Scenariusz
Temat
Symetrie w wielokątach foremnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Wielokąty. Uczeń:
1) zna pojęcie wielokąta foremnego.
XV. Symetrie. Uczeń:
3) rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje ich osie symetrii (…);
4) rozpoznaje figury środkowosymetryczne i wskazuje ich środki symetrii.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Wskazywanie osi symetrii wielokątów foremnych.
2. Wskazywanie środka symetrii wielokątów foremnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wskazuje osie symetrii wielokątów foremnych,
- określa, w jakim przypadku wielokąt foremny posiada środek symetrii.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą badać, czy wielokąty foremne są osiowosymetryczne i czy posiadają środek symetrii.
Uczniowie podają definicję wielokąta foremnego i przykłady takich wielokątów.
Praca w parach. Uczniowie przypominają wiadomości związane z figurami osiowosymetrycznymi oraz środkowosymetrycznymi, rozpoznają takie figury na podstawie rysunków przygotowanych wcześniej przez nauczyciela.
Uczniowie zauważają, że obracając figurę środkowosymetryczną o 180° wokół środka symetrii, otrzymuje się tę samą figurę.
Realizacja lekcji
Praca indywidulna lub w parach, z wykorzystaniem komputerów. Uczniowie określają liczbę osi symetrii wybranych wielokątów foremnych. Sprawdzają, które z wielokątów foremnych posiadają środek symetrii.
Polecenia do pracy z apletem Geogebry
Otwórz aplet Geogebry „Symetrie w wielokątach foremnych”. Zmieniaj liczbę boków wielokąta foremnego.
Polecenie 1.
Wybierz opcję „Osie symetrii” i zaobserwuj:
1. Czy wielokąt foremny ma co najmniej jedną oś symetrii? Jeśli tak, to ile najwięcej może mieć osi symetrii?
2. Czy osie symetrii w każdym przypadku są symetralnymi boków wielokąta foremnego? A dwusiecznymi kątów?
3. Czy każdy wielokąt foremny jest figurą środkowosymetryczną?
Osobno rozważ przypadki dla parzystej i nieparzystej liczby boków wielokąta.
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
1. Wielokąt foremny ma tyle osi symetrii ile ma boków.
2. Osie symetrii wielokąta foremnego o nieparzystej liczbie boków zawierają się w dwusiecznych jego kątów i jednocześnie są symetralnymi jego boków.
3. Osie symetrii wielokąta foremnego o parzystej liczbie boków są symetralnymi jego boków lub zawierają się w dwusiecznych jego kątów.
Polecenie 2.
Wybierz tylko opcję „Obrót”.
1. Zastanów się, czy każdy wielokąt foremny jest figurą środkowosymetryczną. Ustaw w aplecie suwak na α = 180Indeks górny oo i sprawdź swoje przypuszczenia.
2. Zmieniając na suwaku kąt obrotu n‑kąta sprawdź, jaki jest najmniejszy kąt, o który należy obrócić wielokąt, by pokrył się z n‑kątem przed obrotem.
Zapisz swoje obserwacje w zależności od n i spróbuj je uogólnić.
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
1. Wielokąty o parzystej liczbie boków są środkowosymetryczne.
2. n = 3, najmniejszy kąt obrotu α = 120Indeks górny oo
n = 4, α = 90Indeks górny oo
n = 5, α = 72Indeks górny oo itd.
dla dowolnego n, α = 360Indeks górny oo/n
Polecenie 3.
Teraz wybierz obie opcje: „Osie symetrii” oraz „Obrót” i sprawdź:
1. Gdzie leży środek symetrii wielokąta?
2. Czy w wielokątach środkowosymetrycznych można wskazać dwie prostopadłe osie symetrii?
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
1. Środek symetrii wielokąta foremnego leży na przecięciu dwusiecznych jego kątów (symetralnych jego boków).
2. Tak. Warto zauważyć, że prawdziwe jest też następujące stwierdzenie: wielokąt foremny ma środek symetrii wtedy, gdy istnieją takie dwie jego osie symetrii, które przecinają się pod kątem prostym.
Polecenie dla chętnych
Gdy n‑kąt foremny obracamy wokół punktu przecięcia dwusiecznych jego kątów, to obrót o kąt 360Indeks górny oo/n powoduje, że wielokąt pokrywa się z wyjściowym. Wychodząc z tej obserwacji wykaż, że dla parzystych n, n‑kąt foremny posiada środek symetrii.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułują ważne do zapamiętania informacje:
Wszystkie wielokąty foremne są osiowosymetryczne. Wielokąt foremny ma tyle osi symetrii ile ma boków.
Wielokąty foremne o parzystej liczbie boków mają środek symetrii. Środek symetrii jest punktem przecięcia dwusiecznych kątów wielokąta (symetralnych boków wielokąta).