Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Feste italiane locali - Lokalne święta włoskie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, IV klasa liceum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozumie i tworzy proste pytania oraz wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące obchodów świąt regionalnych o charakterze tak religijnym, jak świeckim.

  2. Uczeń zna podstawowe słownictwo używane podczas rozmowy na temat obchodów świąt i ich dat.

  3. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  4. Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

(zgodnie z taksonomią Blooma: 3,4,5,6)

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne,

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo,

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych,

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (sposoby obchodzenia różnego rodzaju świąt oraz opisywanie tradycji);

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś włoskie święta lokalne i prosi o krótkie przedstawienie ich.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z dialogiem Feste locali i wykonują polecenie 1, dzięki któremu przypomną sobie poznane dotychczas sposoby określania w języku włoskim dat.

  • Uczniowie wykonują polecenia 2‑3 do dialogu, ukierunkowane na rozumienie charakteru i przebiegu wydarzeń wymienionych w tekście źródłowym.

  • Nauczyciel omawia z uczniami inne charakterystyczne święta lokalne opisane w pierwszej części tekstu właściwego, a następnie zachęca uczniów do zapoznania się z grą multimedialną, której celem jest utrwalenie wprowadzonych informacji o charakterze kulturowym oraz powtórzenie wiadomości z zakresu geografii i zróżnicowania kulturowego Włoch.

  • W oparciu o treści gry multimedialnej uczniowie wykonują polecenie 1, ukierunkowane na treści geograficzne, a następnie polecenia 2‑3 poświęcone rozumieniu charakteru poznanych wydarzeń kulturowych.

  • Uczniowie przechodzą do ćwiczeń 1‑2 z sekcji Sprawdź się, w której powtarzają i utrwalają określanie dat.

  • Nauczyciel powtarza z uczniami zasady stosowania liczebników głównych i porządkowych przy podawaniu dat oraz omawia drugą część tekstu właściwego poświęconą innemu, równoległemu sposobowi zapisywania i odczytywania epok i stuleci.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 3‑5 utrwalające nowo poznaną wiedzę i integrujące ją z wiedzą zdobytą podczas całego cyklu uczenia się języka włoskiego. Ćwiczenia 3‑5 są ułożone pod względem poziomu ich trudności, dlatego zaleca się ich przeprowadzenie we wskazanej kolejności.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przechodzą do ćwiczeń nastawionych na komunikację (8‑9). W pierwszej kolejności (ćw. 8) uczą się wyrażać swoje upodobania w odniesieniu do poznanego materiału, tak aby w kolejnym ćwiczeniu (9) przejść do wzajemnej wymiany informacji.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji Sprawdź się, ukierunkowane na rozumienie nowych tekstów w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał jest spiralnie połączony pod względem gramatycznym (wyrażanie dat oraz stosowanie liczebników porządkowych) z e‑materiałem In un’agenzia immobiliareD14kzaYcrIn un’agenzia immobiliare oraz, pod względem tematycznym, z e‑materiałami 365 giorni più unoDpZML8UuI365 giorni più unoNatale con i tuoi e Pasqua...?Dz5M2lKLFNatale con i tuoi e Pasqua...?. Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie.