Autorki: Milena Lange, Tamara Roszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Salvare la Terra - Ocalić Ziemię

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa podstawowe materiały (szkło, plastik, papier, ceramika);

  • stosuje wyrażenia niezbędne do opisywania zasad ochrony środowiska;

  • przedstawia działania niezbędne do ochrony środowiska;

  • potrafi dopasować rodzaje śmieci do odpowiednich kategorii segregacji;

  • wyjaśnia, dlaczego ważne jest podejmowanie określonych działań w zakresie ochrony środowiska;

  • pisze list formalny;

  • tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne:
    a) strategie zapamiętywania;
    b) strategie przetwarzanie materiału językowego.

  2. Strategie socjalne:
    a) stawianie pytań;
    b) wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • teoria Inteligencji Wielorakich.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, słownik włosko‑polski, materiały piśmiennicze;

  • ewentualnie plansze/video prezentujące zachowania ekologiczne oraz efekty destrukcyjnego działania człowieka.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zaczyna lekcję, prosząc uczniów o zidentyfikowanie najważniejszych problemów współczesnego świata w zakresie środowiska naturalnego. Pytanie może zostać zilustrowane materiałem wizualnym lub audiowizualnym (zanieczyszczenie oceanów, powietrza, wycinka lasów itp.).

  2. Uczniowie odsłuchują tekstu z części Przeczytaj/posłuchaj i odpowiadają na pytania, jaką formę ma list, do kogo jest skierowany, kto jest jego nadawcą i czego dotyczy.

  3. Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem listu i weryfikują swoje odpowiedzi. Oba polecenia do tekstu z części Przeczytaj/posłuchaj sprawdzają zrozumienie tekstu.

  4. W tekście objaśniającym omówione zostały wybrane zasady użycia czasów passato prossimoimperfetto. Nauczyciel może poprosić uczniów, by podali własne przykłady użycia obu czasów przy wykorzystaniu czasowników, które pojawiły się w tekście źródłowym. Może także poprosić uczniów o ułożenie zdań z czasownikami produrre oraz ridurre w czasie teraźniejszym.

Faza realizacyjna:

  1. W tej fazie uczniowie zapoznają się z kartą zadań interaktywnych, grając w poszczególne mini gry.

  2. Wykreślanka ma na celu zapoznanie z podstawowymi czasownikami, które mogą zostać wykorzystane do omawiania tego tematu. Odgadnij słowo ma na celu poszerzenie lub utrwalenie słownictwa z zakresu ochrony środowiska.

  3. Kółko i krzyżyk przybliża kwestie związane z segregacją śmieci. Gra na dopasowania ma na celu utrwalenie słownictwa oraz wskazanie zachowań proekologicznych i takich, które szkodą środowisku. Uczniowie mogą kilkakrotnie grać w każdą z mini gier aż do pełnego opanowania materiału.

  4. Nauczyciel może przedstawić uczniom inne pojemniki na odpady, które można spotkać w Polsce i we Włoszech (np. turkusowe na metal, na odpady medyczne, substancje toksyczne, olej pozostający po smażeniu, na ubrania) i poprosić o wskazanie, jakie śmieci powinny się w nich znaleźć. Może także zapytać, pokazując określone przedmioty (słuchawki, baterie, maseczki, zużyte meble, pralkę), gdzie powinny one trafić. Jeśli potencjał grupy na to pozwala, można poszerzyć dyskusję nad użyciem czasowników inquinare, consumare czy proteggere.

  5. Polecenia do multimedium bazowego (karty zadań interaktywnych) sprawdzają zrozumienie wybranych informacji (zachowania proekologiczne oraz szkodzące środowisku), umiejętność segregowania wybranych śmieci, zrozumienie pojęć związanych z ochroną środowiska. W poleceniu pierwszym można poprosić o wskazanie przykładów innych zachowań z obu grup. W ćwiczeniu drugim uczniowie mogą przygotować kartki, na których określą, z jakim typem odpadka mają do czynienia, a następnie mogą z tej puli losować i próbować przyporządkować do właściwego pojemnika. Zadanie to można oprzeć na rywalizacji. Jeśli osoba wskaże poprawną odpowiedź, pozostaje w grze, a jeśli nie, odpada.

Faza podsumowująca:

  1. Pod koniec lekcji uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności, wykonując zestaw dziewięciu ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

  2. W ćwiczeniu 4 można poprosić o odszukanie słów, które mogłyby stanowić wspólną kategorię ze słowem intruzem.

  3. Ćwiczenie 8 może być wykonane w formie ustnej. W ćwiczeniu 9 uczniowie mogą odczytywać listy, a pozostali mogą identyfikować, czy mamy do czynienia z listem formalnym, czy nieformalnym, ewentualnie – o ile pozwala na to potencjał grupy – odnajdywać kwestie, które nie znalazły się w innych listach.

  4. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.

  5. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zaproponować ćwiczenia nr 1, 2 i 5.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Uczniowie mogą grać zarówno indywidualnie, jak i w małych grupach. Można poprosić o ułożenie zdań z czasownikami z gry Parole intrecciate. Można zaproponować odgadywanie innych słów w grze Indovina la parola. Można poprosić o podanie innych produków do umieszczenia w odpowiednich pojemnikach w grze Tris. Można poprosić o ułożenia zdań z wyrażeniami obecnymi w grze Abbinamenti.    

  • Dodatkowo uczniowie mogą samodzielnie w domu ponownie zagrać we wszystkie mini gry w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki.