZZD5U5L
We wcześniejszych ćwiczeniach używaliśmy różnych określeń linii ze względu na ich kształt np.: linia zgeometryzowana, linia przerywana, linia powyginana. Nadawaliśmy również nazwy kresce ze względu na skojarzenie z nastrojem, jaki może wywołać: kreska wesoła czy smutna kreska. Poniżej znajdują się ilustracje prac artystów wykonane techniką rysunkową – ołówkiem na papierze, w których ważną wartością plastyczną jest kreska. Spróbuj znaleźć dla tych kresek ciekawe i pasujące nazwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Qiha5xJxIGH
Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi, po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami, łączącymi ściany. Jeden z z metalowych drutów przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaszczyzna, podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Weronika Tadaj‑Królikiewicz "Pęknięcie"
Źródło: dostępny w internecie: https://weronikatadaj-k.pl/rysunek/ [dostęp 10.05.2024], licencja: CC BY 3.0.
Linie w szczelinie proponuję nazwać liniami:
R1TPFaxuU3cRM
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R1OMTSWHjd0Ml
Ilustracja przedstawia rysunek „Wejście II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Kwadratowa kompozycja ukazuje dwa betonowe bloki, pomiędzy którymi po prawej stronie rysunku znajduje się wąskie przejście, poprzecinane cienkimi prętami łączącymi ściany. Jeden z kabli przebija bryłę bloku po lewej stronie. Wychodząc z niej, ciągnie się aż poza kadr obrazu. Tło rysunku stanowi płaska płaszczyzna podzielona na górną, białą część oraz dolną, szerszą, czarną część, która widoczna jest jedynie jako wąski, ciemny pas pomiędzy ścianami przejścia. Praca wykonana została przy pomocy ołówka na białym papierze.
Weronika Tadaj‑Królikiewicz "Wejście II'
Źródło: dostępny w internecie: https://weronikatadaj-k.pl/rysunek/ [dostęp 10.05.2024], licencja: CC BY 3.0.
Linie pomiędzy bryłami proponuję nazwać liniami:
R16SRJZid2dqi
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R124a6PWR57do
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – trawy”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na zgnieciony fragment traw. W lewym, górnym rogu pionowej kompozycji znajdują się resztki pogniecionych papierów o różnej strukturze, będące śladem bytności człowieka. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal, oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku natury.
Katarzyna Łyszkowska „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – trawy”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Linie przedstawiające trawy proponuję nazwać liniami:
RGfgAZLTszDVy
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R17ywbGZtxvFL
Ilustracja przedstawia rysunek „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – asfalt”, autorstwa Katarzyny Łyszkowskiej. Monochromatyczna, utrzymana w szarościach praca ukazuje zbliżenie na popękany fragment asfaltu. Pionowa kompozycja poprzecinana jest poziomymi, nieregularnymi pasami płaszczyzn o różnej strukturze spękań i zabrudzeń, oddzielonych od siebie wąskimi, poszarpanymi szczelinami. Artystka, przy pomocy ołówka z dużą precyzją i dbałością o detal oddała każdy szczegół ukazanej na rysunku powierzchni drogi.
Katarzyna Łyszkowska „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – asfalt”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Linie przedstawiające pęknięcia w asfalcie proponuję nazwać liniami:
RW1rapAE88rnz
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Ćwiczenie 3
R1bMcoVqFCtHc
Wśród prac rysunkowych wskaż dwie, które w różny sposób przedstawiają podobny motyw, które mogą należeć do jednego cyklu.
Wśród prac rysunkowych wskaż dwie, które w różny sposób przedstawiają podobny motyw, które mogą należeć do jednego cyklu.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na podobieństwa między ilustracjami.
Ilustracja 1, na której znajdują się dominujące pionowe elementy w niewielkiej odległości od siebie, a pomiędzy nimi na białym tle poziome cienkie linie. Ilustracja 2, na której znajdują się jednolite pionowe bloki kamienne w niewielkiej odległości od siebie, a pomiędzy nimi czarne tło.
Ćwiczenie 3
RUvqpzYm5Gy09
Dopasuj rodzaje linii, którymi można narysować liście, a którymi - pnie i konary drzew:
Dopasuj rodzaje linii, którymi można narysować liście, a którymi - pnie i konary drzew:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się nad różnicą między liśćmi a konarami i pniami drzew - które są bardziej masywne i dlatego potrzebują innych linii niż liście, które są lekkie.
liście - linia cienka, linia konturowa, linia delikatna; pnie i konary drzew - linia gruba, linia konturowa, linia intensywna.
Ćwiczenie 4
R1C6T1CX9GF76
Odpowiedz, które zdania są prawdziwe. Zdania do wyboru: 1. Początkiem malarstwa jest rzeźba, 2. Kontur będący obrysem postaci jest rysunkiem, 3. Rysunek jest podstawową aktywnością plastyczną człowieka, 4. Każda myśl plastyczna powinna być przedstawiona w glinie, 5. Rysunek daje początek wszystkim dyscyplinom plastycznym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że treść materiału i ćwiczenia związana jest z rysunkiem.
RYSUNEK jest podstawową aktywnością plastyczną człowieka. RYSUNEK daje początek wszystkim dyscyplinom plastycznym. Kontur będący obrysem postaci jest RYSUNKIEM.
Ćwiczenie 4
R1QA9H7XGAMQD
Wybierz zdania prawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że treść materiału i ćwiczenia związana jest z rysunkiem.
RYSUNEK daje początek wszystkim dyscyplinom plastycznym. Kontur będący obrysem postaci jest RYSUNKIEM. RYSUNEK jest podstawową aktywnością plastyczną człowieka.
Dla zainteresowanych
Polecenie 10
RUU8CSKVT9BQX
Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć zupełnie inne podejście do sztuki, w którym autor dzieła także wykorzystuje linie dla osiągnięcia efektu artystycznego. Tym razem linie tworzone są przez źdźbła rosnącej trawy. Inspirując się pracą artysty, zasadź ziarna trawy w dowolnym, celowo wybranym, niekoniecznie typowym naczyniu (np. w szufladzie, w kaloszu, w pękniętej piłce). Poszczególne fazy wzrostu trawy dokumentuj zdjęciami, zwracając szczególną uwagę na pokazanie linii. Fotografiom nadaj tytuły i wpisz w polu poniżej.
R1QhvMCH2WZsB1
Ilustracja przedstawia instalację przestrzenną o charakterze czasowym „W poszukiwaniu horyzontu – oczekiwanie", autorstwa Witolda Pochylskiego. Fotografia przedstawia pionową, ciemną konstrukcję, podzieloną na dziesięć prostokątnych kwater rozmieszczonych w dwóch, pionowych rzędach. W każdej z nich, pomiędzy podwójną szybą umieszczono pszenicę i ziemię. Znajdujące się w ziemi ziarna w trakcie trwania ekspozycji kiełkują, tworząc zielony rysunek traw. Obiekt ustawiony jest w scenerii miejskiej.
Źródło: Instalacja przestrzenna o charakterze czasowym „W poszukiwaniu horyzontu – oczekiwanie", autorstwa Witolda Pochylskiego, domena publiczna.
Polecenie 10
R1FYDngIOQETE
Jaki rysunek można wykonać, układając źdźbła trawy? Wypisz swoje pomysły w polu poniżej.
Zobacz, jak jedna z artystek XXI wieku odnosi się do zagadnienia punktu. Poniżej umieszczono rysunki przedstawiające punkty sporządzone przez artystkę ręcznie oraz grafiki wektorowe z analogicznymi punktami wykonanymi komputerowo.
R18LTgolNllB0
Ilustracja przedstawia rysunek Aleksandry Sojak‑Borodo „Punkty”. Ukazuje szeregi punktów o różnej wielkości. Ustawione w rzędach punkty, tworzą ciąg o niejednolitej intensywności.
Aleksandra Sojak‑Borodo "Punkty", technika własna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RYm19uFfCLzvL
Ilustracja przedstawiająca punkty wykonane komputerowo. Cały obszar pokryty jest jednolitymi punktami takiej samej wielkości, położonymi w regularnych odstępach.
Punkty wykonane komputerowo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Powiększenie tych małych śladów pozwala nie tylko na porównanie pracy człowieka i pracy maszyny, ale również skłania do głębszej refleksji nad znaczeniem współczesnych technologii.
RWGlodlavAubf1
Ilustracja przedstawiająca rzut z góry na drewniana podłogę, na której rozłożone są obok siebie, w trzech rzędach jednakowej wielkości białe kwadraty. Na każdym z nich jest jeden czarny punkt w dużym powiększeniu. Kwadraty z punktami są ułożone naprzemiennie: punkt wykonany komputerowo oraz punkt wykonany ręcznie. Punkty wykonane komputerowo są jednakowe, mają okrągły kształt. Punkty wykonane ręcznie mają nieregularny kształt, każdy jest inny.
Wystawa "Punkty"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Mały, wykonany ludzką ręką punkt oglądany w powiększeniu staje się mniej wyrazisty, ale można zobaczyć jego kształt i indywidualne cechy. Te cechy wynikają z siły nacisku, koncepcji, koncentracji, czy zmęczenia artysty po dłuższym rysowaniu. Zupełnie inaczej wygląda punkt zaprojektowany w komputerze za pomocą grafiki wektorowej. Jest on perfekcyjnie okrągły i jednolity, bez względu na skalę powiększenia i ilość powtórzeń.
Obecność dzieci oglądających wystawę punktów umożliwia zwrócenie uwagi na wielkość rozmiarów punktów i porównanie ich do wzrostu dzieci. Widać również emocje towarzyszące oglądaniu pozornie zwykłych obiektów. Jak sądzisz, czy jednakowe punkty wykonane komputerowo mogłyby wzbudzić takie zainteresowanie?
R73GWeevgUQ4i
Ilustracja przedstawiająca dzieci oglądające wystawę sztuki pt.: "Punkty". Grupa dzieci stoi przed ścianą, na której znajdują się w trzech rzędach prace z narysowanymi czarnymi punktami. Jedne są kształtne, inne mają poszarpane brzegi. Każdy punkt ma inny kształt.
Dzieci na wystawie "Punkty"
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Ćwiczenie 5
RN40wvDAYFPDq
Wybierz ze zdań te, które odnoszą się do rysunku. Masz do wyboru następujące: 1. Służy oddaniu perspektywy barwnej. 2. Rysunek to kompozycja linii. 3. Techniki rysunkowe biorą często nazwy od narzędzi, którymi są wykonywane, np. ołówek, węgiel. 4. Rysunek służy przede wszystkim oddaniu płaskiej plamy barwnej.
Wybierz ze zdań te, które odnoszą się do rysunku. Masz do wyboru następujące: 1. Służy oddaniu perspektywy barwnej. 2. Rysunek to kompozycja linii. 3. Techniki rysunkowe biorą często nazwy od narzędzi, którymi są wykonywane, np. ołówek, węgiel. 4. Rysunek służy przede wszystkim oddaniu płaskiej plamy barwnej.
Źródło: licencja: CC BY 3.0. online-skills.
Zwróć uwagę, że praca maszyny umożliwia uzyskanie większej precyzji niż praca ręczna człowieka.
Ilustracja, na której znajduje się biały punkt na czarnym tle oraz czarny punkt na białym tel.
Ćwiczenie 5
Rn70wSuTUyxdN
Jakiego materiału i narzędzi użyjesz, żeby narysować mały punkt, a jakiego, aby narysować wielki punkt? Wybierz z dostępnych i dopasuj.
Jakiego materiału i narzędzi użyjesz, żeby narysować mały punkt, a jakiego, aby narysować wielki punkt? Wybierz z dostępnych i dopasuj.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Dopasuj narzędzie, którym można narysować cienką linię do małego punktu, a narzędzie, którym można narysować grubą linię - do wielkiego punktu.
mały punkt - cienkopis, długopis, twardy ołówek; wielki punkt - farba w sprayu, stempel, miękki ołówek.
najczęściej jest to linia określająca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur może być gruby i wyrazisty, zróżnicowany, rysowany delikatną kreską, zanikający. Kontur w przyrodzie nie występuje
kreska
kreska
ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta; kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, każdy artysta ma swój styl rysowania, można poznać jego kreskę
lawowanie
lawowanie
technika polegająca na posługiwaniu się rozmytą plamą barwną; służy także do podkolorowania rysunku konturowego, tworzenia światłocienia
linia
linia
jeden z podstawowych środków wyrazu artystycznego w rysunku; element formy plastycznej, powstający na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą, jak np. gałęzie drzew, dekoracyjne, kute ze stali ogrodzenia, napisy na szyldach
narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe
podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni
piktogram
piktogram
to zastąpienie słowa elementem graficznym, np.: znaki drogowe
rysunek
rysunek
kompozycja, najczęściej na płaszczyźnie, utworzona poprzez umieszczenie na powierzchni różnorodnych linii, kresek albo też walorowe przejścia - przy użyciu odpowiednich narzędzi; rysunek jest jedną z dziedzin sztuk plastycznych
sangwina
sangwina
miękka, czerwono‑brązowa kredka używana do rysowania, może mieć również formę akwareli, tuszu; rysunek wykonany sangwiną i technika plastyczna ją wykorzystująca również noszą tę nazwę
środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego
to środki plastyczne, którymi posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, światłocień, plama, faktura, ekspresja
znaki ikoniczne
znaki ikoniczne
to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej i pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje m.in. na temat stanów psychicznych postaci; na przykład gniew symbolizują błyskawice, a zamroczenie – gwiazdki unoszące się wokół głowy itd.