Autorzy: Joanna Ciesielka, Artur Gałkowski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le regioni italiane - Regiony włoskie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII; poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapoznaje się z nazwami wybranych włoskich regionów, ich ortografią i wymową.

  • Uczeń zapoznaje się z rozmieszczeniem ogólnym regionów we Włoszech.

  • Uczeń poznaje podstawowe informacje o wybranych regionach (Piemont, Toskania, Sycylia, Sardynia).

  • Uczeń potrafi nazwać kierunki geograficzne oraz tworzy wyrażenia z użyciem nazw kierunków geograficznych.

  • Uczeń potrafi utworzyć prosty opis wybranego regionu włoskiego.

  • Uczeń właściwie stosuje przyimki przed nazwami regionów.

  • Uczeń wskazuje najważniejsze informacje dotyczące poznanych regionów.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • Uczeń pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

  • Strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe;

  • nauczanie hybrydowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca pod kierunkiem nauczyciela.

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • głośniki;

  • słownik włosko‑polski;

  • materiały piśmiennicze;

  • mapa Włoch z podziałem na regiony, na której jednak nie ma ich nazw;

  • kartki z nazwami regionów i ich stolic, które można będzie dopiąć w odpowiednim miejscu mapy;

  • zdjęcia znanych miejsc we Włoszech, np. Ponte Vecchio we Florencji, Ponte dei Sospiri w Wenecji, Schodów Hiszpańskich, Fontanny di Trevi i Koloseum w Rzymie, katedry i teatru La Scala w Mediolanie, Pompejów.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Na początku lekcji aby zainteresować młodzież tematem, nauczyciel pokazuje zdjęcia znanych obiektów we Włoszech i prosi uczniów, aby dopasowali nazwy miast do zabytków. Zadanie może mieć formę quizu, do którego zostają na końcu podane właściwe odpowiedzi.

  2. Następnie nauczyciel wprowadza temat, który dotyczy regionów włoskich. Na początek zadaje pytanie o podział administracyjny krajów (uzyskuje odpowiedzi lub podpowiada, że Polska podzielona jest na województwa, Niemcy na landy, USA na stany, a Włochy właśnie na regiony). Pyta, czy uczniowie znają jakiś włoski region. Uczniowie mogą ich wymienić kilka, w tym np. Sycylię. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że Sycylia jest regionem a jednocześnie dużą wyspą, która należy do Włoch. Dopytuje, jaka inna duża wyspa należy do terytorium Włoch. Jeśli uczniowie nie znajdują nazwy, nauczyciel zapowiada, że podczas lekcji dowiedzą się czegoś na temat wybranych regionów, w tym obu dużych wysp należących do Włoch. Wskazane jest, aby od początku lekcji istniała możliwość posłużenia się mapą Włoch, najlepiej z podziałem na regiony, ale bez ich nazw. W zależności od czasu do dyspozycji (temat można rozłożyć na więcej niż jedną lekcję), mapa wypełnia się nazwami regionów i ich stolic, których nazwy zostają dopięte. Tego rodzaju mapa może pozostać w sali lekcyjnej i być uzupełniana sukcesywnie.

Faza realizacyjna:

  1. Po wprowadzeniu uczniowie zapoznają się z tekstem rozpoczynającym e‑materiał. Z pomocą nauczyciela, objaśnień i słownika poznają znaczenie nieznanego słownictwa. Starają się znaleźć odpowiedź na pytanie postawione w tekście. Wykonują zaproponowane pod tekstem polecenie, które zostaje sprawdzone na forum.

  2. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane włoskie miasta i spróbowali je usytuować na mapie. Przypomina w ten sposób uczniom nazwy kierunków geograficznych. Jeśli dane miasto jest stolicą regionu, jego nazwa zostaje przypięta do mapy z podziałam administracyjnym Włoch wraz z nazwą regionu.

  3. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą interaktywną i wykonują polecenia 1 i 3 pod multimedium. Nauczyciel prosi ich o odpowiedź na pytanie zawarte w poleceniu przed mapą. Jeśli nazwy trzech przedstawionych w medium regionów i ich stolic nie pojawiły się wcześniej na mapie z podziałem administracyjnym Włoch, uczniowie je na niej umieszczają.

  4. Uczniowie wykonują samodzielnie lub w parach ćw. 4, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Gdyby wystarczyło czasu, można zaproponować uczniom grę z wykorzystaniem tabelek z załączników.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali na kartkach nazwy regionów, które zapamiętali, a także ich stolic, ewentualnie także inne słownictwo. Uczniowie w parach porównują to, co zapisali.

Praca domowa:

  • Praca domowa dla wszystkich uczniów: ćw. 2 spod multimedium oraz ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Praca domowa dla chętnych: ćw. 3 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  • Praca domowa dla uczniów mających trudności (mogą ją wykonać posiłkując się tabelką z nazwami regionów i ich stolic): ćw. 5 z sekcji „Sprawdź się”;=.

  • Praca domowa dla uczniów bardziej zaawansowanych językowo: ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Tabelki z nazwami regionów i ich stolic z usuniętymi nazwami części stolic (zał. A) i regionów (zał. B) mogą być podstawą prostych gier (np. w parach lub grupach uzupełnianie par „nazwa regionu – nazwa jego stolicy”).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium w trakcie lekcji.

  • Dodatkowo może być ono wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia informacji o wybranych regionach.

  • Multimedium można potraktować jako wzór zadań projektowych (opis innych regionów włoskich).

Załącznik A

R1eniRHbsK7as

Załącznik A do pobrania. W załączniku znajduje się tabela z nazwami regionów i ich stolic z usuniętymi nazwami części stolic.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 14.84 KB w języku polskim

Es.

Studente A: Come si chiama il capoluogo della Puglia?
Studente B: Bari.

Il nome della regione

Il nome del capoluogo della region

la Valle d’Aosta

Aosta

il Piemonte

Torino

la Lombardia

Milano

il Trentino‑Alto Adige

Trento

il Friuli‑Venezia Giulia

Trieste

il Veneto

Venezia

la Liguria

Genova

la Toscana

Firenze

l’Emilia‑Romagna

Bologna

le Marche

Ancona

l’Umbria

il Lazio

l’Abruzzo

il Molise

la Campania

la Puglia

la Basilicata

la Calabria

la Sicilia

la Sardegna

Załącznik B

R56iKnGiGb2y8

Załącznik B do pobrania. W załączniku znajduje się tabela z nazwami regionów i ich stolic z usuniętymi nazwami części regionów.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 15.09 KB w języku polskim

Es.

Studente B: Dove si trova Genova?

Studente A: In Liguria

Il nome della regione

Il nome del capoluogo della regione

Aosta

Torino

Milano

Trento

Trieste

Venezia

Genova

Firenze

Bologna

Ancona

l’Umbria

Perugia

il Lazio

Roma

l’Abruzzo

L’Aquila

il Molise

Campobasso

la Campania

Napoli

la Puglia

Bari

la Basilicata

Potenza

la Calabria

Catanzaro

la Sicilia

Palermo

la Sardegna

Cagliari