Autorzy: Marta Sterna, Tamara Roszak, Artur Gałkowski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’affascinante mondo degli animali - Fascynujący świat zwierząt

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozna nazwy zwierząt po włosku i dowie się kilku ciekawostek na temat niektórych z nich;

  • nauczy się kilku przydatnych wyrażeń idiomatycznych z nazwami zwierząt.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe) ;

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie – np. tworzenie zależności, powiązań);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur);

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe.

Formy pracy:

  • Praca pod kierunkiem nauczyciela.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

  • Praca w parach (również partnersko z nauczycielem).

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna;

  • słownik włosko‑polski, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta: Avete un animale a casa? Odpowiedzi są notowane, można je pokategoryzować: animali domestici – il cane, il gatto, il criceto, il canarino (wspieramy uczniów w znalezieniu odpowiednika w języku włoskim); animali nel cortile – la gallina, l’anatra, il tacchino, il maiale, la mucca itd.

  2. Inny rodzaj wprowadzenia lub inny etap tej fazy: nauczyciel może zapytać: Che cos’è uno zoo? Możliwe odpowiedzi: È un giardino all’aperto con animali selvatici sugli spazi protetti, nelle gabbie, negli acquari itd.; Quali animali possiamo incontrare in uno zoo?

  3. Uczniowie mogą wymienić klika znanych sobie nazw zwierząt zoologicznych. Ponownie możliwe kategoryzowanie: gli uccelli, i mammiferi, i rettili, gli anfibi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę na nazwy zwierząt i ciekawostki o nich wymienione w tekście wprowadzającym.

  2. Zaleca wysłuchanie tekstu pt. Venite al nostro MINI ZOO! Uczniowie zastanawiają się, które zwierzęta z wymienionych przez nich samych można spotkać w opisanym zoo, które z nich im się podobają.

  3. Pytanie można rozszerzyć/zmodyfikować: Quali animali non vi piacciono? Di quali animali avete paura? Quali animali sono più simpatici / meno simpatici? / più grandi / meno grandi? / più originali / meno originali? itp.

  4. Uczniowie zapoznają się z nieznanym / mniej znanym słownictwem.

  5. Wykonują polecenie P/F związane z tekstem pt. Venite al nostro MINI ZOO!

  6. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracją interaktywną. Uczniowie odkrywają kolejne kategorie zwierząt, zapoznają się z informacjami na ich temat (ciekawostkami).

  7. Wyjaśnianie jest nowe słownictwo i struktury.

  8. Wykonywane są polecenia związane z ilustracją.

  9. Nauczyciel rozwija informacje dotyczące wyrażeń idiomatycznych z użyciem nazw zwierząt.

  10. Uczniowie wykonują serię ćwiczeń sprawdzających i utrwalających w sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie szczególna uwaga poświęcana jest wyrażeniom idiomatycznym z nazwami zwierząt.

  2. Uczniowie poszukują kontekstów, w których możliwe jest użycie wprowadzonych idiomów, jak np. popularne In bocca al lupo! Starają się utworzyć zdania, w których można użyć wprowadzone idiomy.

  3. Nauczyciel może zaproponować inne powiedzenia idiomatyczne ze zwierzętami, w których występują nazwy zwierząt, bądź poprosić o odnalezienie ich znaczeń (w ramach pracy domowej lub szerszego zadania projektowego, które dotyczy frazeologizmów włoskich, ich ekwiwalentów/tłumaczeń, kontekstów itd.), np. fa un freddo cane; capro espiatorio; essere a cavallo; avere un cervello di gallina itp.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową zaleca się ćwiczenia otwarte 7 i 8 z sekcji Sprawdź się; sugestia w poprzednim punkcie.

Materiały pomocnicze: Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może posłużyć do wyobrażenia sobie/opisania zoo i jego rozmieszczenia (które z opisanych zwierząt można umieścić w zoo?; w jakich warunkach/przestrzeniach?; które pojedynczo, które w parach/grupach? Itp.).