Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Zaokrąglanie liczb

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

11) zaokrągla ułamki dziesiętne.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Zaokrąglanie liczb w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem).

2. Dostrzeganie różnicy między przybliżeniem, azaokrągleniem liczby.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zaokrągla liczby w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem),

- dostrzega różnicę między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Gra dydaktyczna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają różnice między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby oraz zasady zaokrąglania liczb naturalnych.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób zaokrąglamy liczby.

Utrwalają zasady zaokrąglania liczb naturalnych i formułują zasady zaokrąglania ułamków dziesiętnych.

[Slideshow]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:

- Liczby zaokrąglamy zgodnie z następującymi zasadami:

- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 0, 1, 2, 3 lub 4, to liczbę zaokrąglamy w dół. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy nie zmienia się, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z niedomiarem.

- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 5, 6, 7, 8 lub 9, to liczbę zaokrąglamy w górę. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, jest zwiększona o jeden, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z nadmiarem.

Wykorzystując poznane zasady, uczniowie uzupełniają tabelkę.

[Tabela 1]

Gra dydaktyczna – domino matematyczne.

Nauczyciel dzieli klasę na grupy pięcioosobowe, którym rozdaje przygotowane zestawy kostek domina matematycznego.

Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.

[Illustracja 1]

Zadanie dla chętnych
Zapisz liczby w kolejności rosnącej.

[Tabela 2]

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :

- Przybliżenia, które są liczbami mniejszymi od dokładnej wartości nazywamy przybliżeniami z niedomiarem, a te, które są liczbami większymi od tej wartości , to przybliżenia z nadmiarem.

- W matematyce przybliżenia należy wykonywać według ściśle określonych zasad. Mówimy wtedy o zaokrągleniach.

- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 0, 1, 2, 3 lub 4, to liczbę zaokrąglamy w dół. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, nie zmienia się, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z niedomiarem.

- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 5, 6, 7, 8 lub 9, to liczbę zaokrąglamy w górę. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, jest zwiększona o jeden, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest toprzybliżenie z nadmiarem.