Autorzy: Artur Gałkowski, Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In giro per Roma – Spacer po Rzymie

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zapamiętuje nazwy ważnych zabytków Rzymu i Watykanu.

  • Uczeń zapamiętuje zwroty pomocne przy opisie dotarcia do jakiegoś miejsca.

  • Uczeń rozumie opisy obiektów zabytkowych.

  • Uczeń stosuje poprawnie czasowniki raggiungere, salire, scegliere, scendere.

  • Uczeń tworzy proste zdania złożone z poznanych elementów.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:
    a) strategie zapamiętywania;
    b) strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie socjalne:
    a) stawianie pytań;
    b) wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko–polski, materiały piśmienne;

  • plan Rzymu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania rozmowy, jaką włoski nastolatek przeprowadza w na ulicy w Rzymie, aby dowiedzieć się, jak dotrzeć do Watykanu. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst. Następnie nauczyciel zwraca uwagę na czasowniki, jakie występują w dialogu. W celu sprawdzenia zrozumienia rozmowy uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

  2. Zadania dodatkowe: korzystając z planu Rzymu, uczniowie tworzą dialogi (lub rozmowy w większych grupach, np. uczeń pyta dwie osoby, jak dotrzeć do wybranego miejsca, a każda z tych osób proponuje inne rozwiązanie), w których rozmawiają o tym, jak dotrzeć z jednego do drugiego miejsca w Rzymie. Dobrze jest brać pod uwagę zarówno różne środki transportu, jak i przemieszczanie się pieszo. Przygotowane rozmowy mogą być prezentowane na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Wykorzystując mapę interaktywną, uczniowie zapoznają się z kilkoma ważnymi dla historii Rzymu miejscami i ich opisami. Może ktoś z uczniów był już w Rzymie, widział te miejsca i może coś o nich powiedzieć samodzielnie. W pierwszym poleceniu do multimedium sprawdzamy, czy uczniowie rozpoznają wskazane miejsca w Rzymie. W drugim poleceniu można sprawdzić, czy uczniowie rozpoznają, co znajduje się w tych miejscach. Trzecie polecenie zawiera pytania dotyczące pewnych szczegółów na temat tych miejsc.

  2. Zadanie dodatkowe: wykorzystując informacje zawarte w opisach wybranych miejsc w Rzymie, uczniowie pytają się nawzajem o różne szczegóły. Uczniowie mogą urządzić rodzaj konkursu sprawdzającego, kto zapamiętał najwięcej szczegółów o tych miejscach. W tym celu ćwiczą budowanie pytań, np. Chi è il creatore della Fontana dei Quattro Fiumi? Perché la gente getta una monetina nella fontana di Trevi?

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ćwiczeń. Ćwiczenia 4 i 8 mogą być wykonywane zarówno pisemnie, jak i ustnie. Dodatkowo uczniowie mogą spróbować ułożyć jeszcze inne pytania, na które będą odpowiadać inni koledzy, jak i budować zdania, do których inni koledzy będą tworzyć pytania.

  2. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał lekcji.

  3. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 3 i 6.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty następujących materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji.

  • Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia nazw i opisów ważnych obiektów w Rzymie.

  • Uczniowie mają za zadanie wypisać po dwa słowa z każdego opisu rzymskich obiektów i stworzyć pisemnie mini‑słowniczek. Następnie mogą odpytać się wzajemnie w celu utrwalenia słownictwa.

  • Uczniowie mają za zadanie wybrać dwa obiekty z mapy, które zainteresowały ich najbardziej i opowiedzieć o nich ustnie koledze/koleżance z pary.

  • W ramach zadania domowego uczniowie mogą poszukać informacji o innym rzymskim obiekcie, który nie znalazł się na mapie interaktywnej, i przedstawić wyniki swoich poszukiwań na forum klasy w formie dwóch‑trzech zdań wypowiedzianych ustnie.