Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Breve storia di alcune invenzioni - Krótka historia pewnych wynalazków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapamiętuje i stosuje różne zwroty służące do wyrażania opinii;
zapamiętuje nazwy wybranych wynalazków;
kojarzy niektóre z wybranych wynalazków z ich twórcami, miejscem i czasem ich pierwszego zastosowania;
tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście;
strategie kognitywne – pozyskiwanie wiedzy językowo‑kulturowej, tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów, poznawanie synonimów, niuansów znaczeniowych;
strategie metakognitywne – formułowanie pragmatycznych intencji w wypowiedzi, centralizowanie procesu uczenia na wybranym zagadnieniu;
strategie afektywne – odwoływanie się do doświadczeń i upodobań uczniów, podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście holistyczne;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
Teoria Inteligencji Wielorakich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do Internetu, głośniki, słownik włosko‑polski, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zaczyna lekcję, prosząc uczniów o wymienienie kilku wynalazków, które uważają za istotne lub ciekawe. Z pomocą nauczyciela uczniowie nazywają te wynalazki po włosku. Korzystając z zasobów internetu, sprawdzają, kiedy, gdzie, przez kogo zostały one wynalezione.
Można też zapytać, czy uczniowie znają jakiegoś wynalazcę włoskiego. Nauczyciel może pomóc, podając takie nazwiska jak Alessandro Volta, Antonio Meucci, Guglielmo Marconi, Candido Jacuzzi. Uczniowie skojarzą zapewne niektóre nazwiska z odpowiednimi przedmiotami. Wiadomości można uzupełnić, korzystając z zasobów internetowych.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, w którym przedstawiona jest historia kilku wynalazków. Objaśniane jest nieznane słownictwo.
Uczniowie wykonują polecenie do tekstu źródłowego, które sprawdza jego zrozumienie.
Następnie, dzięki przykładom zawartym w tekście właściwym, uczniowie zapoznają się ze zwrotami służącymi do wyrażania opinii. Dodatkowo, korzystając z wyrażeń wymienionych w punkcie Come chiedere un’opinione in italiano? i tych wymienionych w punkcie Come rispondere a tali domande?, uczniowie mogą formułować krótkie dialogi na dowolny temat, np. Lo sai per caso chi ha inventato la pila elettrica? Secondo me, l’ha fatto Alessandro Volta.
Faza realizacyjna:
W tej fazie uczniowie zapoznają się z medium bazowym, którym jest film przedstawiający historię kilkunastu wynalazków. Film można zatrzymywać po każdym wynalazku i rozmawiać z uczniami o tym, czy te fakty były im znane, czy chcieliby dodać jakieś inne informacje, ciekawostki z nimi związane.
Temat można rozszerzać o inne wynalazki, których historię uczniowie chcieliby poznać.
Uczniowie wykonują trzy polecenia do medium bazowego.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
Ćwiczenie 2 można rozszerzać o kolejne pytania dotyczące innych wynalazków.
W ćwiczeniu 4 uczniowie mogą zaproponować rozwiązania, nie zaglądając do podpowiedzi.
W ćwiczeniu 5 można zaproponować dodanie do listy chronologicznej innych wynalazków.
W ćwiczeniu 7 uczniowie mogą zaproponować również inne odpowiedzi na zadane pytania.
Ćwiczenia 8 i 9 mogą być wykonane w formie pisemnej lub ustnej.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Jako pracę domową zaleca się ćwiczenia 1, 3 i 6.
Materiały pomocnicze:
W tym e‑materiale można pomocniczo wykorzystać fragmenty materiałów:
Le inventrici e gli inventori italianiLe inventrici e gli inventori italiani
Invenzioni antiche e moderneInvenzioni antiche e moderne
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Medium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Dodatkowo uczniowie mogą samodzielnie rozszerzać informacje zawarte w filmie o innowacyjne przedmioty włoskich wynalazców, korzystając z zasobów internetowych.
Warto polecić ponowne przeanalizowanie medium w domu w celu utrwalenia wiadomości, zwrotów i leksyki.