Autorzy: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Milena Lange, Tamara Roszak, Marta Sterna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Kit di pronto soccorso - Zestaw pierwszej pomocy

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VIII; poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń zapamiętuje włoskie nazwy produktów, które powinny znaleźć się w apteczce pierwszej pomocy.

  • Uczeń zapamiętuje, że wieloznaczne słówko che pełni m.in. funkcję zaimka względnego.

  • Uczeń stosuje che w funkcji zaimka względnego.

  • Uczeń tworzy zdania, wykorzystując poznane elementy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  2. Strategie socjalne:

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście holistyczne

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • metoda kognitywna

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • teoria Inteligencji Wielorakich

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza lekcję, która będzie dotyczyła przedmiotów i zachowań przydatnych w razie konieczności udzielenia pierwszej pomocy. Na wstępie nauczyciel może zapytać uczniów, czy wiedzą, co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy i czy potrafią nazwać niektóre z tych przedmiotów po włosku. Następnie nauczyciel proponuje wysłuchanie dialogu, w którym nastolatek radzi się farmaceutki, jak skompletować podręczną apteczkę na wycieczkę rowerową. Jeżeli na lekcji jest dostępna apteczka, w trakcie słuchania dialogu nauczyciel może pokazywać przedmioty wymieniane w rozmowie. W ten sposób uczniowie od razu będą kojarzyli przedmiot z nazwą. Uczniowie mogą notować zasłyszane i przeczytane nazwy, korzystając z pola do notatek, które znajduje się pod tekstem. Jeżeli uczniowie zasugerują, że do apteczki można włożyć coś jeszcze, nauczyciel może uzupełnić brakujące pojęcia. Polecenie do tekstu źródłowego sprawdza zrozumienie treści dialogu. W tekście źródłowym 3 razy pojawią się zaimek względny che. Nauczyciel może zapytać, czy uczniowie domyślają się z kontekstu, co w danym zdaniu oznacza che. W przykładowych zdaniach che odnosi się do rzeczowników rodzaju żeńskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej. Nauczyciel może zaproponować kolejne przykłady, aby pokazać, że zaimek che nie zmienia formy również przy rodzaju męskim. W celu przećwiczenia zastosowania zaimka che, nauczyciel może poprosić uczniów, żeby dokończyli zdania, których pierwszą część sam zaproponuje, np. Mangio il panino che... Uso la penna che... Facciamo gli esercizi che... Ci servono le chiavi...

Faza realizacyjna:

W tej fazie uczniowie mogą zagrać w kilka mini gier, które na pewno znają. Są to gry typu memory, kółko i krzyżyk, znajdź słowo, wykreślanka i dopasowania. Pojęcia, które pojawiają się w tych grach, dotyczą przedmiotów znajdujących się zazwyczaj w apteczkach pierwszej pomocy i czynności związanych z udzielaniem pierwszej pomocy w przypadku niegroźnych zdarzeń. Uczniowie mogą grać w parach lub małych grupkach. Polecenia do karty zadań interaktywnych sprawdzają na różne sposoby znajomość pojawiającej się w nim leksyki.

Faza podsumowująca:

Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń z sekcji “Sprawdź się”. W ćwiczeniu 4, które polega na znalezieniu intruza w grupie wyrazów, można dodatkowo poprosić uczniów o wyjaśnienie, dlaczego wskazanych wyraz nie pasuje do pozostałych, a także poprosić o podanie kilku wyrazów, które pasowałyby do danego intruza. W ćwiczeniu 5 można zaproponować trudniejszą wersję, w której uczniowie będą się starali domyślić rozwiązania na podstawie kontekstu, bez zaglądania do proponowanych odpowiedzi. W ćwiczeniu 7 można zaproponować wersję trudniejszą, w której uczniowie dodatkowo opiszą, co przedstawiają ilustracje. Ćwiczenie 8 można zamienić na dialog i przygotować w parach. Taki dialog można przedstawić na forum klasy. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu. Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.

Praca domowa:

Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 3.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu utrwalenia poznanych zwrotów i leksyki. Multimedium można również wykorzystać do zorganizowania konkursu w klasie na najszybsze i najbardziej poprawne wykonanie zadań, ale także jako baza do stworzenia nowych gier interaktywnych na podstawie słownictwa z tego materiału.