Scenariusz
Temat
Zaokrąglanie liczb naturalnych
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
4) zaokrągla liczby naturalne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Zaokrąglanie liczb naturalnych w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem).
2. Dostrzeganie różnicy między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby naturalnej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zaokrągla liczby naturalne w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem),
- dostrzega różnicę między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby naturalnej.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca grupowa.
2. Praca indywidualna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja – w jakich sytuacjach używamy zwrotów: „ mniej więcej”, „w przybliżeniu”, „około”, „prawie”, czy „ trochę ponad”.
Co oznaczają takie sformułowania?
- Używając zwrotów: „ mniej więcej”, „w przybliżeniu”, „około”, „prawie”, czy „ trochę ponad”, podajemy przybliżenie danej wartości.
Realizacja lekcji
Polecenie
Wychowawca klasy poinformował uczniów, że wycieczka klasowa będzie kosztować 965 zł. Dzieci przekazywały tę informację nieobecnym tego dnia kolegom . Ania powiedziała, że wycieczka kosztuje ok. 1000 zł, Tomek – ok. 950 zł, Marcin – ok. 900 zł, Kasia, że ponad 900 zł, a Wojtek, że prawie 1000 zł. Wpisz w odpowiednie kolumny imiona dzieci, które podały wartość przybliżoną.
[Tabela 1]
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że:
- Przybliżenia, które są liczbami mniejszymi od dokładnej wartości nazywamy przybliżeniami z niedomiarem, a te, które są liczbami większymi od tej wartości , to przybliżenia z nadmiarem.
- W matematyce przybliżenia należy wykonywać według ściśle określonych zasad. Mówimy wtedy o zaokrągleniach.
Polecenie
Uczniowie analizują Ilustrację interaktywną. Po jej obejrzeniu formułują zasady zaokrąglania liczb, uzupełniając przygotowany przez nauczyciela schemat.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski:
[Ilustracja 1]
Uczniowie pracują indywidualnie, rozwiązują zadania, wykorzystując poznane zasady zaokrąglania.
Polecenie
Zaokrąglij liczby do pełnych dziesiątek. Zapisz, czy jest to przybliżenie z nadmiarem, czy z niedomiarem:
a) 1254
b) 3652
c) 75986
d) 2568
e) 471
Polecenie
Zaokrąglij liczby do pełnych setek. Zapisz, czy jest to przybliżenie z nadmiarem, czy z niedomiarem:
a) 1254
b) 3652
c) 75986
d) 2568
e) 471
Polecenie
Zaokrąglij liczby do pełnych tysięcy. Zapisz, czy jest to przybliżenie z nadmiarem, czy z niedomiarem:
a) 1254
b) 3652
c) 75986
d) 2568
e) 471
Polecenie
Uzupełnij tabelkę:
[Tabela 2]
Polecenie dla chętnych
Podaj trzy liczby, których zaokrągleniem do dziesiątek z niedomiarem jest liczba 30 oraz trzy liczby, których zaokrągleniem do dziesiątek z nadmiarem jest liczba 50.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- Przybliżenia, które są liczbami mniejszymi od dokładnej wartości nazywamy przybliżeniami z niedomiarem, a te, które są liczbami większymi od tej wartości , to przybliżenia z nadmiarem.
- W matematyce przybliżenia należy wykonywać według ściśle określonych zasad. Mówimy wtedy o zaokrągleniach.
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, czyli pierwszą z tych, które zostaną zastąpione zerami jest cyfra 0, 1, 2, 3 lub 4, to liczbę zaokrąglamy w dół. Wtedy ostatnia zachowana cyfra nie zmienia się. Mówimy, że jest to zaokrąglenie z niedomiarem.
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, czyli pierwszą z tych, które zostaną zastąpione zerami jest cyfra 5, 6, 7, 8 lub 9, to liczbę zaokrąglamy w górę. Wtedy ostatnia zachowana cyfra jest zwiększona o jeden. Mówimy, że jest to zaokrąglenie z nadmiarem.