Scenariusz
Temat
Zaokrąglanie liczb
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
11) zaokrągla ułamki dziesiętne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Zaokrąglanie liczb w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem).
2. Dostrzeganie różnicy między przybliżeniem, azaokrągleniem liczby.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zaokrągla liczby w górę (z nadmiarem) i w dół (z niedomiarem),
- dostrzega różnicę między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają różnice między przybliżeniem, a zaokrągleniem liczby oraz zasady zaokrąglania liczb naturalnych.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób zaokrąglamy liczby.
Utrwalają zasady zaokrąglania liczb naturalnych i formułują zasady zaokrąglania ułamków dziesiętnych.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- Liczby zaokrąglamy zgodnie z następującymi zasadami:
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 0, 1, 2, 3 lub 4, to liczbę zaokrąglamy w dół. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy nie zmienia się, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z niedomiarem.
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 5, 6, 7, 8 lub 9, to liczbę zaokrąglamy w górę. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, jest zwiększona o jeden, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z nadmiarem.
Wykorzystując poznane zasady, uczniowie uzupełniają tabelkę.
[Tabela 1]
Gra dydaktyczna – domino matematyczne.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy pięcioosobowe, którym rozdaje przygotowane zestawy kostek domina matematycznego.
Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.
[Illustracja 1]
Zadanie dla chętnych
Zapisz liczby w kolejności rosnącej.
[Tabela 2]
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Przybliżenia, które są liczbami mniejszymi od dokładnej wartości nazywamy przybliżeniami z niedomiarem, a te, które są liczbami większymi od tej wartości , to przybliżenia z nadmiarem.
- W matematyce przybliżenia należy wykonywać według ściśle określonych zasad. Mówimy wtedy o zaokrągleniach.
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 0, 1, 2, 3 lub 4, to liczbę zaokrąglamy w dół. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, nie zmienia się, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest to przybliżenie z niedomiarem.
- Jeśli cyfrą z rzędu o jeden niższego niż ten, do którego zaokrąglamy, jest cyfra 5, 6, 7, 8 lub 9, to liczbę zaokrąglamy w górę. Wtedy cyfra w rzędzie, do którego przybliżamy, jest zwiększona o jeden, a w niższych rzędach pojawiają się zera. Mówimy, że jest toprzybliżenie z nadmiarem.