Autorki: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Benvenuti alla lezione! – Witajcie na lekcji!

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń wymienia nazwy najważniejszych włoskich pasm górskich, mórz, jezior, wysp i wulkanów.

  • Uczeń stosuje czasownik potere.

  • Uczeń stosuje tryb rozkazujący w 2. osobie liczby pojedynczej i mnogiej czasowników zakończonych na –ereire.

  • Uczeń tworzy proste pytania, które mogą być przydatne podczas lekcji w szkole.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania;

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, mapa Włoch, rzutnik;

  • słownik włosko–polski, materiały piśmienne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Lekcja może się zacząć od rozmowy po polsku na temat geografii Włoch. Nauczyciel pyta, czy uczniowie wiedzą coś na temat ukształtowania geograficznego Włoch. Może ktoś był już we Włoszech i pamięta niektóre nazwy. Może uczniowie znają jakieś nazwy po polsku, np. Apeniny, Alpy, Pad, Tyber, a nie znają jeszcze ich wersji włoskiej.

  • Nauczyciel wiesza mapę albo wyświetla ją z rzutnika i prosi o wskazanie znanych uczniom miejsc geograficznych: mórz, gór, rzek, jezior, wysp, wulkanów.

  • Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania tekstu, w którym przedstawiona jest krótka lekcja geografii Włoch. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst. Powtarzają za nauczycielem włoskie nazwy różnych miejsc.

  • Uczniowie zapoznają się z formami czasownika potere i z formami trybu rozkazującego w 2. osobie liczby poj. i mn. trybu rozkazującego czasowników zakończonych na –ere–ire. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują polecenie do niego.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie oglądają ilustrację interaktywną i odczytują zamieszczone w niej wypowiedzi. Dowiadują się z nich, jakie pytania padają często podczas lekcji i jakich reakcji mogą się spodziewać ze strony nauczyciela. Obserwują zastosowanie czasownika potere.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. Jeżeli coś jest niejasne, ponownie analizują ilustrację interaktywną.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wymyślanie innych pytań czy wypowiedzi, jakie uczniowie mogą formułować na lekcji.

  • Uczniowie mogą też przećwiczyć, w jaki sposób można odpowiedzieć na pytania znajdujące się w chmurkach na ilustracji interaktywnej.

Faza podsumowująca:

  • Można zaproponować uczniom zabawę, polegającą na wskazywaniu różnych miejsc na mapie Włoch i nazywaniu ich po włosku.

  • Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń.

  • Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał lekcji. Mogą to zrobić samodzielnie w domu.

  • Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 6.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać inne lekcje znajdujące się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane po lekcji w celu powtórzenia słownictwa i sposobów budowania prostych pytań.

  • Uczniowie pracują w parach. Pierwsza osoba z pary odczytuje z ilustracji interaktywnej zdanie w języku polskim, druga ma za zadanie przetłumaczyć je na język włoski. Następnie druga osoba z pary odczytuje zdanie po polsku, a ta pierwsza podaje jego włoskie znaczenie. Uczniowie odpytują się tak do momentu, w którym prawidłowo przetłumaczą każde zdanie z ilustracji interkatywnej.