Autorzy: Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La tecnologia nella nostra vita - Technologia w naszym życiu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat urządzeń elektronicznych i nowych technologii stosowanych w życiu codziennym;

  • zna podstawowe słownictwo związane z tematem i odpowiednie struktury gramatyczne;

  • potrafi zastosować przysłówki związane z częstotliwością wykonywania danych czynności;

  • tworzy krótkie wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące używania urządzeń elektronicznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca pod kierunkiem nauczyciela;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer / laptop / smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze;

  • głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zaczyna lekcję, zapisując na tablicy słowa „La tecnologia nella nostra vita”, a następnie, przeprowadzając burzę mózgów, pyta uczniów, jakie urządzenia i akcesoria elektroniczne najczęściej im towarzyszą w ciągu dnia i w jakim celu są one przez nich używane. Zapisuje na tablicy nazwy tych urządzeń i czynności po włosku, tworząc wspólnie z uczniami mapę pojęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu „La tecnologia indispensabile nelle nostre vite”. Ukończywszy lekturę, uczniowie wykonują znajdujące się pod tekstem polecenia. Po wspólnym sprawdzeniu odpowiedzi, nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie stworzonej wcześniej mapy pojęć o nowe słowa, które pojawiły się w tekście. Następnie zwraca uwagę uczniów na pojawiające się w nim przysłówki opisujące częstotliwość i prosi, by uczniowie, pracując w parach, wypisali je wszystkie do zeszytu, a następnie ułożyli w odpowiedniej kolejności. Po skończonej pracy nauczyciel sprawdza rezultaty, uzupełnia zestaw przysłówków o dodatkowe elementy oraz podaje przykłady zdań z ich użyciem. Następnie prosi uczniów o odpowiedzi na zadane przez siebie pytania dotyczące częstotliwości używania przez nich różnych urządzeń elektronicznych. Alternatywnie łączy uczniów w pary i każdej z nich wręcza niewielkie karteczki z pytaniami, które mają sobie zadawać nawzajem (Quanto spesso usi il cellulare? Quante volte al giorno scrolli le timeline dei social media? Quante volte alla settimana guardi film o serie tv su streaming? ecc.). Po zakończeniu tej części, nauczyciel pyta o to, jakie mogą być, zdaniem uczniów, efekty nadużywania technologii. 

  2. W kolejnym kroku uczniowie zapoznają się z prezentacją na temat sposobów radzenia sobie z nadużywaniem technologii. Po zakończeniu tych czynności, przechodzą do wykonania trzech poleceń do multimedium, które sprawdzają zrozumienie wybranych informacji i pozwalają utrwalić słownictwo i wyrażenia pomocne w formułowaniu wypowiedzi na temat kontrolowanego korzystania z technologii. Po wykonaniu poleceń, nauczyciel pyta uczniów, czy któryś z problemów opisanych w prezentacji ich także dotyczy oraz czy uważają znajdujące się w niej porady za użyteczne.

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się. Jeśli nauczyciel na wcześniejszym etapie przeprowadził z uczniami pracę w parach, polegającą na zadawaniu sobie nawzajem pytań o częstotliwość wykonywanej czynności, może pominąć w fazie podsumowującej ćwiczenie 9.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zaproponować ćwiczenie 8 oraz realizację, w formie pisemnej, ćwiczenia 9 (uczeń może po prostu odpowiedzieć na zaproponowane w tym ćwiczeniu pytania). Dodatkowo można poprosić o uzupełnienie stworzonej podczas zajęć mapy pojęć nowymi wyrażeniami lub słowami z prezentacji.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można skorzystać z materiałów:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Uczniowie w pierwszej kolejności czytają informacje znajdujące się na slajdzie, a następnie słuchają wypowiedzi lektora. W poleceniu trzecim, które polega na znalezieniu niepasującego wyrazu, można dodatkowo poprosić uczniów o wyjaśnienie, dlaczego wskazany wyraz nie pasuje do pozostałych.

  • Dodatkowo uczniowie mogą samodzielnie w domu wysłuchać nagrań oraz przeczytać znajdujące się na slajdach informacje w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki.