Scenariusz
Temat
Przesunięcie punktu w układzie współrzędnych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Znajdowanie obrazu punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
2. Znajdowanie obrazu figury płaskiej w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- znajduje obraz punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych,
- znajduje obraz figury w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą szukać obrazu punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu znajdowania obrazu punktu w przesunięciu wzdłuż osi X lub osi Y. Powinni też wywnioskować, jaka jest zależność między współrzędnymi punktu i jego obrazu w danym przesunięciu.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o p jednostek wzdłuż osi X otrzymujemy punkt B o współrzędnych B (x + p, y).
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o q jednostek wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt C (x, y + q).
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Podaj współrzędne obrazu punktu A (-4, 3) w przesunięciu:
a) o 3 jednostki w prawo wzdłuż osi odciętych,
b) o 2 jednostki w lewo wzdłuż osi X,
c) o 1 jednostkę w górę wzdłuż osi rzędnych,
d) o 5 jednostek w dół wzdłuż osi Y.
Polecenie
Zaznacz w układzie współrzędnych punkt B, który jest obrazem punktu A (2, -5) w przesunięciu:
a) 4 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 2 jednostki w górę wzdłuż osi Y
b) 3 jednostki w lewo wzdłuż osi X i 1 jednostkę w dół wzdłuż osi Y,
c) 2 jednostki w lewo wzdłuż osi X i 1 jednostkę w górę wzdłuż osi Y,
d) 1 jednostkę w prawo wzdłuż osi X i 3 jednostki w dół wzdłuż osi Y,
Polecenie
Dany jest trójkąt ABC o wierzchołkach A (1, -3), B (-2, 2) i C (4, 6). Podaj współrzędne wierzchołków trójkąta A’B’C’, będącego obrazem trójkąta ABC w przesunięciu o 3 jednostki w lewo wzdłuż osi X.
Narysuj trójkąt ABC i jego obraz w układzie współrzędnych.
Polecenie
Udowodnij, że czworokąt ABCD jest deltoidem, jeżeli A (3, 2), B (1, -2), C (-1, 2), D (1, 3).
Polecenie dla chętnych:
W równoległoboku ABCD dane są wierzchołki A (-3, 1), B (1, 1), C (2, 3).
Podaj współrzędne wierzchołka D.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o p jednostek wzdłuż osi X otrzymujemy punkt B o współrzędnych B (x + p, y).
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o q jednostek wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt C (x, y + q).