Scenariusz
Temat
Postać kanoniczna i postać ogólna funkcji kwadratowej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem,
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje),
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych
i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2) Zamiana postaci ogólnej na postać kanoniczną funkcji kwadratowej.
3) Zamiana postaci kanonicznej na ogólną funkcji kwadratowe.
Efekty uczenia
Uczeń:
- Opisuje funkcję kwadratową za pomocą wzoru w postaci ogólnej oraz kanonicznej.
- Zamienia postać ogólną funkcji kwadratowej na postać kanoniczną i odwrotnie.
Metody kształcenia
1) Analiza sytuacyjna.
2) Mapy myśli.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest usystematyzowanie poznanych wcześniej wiadomości na temat funkcji kwadratowej przedstawionej w postaci kanonicznej oraz w postaci ogólnej
Zebrane informacje przedstawiają w postaci mapy myśli.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest ukształtowanie umiejętności zamiany postaci kanonicznej funkcji kwadratowej na postać ogólną i odwrotnie – postaci ogólnej na kanoniczną.
Uczniowie pracują w małych grupach analizują pokaz przedstawiający zamianę postaci kanonicznej funkcji kwadratowej na postać ogólną.
Wspólnie formułują wniosek.
[Pokaz 1]
Wniosek
Aby zamienić wzór funkcji kwadratowej, zapisany w postaci kanonicznej, na wzór zapisany w postaci ogólnej, należy wykonać we wzorze funkcji wskazane działania i przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości, rozwiązując zadania.
Polecenie
Przedstaw funkcję kwadratową w postaci ogólnej.
Polecenie
Funkcję kwadratową zapisaną wzorem , przedstaw w postaci ogólnej. Naszkicuj wykres tej funkcji. Odczytaj z wykresu zbiór wartości tej funkcji.
Uczniowie pracują samodzielnie analizując pokaz przedstawiający zamianę postaci ogólnej na postać kanoniczną.
Formułują wniosek.
[Pokaz 2]
Wniosek
Aby zamienić wzór funkcji kwadratowej, zapisany w postaci ogólnej, na wzór zapisany w postaci kanonicznej, można zastosować metodę uzupełnienia do kwadratu sumy lub różnicy dwóch wyrażeń.
Zdobyte wiadomości uczniowie wykorzystują rozwiązując zadania.
Polecenie
Przedstaw funkcję kwadratową w postaci kanonicznej. Znajdź równanie osi symetrii paraboli, będącej wykresem tej funkcji.
Polecenie
Funkcję określoną wzorem , przedstaw w postaci kanonicznej. Podaj współrzędne wierzchołka paraboli, która jest wykresem tej funkcji. Naszkicuj jej wykres.
Praca w grupach. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie jednego zadania, którego rozwiązanie wymaga zamiany wzoru funkcji kwadratowej. Uczniowie wymieniają się zadaniami i prezentują rozwiązania.
Przykład zadania przygotowanego przez jedną z grup.
Znajdź współczynniki i funkcji kwadratowej , mając dane współrzędne wierzchołka W paraboli W (10, -3), będącej wykresem tej funkcji.
Polecenie dla chętnych
Określ liczbę rozwiązań równania w zależności od parametru w zależności od parametru .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby zamienić wzór funkcji kwadratowej, zapisany w postaci kanonicznej, na wzór zapisany w postaci ogólnej, należy wykonać we wzorze funkcji wskazane działania i wykonać redukcję wyrazów podobnych.
- Aby zamienić wzór funkcji kwadratowej, zapisany w postaci ogólnej, na wzór zapisany w postaci kanonicznej, można zastosować metodę uzupełnienia do kwadratu sumy lub różnicy dwóch wyrażeń.