Scenariusz
Temat
Sinus, cosinus, tangens i cotangens kąta ostrego
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
2) znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3) znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych.
Cele szczegółowe
1. Wykorzystywanie definicji funkcji: sinus, cosinus, tangens i cotangens dla kątów od 0° do 180°.
2. Obliczanie kątów trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązywanie trójkątów”).
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus, tangens i cotangens dla kątów od 0° do 180°,
- oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązuje trójkąty”).
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają informacje o trójkątach prostokątnych, ich kątach i bokach.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają zależności miedzy bokami i kątami w trójkącie prostokątnym, nazywane funkcjami trygonometrycznymi.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób w trójkącie prostokątnym określone są funkcje trygonometryczne.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW, wykorzystując poznane informacje w zadaniach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Wartości potrzebnych funkcji trygonometrycznych można odczytać z Tablic wartości funkcji trygonometrycznych. Korzystając z tych Tablic, na podstawie przedstawionego wzoru, odczytaj potrzebne wartości, a następnie oblicz długości boków x, y i z w narysowanych trójkątach.
Wzór:
[Ilustracja]
a) [Ilustracja]
b) [Ilustracja]
c) [Ilustracja]
Polecenie 2
Wartości potrzebnych funkcji trygonometrycznych można odczytać z Tablic wartości funkcji trygonometrycznych. Korzystając z tych Tablic, na podstawie przedstawionego wzoru, odczytaj potrzebne wartości, a następnie rozwiąż zadanie.
Wzór:
[Ilustracja]
Oblicz obwód równoległoboku ABCD, w którym kąt rozwarty ma miarę 115°, a wysokości mają długości 3 cm i 5 cm.
Polecenie 3
Wiedząc, że przyprostokątne w trójkącie prostokątnym ABC mają długość 2 i 4, a kąt ostry α leży naprzeciwko krótszej przyprostokątnej, wykonaj rysunek, a następnie oblicz wartość wyrażenia:
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Poleenie dla chętnych:
Oblicz obwód trójkąta ABC, wiedząc, że wysokość opuszczona z wierzchołka C ma długość 10 cm oraz
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.