Scenariusz
Temat
Skracanie i rozszerzanie ułamków
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Przeprowadzenie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
Cele szczegółowe
1. Skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.
2. Sprowadzanie ułamka do postaci nieskracalnej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- skraca i rozszerza ułamki zwykłe,
- sprowadza ułamki zwykłe do najprostszej postaci.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przynoszą na lekcję czekoladę, która składa się z 24 kostek.
Uczniowie, którzy siedzą po prawej stronie w ławce, dzielą swoją czekoladę na cztery równe części i biorą trzy z nich.
Uczniowie, którzy siedzą po lewej stronie w ławce, dzielą swoją czekoladę na osiem równych części i biorą sześć z nich.
Nauczyciel zadaje pytanie: który z uczniów siedzących w ławce wziął większą część swojej czekolady?
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszej lekcji będą skracać i rozszerzać ułamki.
Polecenie 1
Uczniowie pracują w grupach przed komputerem. Uczniowie przyglądają się w jaki sposób można opisać tę samą część całości.
Formułują wniosek:
to ta sama liczba.
Tę samą część całości można opisać w różny sposób.
Polecenie 2
Uczniowie mnożą liczniki i mianowniki ułamków :
a) przez 4,
b) przez 10.
Uczniowie przypominają, że pomnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od 0 nazywamy rozszerzaniem ułamka. Dany ułamek i ułamek po rozszerzeniu są równe.
Polecenie 3
Uczniowie wpisują w brakujące miejsca liczby, tak, aby otrzymać ułamki równe:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Następnie uczniowie przypominają, że licznik i mianownik ułamka można dzielić przez taką samą liczbę, różną od zera i jedynki. Taką czynność nazywamy skracaniem ułamka. Dany ułamek i ułamek otrzymany po skróceniu są równe.
Uczniowie zastanawiają się przez jakie liczby można skrócić ułamki: .
Zauważają, że niektórych ułamków, np.: nie można skrócić. Nauczyciel przypomina, że takie ułamki nazywamy nieskracalnymi.
Polecenie 4
Uczniowie podają po dwa przykłady ułamków:
a) skracalnych,
b) nieskracalnych.
Polecenie 5
Uczniowie skracają podane ułamki:
a) przez 3
,
b) przez 5
.
Nauczyciel informuje uczniów, że aby otrzymać ułamek nieskracalny, należy licznik i mianownik podzielić przez największy wspólny dzielnik obu liczb.
Polecenie dla chętnych
Uczniowie zapisują w postaci ułamka nieskracalnego jaką częścią doby jest 6 godzin lekcyjnych.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Rozszerzanie ułamka polega na pomnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od 0.
- Skracanie ułamka polega na podzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od 0 i 1.
- Ułamek, którego nie można skrócić nazywamy ułamkiem nieskracalnym.